کد خبر 1704143
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۶
خودرو فرسوده

خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال سالانه دو مرتبه و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه مرتبه بایستی جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

به گزارش مشرق، شادی مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، درمورد اینکه از منظر قانون چه خودرویی فرسوده محسوب می شود، گفته است: با استناد به ماده ۸ قانون هوای پاک، در سال ۱۳۹۷ آیین نامه اجرائی درخصوص تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه موتوری به پیشنهاد مشترک سازمان محیط زیست، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط هیات وزیران مصوب و مبنای فرسودگی خودروها براساس سن تعیین شد.

در سال ۱۳۹۹ بنا بر شکایتی این آیین نامه با استعلام از دیوان عدالت اداری و فقهای شورای نگهبان باطل اعلام شد. در رأی دیوان اعلام شد با توجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری جهت احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودروها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن خودروها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکین، خلاف شرع شناخته شد. پس از آن آیین نامه جدید با ملاک قراردادن سن مرز فرسودگی و معاینه فنی در خرداد ۱۴۰۰ مصوب شد.

وی افزود: در مصوبه جدید، خودروها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی شده و در صورت عدم موفقیت در اخذ دو دوره متوالی معاینه فنی، فرسوده محسوب می‌شوند که در این آیین نامه سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده و خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال سالانه دو مرتبه و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه مرتبه بایستی جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند و در این آیین نامه برای انواع وسایل نقلیه تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، مشخص شده و در مواد ۶ و ۷ و ۸ آن تکالیف وزارت کشور و نیروی انتظامی در بحث پیش بینی ساز و کارهای لازم جهت اجرای آن، تبیین شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می کند.

جدول سن فرسودگی خودروها در سال ۱۴۰۴:

جدول سن فرسودگی خودروها در سال ۱۴۰۴ منتشر شد

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    6 0
    ﭼﺮا ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ ﻛﻪ اﺻﻼ اﺳﺘﺎﻧﺪاﺭﺩ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭا ﺑﻴﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﻳﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺳﻮاﺭ ﺷﻮﻧﺪ اﻣﺮﻭﺯ ﺭﻓﺘﻢ ﻣﻌﺎﻳﻨﻪ ﻓﻨﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺳﻴﺼﺪ ﻫﺰاﺭ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﻛﺮﺩﻡ اﺧﻪ ﻣﮕﻪ ﭼﻜﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﭘﻮﻝ ﻣﻴﮕﻴﺮﻥ اﺯ ﻣﺮﺩﻡ
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
      5 1
      ماشین داغون خوبه . دیگه نه کسی گوشی ات را پشت چراغ قرمز می قاپه ، نه سارقان منازل سراغ خانه ات می آیند ، نه کیفت را می قاپند . من ماشین قراضه مشتی ممدلی سوار میشم ، هیچ دزدی طرفم نمیاد . پول هم دارم بهترش را بخرم ولی اینجوری خیلی احساس امنیت می کنم خیلی باحاله 😂😂😂
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    4 0
    غلط میکنید پول ندارم نمی توانم خودرو بخرم چرا باید دوبار معاینه فنی انجام بدهم ؟
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    4 0
    دارند برای مجبور کردن مردم به خرید خودروهای بی کیفیت داخلی زمینه سازی می کنند
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    3 0
    روش جدیدی برای مجبور کردن مردم به خرید خودروهای گران قیمت بی کیفیت داخلی
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    4 0
    مرکز معاينه فنی دکان کاسبی برای یه عده
  • حمید IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    1 0
    من یه 206 مدل 88 تیپ6 دارم و از صفری دست خودم بوده. موتورش هنوز باز نشده و فقط مصرفی گیربکس رو عوض کردم. با هر تعمیرکار و نمایندگی صحبت و مشورت میکنم که این رو بفروشم و یه صفر بخرم میگن همین رو نگه دار. خیلی بهتر از ماشین صفر هست
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    2 0
    فقط هدف از معاینه فنی پول گرفتن و کاسبی برای ستاد معاینه فنی هست و بس سالی یکبار هم زیاد بود
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    2 0
    کمی شرف داشته باشید معاینه فنی را رایگان کنید
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    1 0
    فقط پول مفت میریزید به جیب مراکز معاینه و لابد سهمی هم برمی‌دارید!
  • علی تاجی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    1 0
    همه اینا بهونه س،هدف پول گرفتن ازملت بدبخت ازطریق معاینه س،اگه واقعابفکر مردم هستین واسه خودروهای فرسوده جایگزین باشرایط مناسب بدین نه اینکه دفعات معاینه روببرین بالا واینجوری جیب ملتو خالی کنید،شرف خیلی خوبه.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    1 0
    والا ماشین دارم ۲۳ سال سنشه بهتر از صفر ایران خودروئه همین الان. اون صفر آشغال دله ی شما فرسوده است نه این
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    1 0
    به اندازه کافی خودرو تولید کنید تا مردم بتوانند خودرو را با قیمت مناسب و مستقیم از تولید کنندگان نه از دست دلالان بخرند و مجبور به استفاده از خودروهای مستهلک نشوند
  • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    2 0
    خدا لعنتتون کنه
  • sina IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    1 0
    خدا لعنتتون کنه که بدون فراهم کردن مکانیزم جایگزینی (که بایستی در اسرع و وقت و به لحظه صورت پذیرد)‌ مردم را تحت فشار قرار می دهید و ناراضی می کنید. چرا به کیفیت تولید و عرضه خودرو و سوخت جریمه نمی بندید . خدا نیست و نابودتون کنه که مدیریت را فقط فشار بر مردم میدانید و سیستم پادگانی رفتار می کنید.
  • سینا IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 0
    فقط فکر تامین منابع مالی و کاسبی هستند خودروسازان داخلی سال‌هاست با توجیهاتی مانند "صرفه اقتصادی، تحریم، بازار محدود و ..." از ارتقای حداقلی ایمنی و کیفیت تولیداتشان سر باز زده‌اند و هزینه این تولیدات فاجعه‌بار را مردم باید با تقدیم جان عزیزان خود، پرداخت کرده اند . چرا فکری به منشاء تولید خودروهای بی کیفیت نمی کنید . چرا برای تعویض یک خودروی فرسوده مردم باید ماه ها و سال ها در نوبت و احتمال تخصیص از سهمیه ۲۰ درصد معطل بمانند ؟ چرا مردم باید تاوان بی لیاقتی و ضعف شما مدیران را بدهند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس