يک محقق حوزه علميه خراسان رضوي گفت: 11 مرجع تقليد، بازاريابي شرکت‌هاي هرمي را حرام مي‌دانند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، براساس تحقيقي که سيد مهدي نريماني انجام داده سه نفر از مراجع ياد شده، بازاريابي شبکه‌اي را حلال و بقيه‌آنها اين نوع فعاليت را نيز حرام دانسته‌اند.

اين محقق گفت: آيات عظام سيستاني، وحيد خراساني، نوري همداني، روحاني،‌مکارم شيرازي، سبحاني و صافي گلپايگاني و رهبر معظم انقلاب از جمله مراجعي هستند که اين فعاليت را حرام دانسته‌اند.

نريماني گفت: بررسي فقهي شرکت‌هاي بازاريابي چند سطحي و هرمي، موضوع پايان‌نامه اينجانب بود که هفته گذشته از آن دفاع کردم.

وي افزود: اين شرکت‌ها به دو گروه شبکه‌اي و هرمي تقسيم مي‌شوند که بر اساس قوانين جاري کشور، هيجيک از آنها مجاز به فعاليت نيستند.

وي با بيان اينکه 35 صفحه از اين پايان‌نامه به بيان دلايل و فتاوي مراجع تقليد در نفي و نهي اين شرکت‌ها اختصاص يافته گفت: اگر کسي بخواهد براي اين شرکت‌ها فعاليتي انجام دهد به لحاظ قانوني بايد از وزارت بازرگاني استعلام و از جهت شرعي مي‌بايد از مرجع تقليد خود استفتا نمايد.

نريماني خاطر نشان کرد: در سال 1386 مقاله اي در 50 صفحه با عنوان «بررسي فقهي فعاليت شرکت‌هاي هرمي» نوشتم که آن را به مراجع و مجتهدين شهرهاي قم، مشهد و اصفهان ارائه دادم تا نظرات خود را درباره آن بيان کنند. از جمله اين علما مي‌توانم به مرحوم آيت‌الله محمدحسن فقيه يزدي و آيت‌الله مهدي طحاني از اصفهان، آيت‌الله سيدحسن مرتضوي و آيت‌الله مهدي مرواريد و آيت‌الله موسوي خلخالي از مشهد اشاره کرد.

وي که در جريان تحقيقات خود با تعدادي از فعالان اين شرکت‌ها گفتگو داشته افزود: علاوه بر اين با تعدادي از اقتصاددانان و فقها نيز در اين باب گفتگو‌هايي انجام دادم که تحقيقم همه جانبه باشد.

وي يادآور شد: بخشي از پايان‌نامه به بررسي سالم‌يا ناسالم بودن بازاريابي چند سطحي اختصاص دارد که در آن از 16 قاعده فقهي براي ناسالم بودن بازاريابي هرمي استفاده شده است. حجت‌الاسلام رباني بيرجندي، استاد راهنما، و حجت‌الاسلام محمد مرواريد، استاد مشاور اين پروژه تحقيقاتي حوزه بوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس