کد خبر 1685233
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
.

مسیر دسترسی ایران به روسیه و اروپای شرقی، چندین سال است که به عبور از خاک آذربایجان وابسته شده و برای موقعیت‌های اضطراری غیرقابل پیش‌بینی باید به سمت مسیرهای جایگزین برویم.

به گزارش مشرق، کریدور شمال-جنوب (INSTC) به عنوان یک پروژه بین المللی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شکل گرفت. این کریدور ۷۲۰۰ کیلومتری متشکل از راه آهن، بنادر و حمل و نقل جاده ای میان کشورهای ذینفع است که هزینه و زمان گذر کالا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش می دهد و مسیر جایگزین این مسیر محسوب می‌شود.کریدور شمال-جنوب نقش به‌سزایی در افزایش تبادلات تجاری میان کشورهای هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه داشته باشد و به تحکیم روابط ژئوپلیتیک و اقتصادی بین این کشورها کمک کند.در سال های اخیر، چندین توافقنامه مهم میان ایران، آذربایجان (در سال ۲۰۰۵ به پروژه راه‌گذر بین‌المللی شمال-جنوب پیوست) و روسیه با محوریت کریدور شمال-جنوب امضا شده است که هدف آن‌ها تقویت همکاری ها در زمینه ترانزیت کالاهاست.

این توافقنامه ها شامل تسهیل فرآیندهای گمرکی و کاهش تعرفه ها برای کالاهای ترانزیتی، توسعه بندر انزلی به یکی از نقاط کلیدی کریدور شمال-جنوب و احداث خط آهن رشت-آستارا به منظور اتصال شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و سپس روسیه برای ایجاد ترانزیت ریلی یکپارچه در سراسر این کریدور می باشد.

به تازگی، یک قرارداد وام به ارزش ۱۳۱.۵ میلیون دلار (وام ۲۲ ساله دارای مدت تنفس ۲ ساله) برای بازسازی بخش مهمی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در آذربایجان (سومگایت-یالاما) توسط راه آهن آذربایجان (ADY) و بانک توسعه آسیایی (ADB) امضا شده است.

هدف از اتعقاد این قرارداد که با حضور روشن رستموف، رئیس راه آهن آذربایجان و سنیه درانی جمال، مدیر بانک توسعه آسیایی امضا شده است، تقویت ارتباط منطقه‌ای و توسعه کریدور شمال-جنوب مطرح شده است.هزینه کل پروژه حدود ۱۶۰.۵ میلیون دلار تخمین زده شده که دولت آذربایجان ۲۹ میلیون دلار در آن مشارکت کرده است.

بانک توسعه آسیایی، پیش‌تر ۱۵۰ میلیون دلار به راه‌آهن آذربایجان اختصاص داده بود.بر اساس گزارش‌ها، این اعتبار برای تکمیل بازسازی خط اصلی ۱۶۶ کیلومتری میان سومگایت و یالاما شامل سازه‌های عمرانی و تقاطع‌های ریلی اختصاص یافته است و انتظار می رود این پروژه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ تکمیل شود.

خطر وابستگی به آذربایجان بر سر ترانزیت ایران

طبق نظر کارشناسان، با تکمیل بازسازی این خط ریلی، ترانزیت ریلی این کریدور به وضعیت تجاری ارتقا می یابد که نیازمند پیشرفت هم زمان و گام به گام راه آهن ایران با دو راه آهن کشور آذربایجان و روسیه است.

مطابق نظر کارشناسان، با توجه به این که کریدور یا راهگذر دارای سه سطح ارتباطی، اقتصادی (تجاری) و توسعه ای می باشد، باید به سوی تجاری سازی کریدور بین المللی شمال-جنوب عبوری از مسیر ایران پیش برویمتبادل کالایی صورت گرفته بین کشورهای دخیل در کریدور شمال-جنوب و تعامل بانکی و بیمه ای آنها، زمینه‌سازی تحقق تدریجی تجاری شدن این کریدور و بهره مندی از مزایای سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن را مهیا می سازد.

مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد: در سال‌های گذشته، روسای جمهور سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه به طور منظم دیدارهای سه جانبه برگزار می کردند که بخشی از این نشست ها به کریدور شمال-جنوب و تجاری‌سازی آن اختصاص داشت. پیشنهاد می شود که دستگاه دیپلماسی کشور دوباره این دیدار سه جانبه را احیا کند.

باقری ادامه داد: همکاری‌های ایران و آذربایجان در توسعه کریدور شمال-جنوب رو به جلو بوده اما نباید از تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی دو کشور چشم‌پوشی کرد.

وی تصریح کرد: به هیج عنوان نباید مسیر انحصاری ترانزیت کالا به روسیه و اروپا را در اختیار یک کشور قرار دهیم که در مواقع اضطراری، اهرم فشاری برای کشور محسوب شوند.

باقری اظهار کرد: در حال حاضر برای مسیر آذربایجان دو تا مسیر جایگزین وجود دارد، اولی اسکله رو-رو بندر امیرآباد است که قدمت ۲۰ ساله دارد و هنوز اجرایی نشده، دومی مسیر ارمنستان-گرجستان است که روابط سیاسی و اقتصادی با این دو کشور پیشرفت خاصی نداشته است.

این کارشناس ترانزیتی افزود: در دو هفته گذشته، ارمنستان اعلام کرد که مشتاق اتصال ریلی به شبکه راه‌آهن ایران است. با این حال اظهار نظری از طرف مسئولان کشورمان صورت نگرفته و انگار این ابراز تمایل به گوش آن‌ها نرسیده است.

باقری در انتها اظهار کرد: میان ایران و گرجستان به لحاظ حمل‌ونقلی منافع مشترک گسترده‌ای وجود دارد که هنوز به دنبال آن نرفته‌ایم. گره زدن حوضه‌های دریایی اطراف‌ کشور به دریای‌سیاه و دسترسی به کشورهای حوزه بالکان، وزن ژئوپلیتیکی کشورمان را ارتقا خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    83 25
    کریدور شمال جنوب کریدور صهیونیستی است
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      زمانی که میود این کریدور از طریق ارمنستان عبور کند چرا باید از کشور آذربایجان عمله رژیم صهیونیستی عبور کند باز هم بگویید مسئله نفوذ ساخته ذهن بعضی افراد است .این مورد که دیگر بخاطر تسلط برخی به زبان انگلیسی و بیسوادی دیگران نبوده مثل روز روشن است با این شرایط استان باکو در هر زمان این ارتباط قطع خواهد شد
    • سپهر IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      84 15
      اتفاقا بهترین راه عبور از آذربایجان است ارمنستان کلا قرار است نیروهای آمریکایی که سرسخت دشمن ایران است در ارمنستان مستقر کند
    • بابک IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      14 2
      قبل ازاینکه آذربایجان بااسرائیل رابطه برقرارکند، باخیلی ازکشورهاازجمله، ارمنستان رابطه دوستانه داشت، آیاتابحال محکوم کرده ای؟
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      11 8
      عاظربایجان جعلی اسراییل دوم است.
    • SE ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      7 5
      راهش اینه که استان اران را احیا کنیم
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      6 3
      زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود
    • ایرانی GB ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 4
      باعث و بانی تشکیل این خط ترانزیت نکبتی به جمهوری باکو همین ترکیه است
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    17 9
    اتصال ریلی ایران از طریق کوهها و گردنه های سر به فلک کشیده ارمنستان با برآورد کارشناسی هزینه ساخت آن، به بیش از 10 میلیارد دلار یعنی بودجه چندین سال کل ارمنستان و دهها سال زمان نیازمند می باشد. تا زمان برگشت سرمایه گذاری هم خود راه آهن فرسوده شده و عمر آن قبل از بازگشت کل سرمایه گذاری به اتمام خواهد رسید. منظور ارمنستان اتصال ریلی از طریق راه آهن موجود کناره رود ارس، ایروان - نخجوان - جلفا می باشد.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      8 7
      ایران نباید به کشورهای بدقول وابسته بشه. ما بارها از اصلاح طلبان زخم خوردیم. 20 سال پیش هم خاتمی میدان را به جمهوری اذربایجان واگذار کرد که نتیجه اش را داریم می بینیم. ایران خودش کوهستانی هست. حتی کویرهای ایران هم 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارند.
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      6 2
      مسیر جایگزین هم از داخل خاک ایران پر از کوه.
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      7 6
      همشون استانهای خودمون هستن
  • شهروند IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    8 4
    خدایا شکرت که دشمنان ملت را احمق آفریدی
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      2 2
      سیّد باز هم پیدات شد؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    25 12
    امن‌ترین و مطمئن ترین راه رسیدن به اروپا فقط ارمنستان است. از ترک به هیچکس سودی نرسیده و نخواهد رسید .. همونجوری که دیدید عردوغان مالیات دویست درصدی سوخت به کامیون‌داران ایرانی طلب کرد
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      13 7
      کاملا درسته. پیوند ایران و ارمنستان تاریخی هست
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      10 6
      زنده بادایران وزنده بادارمنستان
    • رضا IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      9 6
      برو بخواب افرین همین الان 65درصد کالاهای صادراتی از ترکیه رد میشه خخخخخ
    • ایران IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      8 3
      درموردکامیون داران ،گل به خودی رو استاندارکردآذربایجان غربی باتصویب قانون درزمان ومکان اشتباه به ایران زدوخیانت آشکاربه روزنه ی صادرات وواردات ایران کرد.
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      3 5
      مشکلت اینه که استاندار کرد بود؟ خب وقتی ارومیه شهر کردنشین هست مسلما استاندارش هم کرد میشه دیگه
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 1
      65 درصد😂 حالا چطور انقدر دقیق اندازه گرفتی ؟
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      7 2
      مالیات را ابتدا آقای معتمدیان استاندار سابق آذربایجان غربی و استاندار فعلی تهران بر کامیون های ترانزیت ترکیه از خاک ایران بست و بعد از آن ترکیه عمل متقابل را بر کامیون های ایرانی ترانزیت از خاک ترکیه اجرا کرد.
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      5 2
      فقط حرف زدن بدون تحقیق و تفکر ، اول ببینید چرا آقای معتمدیان استاندار سابق آذربایجان غربی و استاندار فعلی تهران، قانون باک پر را بر کامیون های ترکیه که داخل خاک ایران وارد می شدند و مقصد آنها ایران و یا ترانزیت از خاک ایران بودند. همان مالیاتی که ترکیه بعداز ماه ها بر کامیون های ایرانی ترانزیت از خاک ترکیه اجرا کرد از چند ماه قبل در ایران اجرا می شد. وقتی یک فرد بدون فکر کاری را انجام می دهد تبعات آن را هزاران نفر متحمل می شوند.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 0
      بله
  • آتی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    13 14
    اگر سیاست خارجی ایران با آذربایجان منطقی و دور از خصومت و گیر دادن و امر و نهی باشد کشور آذربایجان شریک مهمی می‌تواند برای ایران باشد.
    • DE ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      9 11
      ایران با مردم جمهوری آذربایجان که هموطنان دور از وطن ما هستند مشکلی ندارند مشکل ایران با الهام علی اف و باند فاسد و نوکر اسرائیل و ترکیه است و مطمئن باشید آلهام علی اف اگر بساطش را جمع نکند با کمک هموطنان خودمان در داخل جمهوری آذربایجان دودمانش را جمعش می کنیم
    • ماتی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      7 9
      عازربادمجان جعلی دشمنان حقیر ایران وایرانی اند
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      2 1
      بله
  • وحید IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    13 4
    به نظر من با مشارکت روسیه ، ایران ، و گرجستان و خود ارمنستان می توان کریدور دیگری احداث کرد
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    6 5
    مسیر راه آهن ایران-نخجوان-ارمنستان- گرجستان از پیش موجود است و می تواند ایران را به سرعت به دریای سیاه و اروپا و از طرف دیگر به روسیه بدون نیاز مستقیم به بادکوبه فراهم کند.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    5 4
    بهترین راه بارگیری از خط ریلی به کشتی و ارتباط مستقیم با روسیه است
    • محمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      3 6
      از طریق رود ولگا می توان به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کرد
  • حسین IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    10 8
    ایران بایدمسیرارمنستان راراه اندازی کند
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      6 1
      دقیقا
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      5 4
      درودبرایران مقتدر
  • رامین IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    11 4
    همینکه اعتراف میکنین فهمیدین هم خودش نعمتی هستش نا شُکری نمیکنیم.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    9 7
    تنها راهش اینه به ارمنستان با قیمت خوب پهباد بفروشیم
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      5 4
      ابتدا نتیجه سی سال اشغالگری ارمنستان را ببینید که خاک مسلمانان را اشغال کرده بود
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    3 3
    مملکت برنامه نداریم هرچی پیش امد خوشامد
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    6 8
    مسبر آذربایجان برای کریدور شمال جنوب برای زمانی است که دیگر الهام علی اف و باندش وجود ندارند قفقاز حیاط خلوت ایران و روسبه است و حتما از لوس وجود پان ترک های ترکیه و اسرائیل و ناتو پاکسازی خواهد شد
  • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    11 6
    روابط ایران و آذربایجان بعنوان دو کشور مسلمان و همزبان میتواند به نفع دو کشور باشد و با احداث کریدور شمال جنوب میتواند توسعه یابد
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      8 7
      کشوربزرگ ایران واستان باکو
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    7 3
    شکر خدا ارمنستان بن بسته کامیون ها رو بفرستین دور بزنن وبر گردن دوباره ایران دوباره برن ا رمنیتان و....
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      4 3
      دیوانه
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      4 3
      وقت کردی یه نگاه به نقشه بنداز. انقدرم باقلوا نخور. قند زده به مغزت
  • . IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    3 1
    این وابستگی طرفینی است.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    6 5
    یک عده می گویند ارمنستان کوه هست! خوب نصف ایران هم کوهستان هست و کمتر قسمتی از ایران کمتر از 500 متر ارتفاع از دریا داره. اذربایجان - روسیه - ترکیه و عراق دوست ایران نیستند. بارها اثبات کرده اند. وقتی به اسراییل کمک می کنند یا ایران را تضعیف می کنند ثابت میشه. کریدور ارمنستان - گرجستان بهترین و سریعترین کریدور هست که وابستگی این کشورها به روسیه را کمتر خواهد کرد و بنابراین روسیه مخالفه. ایران سر ماجرای ارمنستان و گرجستان باید با غرب کنار بیاد. ما با صدام هم کنار امدیم. سر این کریدور با اروپا همکاری کنیم. اگر اینده خودتون براتون اهمیت داره گرجستان را راه بندازید و بیخیال اونها شوید. اذربایجان اسراییل نیست که بخواهد زور بگه.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      2 1
      بله
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 3
      یک عده میگن ما باید به دشمنان ایران یعنی ترکیه و جمهوری خودخوانده اذربایجان باج بدیم تا به ما مسیر بدن. خیلی سعی میکنن منطقی جلوه بدن!
  • تورک IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    12 8
    به کوری چشم دشمنان تورک مسیر تهران از آذربایجان شمالی می‌گذرد و به طرف اروپا هم باید از ترکیه بگذرد ، خودتون را بکشید به تو اورک‌ها وابسته اید
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      4 2
      اذربایجان شمالی؟ کریدور انزلی استارا خان به طور مستقیم ایران را به اروپا وصل می کنه و فقط روسیه و ایران هست. ساده ترین مسیر هست.
    • رحمانی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      2 1
      عجب
    • ایرانی GB ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      1 0
      عجب
  • رضایی DE ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    8 6
    آذربایجان قبلا راه ترانزیتی را بست چه تضمینی هست دوباره اینکار را نکند بهترین راه کریدور ارمنستان گرجستان است
  • منطق CA ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    4 5
    به نظر من اگر ارمنیهای در این مورد نظر ندهند بهتر خواهد بود
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      2 2
      باشه
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      5 2
      کسی از تو نظر نخواست
  • منطق CA ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    4 2
    متاسفانه وقتی آدمی کامنتها را با دقت مطالعه میکند ، متوجه میشود که 99 درصد نظر دهنده ها کارشناس این موضوع نیستند و فقط از روی احساسات نظر خود را مطرح می‌کنند.
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    4 1
    هر سه مسیر برای ایران مهم هستند، راه دریایی را مطمئنا می‌توان ارتقا داد تا ب سهولت از آن استفاده شود، مسیر آذربایجان هم در صورت روابط خوب با آن کشور برای آذربایجان منافع زا و مهم است، مسیر ارمنستان گرجستان هم برای هر دو کشور منافع خواهد داشت.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    5 3
    باید بر اتصال راه آهن ایران، ارمنستان و گرجستان کار کنیم هر چند ترک یه و جمهوری آذربایجان سنگ اندازی کنند
    • رضا IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 1
      کار کن پسرم.کار نکردی به این روز افتادی.
  • علی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    3 3
    خیلی بدبخت هستید. لیاقت شدن وابسته شدن به غیر مسلم جنایتکار است.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      1 2
      دقیقا
  • علی بابا علی اف رجب دزده IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    5 4
    این جمهوری جعلی باید تحت محاصره اقتصادی و فشار حداکثری به ایران ملحق شود
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 2
      جعلی همان ارمنستان اشغالگر است
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      4 2
      جمهوری جعلی همان ارمنستان اشغالگر است که در خاک غصب شده بنا شده است.
  • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    12 4
    ارامنه خبیث
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    3 0
    روابط خارجیمون افتضاح
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    3 0
    بله
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    6 5
    مرگ بر جمهوری آذربایجان
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      4 2
      مرگ بر دشمنان جمهوری آذربایجان
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      2 0
      چرا؟
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    5 1
    راه وکریدور شمال جنوب غرب و شرق از جمهوری آزربایجان و تورکیه میگذره
  • ایران IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    4 3
    مردم آذربایجان مثل ایران شیعه ومهربان هستن مگرمیشوددوستاران حسین بدباشند،مابایدباکشورمسلمان وشیعه آذربایجان دوست شویم،کشورآذربایجان ازایران به خاطرحمایت اش ازارمنستان خبیث درجنگ دلگیرهست،امیدوارم ماهمیشه درکنارمظلوم باشیم
    • US ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      2 1
      بله
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
      2 1
      بله
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    3 1
    شیخ چکار کردی با مملکت
  • گوگ تورک IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    4 2
    زنده باد یاشاسین آذر بایجان
  • باران IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    2 0
    عجب
  • اصلان IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    3 2
    ترک ها با فارسها مشکل دارند
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    3 2
    مسئولین ایرانی بازی بین الملل بلد نیستن
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    4 2
    باید ایران جای پای خود در ارمنستان را محکم کند،همچنین به یک یا دو مسیر نباید اکتفا کرد و داشتن چند مسیر که از چند کشور میگذره ابتکار عمل از کشورهای غیر دوست مثل جمهوری تازه استقلال یافته بادکوبه میگیره
  • اردبیلی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    6 2
    چرا ایران کریدور ارمنستان به گرجستان و اروپا را اجرا نمی کند تا جلفا هم قطار است و هم اتوبان .تا بخوانید قطار رشت و انزلی را بسازید و جنگل های هیرکانی را نابود کنید
  • محمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    2 1
    ما بالفطره در ایجاد کارهای زیر ساختی تعلل میکنیم واین فرصت سوزی است سالهاست خط ریلی رشت به آستارا تمام نشده ودنبال مسیرهای جایگزین هستیم وگناه این این کاستی ها رو گردن همسایه می اندزایم تمام طرحهای جاده ای ترانزیتی وراه آهن به کندی پیش می‌رود سوای راه‌آهن رشت آستارا راه آهن میانه اردبیل نیز تمام نشده وعدم جدی برای این پروژه ها نیست وتصویر میکنیم با این روند از جای دیگری مسیر جایگزین افتتاح بکنیم که با وضعیت اقتصادی کشور چنین چیزی امکان ناپذیر است وبهتر است با همین مسیرهای موجود مثل آذربایجان تعامل کرده واز تنش بپرهیزیم
  • رضا رحمتی TR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    3 0
    ایران دستخوش توطئه‌های عظیمیست، تشخیص این مسائل از عهده‌ی یک کودک برمی‌آید اما گویی قضیه برای مسوولان جمهوری اسلامی بسیار تار است، اما پاسخ اینست که نه، اصلا هم تار نیست، مسوولین کشور ما دست‌نشانده‌ هستند...!!!!
  • سامیار IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    5 1
    بهترین کار این هست که به جای مماشات احمقانه هر چه زودتر استان آران را به ایران ضمیمه کنیم.... این قرارداد ننگین ترکمن چای و گلستان و .... تمام شده.. دیگر این تعارفات را کنار بگذارید. کشور آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد... اینها پاره تن ایران هستند‌... برای ضربه به اسرائیل سرزمین های اشغالی (آذربایجان ، ارمنستان ، کردستان ترکیه ، عراق و سوریه)را پس بگیرید... که از غزه و ... مهمترین.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      1 3
      طبق قرارداد گلستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار داغستان که الان تحت اختیار روسیه است از ایران جدا شد .طبق قرارداد ترکمنچای، نخجوان و ایروان (محل فعلی ارمنستان) از ایران جدا شدند. نمی دانم چرا فکر می‌کنید تنها جمهوری آذربایجان از ایران جدا شده است که امروز چنین می نویسید؟روزگاری صدام حسین هم کویت را استان چهاردهم خود خواند و کویت را اشغال کرد ، احتمالا نتیجه اشغال کویت را توسط صدام حسین را نمی دانی که یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را دوست داری اشغال کنی.
    • ۱۷:۱۵ FR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      3 1
      احتمالا خبر نداری ترکیه 50 ساله قبرس رو اشغال کرده. چرا ایران استان سابق خودش که حقش هست رو آزاد نکنه؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
    2 1
    ایران اگر هر سه مسیر رو در دسترس داشته باشه بهتره، به هر حال الترناتیو هست، عاقلانه نیس به یک مسیر محدود شود، سیاست کشورها بر اساس منافعشون تغییر میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس