به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپلیتیک رسانه نوشت:
رسانه ملی، پرچمدار آگاهیبخشی، هویتسازی و پیشرو در میدان رسانهای کشور، امروز با چالشهایی جدی مواجه است.
مهمترین این چالشها، فاصله گرفتن از اصل شایستهسالاری در مدیریت و سپردن جایگاههای کلیدی به افرادی است که نه درک درستی از رسانه دارند و نه تجربهای در این حوزه.
این روند، که در دو مقطع به رسانه ملی آسیب زده، نیازمند بازنگری اساسی است:
اولین دورهی پسرفت رسانه ملی از سال ۱۳۷۶ به بعد اتفاق افتاد که در آن مقطع، جریانی از دولت وقت، بهویژه از حوزهی آموزشوپرورش، بدون داشتن تخصص و شناخت کافی از رسانه، در صدر مدیریت رسانه بویژه شبکههای استانی قرار گرفتند. که نتیجه آن، افت کیفیت محتوایی، توقف جریان خلاقیت و کاهش تأثیرگذاری رسانهای در استانها بود. شبکههایی که میتوانستند بازوان قدرتمند رسانه ملی در انعکاس فرهنگ بومی و تقویت هویت ملی باشند از رسالت خود فاصله گرفتند.
اما این تجربه تلخ، نهتنها باعث تغییر رویکرد مدیریتی نشد، بلکه در سالهای اخیر، رسانه ملی بار دیگر به همان مسیر اشتباه گذشته بازگشته است و در دوره کنونی، انتصاباتی صورت میگیرد که یادآور همان دوران است: یعنی مدیرانی که از مسیر تخصصی رسانه عبور نکردهاند، در عالیترین سطوح تصمیمگیری، از معاونتهای کلیدی تا مدیریت شبکههای استانی، قرار گرفتهاند.
در چنین شرایطی، آیا میتوان انتظار داشت که رسانه ملی بتواند در نبردی که دشمنان انقلاب با تمام توان در آن حضور دارند، پیروز شود؟
متأسفانه، این روند به گونهای پیش میرود که انگار رسانه ملی در انتصابات غیرتخصصیِ مدیرانِ بدون سابقه و رزومه، با دولت در رقابت افتاده است!!شایسته نیست صدا وسیما، که باید قرارگاه فرهنگی انقلاب باشد، با وجود یک دانشگاه تخصصی و نیروهای باتجربه، توانمند، متعهد و رسانهبلد، از ظرفیتهای عظیم خود چشمپوشی کرده و مسئولیتهای کلیدی به افرادی که شناخت و درک درستی از تولید محتوا و کار رسانهای ندارند، بسپارد.
رسانه، میدان جنگی است که تنها با فرماندهان آگاه و سربازان کارآزموده میتوان در آن پیروز شد. نمیتوان با مدیرانی که تازه باید الفبای رسانه را یاد بگیرند، در این مقطع تاریخی حساس، در برابر رسانههای معاند ایستادگی کرد.
امروز که جنگ روایتها به اوج خود رسیده، رسانه ملی نیازمند مدیریت علمی، چابک و انقلابی است، نه آزمون و خطاهایی که بارها نتیجه نامطلوب آن را دیدهایم.
مسیر اصلاح و تحول در رسانه ملی، از شایستهسالاری و اعتبار دادن به توان و تخصصهای موجود در صدا و سیما میگذرد. این دانشگاهِ عمومی نمیتواند با بیاعتنایی به این اصل، جایگاه از دست رفتهی خود را بازیابد.
انقلاب اسلامی، رسانهای قدرتمند و تأثیرگذار میخواهد، نه نهادی که درگیر بازیها و انتصابات غیرکارشناسی باشد. امروز، بیش از هر زمان دیگری، ضرورت بازنگری در این روند احساس میشود. چرا که اگر این مسیر ادامه یابد، رسانه ملی نهتنها مخاطبانش را بلکه ارزشمندترین سرمایه خود، یعنی نیروهای خلاق و انقلابیاش را نیز از دست خواهد داد.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.