به گزارش مشرق، یومالله 9 دی ماه در سال 1388 روزی ماندگار در صفحات تاریخ زرین انقلاب اسلامی است؛ 9 دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» و روز « پیوند عاشورایی امام و امت » فرصتی شد تا پای گفت وگوی یکی از یاران همیشگی مقام معظم رهبری و کسی که سال های زیادی از عمر خود را در مسیر بصیرت افزایی و روشن گری گذرانده و قدم برداشته است، بنشینیم.
در سالروز نهم دی ماه و در آستانه انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری آنچه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای این روز است که رهبری از آن به عنوان «حماسه» یاد کرده اند.
بازخوانی فتنه 88 و عوامل اصلی آن، روند شکل گیری فتنه 88، منشا و خواستگاه حماسه عظیم 9 دی و چگونگی رخداد این حماسه و انتخابات 92 و شاخصه ها و ویژگی های کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله محورهایی است که در گفتگوی فارس با آیت الله سیداحمد علمالهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد مقدس مطرح شد.
عوامل اصلی فتنه جریان های خارجی و استکباری بودند
در ابتدا بفرمایید اگر بخواهیم به فتنه 88 نگاهی دوباره داشته باشیم، عوامل اصلی فتنه 88 چه کسانی بودند و به چند دسته تقسیم میشوند؟
در فتنه 88 در واقع سه گروه و سوژه اصلی داشتیم. گروه اول همان عوامل اصلی یعنی فتنه گران و فتنه انگیزان بوده که عوامل و جریان خارجی و استکباری هستند. دسته دوم ابزارها و افرادی بودند که ابزار فتنه شدند و با فتنه هماهنگ بوده و به گونهای عوامل اجرایی فتنه قرار گرفتند. دسته سوم در فتنه هم کسانی بودند که بستری برای فتنه شدند؛ شاید هم به صورت ناخودآگاه بستر شدند و با تصمیم و اراده خود و با هماهنگی با فتنه گران نبوده است ولی درعین حال به صورت جریان ناخودآگاه و جریان انفعالی بستری برای فتنه قرار گرفتند.
این سه دسته را باید از یکدیگر جدا دانست؛ چراکه حتی مقام معظم رهبری هم برخوردشان با این سه دسته متفاوت بوده و به صورت یکسان با آن ها برخورد نکردند.
دسته اول همان جریان های خارجی و استکباری بودند که از روز اول با قدرت زور به سراغ انقلاب اسلامی آمدند؛ در جایی که زورشان هم نرسید به قدرت تزویر متوسل شدند که تزویر همان فتنهای بود که انتخاب کردند تا به اهداف خود در سرکوبی انقلاب و نظام برسند.
جریان های استکباری در تمام موقعیت ها به دنبال اجرای فتنه در کشور هستند
این جریانهای استکباری و خارجی همواره در تمام موقعیتها، نظام جمهوری اسلامی و کشور ما را رصد میکنند تا هر موقعیتی که به دست آوردند وارد شده و مزورانه فتنه خود را اجرا کنند.
در آبان ماه سال 87 که به هیچ وجه بحثی از انتخابات و کاندیدا نبود شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در 13 آبان، فرمودند که سیاستمداران ما در زمین دشمن بازی نکنند که اگر بازی کنند چه ببرند و چه ببازند، بازنده هستند چراکه به نفع دشمن نقش ایفا میکنند.
بنابراین حضرت آقا این مسئله را پیشبینی میکردند؛ انتخابات مسئله ای است که دشمنان هم وارد عرصه شده و فتنه خود را اجرا می کنند. در سال 88 در شهریور ماه که اعضا مجلس خبرگان رهبری به خدمت حضرت آقا رسیدیم ایشان فرمودند من به ایشان گفتم و آقا اشاره به آقای هاشمی رفسنجانی کردند و گفتند که میدانید که این کار پشتش خارجیها هستند و میخواهند فتنه کنند و در واقع مسئله تقلب در انتخابات را آنها مطرح کردند؛ آقای هاشمی رفسنجانی هم سری به نشانه تایید تکان دادند و بیانات مقام معظم رهبری را تایید کردند. بنابراین باید دانست که عوامل اصلی فتنه خارجیها بودند و آنها این چنین فتنهای را برپا کردند.
نمی توان عناصر کاندیداها و جریان های سیاسی که برای فتنه بستر شدند را فتنهگر دانست
دسته دوم در فتنه ابزار و اسباب فتنه بودند؛ ابزار فتنه در واقع همان جریانهای ضدانقلاب در خارج از کشور و عناصر وابسته به آنها در داخل کشور بودند که ابزار اجرایی و عملیاتی فتنه قرار گرفتند و طرح ها را اجرا میکردند.
دسته سوم هم کسانی بودند که بستری برای فتنه شده و راه را برای عوامل اصلی باز کردند. جریانهای سیاسی داخلی متاسفانه در عرصه انتخابات در حوزه رقابت کاندیدا بستر اجرایی برای فتنه شدند و راه را برای عوامل خارجی، جریانهای ضد انقلاب و عناصر وابسته در داخل باز کردند. البته باید توجه داشت که این جریانهای سیاسی و عناصر کاندیداها را نباید فتنه انگیز و فتنه گر بدانیم. زمانی که عوامل خارجی خط دادند که تقلب در انتخابات صورت گرفته، به گونهای این ادعا برای آن ها مطرح شد که این ادعای توخالی به باوری برای آنها تبدیل شده بود.
پس از مطرح کردن مسئله تقلب در انتخابات، باز این افراد بستری برای عوامل خارجی و فتنهگران شدند تا از همین کانال آنها وارد هیجانات عمومی شوند، البته خودشان هم با بیانیهها و پیام ها حمایت و تایید می کردند و بستری برای فتنه و گروهکشیهای خیابانی و حرکتهای تند و زننده شدند.
این حرکتهای زننده تا جایی پیش رفت که دیدیم شعارهای ضدانقلابی هم سر داده و ایستگاههای صلواتی و پرچم امام حسین(ع) را به آتش کشیدند و به ساحت مقدس سید الشهدا(ع) اهانت کردند.
پس از این جریانات دوباره دیدیم که در روز دانشجو وارد دانشگاهها شده و عکس امام (ره) را پاره کردند، درحالی که نه کروبی و نه میرحسین موسوی هیچ یک اهل عکس امام پاره کردن نبودند حتی اهل توصیه به این کار هم نبودند. بنابراین قصد نداریم به این افراد فتنهگر و فتنه انگیز لقب دهیم چراکه مسلمان هستیم و نمیخواهیم به مردم لقب و نسبت ناروا داده و تهمت بزنیم ولی به هرحال آنها راه را برای عوامل خارجی و استکبار باز کردند و بستری برای فتنه شدند. آنها راه را باز کردند تا این افراد عکس امام را پاره کنند.
جریانات استکباری در صورت پیدا کردن بستری، فتنه ای شدیدتر و بدتر از فتنه 88 را اجرا می کنند
بنابراین باید این سه دسته را از یکدیگر تفکیک کنیم؛ باید فتنه گر و فتنه انگیز را بشناسیم. امروز هم عوامل خارجی در حال رصد هستند تا کانال ورودی به انتخابات آینده و برپاکردن فتنه ای دیگر را پیدا کنند. درهر حال ابزار اجرایی آنها باز جریانات خارج نشین ضد انقلاب هستند؛ ولی باید دید که در داخل آیا بستری پیدا می کنند یا خیر؟
اگر بستری برای فتنه پیدا کنند مانند سال 88 فتنهای دیگر تکرار میشود ولی شدید تر و بدتر از سال 88 ولی اگر بستر پیدا نکنند نه تنها ابزار اجرایی آنها بلکه خودشان و طراحیهایشان هم نمیتواند کارآمد باشد.
نظام جمهوری اسلامی ایران خط مقدم جبهه اسلام است
تحلیل حضرتعالی از روند شکل گیری فتنه 88 چیست؟
باید توجه داشت که هدفگذاری آنها این بود که گروه کشی های خیابانی و جریانات را به واقعه عاشورا بکشانند.
جریان استکبار و جریان کفر همواره در صدد براندازی اسلام است؛ اینکه امروز میبینیم آنها درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند به این دلیل بوده که نظام جمهوری اسلامی ایران خط مقدم جبهه اسلام است. همان جبههای که در فلسطین به وسیله اسرائیل تشکیل دادند و اسلام و مسلمانان را سرکوب کرده و کشتار به راه انداختند، امروز در برابر ایران قرار دارد، ولی خوب ایران قوی تر از آن است بنابراین با قدرت تزویر وارد شدند. وقتی آنها قصد سرکوب نظام جمهوری اسلامی را دارند طبیعی است که باید ابتدا دفاع از فلسطین را بکوبند و به جایی برسند که چاشنی اصلی قیام و حرکت مردم کشور که مسئله قیام سید الشهدا(ع) است را سرکوب کنند. این مسئله از همان ابتدا جزو اهداف اولیه آن ها قرار داشت ولی زمانی که در سال 88 بستر را آماده دیدند تا این جا هم پیش رفتند و اگر بیش از این هم بستر را آماده می دیدند قطعا کشتار روحانیت و نیروهای حزب اللهی را راه می انداختند.
بنابراین برخی جریانهای سیاسی بودند که به خاطر فرصتیابی و قدرتیابی در داخل کشور بستری برای فتنه شده و راه را بازکردند، حال جای این سوال هم باقی است که آیا پیش بینی می کردند تا این جا پیش برود یا خیر ؟
اگر پیش بینی می کردند که خوب اینها همدست محسوب می شوند در غیر این صورت اگر پیش بینی نمیکردند پس قطعا فریب این جریان ها را خوردند و فریفته شدند.
ساکتین فتنه عناصر زاویهدار با رهبری هستند
آیا می توان ساکتین و برخی خواص را از عوامل و فتنه گران دانست؟ نقش ساکتین فتنه چیست؟
خیر، نمی توان ساکتین و خواص را جزو فتنه گران دانست؛ در انقلاب سیدالشهدا(ع) هم عده ای به میدان آمدند ولی مردد شده و شک و تردید داشتند ولی در لشگر امام حسین(ع) بودند لذا نمیتوان آنها را جزو سپاه عمرسعد عنوان کرد.
در عین حال این افراد برای ما به عنوان عناصر زاویهدار با رهبری مطرح بوده و اعتماد ما از این افراد سلب شده است.
در جریان فتنه مقام معظم رهبری بسیار محکم مقابل فتنه ایستادند بنابراین اگر کسی در رکاب رهبری قرار نگرفت زاویه با رهبری پیدا کرده است؛ کسی که در جریان فتنه گوشه ای نشسته باشد و ساکت بماند هم با رهبری فاصله گرفته است.
در زمان امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین که حضرت با معاویه می جنگیدند و یا در جنگ نهروان، افرادی بودند که از حضرت علی (ع) فاصله گرفتند نمی توان گفت که این افراد جز لشگر معاویه یا نهروانی ها بودند ولی در عین حال آنها ولایت را و امامت علی(ع) را قبول نداشتند و در ولایت و امامت امام علی (ع) شک داشتند.
در آن زمان انسان عابد و زاهدی مانند ربیع بن حسین با آن عظمتی که داشت، می گوید که در این جنگ شک دارم، ولی آیا در جنگی که یک طرف آن امام علی(ع) قرار دارد کسی شک می کند؟
در فتنه 88 هم که یک طرف آن مقام معظم رهبری بودند، کسانی که شک کردند با رهبری زاویه داشتند و در واقع ولایت مقام معظم رهبری را در حد حجت شرعی قبول نداشتند چراکه کسی که در این حد قبول داشته باشد، شک نکرده و می گوید وقتی حضرت آقا به صحنه آمدند پس باید کنار آقا بایستیم.
فتنه 88 به دست مقام معظم رهبری شکست خورد یا مردم؟
در واقع خاکریز فتنه 88 را حضرت آقا فتح کردند و مردم لشگر و سپاه مقام معظم رهبری بودند. اگر این رهبری و تدبیر نبود قطعا فتنه 88 بیشتر از این ها پیش می رفت و کل جریان نظام را جمع کرده بود، بنابراین رهبری و فرماندهی با آقا بود و مردم هم پای مقام معظم رهبری ایستادند.
مقام معظم رهبری با تدبیر و حکمتی که در ایشان بود بصیرت در مردم ایجاد کردند و مردم با آن بصیرت وسط میدان آمده و ایستادند و سپاه حضرت آقا شدند.
محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است/ اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک میشود
نگاه و تحلیل حضرتعالی نسبت به حماسه عظیم 9 دی چیست؟ منشا و خواستگاه حماسه 9 دی چه بود؟ چه ویژگی هایی از این حماسه عظیم باید بیان شود؟
9دی یک حادثه نبود بلکه یک جریان بود؛ علی رغم اینکه بسیاری قصد دارند بگویند 9 دی یک حادثه بود که اتفاق افتاد و مردم تظاهرات و راهپیمایی به راه انداختند باید بگوییم که خیر 9 دی تنها همین تظاهرات نبود بلکه یک آیینه بود که جریانی را به نمایش گذاشت و این جریان، نهادینه ثابت در کشور است.
9دی ثابت کرد مسئله ولایت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قائمه اصلی است که محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است. اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک می شود، به خاطر ولایت مردم به نظام وابسته هستند.
این بدین معناست که در این نظام مسائل اقتصادی، سیاسی، ارتباطات بین المللی و هر نوع تحولی نمی تواند مردم را جذب و دفع کند؛ اینکه عده ای باغ سبز و سرخ نشان دهند و مردم به طرف آن بدوند و یا اگر حادثه اقتصادی و بحرانی به وجود آید، مردم از نظام بر می گردند؛ اینها همه فکرها و تصورات کشورهایی چون آمریکاست و یا تصورات عده ای از احزاب و جریان های لائیک در کشور است.
در سالروز نهم دی ماه و در آستانه انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری آنچه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای این روز است که رهبری از آن به عنوان «حماسه» یاد کرده اند.
بازخوانی فتنه 88 و عوامل اصلی آن، روند شکل گیری فتنه 88، منشا و خواستگاه حماسه عظیم 9 دی و چگونگی رخداد این حماسه و انتخابات 92 و شاخصه ها و ویژگی های کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله محورهایی است که در گفتگوی فارس با آیت الله سیداحمد علمالهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد مقدس مطرح شد.
عوامل اصلی فتنه جریان های خارجی و استکباری بودند
در ابتدا بفرمایید اگر بخواهیم به فتنه 88 نگاهی دوباره داشته باشیم، عوامل اصلی فتنه 88 چه کسانی بودند و به چند دسته تقسیم میشوند؟
در فتنه 88 در واقع سه گروه و سوژه اصلی داشتیم. گروه اول همان عوامل اصلی یعنی فتنه گران و فتنه انگیزان بوده که عوامل و جریان خارجی و استکباری هستند. دسته دوم ابزارها و افرادی بودند که ابزار فتنه شدند و با فتنه هماهنگ بوده و به گونهای عوامل اجرایی فتنه قرار گرفتند. دسته سوم در فتنه هم کسانی بودند که بستری برای فتنه شدند؛ شاید هم به صورت ناخودآگاه بستر شدند و با تصمیم و اراده خود و با هماهنگی با فتنه گران نبوده است ولی درعین حال به صورت جریان ناخودآگاه و جریان انفعالی بستری برای فتنه قرار گرفتند.
این سه دسته را باید از یکدیگر جدا دانست؛ چراکه حتی مقام معظم رهبری هم برخوردشان با این سه دسته متفاوت بوده و به صورت یکسان با آن ها برخورد نکردند.
دسته اول همان جریان های خارجی و استکباری بودند که از روز اول با قدرت زور به سراغ انقلاب اسلامی آمدند؛ در جایی که زورشان هم نرسید به قدرت تزویر متوسل شدند که تزویر همان فتنهای بود که انتخاب کردند تا به اهداف خود در سرکوبی انقلاب و نظام برسند.
جریان های استکباری در تمام موقعیت ها به دنبال اجرای فتنه در کشور هستند
این جریانهای استکباری و خارجی همواره در تمام موقعیتها، نظام جمهوری اسلامی و کشور ما را رصد میکنند تا هر موقعیتی که به دست آوردند وارد شده و مزورانه فتنه خود را اجرا کنند.
در آبان ماه سال 87 که به هیچ وجه بحثی از انتخابات و کاندیدا نبود شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در 13 آبان، فرمودند که سیاستمداران ما در زمین دشمن بازی نکنند که اگر بازی کنند چه ببرند و چه ببازند، بازنده هستند چراکه به نفع دشمن نقش ایفا میکنند.
بنابراین حضرت آقا این مسئله را پیشبینی میکردند؛ انتخابات مسئله ای است که دشمنان هم وارد عرصه شده و فتنه خود را اجرا می کنند. در سال 88 در شهریور ماه که اعضا مجلس خبرگان رهبری به خدمت حضرت آقا رسیدیم ایشان فرمودند من به ایشان گفتم و آقا اشاره به آقای هاشمی رفسنجانی کردند و گفتند که میدانید که این کار پشتش خارجیها هستند و میخواهند فتنه کنند و در واقع مسئله تقلب در انتخابات را آنها مطرح کردند؛ آقای هاشمی رفسنجانی هم سری به نشانه تایید تکان دادند و بیانات مقام معظم رهبری را تایید کردند. بنابراین باید دانست که عوامل اصلی فتنه خارجیها بودند و آنها این چنین فتنهای را برپا کردند.
نمی توان عناصر کاندیداها و جریان های سیاسی که برای فتنه بستر شدند را فتنهگر دانست
دسته دوم در فتنه ابزار و اسباب فتنه بودند؛ ابزار فتنه در واقع همان جریانهای ضدانقلاب در خارج از کشور و عناصر وابسته به آنها در داخل کشور بودند که ابزار اجرایی و عملیاتی فتنه قرار گرفتند و طرح ها را اجرا میکردند.
دسته سوم هم کسانی بودند که بستری برای فتنه شده و راه را برای عوامل اصلی باز کردند. جریانهای سیاسی داخلی متاسفانه در عرصه انتخابات در حوزه رقابت کاندیدا بستر اجرایی برای فتنه شدند و راه را برای عوامل خارجی، جریانهای ضد انقلاب و عناصر وابسته در داخل باز کردند. البته باید توجه داشت که این جریانهای سیاسی و عناصر کاندیداها را نباید فتنه انگیز و فتنه گر بدانیم. زمانی که عوامل خارجی خط دادند که تقلب در انتخابات صورت گرفته، به گونهای این ادعا برای آن ها مطرح شد که این ادعای توخالی به باوری برای آنها تبدیل شده بود.
پس از مطرح کردن مسئله تقلب در انتخابات، باز این افراد بستری برای عوامل خارجی و فتنهگران شدند تا از همین کانال آنها وارد هیجانات عمومی شوند، البته خودشان هم با بیانیهها و پیام ها حمایت و تایید می کردند و بستری برای فتنه و گروهکشیهای خیابانی و حرکتهای تند و زننده شدند.
این حرکتهای زننده تا جایی پیش رفت که دیدیم شعارهای ضدانقلابی هم سر داده و ایستگاههای صلواتی و پرچم امام حسین(ع) را به آتش کشیدند و به ساحت مقدس سید الشهدا(ع) اهانت کردند.
پس از این جریانات دوباره دیدیم که در روز دانشجو وارد دانشگاهها شده و عکس امام (ره) را پاره کردند، درحالی که نه کروبی و نه میرحسین موسوی هیچ یک اهل عکس امام پاره کردن نبودند حتی اهل توصیه به این کار هم نبودند. بنابراین قصد نداریم به این افراد فتنهگر و فتنه انگیز لقب دهیم چراکه مسلمان هستیم و نمیخواهیم به مردم لقب و نسبت ناروا داده و تهمت بزنیم ولی به هرحال آنها راه را برای عوامل خارجی و استکبار باز کردند و بستری برای فتنه شدند. آنها راه را باز کردند تا این افراد عکس امام را پاره کنند.
جریانات استکباری در صورت پیدا کردن بستری، فتنه ای شدیدتر و بدتر از فتنه 88 را اجرا می کنند
بنابراین باید این سه دسته را از یکدیگر تفکیک کنیم؛ باید فتنه گر و فتنه انگیز را بشناسیم. امروز هم عوامل خارجی در حال رصد هستند تا کانال ورودی به انتخابات آینده و برپاکردن فتنه ای دیگر را پیدا کنند. درهر حال ابزار اجرایی آنها باز جریانات خارج نشین ضد انقلاب هستند؛ ولی باید دید که در داخل آیا بستری پیدا می کنند یا خیر؟
اگر بستری برای فتنه پیدا کنند مانند سال 88 فتنهای دیگر تکرار میشود ولی شدید تر و بدتر از سال 88 ولی اگر بستر پیدا نکنند نه تنها ابزار اجرایی آنها بلکه خودشان و طراحیهایشان هم نمیتواند کارآمد باشد.
نظام جمهوری اسلامی ایران خط مقدم جبهه اسلام است
تحلیل حضرتعالی از روند شکل گیری فتنه 88 چیست؟
باید توجه داشت که هدفگذاری آنها این بود که گروه کشی های خیابانی و جریانات را به واقعه عاشورا بکشانند.
جریان استکبار و جریان کفر همواره در صدد براندازی اسلام است؛ اینکه امروز میبینیم آنها درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند به این دلیل بوده که نظام جمهوری اسلامی ایران خط مقدم جبهه اسلام است. همان جبههای که در فلسطین به وسیله اسرائیل تشکیل دادند و اسلام و مسلمانان را سرکوب کرده و کشتار به راه انداختند، امروز در برابر ایران قرار دارد، ولی خوب ایران قوی تر از آن است بنابراین با قدرت تزویر وارد شدند. وقتی آنها قصد سرکوب نظام جمهوری اسلامی را دارند طبیعی است که باید ابتدا دفاع از فلسطین را بکوبند و به جایی برسند که چاشنی اصلی قیام و حرکت مردم کشور که مسئله قیام سید الشهدا(ع) است را سرکوب کنند. این مسئله از همان ابتدا جزو اهداف اولیه آن ها قرار داشت ولی زمانی که در سال 88 بستر را آماده دیدند تا این جا هم پیش رفتند و اگر بیش از این هم بستر را آماده می دیدند قطعا کشتار روحانیت و نیروهای حزب اللهی را راه می انداختند.
بنابراین برخی جریانهای سیاسی بودند که به خاطر فرصتیابی و قدرتیابی در داخل کشور بستری برای فتنه شده و راه را بازکردند، حال جای این سوال هم باقی است که آیا پیش بینی می کردند تا این جا پیش برود یا خیر ؟
اگر پیش بینی می کردند که خوب اینها همدست محسوب می شوند در غیر این صورت اگر پیش بینی نمیکردند پس قطعا فریب این جریان ها را خوردند و فریفته شدند.
ساکتین فتنه عناصر زاویهدار با رهبری هستند
آیا می توان ساکتین و برخی خواص را از عوامل و فتنه گران دانست؟ نقش ساکتین فتنه چیست؟
خیر، نمی توان ساکتین و خواص را جزو فتنه گران دانست؛ در انقلاب سیدالشهدا(ع) هم عده ای به میدان آمدند ولی مردد شده و شک و تردید داشتند ولی در لشگر امام حسین(ع) بودند لذا نمیتوان آنها را جزو سپاه عمرسعد عنوان کرد.
در عین حال این افراد برای ما به عنوان عناصر زاویهدار با رهبری مطرح بوده و اعتماد ما از این افراد سلب شده است.
در جریان فتنه مقام معظم رهبری بسیار محکم مقابل فتنه ایستادند بنابراین اگر کسی در رکاب رهبری قرار نگرفت زاویه با رهبری پیدا کرده است؛ کسی که در جریان فتنه گوشه ای نشسته باشد و ساکت بماند هم با رهبری فاصله گرفته است.
در زمان امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین که حضرت با معاویه می جنگیدند و یا در جنگ نهروان، افرادی بودند که از حضرت علی (ع) فاصله گرفتند نمی توان گفت که این افراد جز لشگر معاویه یا نهروانی ها بودند ولی در عین حال آنها ولایت را و امامت علی(ع) را قبول نداشتند و در ولایت و امامت امام علی (ع) شک داشتند.
در آن زمان انسان عابد و زاهدی مانند ربیع بن حسین با آن عظمتی که داشت، می گوید که در این جنگ شک دارم، ولی آیا در جنگی که یک طرف آن امام علی(ع) قرار دارد کسی شک می کند؟
در فتنه 88 هم که یک طرف آن مقام معظم رهبری بودند، کسانی که شک کردند با رهبری زاویه داشتند و در واقع ولایت مقام معظم رهبری را در حد حجت شرعی قبول نداشتند چراکه کسی که در این حد قبول داشته باشد، شک نکرده و می گوید وقتی حضرت آقا به صحنه آمدند پس باید کنار آقا بایستیم.
فتنه 88 به دست مقام معظم رهبری شکست خورد یا مردم؟
در واقع خاکریز فتنه 88 را حضرت آقا فتح کردند و مردم لشگر و سپاه مقام معظم رهبری بودند. اگر این رهبری و تدبیر نبود قطعا فتنه 88 بیشتر از این ها پیش می رفت و کل جریان نظام را جمع کرده بود، بنابراین رهبری و فرماندهی با آقا بود و مردم هم پای مقام معظم رهبری ایستادند.
مقام معظم رهبری با تدبیر و حکمتی که در ایشان بود بصیرت در مردم ایجاد کردند و مردم با آن بصیرت وسط میدان آمده و ایستادند و سپاه حضرت آقا شدند.
محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است/ اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک میشود
نگاه و تحلیل حضرتعالی نسبت به حماسه عظیم 9 دی چیست؟ منشا و خواستگاه حماسه 9 دی چه بود؟ چه ویژگی هایی از این حماسه عظیم باید بیان شود؟
9دی یک حادثه نبود بلکه یک جریان بود؛ علی رغم اینکه بسیاری قصد دارند بگویند 9 دی یک حادثه بود که اتفاق افتاد و مردم تظاهرات و راهپیمایی به راه انداختند باید بگوییم که خیر 9 دی تنها همین تظاهرات نبود بلکه یک آیینه بود که جریانی را به نمایش گذاشت و این جریان، نهادینه ثابت در کشور است.
9دی ثابت کرد مسئله ولایت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قائمه اصلی است که محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است. اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک می شود، به خاطر ولایت مردم به نظام وابسته هستند.
این بدین معناست که در این نظام مسائل اقتصادی، سیاسی، ارتباطات بین المللی و هر نوع تحولی نمی تواند مردم را جذب و دفع کند؛ اینکه عده ای باغ سبز و سرخ نشان دهند و مردم به طرف آن بدوند و یا اگر حادثه اقتصادی و بحرانی به وجود آید، مردم از نظام بر می گردند؛ اینها همه فکرها و تصورات کشورهایی چون آمریکاست و یا تصورات عده ای از احزاب و جریان های لائیک در کشور است.