میزان حقوق معلمان کمترین رقم در میان ۸۵ دستگاه اجرایی است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حقوق دریافتی معلمان در مقایسه با پرداختی ۸۵ دستگاه دیگر، پایین‌ترین رقم است، گفت: این مسئله به یک آسیب جدی برای نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم، اظهار کرد: بعد از سال‌ها معلمی و طی سلسله مراتب مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش متوجه شده‌ام که کار در این وزارتخانه بسیار سخت و سنگین است و به واقع هیچیک از وزرای پیشین نتوانسته‌اند به طور کامل مسائل آموزش و پرورش را رفع و سند تحول بنیادین را پیاده کنند.

وی افزود: به همین دلیل و برای کسب موفقیت در مسیر رفع مشکلات وزارت آموزش و پرورش، نقشه راهی مبتنی بر مبانی علمی، کارشناسی و راهکارهای عملی تهیه و ترسیم شده است.

کاظمی با تأکید بر این‌که وزارت آموزش و پرورش از مسائل کلان برون سازمانی رنج می‌برد، گفت: معتقدم بخش زیادی از مشکلات و ناکامی‌های نظام تعلیم و تربیت ارتباطی مستقیم با مسائل کلان مدیریتی کشور از جمله ساده انگاری و سیاست‌زدگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت همواره مورد نامهربانی قرار داشته و هیچ‌گاه در اولویت کار و سیاست دولت‌ها نبوده است، افزود: البته امروز این وزارتخانه در اولویت برنامه‌های دولت چهاردهم قرار دارد به نحوی که تاکنون ۱۷ جلسه با حضور رئیس جمهور و معاونان وی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش برگزار شده است.

وی با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش همواره از ناحیه تغییر افراد و تفکرات در مجلس و دولت‌ها آسیب دیده است، گفت: این تغییرات، موجب جابجایی‌های مدیریتی حتی تا سطح مدیر مدرسه می‌شود که همین به آسیبی جدی برای نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است.

کاظمی بر فقدان سیاست‌گذاری بلندمدت و اصولی در حوزه‌های مهم مدیریتی از جمله منابع انسانی تاکید کرد و گفت: جذب فله‌ای نیرو در بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، ریل‌گذاری این وزارتخانه در مسیر اجرای برنامه و سیاست‌های توسعه‌ای را با مشکل جدی مواجه کرده است و برهمین اساس رهبری معظم انقلاب همواره تاکید دارند که جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که حل و فصل مسائل کلان آموزش و پرورش نیازمند حمایت‌های بیرونی است، افزود: مشکلات درونی وزارت آموزش و پرورش منجر به ناکامی در دستیابی به اهداف سند تحول تعلیم و تربیت شده است.

کاظمی با تأکید بر این‌که در گذشته خانواده مهم‌ترین اصل نظام تربیتی محسوب می‌شد، اظهار کرد: در گذشته خانواده نهاد اصلی مراقبت از فرزند و مدرسه نیز دارای جایگاه و اعتباری ویژه بود، اما امروز نقش نظام تربیتی در خانواده، مدرسه و جامعه به کلی دچار تغییر شده به نحوی که نقش خانواده و مدرسه در این عرصه کاهش چشمگیر یافته و جامعه و فضای مجازی مهم‌ترین نقش را در این زمینه برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه این نظام تربیتی (جامعه و فضای مجازی) در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست، افزود: این تغییرات و جابجای در نقش‌ها موجب بروز تعارض و سردرگمی شده است به نحوی که آموزش و پرورش از ارزش‌ها صحبت می‌کند و فضای مجازی، مخالفت با ارزش‌ها را ترویج می‌کند و در حقیقت نظام تربیتی از دست معلم و مدرسه خارج شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که نیازمند تغییر ریل‌گذاری در حوزه تعلیم و تربیت هستیم، گفت: برنامه درسی و ساختار نظام تعلیم و تربیت کشور معیوب است چراکه برنامه درسی فارغ از فعالیت‌های هویت بخش و بی ارتباط با سایر نیازهای آموزشی است.

کاظمی افزود: در ارزیابی نظام تعلیم و تربیت، تنها ساحت علمی سنجیده می‌شود در حالی که ما در این نظام، دو مأموریت تربیت علمی و فرهنگ تربیتی را بر عهده داریم که تنها به یک ساحت آن می‌پردازیم.

به گفته وی، مسائل فوری و اساسی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، ۵۱ کلان مسئله را احصا کرده‌ایم که هوش مصنوعی، آموزش و تولید محتوا برای مدارس از جمله این موارد است.

وزیر آموزش و پرورش «عدالت و توسعه فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی» را دو رویکرد دولت چهاردهم در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: تا امروز ۱۷ جلسه تخصصی برای رفع مشکلات این حوزه با حضور رئیس جمهور برگزار شده که نشان از توجه ویژه دولت به نظام تعلیم و تربیت دارد.

کاظمی همچنین از تهیه دو اطلس آسیب‌های اجتماعی و فضاهای آموزشی خبر داد و اظهار کرد: با همه وجود دغدغه نظام تعلیم و تربیت را دارم و در این مسیر از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    0 2
    اساتید دانشگاه که کمتر از معلم ها شده
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    2 2
    میزان کارشون هم نصف همه بخش های اجرایی است.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      1 2
      تو برو یه روز معلمی کن بعد حرف بزن زود قضاوت نکن
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
      1 1
      کاش نصف بود! 20درصدبخش های اجرایی هم نیست!تحصیلاتشون هم که دیگه نگو!
  • مجلسیان خسته نباشند IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    2 0
    مجلسیان خسته نباشند با این همه بی عدالتی و ناهماهنگی در قوانین و آیین نامه ها ی پرداخت !!!
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    2 1
    سه ماه تعطیل هستند پنجشنه ها هم که تعطیل هر اتفاقی هم می افته تعطیل هستند بیشتر معلم ها هم بیشتر از دوسه روز سرکلاس نمیرن
    • صحیح IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
      1 1
      تو هم عرضه داری برو معلم شو
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
      1 0
      22:26(خانم صحیح)اتفاقاتنهاچیزی که عرضه نمیخوادمعلم شدن است!
  • صمد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 1
    هرکس معتقده معلم زحمتش کمه و حقوقش خوبه و تعطیلی زباد داره ، از ابتدا چنین بوده ، خوب شما هم مزومدی معلم میشدی!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
      1 0
      ما دوست نداریم معلم بشیم چون دوست نداریم خیلی بیکارباشیم!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
      1 0
      ببخشیدآقامعلم این" مزومدی " یعنی فحش؟!!!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
      0 0
      ما نمیخوایم معلم شویم و میخوایم نون زحمتمون را بخوریم!
  • احمد IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    کسانی که از دور اظهار نظر می کنند و تعطیلی ها بیان می کنند، توجه داشته باشند که اساتید دانشگاه هم به همین میزان تعطیل هستند و ۴ برابر معلم حقوق می گیرند. کار تدریس با کار اداری و پشت میز متفاوت است.شما بیا ۳۵ دانش آموز را در یک کلاس فقط ساکت کن، یاد دادن پیشکش.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
      2 1
      اساتید دانشگاه تحصیلات دانشگاهی مقطع دکترا دارند و تو چی داری؟یک فوق دیپلم آنهم از مرکز تربیت معلم و یا نهایتا یک لیسانس!
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    میزان کار برابر ساعات حضور در محل کار نیست. شما ۲۴ ساعت در محل کار حاضر باش و کاری نکن، حضور فیزیکی ملاک نیست.معلم کلاس با فضای محدود و با ۴۰ دانش آموز را باید اداره کنه و برخی مواقع با زور بهشون چیزی یاد بده.این فرق می کنه با پشت میز نشستن و نامه نوشتن.بعد از مدرسه هم طرح درس و طراحی و تهیه سوال و برگه صحیح کردن داره.کار تدریس را باید با اساتید دانشگاه مقایسه کرد.در ضمن مگر کارمندان در سال یک ماه مرخصی ندارند؟ یا اضافه کار صوری برای کار نکرده دریافت نمی کنند؟
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
      1 1
      کار تدریس معلم را باید با اساتید دانشگاه مقایسه کرد؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخخخ لطفابذله گویی نکن!
  • ضعف قوانین!! IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    0 0
    اقتصاد و ایرانیان قربانی ضعف شدید در تدوین قوانین کارامد و هماهنگ !!
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 2
    تمام بار آموزش دانش آموزان بر عهده پدر و مادرهاست اونجایی که نیست هم اونقدر باید پول بدی که حل شده باشه
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    برای دوماه کار درطول سال رقم بسیاربالایی است! لابد توقع دارن خیلی بیشتراز کارکنان سایردستگاهها دریافت کنند؟باتوجه بمدت کارکردشون از وزرا هم بیشترمیگیرن! کلا دوماه کارمیکنن و12ماه حقوق میگیرن!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    اصلا همه درآمدمملکت را بریزین درجیب اینا تا ببینیم راضی میشن؟؟؟!!!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    سالانه 45روزکارمیکنن و حقوق یکسال را میگیرن و ازعالم وآدم هم طلبکارند.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    من نمیدونم چرا هر وزیری دراین وزارتخانه میادبرسرکار بجای اینکه مشکلات دانش آموزان را حل کنه که یکی دوتا هم نیست فورا میره سراغ حقوق معلمان؟ آقا ایناکه حداقل 5برابرکارکردشون حقوق میگیرن دیگه چی میگین؟ ی ذره هم دانش آموزان را دریابید.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 1
    همینم که میگیرن 80درصدآن زیادیه
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
    0 0
    معلمی شغل انبیاست
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
      0 0
      ولی حقوقش کمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس