به گزارش مشرق به نقل از شبکه ايران، متن حديث به همراه بخشي از توضيحات معظم له به شرح ذيل است:
في الکافي عن حسن بن علي عليه السلام: القَريبُ مَنْ قَرَّبْتَهُ المَوَدَّة و إنْ بَعُدَ نَسَبه
شخص نزديک به شما اين کسي است که محبت به شما نزديکش کرده ولو به حسب ظاهر نسبتش دور باشد:
اي بسا هندو و ترک هم زبان اي بسا دو ترک چون بيگانگان
پس زبان همدلي خود ديگر است همدلي از هم زباني بهتر است (1)
گاهي کسي قرابت نسَبي دارد اما پيوند محبت نيست، اين نزديک نيست دور است و گاهي کسي از نظر قرابت دور است (يا قرابت ندارد) اما محبت بينشان است، اين نزديک است. اين نقش پيوند محبت و اهميت آن را در جامعه اسلامي بيان ميکند.
والبَعيدُ مَن باعَدْتُهُ المَوَدّة وإن قَرُبَ نَسَبَه
نکته مقابلش هم اين است که دور (غريبه) کسي است که در محبّت دور باشد و اگر چه نسب او نزديک باشد.
حالا حضرت مثال مي زنند: لا شئَ أقرََبُ مِن يَدٍ إلى جَسَد، و إنّ اليَدَ تَفَل فَتقطع وتُحسم.
از شما نزديکتر، به شما نزديکتر چه کسي است جز دست شما؟ اين ارتباط جسماني شبيه ارتباط نسَبي است. اما دست شما اگر خيانت کند قطعش ميکنند، از شما جدا ميشود براي خيانت؛ "حسم" يعني به کلي بستن، داغ کردن محل زخم، که آنوقت ديگر قابل برگشت نيست. يک عامل معنوي مثل خيانت باعث جدايياش شد. پس بنابراين آن چيزي که باعث دوستي و جدايي است عامل معنوي است.
البته مودت را هم در نظر داشته باشيد و به آن اضافه کنيد اين حديث معروف را که "الحُبُّ لله و البُغْضُ لله" که يعني محبت و مودت و بغض ما بايد براي خدا باشد.
1- داستان هدهد و سليمان از مولانا:
همزباني، خويشي و پيوندي است مرد با نامحرمان چون بندي است
اي بسا هندو و ترک هم زبان اي بسا دو ترک چون بيگانگان
پس زبان محرمي خود ديگر است همدلي از هم زباني بهتر است
غير نطق و غير ايما و سجل صد هزاران ترجمان خيزد ز دل