کد خبر 1701355
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۶
شوک عوارض ۲۵ درصدی ترامپ به صنعت خودروی دنیا

به دنبال وضع عوارض ۲۵ درصدی از سوی دولت آمریکا، سهام شرکت جنرال موتورز ۸ درصد و فورد و استلانتیس ۴.۵ درصد و سهام خودروسازان آسیایی ازجمله تویوتا هم ۳ تا ۴ درصد سقوط کرد.

به گزارش مشرق، اطلاعیه جدید ترامپ مبنی‌بر وضع عوارض ۲۵ درصدی بر واردات تمام خودروها و قطعات خودرو به آمریکا خودروسازان آمریکایی و رقبای جهانی آنها را شوکه کرده‌است.

این عوارض جدید اگر به مدت طولانی پابرجا باشد، هزاران دلار به هزینه خرید یک خودروی متوسط در آمریکا اضافه کرده و مانع تولید خودرو در سراسر آمریکای شمالی می‌شود. تقریباً نیمی از خودروهایی که در آمریکا در سال گذشته میلادی فروخته شده وارداتی بوده‌اند. تایلند ۴۲۰۰۰ خودروی سواری و ۲۴ میلیارد دلار قطعات خودرو در ۲۰۲۴ به آمریکا صادر کرده‌است.

تولیدکنندگان درمورد آشفتگی‌های آینده در صورت اجرایی شدن این عوارض جدید هشدار داده‌اند.

ترامپ در روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت:«کشورهای دیگر باید برای کسب‌وکار در کشور ما هزینه پرداخت کنند، برای گرفتن مشاغل ما، گرفتن ثروت ما، گرفتن تمام چیزهایی که طی سال‌های گذشته از ما گرفته‌اند». عوارض بر واردات خودرو از سوم آوریل اجرایی می‌شود.

کاخ سفید اعلام کرد این عوارض نه‌تنها بر خودروهای مونتاژ شده کامل، بلکه بر قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس و قطعات الکتریکی هم اعمال می‌شود و به‌مرور زمان قطعات بیشتری را هم دربر خواهد گرفت.

ترامپ اعلام کرد این عوارض دائمی است و علاقه‌ای به مذاکره درمورد استثناها و معافیت‌ها ندارد. سهام شرکت جنرال موتورز ۸ درصد و فورد و استلانتیس ۴.۵ درصد پس‌از این اظهارات ترامپ کاهش یافتند. سهام خودروسازان آسیایی ازجمله تویوتا هم ۳ تا ۴ درصد در اولین ساعات تجارت در روز پنجشنبه افت داشت. سهام شرکت تسلا که تمام خودروهای فروخته شده خود در آمریکا را در داخل می‌سازد و برخی قطعات آن وارداتی است، ۱.۳ درصد پایین آمده‌است.

طرح عوارض ترامپ بازارهای جهانی را از زمان بازگشت او به کاخ سفید برهم ریخته است. ترامپ در روز چهارشنبه گفت هدف از وضع عوارض بر واردات خودرو تشویق خودروسازان برای تقویت سرمایه‌گذاری در داخل آمریکا بجای کانادا و مکزیک است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۰۷
    2 1
    تو هدفت اینه کارخانه رو بیاری امریکا مثلا شعبه مکزیک نیسان بیاد امریکا کارخانه بزنه اینجا تعرفه میبنند که طرف فراری بشه و تازه یه سالی صحبت کارخانه رنو شد فراریش دادند سی ساله ام تعرفه بستند این دوتا یدونه ماشین صادراتی ندارند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۰۷
    2 0
    این یک صنعت مهم در جهان است برا همین در داخل کشور هم تاثیرش بر روح و روان مردم و قضاوت در مورد مسئولین و رضایت نارضایتی بسیار زیاد است بعد کلی فکر تصمیم میگیرند اینجا رو هوا تعرفه صد درصد میبنند ، در صورتی که اینجا چهل ساله اینه و هدف تقویت رانت است ، وگرنه میبینیم که بستن واردات باعث پسرفت هم شده است بهترین روش زدن کارخانه شرکتهای مطرح است کاری که ترکیه و هند سالها انجام دادند پاکستان عربستان هم دارند انجام میدهند
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۰۸
      0 0
      اگه اراده داخلی سازی باشه خوب هست مشکل این جاست که هدف خودسازهای ما داخلی سازی کامل نیست چون اصلا قطعات را شرکت های تامین کننده می دهند و آن ها هم وارد می کنند. زنجیره تامین کامل نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس