در حالی کشتی چوخه این روزها مورد توجه رسانه ملی و رسانه ها بوده که می توان این پرسش را مطرح کرد که چرا بایستی چنین ورزش هایی را در جامعه ترویج کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، چند روز قبل بود که رقابت های کشتی چوخه در گود زینل خان شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی برگزار شد که مانند همیشه با استقبال مردم آن ناحیه نیز همراه بود. از طرف دیگر، توجه جدی نیز از سوی رسانه ملی به این برنامه صورت گرفت و حتی از یک شبکه سیما به صورت زنده به نمایش گذاشته شد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که به نظر می رسد بایستی در این زمینه توجه جدی تری مبذول شده و تصمیم گیران با حساسیت بیشتری با اینگونه ورزش ها مواجه شوند. نبود استراتژی موجب شده تا صرف برگزاری یک رویداد منتهی به پخش آن از سوی شبکه های سیما و توجه برخی مسئولان بلندپایه شود.





نگاهی اجمالی به برگزاری رقابت های مربوط به اینگونه ورزش ها یادآور ارزش های دوران جنگ های گلادیاتوری است. اینکه شمار قابل توجهی از مردم در انتظار رقابت سخت و خشن دو نفر باشند که در نبرد آنها، صرفا توانمندی و قابلیت های جسمانی مورد نظر است. البته، بایستی توجه داشت که این ویژگی ها صرفا مختص به کشتی چوخه نیست و می توان مصادیق دیگری نیز برای آن در نظر داشت؛ اما توجه وافر رسانه ملی و برخی مسئولان موجب می شود تا چنین دغدغه ای حاصل شود. در حقیقت، رویکردی با عنوان توجه به ورزش های سنتی و ملی، زمینه ساز سوء تفاهمی شده که لازم به یک روشنگری جدی در این زمینه است.

در این ورزش ها که این روزها با عنوان "ملی و بومی" مورد توجه قرار گرفته اند، مبنایی تحلیلی و موشکافانه وجود ندارد که آیا صرف داشتن قدمت، موجب می شود تا به آن توجه شود. اگر یک سنت ملی ریشه در باورهای غلط و نادرست داشت، صرف قدمت آن، دلیلی برای ترویج و گرامی داشت آن است؟ به نظر می رسد در این زمینه لزوم بازنگری جدی و کارشناسی از سوی مسئولان ارشد دستگاه ورزش وجود دارد. دستگاه ورزش بایستی با یک نگاه عمیق به کالبدشکافی پرداخته و با جسارت وارد شود.




× خشونت و دیگر هیچ
نگاهی به تصاویر مربوط به مسابقات کشتی چوخه که چندی قبل برگزار شد، نشان می دهد اینگونه ورزش ها نه تنها کمکی به جامعه نمی کند که می تواند بستری جهت ترویج رفتارهای خشن و خارج از چهارچوب در سطح زندگی جمعی و روابط میان فردی شود.
کشتی چوخه این روزها فاقد ارزش های معنایی گذشته است و دیگر بطن و محتوایی پهلوانی ندارد. چوخه امروز، ورزشی جسم محور است که موجب ارضای نیاز گروهی از مردم می شود که عموما با ناخودآگاه خشن و تندخویی همراه و همزاد هستند. این ورزش که حتی پوشش آن بدوی و فاقد استاندارد است، عموما یک خشونت فاقد محتوا در سطح جامعه است که بایستی در راستای مدیریت و حتی محدودیت آن اقداماتی جدی و اساسی صورت گیرد. نگاهی به نحوه اجرای فنون و رفتارهای طرفین مبارزه حکایت از آن دارد که باید در این زمینه اقدامی عاجل صورت گیرد تا مانع از شایع شدن فرهنگی های مغایر با ارزش ها شویم.












نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 144
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • محمد ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    آخه این حرفا چیه؟ چرا هرچی به ذهنتون میرسه مینویسید؟ این ورزش ها جزو هویت ملی ما هستند،اگر از ما اینها رو هم بگیرند چی باقی میمونه؟
  • موساد ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 1
    کشتی کلا ورزش خشنی هست امیدوارم کشتی از المپیک حذف بشه همینطور وزنه برداری فوتسال والیبال بسکتبال و...
  • محمدي ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    گزارش توهین به تفکر و علاقه مردم در منطقه به این وزرش کهن است وسایر ورزشها نیز مشیود با این نگاه مقایسه کرد محمدی گورپان اسفراین نز
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    در پی رد و قبول عامع خود را خر مکن - زانکه نبود کار عامی جز خری و خر خرری-گاو را باور کنند اندر خدایی عامیان. نوح را باور ندارند از پی پیغمبری. از انسان عوام بیش از این انتظار نمیره زیاد ناراحت نشید
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شما لظفا ...
  • سینا ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    "به روز رسانی" کنیم خیلی عالی میشه : شیک تر ، تمیز تر ، با هیجان تر ، منظم تر ، با مروت تر ، ایجاد زیر سبک های مختلف و علمی تر
  • hadi ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    عشق تمام مردم باور به عقاید پهلوانی است که در این ورزش وجود داره سوال من اینه که ورزش هایی مثل بوکس وکشتی کج و تمام ورزش هایی که به اصطلاح شما روشنفکران دوست دارین شبیه گلادیاتور هاست یا این ورزش که تنها سرگرمی پاک این محرومترین استان کشور است . واقعا با تمام وجود متاسفم برات مشرق
  • hadi ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    عشق تمام مردم باور به عقاید پهلوانی است که در این ورزش وجود داره سوال من اینه که ورزش هایی مثل بوکس وکشتی کج و تمام ورزش هایی که به اصطلاح شما روشنفکران دوست دارین شبیه گلادیاتور هاست یا این ورزش که تنها سرگرمی پاک این محرومترین استان کشور است . واقعا با تمام وجود متاسفم برات مشرق
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    متا سفم برای ادب کسی که این نظر را تایید کرد . سطح فرهنگتون همین قدره خاک برسر من که هر روز این سایت و مطالبشو پیگیری می کردم
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سنت خشن و فاقد محتوا؟؟ نکنه شما هم مثل وزارت اموزش و پرورش در تولید محتوا صاحب نظرید
  • آرش ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    آقای ناشناس معزرت میخوام ولی خودت ....هستی. اگه بخوای اینجوری چرتکه بندازی باید هیچ مسابقه ورزشی انجام نشه چون یک طرف مسابقه برد طرف دیگش باخت.
  • حسن دلاورى ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    باسلام ودرودوتبريک سال نو ،من يک خراساني هستم وآشنايي کاملي نسبت به اين ورزش دارم وازسرتعصب نميخواهم چيزي بگويم اماچه خوب بودشمامطالعه جامع وکاملي ازاين ورزش وآيين کهن اين خطه ازسرزمينمان داشتيدوآگاهانه ومنصفانه به قضاوت مي نشستيد!؟اين که تحت عنوان گلادياتوروخشن و....آيين مورداحترام خطه اي ازايران عزيزراموردهجوم قراردهيدنه منصفانه است ونه منطقي البته اين روش ومد:سنتهاي کهن وبه قول شمااشتباه؟؟!!!راکناربکذاريم اگرموردبازنگري صاحبان قلم وتريبون وتجديدنظرجدي قرارنگيردچه بساتمام فرهنگ وآيين هايمان رابه دست فراموشي بسپاريم!!!باتصاويرى که به نمايش گذارديد شايدموجب شويدکه ديدگاه هاى نادرستي شکل بگيردواين عادلانه ومنصفانه نيست..بي شک کسي موافق خشونت وترويج آن نيست ولي احتمالاشماعزيزدل اطلاعت ناقصي داريد..رضايزداني درلندن دچارمشکل شدآيابايدکشتي راتعطيل کنيم اگربه کسي برنخوردبايدعرض کنم برخي مسابقات فوتبال ليگ وبازيکنان ميليارديمان (باخروجيهايي که ميبينيم!!)به مبارزات گلادياتورها بيشترشبيه است تامبارزه آييني هزارساله اي که تنهادلخوشي عده اي جوان بي بضاعت باامکاناتي درسطح هيچ که خروجيش ميشود: اولين مدال طلاي آسيا96ويتنام(زين العابدين حقاني)وچندين عضوتيم ملي جودو و کوراش.....لطفايکباراسامي تيم ملي جودو و کوراش رادر20سال اخيرمرورکنيد....باورکنيدهيچکدام گلادياتورنيستند!!!همگي همان چوخه کاران گودزينل خان و روستاهاي محروم خراسان شمالين!!لطفادقت کنيد!! اسدي،کريمان،عفتي،خاني،اماني، دليريان،حقاني و......دوباره دقت کنيد!!!
  • آرش ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق بس کن و این تحلیلهای بدون تحقیق و آبکی رو انجام نده. یعنی شما واقعا از روی عکس دارید این ورزش رو تحلیل میکنی متاسفم
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خیلی گزارش کوتاه نظرانه است کشتی هنر زور آزمایی و پرورش جسم بدون آسیب زدن به حریفه که با منطق گلادیاتوری که برای نابود کردن به میدان رفتنه تفاوت ماهوی داره ز نیرو بود مرد را راستی*ز سستی کجی زاید و کاستی و اندام جوانان را برای یک زندگی توام با سختی و کار بدنی طاقت فرسا آماده میکنه شاید برای زندگی تیتیش مامانی شهری کارشون خشن باشه اما یه روستایی باید آماده جنگ با طبیعت باشه
  • حسین ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    انتقاد باید منصفانه و به دور از افراط باشه مثل بقیه ورزشها و رشته‌های کشتی‌ هست ،تنها مشکلش اینه که باید رو تشک باشه
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    چون شما از چوخه خوشت نمیاد که دلیل نمیشه توهین کنی مثلا بوکس ورزش ملایمیه یا تکواندو شما مسابقات سبک آزاد تو اروپا رو تا حالا ی بار دیدی؟
  • علی ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    به احترام به نظرات دیگران و سایت مشرق بایدبگم که این ورزش هم مثل ورزش های دیگری (جودو،کشتی آزاد،ورزشهای رزمی،وشووتای چی و...)که ازاین قبیل ورزش های خشن زیاده ولی اونها هم تعطیل شدند چرا ورزش ملی بومی رابه جنگهای گلادیاتوری تشبیه میکنید؟متاسفانه وقتی ازچنین ورزشهایی کوچکترین اطلاعاتی نداریدنظرهم ندیدلطفا مگراین کسانی که دارندکشتی چوخه میگیرند تخم مرغ هستندکه آب بشن؟ ازکشتی کج آمریکایی بدترکه نیست پس لطفا این جورنظرات وخبرهاراقبل ازانتشار
  • ابراهیم ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    واقعا از مشرق انتظار این گزارش بی ارزش رو نداشتم اگر با این دید نگاه کنیم باید تمام ورزشهای رزمی مانند تکواندو جودو کاراته و حتی کشتی را هم حذف کرد در این صورت همه باید بریم گلف و فوتبال و کریکت بازی کنیم و یا هر ورزشی که از خارج اومده .
  • احسان ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    توهين نيست. ياد بگيريد نظر ديگران راهم بشنويد. بنده هم به عنوان يك صاحبنظر در مسائل اجتماعي با نظر مشرق موافقم. اينكه هرموضوع محلي سنتي ترويج شود اشتباه است. ممكن است در منطقه شما براي اين ورزش احترام قائل باشند ولي براي مناطق ديگر بويي از خشونت و غيرفرهيختگي دارد. اساسا اين سياست صدا و سيما در بزرگ جلوه دادن سنتهاي اقوام حتي اگر جاهلي باشد اشتباه است.
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    جزء هويت ملي شما هستند نه ما
  • محمد ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شمایی که این مطلب رو زدین تو این سایت این ها عقیده ی شخصی شماست ملت اینطوری فکر نمیکنه ورزش های زیادی هستن که خشونت در اونها اجتناب ناپذیره بوکس و موی تای. کاراته.تکواندو. کشتی .جدو و ... به جای اینکه مشکلات ورزش یا مشکلات فرهنگی رو بیاید بنویسید میاید هر چیزی که از نظر خودتون اشتباهه رو میکنید جنجال و انتقاد میکنید .
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    زمين و لباس هايش را استاندار كنند فرقي با ورزش هاي ديگر نمي كند.
  • حسن ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این گزارش شما کاملا خلاف واقع است. منش پهلوانی که در این مسابقات هست و احیای سنت های سالم ورزشی که در واقع مشق شمشیر است ایرادی ندارد. در ضمن همین مردم غیور خراسان شمالی با این تمرینات رزمی سخت سالهای سال متجاوزان را از خاک ایران دور ساخته است. در ضمن در محضر مقام معظم رهبری که به استان ما تشریف آوردند این ورزش برگزار شد. لطفا تجدید نظر فرمایید
  • مقصودي ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بنام خدا دوستي كه اين نظر مرقوم فرموده انشاا... با اين ورزش اشناست چه اگر اشنا نيست حتما چنين متني را پست نمي فرمود. پس با اين فرض اولا نبايد چوخه را صرفا فقط متكي به زور ميدانستند كه فن لنگ كردن در كشتي ازاد كه اهالي خراسان تبحر دارند ريشه در چوخه دارد چه بسا افراد پر زوري كه با يك لنگ ساده نقش زمين ميشوند! ثانيا با توجه به اينكه اين مسابقات معمولا بر روي زمين خاكي يا حداكثر چمن بر گزار ميشود قاعدتا خراشهاي جسمي به ورزشكاران وارد ميشود كه اگر كشتي هم بر روي چمن برگزار شود اين گونه جراحات مشاهده خواهد شد ضمنا و اتفاقا اين ورزش يكي از ورزشهايي است كه ورزشكاران به همديگر ضربه وارد نميكنن مانند ورزشهاي رزمي و... تا به قول دوستمون گلادياتوري باشد اين ورزش داراي لباس مخصوصي است و شبيه به لباس زورخانه اي است جالب اينجاست كشتي پهلواني قرابت نزديكي با چوخه دارد كه احتمالا ورزش زورخانهاي هم باتوجه به سبك و اسمش بايد در رديف ورزشهاي گلادياتوري قرار گيرد. عزيز من گلادياتوري ترين ورزش شمشير بازيست كه از نظر پيامبر توصيه شدست . در اخر چوخه ورزشي محلي است كه قدمتي به اندازه تاريخ خراسان دارد و مانند هر ورزش امروزي ممكن است افراد با روحيات متفاوت وارد ان شوند ولي معمولا كساني كه در اين ورزش پهلوان معرفي ميشوند از خود اين روحيات را بيشتر نشان ميدهند .
  • ناشناس ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مگه کسی توی این ورزش کشته شده که شما تیتر زدید جنگ گلادیاتورها,فراموش نکنید اگه یک ورزشی دارید که تودنیا اول شده از قبل ظرفیتش تو کشور موجود بوده والا برنامه ای در کار نبوده.
  • هوگو چاوز ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بی خیال شویم؟؟؟ بوکس و کانگفو و جودو و کاراته و تکواندو .. همه نوعی خود زنی و خطرآفرینی عمدی محسوب میشوند
  • علی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این کشتی مثل تمام ورزشهای خانواده رزمی و کشتی شامل فن و قدرت بدنی است. کوبیدن رسانه ملی به هر قیمت البته برای بعضیها نان شب است. اما باید در نظر داشت که همه ورزشها تنها از تهران به همه جا صادر نمی شود و البته ورزشهای پرطرفدار با آداب پهلوانی همیشه در ایران زمین مورد اقبال مردم بوده است.لطفا کمی در قضاوتها عجله نکنید همه کشتیها زخمی شدن دارد آیا صرف برگزاری یک ورزش روی چمن یا خاک آن ورزش را خارج از تمدن می کند ؟ آیا کسی جرات کرده مردان نیمه عریان کشتی زورخانه ای باستانی قدیم را هم به چالش بکشد؟ همایونفر اسفراین
  • اسفراینی ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    آقای ناشناس : اینکه ورزش کشتی با چوخه ورزشی مزخرف هست یا نیست به کنار ! اما دوست عزیز ؛ در مورد همه نباید به یک نحو قضاوت کرد . تماشاگران این ورزش سنتی که تعدادشون بیش از پنجاه هزار نفر از مردم همین مرز و بوم هستند با عشق و علاقه های متفاوتی در این مراسم شرکت می کنند . به نظر من توهین شما که حتی جرات نداشتی خودتو معرفی کنی بسیار کار ناشایست و نامربوطی بود . ان شاء الله مورد هدایت قرار بگیری . یک مطلب رو هم باید به مشرق جان بگم : مشرق عزیز امروزه در تمام جوامع جهانی ورزش های بسیار زیادی موجود است که با خشونت همراه است و شاید آن ورزش ها مرگبار هم باشد . مثلا مسابقات موتور سواری و ماشین سواری که اجرای آن در خیابانها و جاده ها خطرناک و حتی مرگبار است ولی برای ارضای علاقمند اقدام به احداث پیستهای رالی می کنند تا جوانان بتوانند رد آن مکانها تخلیه روحی و جسمی شوند تا در محیط جاده و خیابان مخلل امنیت و آسایش مردم نشوند . حال می توان گفت این مسابقه ورزشی کشتی با چوخه اسفراین چقدر با مسابقات رالی سنخیت دارد که به آن با این نگاه مقرضانه برخورد نموده اید . باید بگویم شما مدیون ورزش کاران و مردم شهرستان اسفراین هستید چرا که فقط از یک زاویه به این ورزش سراسر نشاط و شادابی نگاه کرده اید . قابل توجه خبرنگار و عکاس این قسمت : چشمها را باید شست .....
  • حامد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    کسی که این مزخرفات رو نوشته خیلی ... ،از مشرق هم می خواهیم که در انعکاس مطالبی مثل این دقت بیشتری به خرج بده.
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خیلی احمقی مشرق
  • کیا ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    پیشنهاد می کنم رسانه ملی در راستای حمایت از بازیهای قدیمی، بازی مهیج جنگ خروسها را هم راه اندازی و پخش مستقیم نماید.
  • عمار ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خاک بر سرت مشرق که به خودت اجازه میدی هر نظری رو از هر بی فرهنگی تایید کنی؟ گلادیاتور؟؟ خودتم جزئ اون خائن هایی هستی که اینجوری می گن اینا هویت مردم ماست نه ....
  • حسین ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اولا باید بگم شما در حد و اندازه ای نیستید که بخواهید درباره کشتی با چوخه نظر بدید. دوما به شما چه مربوط
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    ورزش فقط منچ
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    دلقک !
  • ساواک ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    موساد تو کلا همه جا هستی نه بابا برو بمیر از شرت ما راحت شیم نسناس
  • اسفراینی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بیکاری روزهای اول سال شامل حال همه مردم ایرانه . پس چه بهتر که در این روزهای تعطیل اول سال به آماده سازی جسم و روح پرداخت تا در طول سال با خشونتهای روزگار بتوان دست و پنجه نرم کرد . قابل توجه آقای بیکاری که مردم اسفراین رو بیکار قلم داد نموده !!!
  • رسام ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    برنامه‌هائى كه اجرا شد، برنامه‌هاى بسيار خوبى بود. اين برنامه‌ى ورزش محلى يقيناً بر بسيارى از كارهاى تقليدى ترجيح دارد؛ ورزش پهلوانى است و سرشار از سنتهاى ايرانى و اسلامى است. (بيانات مقام معظم رهبری در دیدار بسيجيان استان خراسان شمالى‌)
  • اسی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    عزیزم پهلوان های باستانی ما،مثل پوریای ولی و... همین جوری کشتی میگرفتند و مورد احترام همه مردم هم بودند.حالا شما و مشرق چطونه؟؟؟
  • امیر ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشــــــــــــــــــــــــــــــــرق اخه این دیگه چه کاریه؟ ها؟ اول تحقیق کن بعدن حرف بزن این ورزش از ورزشهای خیلی قدیمی و با سابقه ی اقواو کشورمون هست. ای خدا
  • امید ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام من واقعا برای این سایت متاستفم که این نوع خبرها رو که بیشتر به نظر شخصی نویسنده شبیه است و هیچ پشتوانه علمی و تحقیقاتی ندارد رو منتشر میکنه. اگر این ورزش خشن هست و بازنده عقده ای میشه و برنده لات میشه پس بیشتر ورزش ها بخصوص کشتی هم اینتوری هست لابد... همون کشتی که جهان پهلوان تختی ها رو بیرون داد. جالبه که توی متن خبر هیچ دیلی به جز عکس ها برای اثبات مدعای خودشون نیوردن. برای اطلاع دوستان باید بگم که این ورزش شاید تنها ورزشی باشه که فنی داره به اسم فن جوانمردی (یعنی کسی از پشت نمیتونه به حریف حمله کنه یا بعضی فن ها رو هر موقعی که خواست لجرا کنه ) باز هم میگم ... متاستفم.
  • پسر سوقی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    باسلامخدمت اون شخصی که بانی این مطلب است هیچ وقت تصور ذهنی خودت رو قالب جامعه فهیم ایرانی نکنید شما اگه دقت کنید تمام بازی هایی که تلویزیون پخش میکنه همه به صورت یادگاری از بازی های گلادیاتورهاست پس خواهشا این قدر فاز منفی پرتاب نکنید تو آمریکا دارن فوتبال امریکایی رو با اون همه وحشیگری رو تو دنیا ترویج میکنند خواهشا خوهشا بس کنید دیگه بذارید که این ورزش باستانی کشورمان جون بگیره البته این مسابقات زیاد بامسابقات زورخونه تفاوتی نداره پس مسابقات زور خونه رو هم باید جم کنند
  • يه بيرجندي ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اونوقت طرفداراي استقلال و پرسپوليس همشون باکارن ديگه؟
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اين خشنه اونوقت بوکس مهربونه. امان از غاز همسايه
  • مرتضی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام من اصالتم به اسفراین برمیگرده ولی با اینکه در 14 فروردین اونجا بودم هیچ وقت برای تماشا هم نرفتم. راستش من خوشم نمیاد. اما این تحلیلی که مشرق نوشته و این مطلبی که ناشناس گذاشته دور از انصاف و خلاف واقعیته. این کشتی از ایران کهن به یادگار مونده زمانی که ایرانیان برای دفاع از خود و کشور آن را می آموختند و بعدها هم با انجام مسابقات در تلاش بودند که آن روحیه حماسی و جنگجویی را زنده نگاه دارند و... نکته بعد اینکه خشن بودن در این کشتی کمتر از خیلی ورزشهای دیگره. مگر کشتی آزاد و فرنگی که برای مدال، به پای مجروح حریف رحم نمیکنند و داورها هم فقط نظاره گرند یا ضرباتی که در ورزش های رزمی حواله هم میکنند، خشونت در فوتبال، مرگ و میر در مسابقات ماشین و موتور و... خشونت حساب نمیشه. فکر میکنم چون اصالت خودشو حفظ کرده و در زمین خاکی انجام میشه، با لباسهایی که باحجابتر از کشتی مدرنه، مورد بی مهری قرار میگیره
  • يه بيرجندي ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    حق با شماست ناشناس جان فوتبال و بوکس جزو هويت ملي شماست. من عذرخواهي ميکنم
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام ضمن عرض خسته نباشید وآروزی توفیق برای mashreghnews.irامیدوارم متوجه منظورم بشود ....... ضمن تایید نظر اسفراینی اگه قرار باشد ورزشهای خشن ازلیست ورزشها حذف کنیم لطفا مشرق نیوز ورزش نرمتری معرفی کند تا مجال باشد ورزش نرم کنیم
  • ناشناس ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خدا رحمت کنه شهید عمو نظر رو که خودش کشتی چوخه می گرفته بعد توجنگ بر علیه دشمن استفاده کرده الان ما اینجا ..
  • شرقی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق اینقدر مزخرف نگو.
  • حمید ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شما انگار اصلا پخش کشتی آزاد رو اصلا از تلوزیون ندیدید تما م اندامشون دیده می شه اما با لباس بدوی چوخه حریم اسلامی رعایت می شه شما دوست داری اندام ببینید جاش تو گود چوخه نیست دلتون تنگ شده برید چاله میدون
  • حسن ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شرط ميبندم نويسنهده اين مطلب خانم بوده از روحيه لطيفش معلومه شما كه دلشو نداري نبين بابا مردا حال ميكنن باهم كشتي بگيرن و زور آزمايي كنن مثل بقيه ورزشاي رزمي شما هم برو خياطي خودت رو انجام بده
  • حمید ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    واقعا متاسفم ما نباید توهین کنیم حتی به دشمنمون ،جناب صاحب نظر ساعی زد فک چند تکواندو کار رو ناقص کر اون خشن نیست شما با خودتون هم مشکل دارید انقاد بادی عقلانی باشه نه یکی معلوم نیست کیه تو چه خانواده ای بزرگ شده پدر مادش کین هرچه بیاد بگی توهین شما توهین به تمام مردمان خراسان بزرگه
  • سلمان ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اتفاقاً این حرکت فوق العاده به نظر رهبر انقلاب نزدیکه ایشون در همین دیدار اخیر به احیای ورزش های بومی تاکید داشتن و اشاره کردن این تاکید رو در گذشته هم تکرار کردن؛ و این مهم ترین بخش سخنان ایشون بود که کسی به اون توجه نکرد در واقع رهبری معتقد به این هستند که حتی در ورزش هم ما احیا بشیم، دبرای اینکه همانطور که خود شما در گزارش های دگرتون آوردین ذات ورزش نوین مسائلی داره که با راه ما در تضاده. ایضاً وقتی ورزشی مثل فوتبال که به قول شما وحشی بازی نیست رو اینقدر بزرگ می کنید، باید چشم تون هم به فدراسیون ش باشه که اون طرفه و دست سیاست مداران ورزشی نما، لباس تون هم باید از اونا بخرین، ورزشگاهتون هم باید مثل اونا بسازین، برای حرفه ای بودن هم مثل اونا باشید؛ حالا با توجه به این همه ببینید احیا ورزش ملی چقدر زمین بازی رو عوش می کنه حالا فرض کنید شما این بازی رو تبدیل به یک بازی جهانی کنید: مفسر قانونش شمائید، لباسش رو شما می دوزید، فدراسیونش رو شما رهبری می کنید و از همه مهم تر مانع از دخالت سیاست صهیونیستی اون ها در ورزش می شید
  • حمید ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    جناب نظرت با ورود ورق ، تکنو ، تیله بازی چیه
  • حمید ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    جواب برای ناشناس: ما همه ایرانی هستیم و یک ملت به نام ایران زیر تحت فرماندهی رهبر وقتی یه فرهنگی تو آذربایجان و... برادران ترکمان، یه فرهنگی تو سیستان و بلوچستان ،مناطق عرب نشین ،کرد ، لر ترکمن ، که بین این اقوام فراکیری داشته باشه یعنی هویت ملیه همه هست مگر این که شما اصلا ریشه ای نداشته باشین که به فرهنگ مورد پذیرش خراسانیا توهین می کنن حمایت می کنید
  • amir ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شما از چوخه هیچی نمیدونید تمام جودوکارهای برتر فعلی ایران مثله محجوب .قاسمی... خیلی های دیگه از همین گود ا امودن بیرون چوخه در شرق ایران به خصوص خراسان یه رسم قدمیه و کهنه که به کسی که برنده میاد بیرون میگن پهلون واقعا متاسفم برای کسایکه از ورزش سر در نمیارن و فرق بین چوخه رو با رسوم وحشی رومی های باستان نمیفهمن
  • محسن ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    دهنم از تعجب بازموند وقتي اين مطلب چرت شمارو ديدم اگه چوخه خراسان ،نوچو مازندران و ديگر كشتي هاي بومي هويت ندارد پس كدوم ورزش هويت داره برو مشرق طالباني مطلب درست با مطالعه چاپ كن از طالبانم شما بدتريد
  • علی ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام کاش نویسنده مطلب کمی به خود زحمت می داد و با فرهنگ مردم اقوام مختلف ایرانی آشنا می شد و سپش دست به قلم می شد کشتی باچوخه برای سالها جزء فرهنگ مردم شمال خراسان بوده و هست تا جایی که حتی اسم خیابانها نیز بر اساس فن های کشتی نامگذاری میشود و اگر بازدید از شهر اسفراین می داشت می دانست که شهدای زیادی از اسفراین خود از قهرمانان این کشتی بوده اند. مردم اسفراین و برخی شهرهای شمال خراسان سیزده بدر ندارند و این مراسم را روز14 فروردین برگذار می کنند.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سانسور نکن دیگه! بزار انقدر به این ملعون بگم چخه تا او او کنه!
  • حمید ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اگه نظر شما در مورد خانوم بودنش درست با می ترسیده بیاد تو گود چون ممکن بوده مثل فضای فوتبال هرچی فوحش که تاحالا نشنیده بشنوه شاید هم از شیث رضایی می ترسیده نمی دونه گودهای خراسان جای پرورش پهلوانی شهیده
  • ناصر ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام، 1- اصولا هر کشوری دارای یکسری جشنواره های سنتی است که در طول تاریخ تمدنی آن مکان شکل گرفته. نسل های بعدی صرفا می توانند آنرا توسعه داده و تکمیل کنند. بنابراین از غفلت های ناشی از نظرات غیر کارشناسی مانند این گزارش سوء استفاده شده و هر روز ورزشها، شخصیت ها و آداب مشابه کشورمان را در کشورهای دیگر ثبت جهانی میکنند. اگر پیشنهاد سازنده ای هست باید ارائه شود تا به جای محو این سنت های تاریخی و ثبت آن به نام دیگران دوباره افسوس یک اشتباه غیر کارشناسی دیگر را نخوریم. 2-گلادیوتور های عهد رم باستان برای خوشایند اربابشان و زنده ماندن می جنگیدند در حالی که این کشتی گیران همان جوانان غیور و پاک کشاورز، دامدار ایران زمین هستند که صرفا در شروع فصل بهار یک بار دیگر نشاط و همبستگی را در روح مردم آن دیار تزریق مکنند تا فصل کار و تلاش با یک جشنواره به یادماندنی آغاز شود. 3- از مرور نظرات مردم آن دیار در همین جا معلوم می شود که بسیار پرشور، دلسوزانه و آرام کامنت های خود را گذارده اند. این نشان میدهد که این جشنواره ها یک روح منسجم و غیور همراه با کرامت را در این ناحیه ایجاد کرده است. جالب اینست که کمترین آمار تصادفات نوروزی امسال در همین منطقه خراسان شمالی بوده است. 4- از سایت مشرق انتظار میرود تا از گذاردن توهین به مردم ایران زمین حتی در نظرات بینندگان آن اجتناب کند چون اگر ما پایه های اخلاق جمعی را ویران کنیم دیگر نه ایرانی خواهد ماند و نه تاریخی و هویتی. حتی اگر مسئولین سایت مشرق در یک توضیح نسبت به این نظرات ابراز برائت کنند شاید خالی از لطف نباشد. یادمان نرود که پس از مسابقات حساس لیگ فوتبال چند تا از اتوبوس های شرکت واحد تخریب می شود. آیا کسی می تواند به صرف این اعمال مردم پایتخت را بی فرهنگ بخواند؟ ابدا ما باید برای جوانان و مردم کشورمان ارزش قائل شده و هزینه های زیادی را برای آنها بپردازیم. جالب اینست که برای چنین سنت های تاریخی مردم خود بیشترین هزینه و انرژی را صرف می کنند نه مانند ورزشی چون فوتبال که از جیب همه مردم هزینه می شود و لی نتیجه چندانی ندارد البته خشونتی بیشتر از ورزش های محلی دارد!!! با تشکر
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    در محضر مقام معظم رهبری که به استان ما تشریف آوردند این ورزش برگزار شد.وایشان از ورزشهای سنتی ما تجلیل کردند
  • آرش ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق جمش کن این تحلیل آبکی تو
  • artabaz ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق از تو انتظار نداشتم...................
  • یک مازندرانی ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با تشکر از رسام که با نقل فرمایش حضرت آقا بهترین پاسخ رو به این مطلب دادن. خیلی خوشحال شدم وقتی کامنت ها رو خوندم. خدا رو شکر مردم ما خیلی خوب مسائل رو می فهمن. پرورش جسم و افزایش قوای جسمی در تمام طول تاریخ و در تمام ملل بوده. جنگ گلادیاتوری و خشن دونستن این ورزش اصلا کار درستی نیست. همان طور که در بسیاری از کامنت ها هست ورزش های رزمی به مراتب خشن تر هستن. من از همه مردم ورزشکار و ورزش دوست اسفراین بابت درج این مطلب معذرت خواهی می کنم. ضمنا اصلا از مشرق انتظار نداشتم...
  • نا شناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    " غاز همسايه " رو خوب اومدی!
  • حمید ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مرگ بر مشرق نیوز..................
  • poia ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام ورزش های بومی ایران عزیز دارای فلسفه های عمیق است و اظهار نظر بدون آگاهی درباره آنها بسیار ناپسند است،این مطلب برخلاف بعضی مقالات زیبا و وزین مشرق بسیار غیر فنی و سطحی نگرانه است و به محبوبیت و اعتبار این سایت خبری ضربه می زند لطفاً هر چه زودتر اصلاح نمایید.
  • نا شناس ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    لوچو درسته
  • مصطفی از بجنورد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام و احترام من از خوانندگان همیشگی مشرقم اما از این مطلب احساسی و غیر کارشناسی بسیار ناراحت شدم. توهین به پهلوانان و مردم غیور خراسان و میراث کهن اسلامی و ایرانی این سرزمین آن هم در جایی که رهبر فرزانه انقلاب مهر تایید بر آن زده اند از سایتی که آن را حامی ولایت می دانستم بسیار بسیار دور از انتظار بود. لذا پاسخ سایت مشرق از کلام رهبر عزیزمان در سفر به خراسان شمالی که در پیام نوروزی امسال هم مهر تاییدی بر فرهنگ غنی ولایت مداری و بصیرت این خطه از میهن عزیزمان داشت کفایت میکند: برنامه‌هائى كه اجرا شد، برنامه‌هاى بسيار خوبى بود. اين برنامه‌ى ورزش محلى يقيناً بر بسيارى از كارهاى تقليدى ترجيح دارد؛ ورزش پهلوانى است و سرشار از سنتهاى ايرانى و اسلامى است. اين نكات را بايد هميشه به ياد داشته باشيم كه آنچه متعلق به ما و مربوط به خود ماست، با عقايد ما، با ايمان ما آميخته است؛ آنچه وارداتى است، اگر بخواهيم شكل ايمانى و اسلامى و ايرانى به آن بدهيم، بايد اين عناصر را در آن تزريق كنيم. آنچه مربوط به خود ماست، به طور طبيعى پيكره‌ى آن، پيكره‌ى دينى و ايمانى است(91/7/24 در جمع بسیجیان خراسان شمالی و بعد از اجرای نمایش کشتی چوخه) وقتى نوبت كشتى با چوخه هم ميرسد، باز دهها هزار تماشاچى مى‌ايستند آنجا، مى‌نشينند آنجا، كشتى را تماشا ميكنند. اين خصوصيات، خصوصيات مهمى است. غيرت مرزبانى اين منطقه هم مرتبط با همين خصوصيات است. البته فقط اينها نيست؛ برجستگى‌هاى اين استان بيش از اينهاست.(91/7/19 در جمع مردم بجنورد و استقبال بی نظیر از عزیز دلمان)
  • خراسان بزرگ بخشی از ایران ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    ما این مسئله رو پی گیری می کنیم مشرق باید برای توهین به فرهنگ مردمان خراسان عذر خواهی کنه
  • علی ایرانی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشکل اینجاس که چون این ورزش ایرانی بهش ایراد میگیرین اگه بجای این کشتی کجو تو ایران برگزار میکردن کسی نبود بگه نمیدونم خشنو از این حرفا
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این ورزش در مقابل فوتبال، از بهترینهاست. چطور به فوتبال، این ورزش سراسر کثیف، این همه بها داده می شود ولی به یک ورزش ملی و پهلوانی و ارزشمند، این همه حساسیت منفی نشان میدهید؟ فوتبالی که نه ریشه اش ایرانی است و نه نتیجه اش انسانی و جز حیوانیت، چیزی عاید نمی شود....
  • سجاد ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق عزیز لطفا از این مطالب چرت دیگه منتشر نکن .
  • سپهر ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    از متن پیداست که نویسنده محترم نه فقط با کشتی بیگانه اند بلکه اصولا تابحال تن مبارکشون اصلا عرق نکرده. لطف کنید در مورد اموری که هیچی نمیدونید حکم صادر نکنید
  • سپهرآیین ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام سایت مشرق خبری در باره کشتی با چوخه انتشار داده که سراسر توهین به فرهنگ و مردمان خراسان بزرگه چرا که این کشتیه سنتی مختص اسفراین نیست بلکه تمام خراسان این فرهنگ رو دارن ما تا عذر خواهی سایت مشرق دست از تلاش بر نمی داریم لطفا ما را یاری کنید
  • ابوالفضل ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    دهنت رو ببند مشرق!!جلوی همین چیزا رو گرفتید که مردمی رفتن طرف ماهواره و آرنولد و قهرمان های خارجی!!کی میخواهید بفهمید!!
  • حجت ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    چون در فوتبال دروازه بان توپ حریف رو می گیرد و مانع گل زدنشان می شود خشنه. چون باعث دپرس شدن حریف می شه.
  • فدائیان مشرق ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    کسی به مشرق چپ نگاه کنه گردنش را میشکنیم!
  • ابراهیم یوسفی از اسفراین ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام..نظر بنده به خاطر بومی بودن نیست.ولی بهتره یک مقدار بیشتر دوستان مطالعه کنن که کشتی با چوخه کلا بر پایه جوانمردی و پهلوانیست.تمام ملی پوشان جودو و کوراش مثل حسین اکبری.الیاس اکبری.معلومات و خیلی های دیگه چوخه کار هستن و اکثر مدالهای این رشته ها رو بچه های خراسان گرفتند..از گیلان و تهران و مازندران گرفته تا اذربایجان و همدان و خراسان بزرگ وکرمانشاه و دیگر استانها شرکت کننده دارد..بد نیست بدانیم همین امسال چه افراد بنامی از کشتی گیران ازاد کار در این مسابقات حضور داشتند.مسیولان کشور مثل دکتر عباسی وزیر ورزش.حجت الاسلام ابوترابی نایب رییس مجلس.دکتر نیکزاد.هادی عامل.آرش میر اسماعیلی و..... نیز امسال در محل مسابقات حاضر بودند..
  • یه نفر ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سینا که می گه به روز بشه!!! قکر کنید لباس های محلی خانه های باستانی و ... بروز بشه دیگه چی از فرهنگ و اصالت می مونه
  • رضا از مشهد ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    نويسنده يا زن بودخ يا روحيه اش لطيفه!!!
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    وقتى نوبت كشتى با چوخه هم ميرسد، باز دهها هزار تماشاچى مى‌ايستند آنجا، مى‌نشينند آنجا، كشتى را تماشا ميكنند. اين خصوصيات، خصوصيات مهمى است. غيرت مرزبانى اين منطقه هم مرتبط با همين خصوصيات است. البته فقط اينها نيست؛ برجستگى‌هاى اين استان بيش از اينهاست.(91/7/19 در جمع مردم بجنورد )
  • قدیر ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    چرا واقعیت ها رو انتشار نمیدهید این بار سوم است که می نویسم سردار شهید محمد حسن نظرنژاد (بابا نظر) و سردار شهید علی اکبر مرادیان قائم مقام لشکر 5 نصر از پهلوانان پوخه کار بودند
  • قدیر ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    امیر جون میشه لطف کنید بگید اصول غیر متعارف این ورزشو حتما دارین این اصول رو نسبتی می گین ببخشید نسبت به کدام ورزش
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سردار شهید محمد حسن نظر نژاد (بابا نظر) سردار شهید علی اکبر مرادیان قائم مقام لشکر 5 نصر چوخه کار بودند البته هستند
  • حمید رابعی ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام آخر واقعا از مشرق انتظار نداشتم کشتی پهلوانی و سنتی مردم خراسان رو به تمسخر بگیره ورزشی که از دل تاریخ این سرزمین بزرگ برآمده و علی رغم همه کاستیها (نبود سالن، نبود صندلیهای شیک تماشاگران، نبود تشکهای نرم، نبود اتاق استراحت و .....) قرنهاست ادامه پیدا کرده گلادیاتور !؟ این مقایسه کدوم ذهن خرابی بوده که مشرق بهش بها داده ؟ کشتی چوخه افتخار همه خراسانیهاست امثال شما پیشنهاد حذف کشتی از المپیک رو دادن چون چشم دیدن غیرت و پهلوانی رو نداشتن تختی و امثال تختی شاگردان مکتب کشتی باچوخه بودند واقعا متاسف شدم
  • ایرانی ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این نویسنده کلا از کشتی و کشتی چوخه اطلاعاتی ندارد. متاسفم برای سایت
  • سرباز گمنام امام زمان(عج) ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    موساد میدم بچه ها پیدات کنن حالتو بگیرن تا دیگه مزخرف نگی
  • صدرا ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    از شماي مشرق به دور است که ورزشي باستاني و حماسي طايفه کرمانج شيعي را با بي دين‌هاي رومي مقايسه مي‌کنيد. لازم به ذکر است درصورت ملي نبودن و بي هدف بودن اين ورزش حماسي درمقابل رهبر در سفر ايشان به خراسان شمالي، به نمايش گذاشته نمي‌شد و ايشان از حضور چشم‌گير مردم در اين روز به خصوص و ورزشي ملي به نيکي ياد نمي‌کردند. و اين مطلب شما با فرمايشات رهبري متناقض است. اين ورزش حماسي يادآور سال‌ها مبارزه و مرزداري اين ايل غيور (کرمانج) از کشور عزيزمان است.
  • ارلی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام و احترام خدمت خوانندگان محترم.ببینید من نمیدونم چرا ما ایرانی ها به هر موضوعی به قصد توهین و اساسا به دید تمسخر نگاه میکنیم و از طرفی نمیدونم چرا فکر میکنیم که اگر این جور تضاهر کنیم که ما از این ورزش ها بدمون میاد اصولا سطح بالاتری از فرهنگ رو نشون میده ولی شخصا کاملا محکوم میکنم ببینید من خراسانی نیستم ولی این دلیل نمیشه که ما از زیربنا و فرهنگ یک قوم به عنوان یک موضوع تمسخر امیز یاد کنیم و اصولا فکر میکنم با دادن این نظرات منفی و در عین حال بسیار توهین امیز فقط و فقط ارزش خودمونو زیر سوال میبریم؟
  • هم وطن ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    با سلام اولش بگم من کارشناس ارشد رشته تربیت بدنی هستم و همیشه از تحلیل های مشرق استفاده می کردم ولی امشب که مطلب رو خوندم جا خوردم مطلبی اینقد سخیف که اصلا کارشناسی نشده و تحلیلی کوته بینانه و غیر علمی شرط میبندم نویسنده این مطلب حتی فیلم بازی ها رو هم ندیده و خواسته یه چیزی بنویسه آخه ورزشی که پهلوان های زیادی رو به جامعه تقدیم کرده ورزشی که نسبت به ورزشهای موجود سرشار از روحیه پهلوانی هستش واقعا مشرق انتظار چنین مطلبی رو نداشتم متاسفم همین رو میتونم بگم
  • سینا ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    لباس های با جنس جدید با طرح های جدید ولی حفظ اصالت در آن ها مثل ماشین های اروپایی با این که تکنولوزی شان جدید است ولی هویت شان را حفظ کرده اند
  • همراز گلهای پرپر ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    ولش کن برادر! صفای مشرق به موساد و آنتی فمینیسمشه! صلوات بفرست
  • کوروش مسلمان ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    پیشنهاد میکنم یه معذرت خواهی در سایت قرار بدین و اگر نقدی هم دارید برای بهتر شدن از جمله بالا بردن هرچه بیشتر روحیه پهلوانی در کشتی چوخه باشه
  • amin ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    این دوستون یادش رفته مثل این که، بزرگتری پهلوانان این سرزمین از دل همی گودهای کشتی بیرون آمده اند: پوریای ولی، تختی و ....
  • سجاد ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    واقعا برای مشرق متاسفم با چنین خبری غیر عقلانی که گذاشته . من مطمئنم نویسنده این مطلب مشکلی با مردم خراسان و شاید هم اسفراین داره که این مطلب گذاشته ولی باید بداند که مشکل شخصی نباید در اعتقاداتش اثر بگذارد در ضمن آقای ناشناس که ضد کشتی باچوخه پیام میذاری ولی بدون که ما میدانیم شما خود نویسنده مشرق هستین.واقعا برای شما متاسفم که خود را عقل کل میدانید و کار مسئولان شهرستانیٰ ٰ استانی ٰ کشوری و مسئولان صدا و سیما را غیر کارشناسی میدانید و نظر غیر عقلانی و منطقی خود را کارشناسی می دانید!!!!!!!! راستی شمارتو بده از این به بعد از شما بعنوان کارشناس در امور روزمزه مان مشورت بگیریم آقای کارشناس
  • تهران ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    واقعا برای مشرق متاسفم بهتر است هر چه زود تر از مردم عذرخواهی کند وگرنه این مردمی که من دیدم ول کن مشرق نیستند و خواستار برخورد با مشرق می باشند
  • حسن ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق جان خواستم بگم این ورزش واقعا خشنه. اگه میشه اجاه بدین ورزش یه قل دو قل بازی کنیم چطوره؟ دلت راضی میشه؟ یا اینم خشنه؟ شاید سنگ بخوره تو چشممون؟
  • هادی ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    امیدوارم خبرنگار مشرق قبل از نوشتن مطالبش تاریخچه ای از کشتی های پهلوانی را خوانده باشد و نگاهی هم به سایر مسابقات ملی وحتی جهانی که اکثر آنها نیازمند قوای جسمانی هستند وحتی در برخی از آنها حرف اول رامی زند مثل وزنه برداری که من حتی نمی دانم اصلش برای چیست و یا دیگر مسابقاتی که از نظر خشونت کشتی باچوخه یک صدم آن را هم ندارد مثل ورزشهای تکواندو بوکس کاراته البته شاید نویسنده بسیاری از اتفاقاتی را که در سایر ورزشها می افتد را فراموش کرده است یا صلا ندیده است که این خود نشان از این دارد که این شخص اصلا شخصی ورزشی نیست.
  • سمیرا ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    با سلام من از اسفراین پیام میذارم این مراسم بیش از 100 سال در این شهرستان قدمت داره و بیش لز 80 هزار نفر تماشاچی واقعا من از قضاوت سطحی شما تعجب میکنم شما اونهمه شور و احساس را نادیده گرفتی چون از نزدیک ندیدی امثال شماه تیشه به مراسمات ملی می زنند چیزی که این روزا خیلی زیاد شده
  • آرش ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    متاسفم برات مشرق
  • محمد ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق نیوز شما که سایت ارزشی هستید برای چی این مطلب رو منتشر کردی واقعا جای تاسف داره نشر این مطلب از شما... از درجه اعتبار ساقط شدید...
  • مشرق نیوز دات آی آر ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اعتباری که جناب عالی بخوای بدیش همون بهتر که ساقط بشه!
  • پنج علی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    الکی میگه
  • بي طرف ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    آقاي سردبير مشرق خواهش دارم ازشما برو مطالعه کن و از نزديک ببين،‌و من به عنوان يک فردبا سابقه رسانه اي و از دوستي با شما واقعا شرمنده ام ،‌چرا که خوي ورزش باستاني و قدرتي اينچنيني است پس صرفا مطلب کذاشتن تو سايت کفايت نميکنه .
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    لعنت به کسانی که تفرقه میندازند مشرق لعنت به تو
  • حسن ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    من از مخاطبين ثابت شما هستم ولي خداوكيلي مزخرف گفتي. مزخرف گفتي. شب خوابيدي، صبح بلند شدي يه چرتي نوشتي.
  • منصور ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ورزش پهلوانی کشتی با چوخه از سنت‌های اسلامی و ایرانی است "«دیدار رهبر با بسیجیان خراسان شمالی».
  • احمد اسفراینی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    در سفر مقام معظم رهبری این ورزش در حضور ایشان انجام شد و ایشان در این خصوص فرمودند: "ورزش پهلوانی کشتی با چوخه از سنت‌های اسلامی و ایرانی است"«دیدار رهبر با بسیجیان خراسان شمالی». همچنین سرداران شهیدی همچون شهید علی اکبر مرادیان «فرمانده گردان یگان دریایی لشکر5نصر» از همین میادین به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافتند. و بیش از 50 هزار تماشاچی ای که یک روز تمام برای مشاهده این مسابقات روی زمین می نشینند همان مردمی هستند که حماسه استقبال پرشور مردم خراسان شمالی از رهبر عزیزشان را آفریدند. مشرق بجای اینکه از انتشار این مطلب شرم کنی و از این مردم بزرگ رسما عذرخواهی کنی با پر رویی تیتر مطلبتو عوض می کنی!
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق تاوقتی عذر خواهی نکنی ادامه میدیم. به من خیلی بر خورده من 27 سالمه و یک اسفراینی هستمٰٰ، پدر و پدر بزرگم از وقتی که یادم میاد هر ساله ساعت 4 صبح بلند میشن که خودشونو برسونن به گود حالا تو اومدی به هویت ماتوهین کردی؟؟؟ برات متاسفم
  • حیدر ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بابا بیایید اصلا ورزشگاهها را شخم بزنید سیب زمینی و گوجه بکاریم خودکفا بشیم و گوجه گلخانه ای که 99/9999999999% آب هست نخوریم!
  • سینا ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    کی؟
  • قدیر ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    شما میتوانید متن کامل صحبت های مقام معظم رهبری در رابطه با کشتی با چوخه و عکس های اجرای کشتی با چوخه در حضور رهبر را در سایت سپهر آئین مشاهده کنید
  • میثم ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    تحلیل ضعیفی بود
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    البته شهید فرومندی از اسفراین قائم مقام لشکر 5 نصر بودند. شهید علی اکبر مرادیان فرمانده گردان یگان دریایی لشکر5نصر بودند
  • مدرس دروس تربيت بدني در دانشگاه ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    از نمايندگان محترم مجلس كه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تذكر دادند تشكر ميكنم.اانتظار ما از نمايندگان محترم اينه كه تا عذرخواهي سايت مذكور پيگيري نمايند.نويسنده مطلب هيچگونه اطلاعاتي از ورزش ندارد.چه رسد به كشتي پهلواني چوخه.
  • امیر ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    واقعا برای شما تاسف میخورم,از این که مطلبی کاملا ... و .... نوشتید.ما خراسانی ها که نه بلکه ما ایرانی ها باید یه این ورزش که تنها ورزش بومی و محلی است که از گذشته های دور هم چنان با استقبال کل کشور رو به روست نه تنها اسفراینی ها,احترام بگذاریم.از طرف یه خراسانی مقیم تهران
  • محمد ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    موساد تو چیزی میفهمی
  • مرتضي ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    واقعا متاسفم واسه شما ها و همه كساني كه اينجور مسائل رو به سخره ميگيرن ... شماها همونهايي هستيد كه قصد حذف تخت جمشيد و تاريخچه ايران باستان داريد رهبري هم كه خراسان شمالي رفتند به كشتي با چوخه هم اشاره كردند برين جمع كنيد ديگه
  • حمید ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    نمیدونم این خبرها بر چه اساسی فکر و کارشناسی می شه ؟ اگه دنبال ترویج ارزش های معنوی یا ورزش خشن این های که نوشتی هستین پس فوتبال ، ورزش رزمی یا کشتی هم باید در اولویت باشه. فقط دنبال پر کردن صفحه هستین .
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    تفرقه کدومه؟
  • اسفراینی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    کسانی که تحمل دیدن شکوفایی فرهنگ های بومی این مرزوبوم را ندارند منادیان بی جیره و مواجب فرهنگ مبتذل بیگانه می باشند و دراین مقوله تنها کسانی توان قضاوت دارند که بوی از فرهنگ اصیل ایرانی برده باشند. افرادی که این فرهنگ را وحشیانه می خوانند تربیت شدگان سریال های چینی و کره ای می باشند و استوره های آنها امثال جومونگ و ... می باشند. پس اگر خودرا نمی شناسید حداقل می توانید زبان به کام گرفته و ابلهانه به فرهنگ بومی دیگران نتازیم.
  • ایمان ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    با سلام میخواستم بگم باید این خبرنگارتون به عنوان بهترین خبرنگار طول تاریخ نامید خجالت نمیکشه با این خبرش واقعا واسه شما متاسفم .
  • کاوسی ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    با سلام متأسف شدیم از این تحلیل بی محتوا و سطحی! مشرق آیا می دانید همین میدان گود زینل خان اسفراین سرداران شهیدی را در خود پرورش داده که با جانفشانی و ایثارشان، امروز امنیت را بر ای ما و شما فراهم ساختن؟ هنوز دیر نشده از مردم ولایت مدار این خطه عذر خواهی کن شاید جبران مافات بشه!
  • اسماعیل lمنفردی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    واقعا برای فعالان این سایت متاسفم که خیلی راحت به خودشون اجازه میدن که به فرهنگ بومی،ورزش پهلوانی و به مردم و کشتی گیرانی که از مناطق مختلف به این شهر رفته بودند توهین بکنن. باید ریس سایت رسما از همه ی مردم و کشتی گیران عذر خواهی کند و این خبر و حذف کند.
  • مهدی خوش نویسان ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    با سلام-فقط باید تاسف خورد که چنین سایتی برای جذب مخاطب بیشتر اخبار کذب بنویسد- تا توانی دلی بدست آور؟؟؟؟دل شکستن هنر نمیباشد
  • هادي ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    با سلام جهت اطلاع١- لباس بالا تنه كشتي با چوخه كه کت مانند است ، پارچه ای ضخیم است که یاد آور لباس رزم و جنگ و از جنس جاجیم است ، شال که از 72 رشته در قالب 12 بند و در 6 رنگ است. که عدد 72 یاد آور تعداد شهدای کربلا و عدد 12 یاد آور دوازده امام معصوم و عدد 6 نیز یاد آور شش گوشه ضریح مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است.٢-گذشت و فداكاري واحترام به ارزش ها ويژگي بارز تماشا چيان و ورزشكاران است ٣- تفاوتش با استاديوم فوتبال در اين است كه شعارهاي غير اخلاقي ، حركات زنند، توهين و... ندارد برعكس تشويق ها مبتني بر ارزش ها ست٤- پهلوانان مورد احترام مردم هستند مثل پهلوان مرحوم موسي كشوري، پهلوان شهيد علي اكبر مراديان و ... ٥- رهبري از اين ورزش حمايت ويژه نموده است٦- در شرايط تهاجم فرهنگي فرصت بسيار مناسب براي جذب جوانان به ارزش هاي بومي و محلي مبتني بر ارزش هاي إسلامي و ايراني است٧- شادابي، تفريح سالم براي مردم و جوانان است و دهها فايده ديگر لذا خالي از محتوا نيست، گلادياتوري نيست،خشن نيست و در نهايت به قول ان ناشناس ( بي هويت) مردمش نيز ... نيستند. البته براي نگهداشت ارزش هاي ان با يد نقاط قوت را تقويت و نقاط ضعف ان را تضعيف نمود و حضور مسئولين طراز اول و پخش ان توسط صدا و سيما شايسته تقدير است.
  • رضا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    بسمی تعالی در یک کلام یاد گرفتیم در مورد هرچیز اظهار نظر کنیم و هنوز جرائت اینو نداریم در مورد موضوعی که از تاریخچه و قدمت و مزایا و محاسن آن اطلاعی نداریم ننویسیم بزرگواری که در کمال بی انصافی اینگونه یک باور و سنت را به سخره گرفته ای جهت استحضار بگم که کشته چوخه خراسان ورزشی بومی مردم شمال خراسان است که متولیان اصلی آن شیرمردان کردی هستند که در زمان قاچاریه با شهامت تمام از خاک دفاع کردند وگرنه قاجاریه بیشرف همین اندک خاک را هم در برابر تعداد حرمسرایان به شوروی داده بود و مریدان شهیدان ولایت مدار از جمله کلاهدوزها و شوشتری و محمد زاده ه هشتند خدایا این کشور را از شر شیاطین محفوظ دار
  • بابا پنجعلي ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    الكي ميگه!
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام من الیاس اکبری که تو همون مسابقه طلا گرفتم.من عضو تیم ملی جودو جمهوری اسلامی هستم نفر فیکس وزن 73 کیلو.من 26 همین ماه دارم میرم مسابقات اسیای تایلند من بخاطر مردم شهرم وزادگاهم که انقدر ساده بی ریا کنارهم جلو افتاب میشینن از صبح تا بعدظهر حتی غذا هم نمیخورن این عشق است من پدر بزرگم وپدرم وعموم حسین اکبری اسطور کشتی باچوخه تو اون روز مبارزه کردن مانباید بدون سر رشته داشتن به جیزی که فقط یک بار دیدیم نظری بدیم....اون ورشکارها بخاطر پول یا قدرت مسابقه نمیدن تمام ورش های انفرادی خشن دشوار ما نباید دامن به ازبین بردن یک ورزش به این زیبای باشیم کشتی چوخه به رشته دیگه ملی پوش تحویل میده من قهرمان جهان هستم در امریکا ایا اگه کشتی چوخه نبود من میتوانستم پرچم کشورمو در امریکا ببرم بالا این ارزش نیست مثل من زیادن ....بیاین بجای این حرف دست به دست هم بدین این رشته رو به دنیا معرفی کنیم به اسم ایران تا در بازهای المپیک بتونیم مدال های خوش رنگی بدست بیاریم...
  • متولد دهه 60 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    0 0
    باز هم قلم زنی بنده خدایی ناآگاه به اصل مطلب و نوشتن از روی تصاویری نشانگر حقیقت نیستند!! 1-یادآوری کنم این مسابقات از شبکه 3، شبکه ورزش و شبکه شما و البته شبکه خراسان شمالی بصورت مستقیم پخش شد 2-از سایت مشرق انتظار نداشتم به نویسنده ای که معلوم نیست چندبار از نزدیک کشتی باچوخه دیده اعتماد کنه و اجازه انتشار مطلبی سراسر توهین و کج فهمی رو به این نویسنده احتمالا جویای نام بده! 3-کشتی باچوخه از لحاظ فنی بسیار نزدیک به جودو، کوراش و کشتی آزاد و فرنگی است، با توجه به دید ناآگاهانه نویسنده لابد این ورزشهاهم گلادیاتوری هستند و سرشار از خشونت!! 4-متاسفم متاسفم و متاسفم برای سایت مشرق!!
  • محسن از مشهد ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    آشغال تر از این سایت شما سایتی ندیدم شمایی که دم از مردانگی و معرفت می زنید بچسپین به همون بازی های غربی کا انقدر ضعیف هستید که با وراجی هاتون با عث ورود آونها شدید دار و دسته فارس و مشرق خیانتی که شما دارین به ریشه های این مرز و بوم می کنید در تاریخ ثبت میشه مقام معظم رهبری فرهنگ رو در خراسان شمالی مهمترین نقطه عطفه این استان معرفی کردن حالاکه شما خودتون رو خیلی ولایی محسوب می کنید حداقل از اون رهبرتون یاد بگید سریعا از مردم این استان عذر خواهی کنید
  • چوخه دوست ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    0 0
    انشاا.. با اقدام چنین افرادی(مشرق) روز به روز به طرفدارن این ورزش افزوده خوتاهد شد.به امید جهانی شدن کشتی ملی چوخه ایرانی....
  • بهرام ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    براتون واقعا متاسفم شما که از چوخه نمیدونید نظر ندین
  • يزدان ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    0 0
    به نظرم با توجه به مطالبي كه بز طرف مردم ارسال شده، كمترين وظيفه نويسنده مطلب عذر خواهي و اعتراف به اشتباهشه.
  • البا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    lمرگ بر مشرق نیوز
  • هم کردم هم خراسانی هم چوخه دوست ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    0 0
    اشتباه بزرگی کردین...
  • هم کردم هم خراسانی هم چوخه دوست ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    0 0
    اگه اون ساقت کنه منم ساقط کنم ، بقیه هم ساقط کنن چی؟
  • علی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    چرت گفته ، شما چی از فرهنگ و تمدن میدونید . نمی خوام مثال بزنم براتون ... این سبک و این گود تا همیشه توی تاریخ میمونه و همه ساله محبوب و محبوبتر میشه .
  • یاسر ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    اگر شما بیایین تربت جام صالح اباد گودکشتی را ببینین بعداقضاوت کنید
  • مهسا ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    واقعا که انقدراز این گزارش ناراحت شدم . که تصمیم گرفتم برای ثابت کردن اصالت و پهلوانی بودن این ورزش موضوع پایان نامه امو گسترش وارتقائ گود زینل خان انتخاب کردم لطفا در انتخاب اسم پروژه کمکم کنید
  • رضا ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    1 0
    واقعا باید تأسف خورد برای کسانی که سنت گرائی را بدوی گرائی می دانند .این دو کلمه خیلی متفاوتند . همه دنیا به سنتهایشان افتخار می کنند این لباسها میراث ابا و اجداد من و تو هستند . در همه رقابتهای تن به تن درگیری هست آیا معنی آن خشونت گرائی هست؟
  • محمد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    1 0
    با سلام متاسفانه یکی از دلایل افزایش اعتیاد بین جوانان در روستا های خراسان، عدم توجه به کشتی با چوخه می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس