باقی داستان به صورت تمام و کمال بر همین شخصیت کپی برداری شده استوار می شود. حتی شخصیت هایی مانند فرزاد را هم می توان در همان دست فیلم ها پیدا کرد. و در نهایت با اضافه کردن شخصیت هایی سطحی و بی محتوایِ به اصطلاح معنوی کار برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده می شود

گروه فرهنگی مشرق - ماه مبارک رمضان در دهه اخیر برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی تبدیل به یک جشنواره غیر رسمی شده است. جشنواره ای که در آن برنامه هایی با مضامین اخلاقی و مذهبی مورد توجه قرار می گیرند. در بخش مجموعه های داستانی ماجرا جدی تر است؛ تا جایی که همه چیز به سمت تولد یک ژانر تلویزیونی پیش می رود. اما در عین حال مسیر تحول و ارتقا می تواند تغییر کند و به سمت تولید برنامه هایی بدون تحول در ساختار و تکرارهای چندین باره پیش می رود. «مادرانه» نمونه تمام عیار این تکرار است.

***از قیصر تا دن کورلئونه
دهه چهل و پنجاه شمسی در ایران، دوران اوج نوعی خاص، از قهرمانان سینمایی بود؛ ستاره هایی که با تکیه بر فضای اجتماعی روز می‌کوشیدند تا آنچه را که در گذشته در میان مردم با شمایل جوانمردان عیار مقبولیت داشتند در لباس کلاه مخملی ها و با خلقیات ترجمه شده روز به نمایش بگذارند. این قهرمان سازی با دو هدف عمده صورت می گرفت؛ یکی جذب حداکثری مخاطب بود و دیگری که هوشمندانه تر صورت می گرفت؛ حرکت به سوی رسیدن به نوعی زبان تمثیل تا از طریق آن بشود بسیاری از مفاهیم را که نمی شد به صورت مستقیم و سر راست به سراغ آنها رفت به نمایش گذاشت. در این میان تنها آثاری که با هدف دوم ساخته می شدند ماندگار شده و پیروان هدف اول با گذشتن دوران کلاه مخملی ها که به نام یکی از فیلم های مسعود کیمیایی یعنی «قیصر» مشهور شده بودند از صفحه خاطرات زدوده شدند. البته آثار مسعود کیمیایی هم بیشتر در دسته دوم طبقه بندی می شدند تا دسته  اول.



حالا و با گذشت نزدیک به چهار دهه از آن دوران یک روند – که نمی شود بر روی آن نام جریان اطلاق کرد- به سمت گذشته در حال شکل گیری است. برخلاف دوره های قبل، این بار جریان در تلویزیون ریشه دار تر از سینما است و البته نه ریشه در مخاطب که متکی به نوستالژی بازی نویسنده های مجموعه های تلویزیونی دارد. پر کارترین و فعال ترین این طیف نویسنده ای است با نام سعید نعمت الله.

نعمت الله آنقدر بر نوستالژی کلاه مخملی ها در آثارش تاکید دارد که کار را از علاقه شخصی فراتر برده و به نوعی اعتقاد نزدیک کرده است. بر اساس آثار او این طور به نظر می رسد که نعمت الله همه کوشش خود را بر زنده نشان دادن روح و ارزش های لوطی‌های دهه پنجاه معطوف کرده است و به هر روش دراماتبک می‌کوشد تا رگه‌های شخصیتی آنها را در شخصیت‌هایش به نمایش بگذارد.

اما نکته دیگر در آثار نعمت الله نوعی تکرار است که بی محابا در همه شخصیت ها یا بهتر بگوییم تیپ های خلق شده توسط او جعل می شود. او یا به عمد این تکرار را بارها و بارها در آثارش می آورد و یا از تغییر آن عاجز است؛ در هر صورت این تکرار نشانه ای است از عدم توجه برنامه سازان به این مساله که تکرارهایی از این دست مخاطب را در بلند مدت خسته و سرخورده خواهد کرد. نعمت الله از زیر هشت تا دیوار شخصیت هایی را نوشته است که اگر فضای اطرافشان را حذف کنی و کت و شلوار تیر پیراهن سفید بر تنشان کنی و البته دستمال یزدی به دست شان بدهی تبدیل به لوطی های «رضا موتوری» و فیلمفارسی هایی از این دست می شوند. این شباهت ها در هیچ یک از سریال ها تغییر نکرده و تنها در آخرین همکاری اش که در شبهای ماه مبارک رمضان به روی آنتن رفت ظاهر ماجرا تغییر کرده است.



داستان مادرانه نشان می دهد که سعید نعمت الله نیم نگاهی هم به نمونه های ایتالیایی کلاه مخملی ها هم دارد. اما چرا مافیای ایتالیایی با شکل و شمایل اردلان تمجید باید به این سریال راه پیدا کند. در نگاه اول می شود این برداشت را مطرح کرد که او به دنبال ارائه چهره ای جدید از کلاه مخملی هایش بوده.. اما قصه ساده تر از این حرف ها است. ماجرای اردلان تمجید داستانی ساده و یک خطی است؛ مردی که نفر دوم یک مافیای خیالی است، دل خوشی از پدر خوانده ندارد و از میانه راه می خواهد به گذشته بازگردد و از خانواده خارج شود. اگر کسی تنها یکی از آثار مشهور مافیایی هالیوود را دیده باشد اولین تصویری که در ذهن او نقش می بندد همان چیزی است که طراحی اش را نعمت الله انجام داده است. عجیب تر اینکه تمام خصوصیات شخصیتی و حتی تکیه کلام ها گرته برداری شده و در نهایت برای کامل کردن شخصیت مورد نظر باید اعتیاد او به مشروب را هم ضمیمه می کردند که از قضا این یکی در تلویزیون جمهوری اسلامی امکان نمایش ندارد؛ برای حل این مشکل هم قوطی ها مشهور مشروب را که شکل کتابی داشتند و در فیلم های مافیایی دهه های گذشته هالیوود به وفور دیده می شدند به بطری شربت معده! با همان شکل و شمایل تبدیل کرده و شخصیت را کامل می کنند.

باقی داستان به صورت تمام و کمال بر همین شخصیت کپی برداری شده استوار می شود. حتی شخصیت هایی مانند فرزاد را هم می توان در همان دست فیلم ها پیدا کرد. و در نهایت با اضافه کردن شخصیت هایی سطحی و بی محتوایِ به اصطلاح معنوی کار برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده می شود.

***کارگردانی هندی در خدمت داستان فیلم فارسی
کارگردانی ضعیف جواد افشار در کنار شخصیت های سطحی و تکراری سعید نعمت الله همه چیز را برای ساخت یک سریال ناموفق در شبکه سوم سیما آماده کرد. گره های داستانی که قرار بود قصه را تا انتها به پیش ببرد در مقاطع غیر قابل دفاع بارها تکرار می شد و در مقابل واکنش های ضعیف شخصیت ها نسبت به رخداد ها، مادرانه را -با عرض پوزش- به یک افتضاح تلویزیونی تبدیل کرد که البته در برخی مقاطع مایه های دراماتیک را در خود داشت.

***بحران مالی جام جم، موسسه عسکریه و تبلیغات مادرانه بازرگانی
بحران مالی جام جم که از ربع پایانی سال گذشته به صورت آشکار خود را به رخ برنامه سازان شبکه های مختلف سیما کشید؛ اگر چه توسط مدیران رسانه ملی تا به امروز پنهان شده است اما در برنامه های ماه رمضانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی می شد ردپایش را به وضوح دید. بسیاری از تولیدات رسانه ملی از ابتدای سال جاری به دلیل نبود بودجه متوقف شده است و تنها برنامه های روتین و استودیویی همچنان با امکانات موجود تولید و پخش می شود. کار به جایی می رسد که مدیران سازمان به صورت کلی به بسیاری از تهیه کنندگان و مدیران گروه های برنامه سازی اعلام می کنند که برای تولید آثارتان متکی به مشارکت های برون سازمانی شوند.



مساله بحران مالی آنقدر بالا می گیرد که حتی برنامه های نمایش که بسیار مورد توجه مدیران رسانه ملی است؛ در ماه رمضان به سراغ مشارکت می روند و این گونه است که حضور گل درشت بعضی از این شرکا مانند موسسه عسکریه را در سریال ها می‌بینیم. این شرکا به حضور در تیتراژ قناعت نمی کنند و حتی ترجیح می دهند در برخی سکانس های حتی بی ربط خود را جای دهند. اگر چه این وضعیت جدیدی نیست و اولین بار هم نیست که برنامه‌ای با مشارکت ساخته شده است. اما تجربه نشان داده است که در مواردی که بیشتر هزینه یک برنامه از طریق مشارکت پرداخت می شود اولین چیزی که ضربه می پذیرد محتوای اثر است.

در ساختاری که همه چیز به سمت ساخت برنامه و رساندن آن به آنتن، آن هم با کمترین هزینه در حرکت است؛ وقتی برنامه ساز خیالش از تامین مالی راحت باشد به جای اینکه به بالا بردن کیفیت بیاندیشد تلاشش را بر روی زودتر به اتمام رسیدن کار متمرکز می کند. دریافت این نکته اگر تنها نتیجه سریال مادرانه باشد؛ باید دست پخت جواد افشار و سعید نعمت الله را تولیدی موفق ارزیابی کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    شخصیت پردازی مسخره، دیالوگهای خسته کننده
  • بابک ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    خدایش راست میگه
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    مزخرف ترین سریال مناسبتی ماه رمضونی بود با مزخرف ترین فیلم نامه و کارگردانی
  • ناشناس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    میدونی دردآورتر از همش چیه؟ اینکه مسئول صداوسیما و مدیر سیما جلسه میذارن و با کلی آب و تاب ازشون تقدیر میکنن شفیعیم با این تهیه کنندگیش
  • مهران ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    10 سال پیش اگه همچین سریالی پخش میشد شاید میدیدیم و خوشمون میومد همونطور که از فیلمهای خالی بندی هندی خوشمون میومد! ولی الان خیلی چیزای دیگه که قبلا نمیدونستیم چیه برامون مهم شده و ناخودآگاه بهشون توجه میکنیم مثل: فیلم نامه , موسیقی متن , نوع فیلم برداری و حرکت دوربین, نوع بازی بازیگرا و ... خلاصه اینکه توقع نسل امروز خیلی بالا رفته و اگه فیلم سازان ما بخوان همچنان همین مسیر رو ادامه بدن کاملا طبیعیه که روز به روز بیننده فیلمهای ایرانی کمتر, و بیننده فیلمهای خارجی بیشتر بشه ... اونوقت هی بگن ماهواره نبینین , سریال آمریکایی نبینید, ولی کسی اهمیت نمیده!
  • ناشناسی از ایران ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    شاید همه اینها گه میگید درست باشه اما در نظر بگیرید که تو این همه سریال و فیلم ضد ارزشی سریالی اومد تا در کنار همه کاستی ها یکسری اصولی رو به خانواده ها گوشزد کنه که نیاز جامعه و خانواده هست به نظر میشه در کنار همه کاستی ها به این سریال با اموزش هایی که داد نمره مثبت داد
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    اگه فیلم هیچ جاذبه ای برای دیدن نداشته باشه دیگه کسی اونو نمی بینه که محتوای آن اهمیتی داشته باشه و متاسفانه عکس این مورد هم صادقه.
  • محسن ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام اون جایزه دادشون به اینها اعصاب آدم و خرد میکنه فیلم هایی که جایزه اسکار میبرند اینقدر ازشون تعریف نمی کنند تا زمانیکه این جور فیلم ها مورد تشویق قرار میگیرند فیلمسازی ما همینه که همین
  • tara ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    اینا که کارشونه کلی بودجه مملکت رو صرف ساخت یه سری مجموعه ها و فیلم های درپیتی می کنند بعد با کمال بی شرمی مراسم می گیرند و از خودشون تشکر می کنند چیزی که تو دنیا واقعا لنگه نداره.
  • ناشناس ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    سازندگان سریال چنان غرق در تامین مالی اند که کدو را ندیده اند!
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعا مزخرف بود
  • یه مادر دلسوخته و زجر کشیده ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    مشرق به عنوان یه رسانه درج کن آرزو داشتم تا مشرق عزیز تیتری درباره سریال مادرانه بزنه خدایی بسیاری از قسمتهای فیلم دور از شان و اصول اسلامی بود اخه کی و کدوم دین قبول داره این جفایی که در این فیلم به مقام شامخ مادر داشت؟؟؟؟؟؟؟؟ در این فیلم به مقام مادر (زن اول ) تاخته شد و به (زن دوم ) انچنان بها داده شد که گویی مادر اول هیچ حقی از زندگی و مادر بودن ندارد واما این مطلب کوتاه رو می نویسم در وصف مقام شامخ مادرانی که اینگونه ظالمانه نادیده گرفته شدند تنها مادر بود که پا به پای اشکانم اشک ریخت... تنها مادر بود که دست هایم را به وقت شادی و غم گرفت.... تنها مادر بود که دری از امید به رویم گشود .... تنها مادر بود که اگر دوستم می داشت فقط برای وجود خودم بود.... در مقـــام و محضر او خامـــشی شرط وفــاســت دُر وگوهر،لعل و مرجان،در کــلام مــادر اسـت شــــام تــارم را صفــا دادی تو با بیـداری ات همچو شمعــی آب گشتن در مــرام مــادر است تا به کی جویــم حقیقت،تا کجا حیــران روم وعــده گاه عاشـــقان در زیـــر گام مـادر است
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    خیلی هم بد نبود بابا ! به نظر من سریال شبکه۲ مسخره تر بود
  • سعید ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعا من نمیدونم چرا آدمای فیلمنامه های سعید نعمت الله همه به یک مدل و با یک فرم خاص حرف میزند آخه تو دنیای واقعی مگه ماها باهم اینجوری صحبت میکنیم .
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    سریال های ماهواره هم مزخرفن آخه , خیر سرمون مسلمونیم دیگه
  • سعید ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    من نمیدونم چرا آدمای فیلمنامه های سعید نعمت الله همه به یک مدل و با یک فرم خاص حرف میزند آخه تو دنیای واقعی مگه ماها باهم اینجوری صحبت میکنیم . این نشان از ناتوانی این نویسنده در خلق تیپ های جدید می باشد.
  • یک کاربر ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام باید اضافه کرد که مدتی هم هست که اکثر برنامه‌ها به خصوص برنامه های خانواده سیما در ژانرهای مختلف محصولات کارخانه ها رو کررات و خسته کننده در برنامه‌ها تبلیغ می‌کنند....آقای ضرغامی روی همه مدیران را در این نوع مدیرتش که بی برنامه و لجام گسیخته است سفید کرد...
  • leila ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    اطلاق صفت «مثبت» به شخصیت هایی مثل حاج آقا ثانی واقعا از سرشون خیلی زیاده همون طور که «سطحی» بسیار کمتر از حقشونه. کسی که از یک زن و شوهر تنها مثل یک پرستار خصوصی یک عمر بیگاری کشیده، خونه ش رو واسه بعد از مرگش وقف می کنه تا این زوج بیچاره، بدبخت تر بشن و تروخشک کردن این پیرمرد افلیج رو احیانا به مرگش ترجیح بدن! کی گفته آدمی که بعد از مرگش اموالش رو وقف می کنه آدم خوب و مثبتیه؟ اگه خیلی مرد تشریف داره تا وقتی که زنده ست این کارو بکنه و البته بذاره یک خیری هم از اموالش به وراثش برسه. این چه فرهنگیه که صداوسیما سعی در جاانداختنش داره که اموالت رو بعد از مرگت وقف کن تا وراثت دستشون بمونه تو پوست گردو؟؟؟؟
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعا برای مشرق متاسفم، میدونم نظرمو ثبت نمیکنی. نمیدونم چرا از مادرانه بدت اومده؟ ولی به عنوان یک خبرگزاری حق نداری هر چی نظر خودت باشه رو ثبت کنی؟ من چند روز پیش راجع به دودکش نظر داده بودم اما چون ازش تعریف نکرده بودم ثبت نکردی. بگم فقط یه بار نبود که بخوام الکی تهمت بزنم چند بار تکرار شده که دارم میگم.. سعی کنید با انصاف باشید. من هیچکدام از این نظر هارو قبول ندارم چون معلوم نیست که خودتون ننوشته باشید اگر راست میگید نظرمو ثبت کن .شما نظرهایی که به سریال مادرانه هر گونه توهین نابجایی رو کرده باشه ثبت میکنید ولی فقط اگه یه نفر از دودکش خوشش نیاد، اصلا وابدا ثبت نمیکنید، این چه معنایی دارد؟به نظر من سریال مادرانه در عین جذابیت، مفاهیم و درس های آموزنده ی زندگی رو به ما آموخت.و در ژانر ملودرام اجتماعی بهترین فیلم ساخته شده در این چندسال اخیر بود.
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    دیدید دوباره نظرمو ثبت نکردید، واقعا براتون متاسفم. خبرگزاری ای که بی جهت بد یک سریال خوب " مادرانه" را میگوید و حتی نگذارد مردم نظر واقعی خود را راجع به یک سریال بگویند ، این خبرگزاری چه اررزشی دارد؟ الان بد مادرانه رو بگم نظرمو ثبت میکنین!؟ من هیگونه توهینی در نظر های قبلیم نداشتم فقط خواستم بگویم ، برای سریال مادرانه زحمت کشیده شده واز نظر مردم سریال پرمحتوا وزیبایی بوده، همین، اما یک چیز را نمیفهمم: جانبداری بی جهت شما ضد سریال مادرانه وحمایت متعصبانه از دودکش؟ باز هم خواهش میکنم منصف باشید ونظر همه را ثبت نکنید، نه فقط عده ی قلیلی؟ لطفا میشه؟
  • جواد قالتاق ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    بابا چرا وقتتون رو با این فیلم ها صرف میکنید . خیر سرمون کنکوووووووووووووووور داریما .
  • محمود ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    وقتی معیار انتخاب افراد تو صدا و سیما ریاکاری و تملق و بله قربان گویی باشه نتیجه اش این میشه دیگه. هر چی بیشتر تظاهر کنی مقبولتری. یه صدا و سیما با این عرض و طول نمیتونه از پس یه کانال تلویزیونی ماهواره ای که احتمالا یه اتاق بیشتر ندارن بربیاد. لابد برادرا میگن استکبار جهانی و امپریالیسم جهانخوار پشت ایناست. بابا بی شعوری و بی سوادی خودمون و نفله کردن بیت المال دیگه به اونا چه ربطی داره؟
  • حامد ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعا دیگه نعمت الله شورشو در اورده.دیالوگ های کلیشه ای و به دور از واقعیت جامعه.فکر کرده برای بالیوود داره فیلم نامه مینویسه.کسی هم نیست جلوشو بگیر.واقعا رو اعصابه.
  • پدرام ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    اتفاقا مادرانه سريال قشنگي بود ولي اخرش بد تمام شد
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    بسيار سريال عالي بود از مهراباد فارسي واني كه بهتر بود
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    ببببخشيد ما اشتباه +داديم فيلم ارزشي و خوبي بود! ديگه تو رو خدا اين عادت اكي غر زدن را از زندگيمون حذف كنيم
  • علیزاد ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    اگه همین مقاله بر تمجید از این سریال بود، همینقدر نظرات در تایید و تشویق این سریال گذاشته شده بود. ملت جوگیر!
  • مینو ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    آقای نعمت ا... !! جون مادرت ...... دیگه ننویس....بگو خوب .............. .آهای پسر پدرت !! دیگه ننویس......بگو خوب...................
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    داستانش از فیلمهای بی محتوای ترکی و ماهواره ایی خیلی بهتر بود
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    چون مورد توجه اجمدی نژاد بوده نتیجه میگیریم که قابل توجه نبوده است .بگو خب
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    مشرق با اینکه با مواضع سیاسیت میانه خوبی ندارم ولی این مقالتو انصافا خوب نوشتی
  • کمیل ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    من نمی فهـمم چرا تازگیا انقدر این سعید نعمت الله رو بادش کردن. خدا وکیلی یه ذره از استعداد حمیدشون تو وجود این یکی نیست.
  • وحدت ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    مقایسه این سریال با فیلمهای هندی هم اشتباه است. چون سینمای هند چیزی را میسازد که متناسب با همان فرهنگ است و هنوز هم فیلمهایشان پرفروش است. درد ما این است که این سریال تناسبش با جامعه امروز ، فرهنگ دینی و ملی ما و چالش های فرهنگی ما چیست .اگر شما فهمیدید پیام فیلم چی بود، اون به اصطلاح فیلمساز هم فهمیده.هر برنامه چرندی هم اگر موقع افطار اون هم از شبکه های اصلی پخش شود،آخرش هم صدای رضا صادقی( معروف به سلطان)، به ولله مردم میشینند نگاه میکنندو بعد توهم میزنیم که به به چه مخاطب زیادی. خاک بر سر من که باید موقع افطار بشینم و فردین بازی تماشا کنم. من خودم یه فرمول دارم ، و اون که اگر یک فیلم را بعد از اولین بار ، باز هم به کرات تمایل به دیدنش داشتید ، بدونید که تآثیرش را گذاشته.وحالا تمایل به دیدن دوباره این خزعبلات دارید یا نه؟ رسانه بی هویت یعنی این. رسانه بدون دید و استراتژی بلند مدت یعنی این.مشکل من با فیلم نیست بلکه با رسانه به اصطلاح ملی است.یک برنامه عمیق و کارشناسی شده مثل راز در آخر شب و از شبکه چهار پخش میشه و یک سریال ضد دینی و ضد مذهب و سراسر ابتذال(ابتذال فیلمنامه)، در هنگام افطار. خودمون خواستیم مردممون تو تفکر عوامانه بمونن، خودمون خواستیم مردممون تو غفلت وفریب برنامه نود گیر کنند. اگر یک فیلم ضد اسلامی یا شیطان پرستانه یا هر فیلم هالیوودی مدرن یا کلاسیک ، حین اذان وافطار پخش بشه و همراه با نقد و برسی باشه ، صد شرف داره به این خوراک های گندیده ای که روح و جان مردم را آزار میدهد. فقط بلدیم واسه روز قدس و 22 بهمن بیایم بیرون، غافل از اینکه، گاهی باید جلوی همین رسانه ملی به خاطر بیحرمتی به شعور ومعرفت ملت قیام کردو اونها را وادار به پاسخگویی کرد. ولی فقط نظاره گریم. به ما چه که رسانه مشکل مالی داره، بی جا کرده بیت المال را به حراج گذاشته ، بیجا کرده بیت المال را هزینه پخش مسابقات کثیف فوتبال کرده .اینه که فرهنگ مظلومه عزیزان و گرنه پول هست . تو ساده نباش
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    . مادرانه واقعا سریال خوبی بود،در عین جذابیت مفاهیم ودرس های آموزنده ای رو به مخاطبانش القا کرد، مثلا اینکه برای رسیدن به پول نباید از ارزش های بزرگی مثل مادر گذشت و خیلی چیزای دیگه، به نظر من هم سریال قشنگی بود.
  • مینا ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    مادرانه واقعا نمونه ی واقعی یک سریال ملودرام است،شاید کمی نقص داشت از جمله پایان بندیش ولی با توجه به فیلم نامه ی قوی ای که داشت و بازیگران درجه یک، به یکی از بهترین سریال های پخش شده در این چند سال تبدیل شد.
  • ملیکا ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    مادرانه بهترین سریال ماه رمضان امسال بود، بگو خب لطفا ثبتش کنید.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    از این چرند تر سریال ندیده بودیم
  • بگو خوب ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    فکر کنم تنها نکته اخلاقی که بیننده یاد گرفت این تکه کلام بود بگو خب
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    خیلی هم سریال خوبی بود، با داستان واقعی که بسیار برای جامعه ی امروز ما ملموس بود.تازه امتیاز برتری اش همین بود که ضمن داشتن محتوای اخلاقی جذاب بود و پر حادثه. دست همه ی عوامل سازنده درد نکنه خداقوت.
  • لو رفتی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    احتمالا ناشناس 18:44 تو یکی از سازندگان فیلم نیستی که اینجور مجدانه داری پیگیری میکنی
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    خیلی هم سریال خوبی بود، با داستان واقعی که بسیار برای جامعه ی امروز ما ملموس بود.تازه امتیاز برتری اش همین بود که ضمن داشتن محتوای اخلاقی جذاب بود و پر حادثه. دست همه ی عوامل سازنده درد نکنه خداقوت.
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    کاملا مخالفم،از این قشنگ تر سریال ندیدم.
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    چرا دوست دارید الکی توهین کنید، نظر خودتونو برا خودتون نگهدارید، مادرانه خیلی هم خوب بود.
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    منفی دادم برا این قسمت حرفت (اگر یک فیلم ضد اسلامی یا شیطان پرستانه یا هر فیلم هالیوودی مدرن یا کلاسیک ، حین اذان وافطار پخش بشه و همراه با نقد و برسی باشه ، صد شرف داره به این خوراک های گندیده ای که روح و جان مردم را آزار میدهد )
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    اتفاقا من انتظار چنین نقد ناسنجیده ای رو از یک خبرگزاری نداشتم،واقعا متاسفم، از شما انتظار نمیرفت که بی جهت زحمت هایی رو که برای چنین سریالی که با اقبال مردم مواجه شده، سرکوب کنید حتی اگر به نظر شما ضعف هایی هم داشته، اما به نظر من در کل سریال با مفهوم و فوق العاده ای بود، خواهشا این نظر رو ثبت کنید.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    خیلی هم سریال خوبی بود، با داستان واقعی که بسیار برای جامعه ی امروز ما ملموس بود.تازه امتیاز برتری اش همین بود که ضمن داشتن محتوای اخلاقی جذاب بود و پر حادثه. دست همه ی عوامل سازنده درد نکنه خداقوت.
  • HRSB ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    مشکلات خانوادگیتونو بین خودتون مطرح کنید!
  • مجیدچیلیس ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    یکی از معیارهای خوبی و بدی یه اثر توجه مردم به اون هستش.در مورد سریال مادرانه هم باید بگم که خیلی از مردم اونو هرشب با علاقه نگاه میکردند پس سعی نکنید با نقد مغرضانه به مردم توهین کنید
  • وحدت ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    صحبت من با کسانی که میگویند: سریال خیلی خوبی بود ،دستشون درد نکنه،واقعامشکلات جامعه را نشون داد!!!!!! با تمام احترامی که برای نظرتون قائلم ، ولی باید عرض کنم، که خیلی خیلی از زمانه عقبید. متاسفم که هنوز نه رسانه را میشناسید و نه جایگاهش را. هنوز تو نوستالژی سریالهای دهه 60و70 دست وپا میزنید. مشخصه که از تولیدات فرهنگی هنری جهان غرب، سرمایه گذاری های نجومی برای فیلم سازی و نقشه های بلند مدت برای تغییر در جغرافیای عقاید وباورهای دنیای امروز خصوصآجهان اسلام، واقعآ بیخبرید. داستان جذاب و پرحادثه! واقعیت ملموس! فیلمنامه قوی! محتوای اخلاقی!... . یعنی تو جوان یا ایرانی مطمئنی که داری تو ایران زندگی میکنی ؟ همینجوری تعریف وتمجید تکه پاره میکنید، شک میکنم از عوامل خود فیلم باشید. عزیز من حرف زدن از معضلات و واقعیت های جامعه ،نیاز به زبان هنر داره، نیاز به یک فیلمنامه قدرتمند داره ، نیاز به کارشناسان ومشاوران حرفه ای و رسانه شناس داره.و خیلی عوامل دیگه. نه اینکه همینجوری یه چالشی را مطرح کنیم، بعد به جای پرداخت قوی و هنرمندانه، بالعکس با یه کار عجولانه، بازی های به شدت مسخره ومصنوعی، نصیحت های مضحک محمد جواد و فردین بازی های نقش اول و نماز خواندن های شعاری پیرزن ، توقع تآثیر گذاری داشته باشیم . یک سکانس سریال پایتخت، برابری میکنه با کل این سریال. اگر اهل فیلم دیدن هستید، بهتره چند فیلم از فیلمساز بزرگی چون اسکورسیزی ببینید ، تا ببینید چگونه خشونت و بحران خانواده را در جامعه ان زمان امریکا ، با زبان سینما وهنر به تصویر میکشد. و بعد از 40سال، وقتی نگاه کنی ،انگار که برای جامعه امروز غرب میباشد. اما سریال و فیلمهای ما در همان زمان پخششان تاریخ مصرفشان سرامده. خواهش میکنم کلاهتون را بذارید بالاتر. یه کم فیلم ببینید، چند تا کتاب مطالعه کنید. قدرت تحلیل و نقد داشته باشید. به جرات باید گفت، با این سبک وسیاق فیلم سازی، رسانه ما جز یک رسانه سرگرم کننده صرف ،هیچ حرف جدی برای مردم نخواهد داشت. باور کنید خیلی عقبیم.
  • محسن ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    این سریال با کلک های سینمایی خیلی به مادر ظلم کرد. یک مادر حتی فقط به خاطر نه ماه وضع حمل یک بچه باید از طرف بچه ها به طور کامل محترم واقع شود. این فیلم فقط نفرت پراکنی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس