به گزارش مشرق به نقل از نامه، بازار خودرو طی یک سال اخیر با مشکلات فراوانی رو به رو شده و به یکی از چالش های اساسی صنعت کشور تبدیل شده است.
تابستان سال گذشته مشکل بازار خودرو تا حدی افزایش یافت که محمود احمدی نژاد انتقادهای فراوانی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کرد و شورای رقابت را مسئول تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو کرد.
سرانجام پس از گذشت حدود 7 ماه شورای رقابت اوایل فروردین سال جاری فرمول تعیین قیمت خودرو را در شرایطی که قیمت خودرو روند افزایش خود را ادامه می داد تعیین کرد اما به واسطه افت حدود 50 درصدی تولید خودرو این فرمول نتوانست بازار خودرو را کنترل کند.
مشکلات بازار خودرو تا جایی ادامه داشت که چندی پیش وزیر صنعت معدن و تجارت از شکست پروژه تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت خبر داد که این موضوع نیز واکنش های فراوانی را از سوی جمشید پژویان رئیس شورای رقابت به همراه داشت.
اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و معرفی محمدرضا نعمت زاده به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انتظارها برای توجه ویژه به تولید که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها آسیب فراوانی را دیده است و همچنین حمایت از صنعت خودرو سازی افزایش یافته است.
نعمت زاده اخیرا از پس گرفتن قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت، بازگشت گشایش ال سی به روال گذشته ۱۰ درصد و ادامه ۱۰ اولویت ارزی خبر داده و و با اعلام حمایت از ادغام صنعت و تجارت، باکاهش نرخ سود بانکی مخالفت کرده است.
وی می گوید باید بررسی کرد که چه اتفاقاتی این صنعت را یک مرتبه با مشکلات متعددی روبه رو ساخته است. اگر بخواهیم بررسی جدی در این خصوص انجام دهیم باید بگویم سه عامل نقدیندگی، عدم دریافت ارز و دخالت دولت در قیمت گذاری ها مهمترین مشکلات فعلی صنعت خودروی کشور به شمار می آیند. زمانی که چندین تولید کننده خودرو در کشور وجود دارد نباید به صورت دستوری اقدام به قیمت گذاری نمود. بلکه باید اجازه دهیم تا عرضه و تقاضا متعادل و قیمت های تمام شده ملاک عمل قرار گیرد.
نعمت زاده معتقد است نمی شود به خودروساز گفت پایین تر از قیمت تمام شده خود اقدام به فروش محصولات خود کند. حال اگر او را ملزم به رعایت قیمت های دستوری کنیم تولید کاهش و قیمت ها افزایش پیدا می کند. امیدوارم در این دولت آینده بتوانیم ظرف یکی دو ماه موضوع صنعت خودرو و قیمت گذاری ها را بررسی و تصمیمات مناسبی را برای این بخش اتخاذ کنیم.
در برنامه محمدرضا نعمت زاده نیز از افزایش رقابت پذیری صنعتی کشور و افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت های بخش صنعت، معدن و تجارت به عنوان اهداف کلی یاد شده که در صورت عملیاتی شدن می تواند کمک قابل توجهی به صنعت خودرو داشته باشد.
اما نکته قابل توجه در برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت موضوع افزایش تولید و ارزش افزوده است که به عنوان یک سرفصل اساسی به آن اشاره شده است. کمک به ایجاد امنیت فکری و اجرائی برای دست اندرکاران تولید، حذف دخالت در قیمت گذاری کالا و خدمات غیر انحصاری، همکاری برای اصلاح نظامات و فرایندها در نهادهای دولتی مرتبط با بخش برای سرعت بخشی به فعالیت های تولیدی و تجاری، تکمیل زنجیره ارزش افزوده صنعت در راستای افزایش توان رقابت پذیری و کمک به ایجاد تعامل موثر و پایدار بین رشته های صنایع در جهت ایجاد هم افزایی و افزایش توان رقابت پذیری کل بخش صنعت ، معدن و تجارت از جمله مهم ترین محورهای این سرفصل اساسی در برنامه نعمت زاده است که می تواند امیدها برای برطرف شدن مشکل صنعت خودرو را افزایش دهد.
رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن نیز اعلام کرده است که مشکل اساسی بازار خودرو افت تولید است و وزیر صنعت می تواند با ارائه برنامه در این رابطه مشکلات صنعت خودرو را برطرف کند.
در برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید و ارزش افزوده به عنوان یک سرفصل اساسی یاد شده است.