قرار نیست معماری گذشته‌مان را تکرار کنیم اما می‌توان هویت معماری ایرانی را با مقتضیات زمان و فناوری معاصر تلفیق و معماری غنی اسلامی ایرانیِ شایسته را در ابعادی وسیع بازتولید کرد. در حال حاضر، مطالعات گسترده‌ای روي فناوری بادگیر ایرانی در انگليس در حال انجام است که به مرحله اجرای طرح‌های کاربردی هم رسیده است.

گروه فرهنگی مشرق - چهره ناهمگون و هزار رنگ ساختمان ها در تهران و دیگر کلانشهرهای کشورمان، ظاهری پر وصله و پینه از معماری معاصر ایران در خاطره ی نسل امروز به یادگار گذاشته است. ظهور ساختمان های سر به فلک کشیده، برج های شیشه ای و مجتمع های عظیم مسکونی در کوچه های باریک شهر، تنها بخشی از این ناهنجاری را تشکیل می دهد. اگر نگاه تاریخی به این موضوع داشته باشیم، ریشه ی این ماجرا به 100 سال پیش بازمی گردد. در اواخر دوران قاجاریه و اوایل دوران پهلوی اول با توجه به روابط نزدیک میان ایران و اروپا، فضای شهری و به ویژه تهران به عنوان پایتخت ایران تحت تاثیر معماری غرب قرار گرفت.

در تهران این شکل از ساخت و ساز به دلیل سرعت سرمایه گذاری، تغییرات اجتماعی و سیاسی نمود بیشتری داشت در واقع شکل سنتی ساخت و ساز ایران در دوران مدرن ریشه در معماری غرب دارد، چرا که شیوه آموزش مدارس معماری کشورمان(برای مثال دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشکده آموزش معماری در ایران) بر اساس الگوی دانشگاه های معماری فرانسه شکل گرفت و آموزش و ساخت و ساز در کشور ما با الگو برداری از سیستم های غرب متداول شد. در 100 ساله اخیر بسیاری از معماران سعی در انکار خود و توجه به تجدد طلبی بعضاً سطحی کرده و گمان می کنند توجه به معماری اصیل نوعی تحجر به حساب می آید. امروز معماران ایرانی نسبت به تاریخ معماری گذشته شان بی مهر شده و شاهد هستیم که معماری امروزی شهرهای ما ناشی از شیفتگی نگاه معماران در پیروی از فرهنگ غرب است که نه برای خودشان معنا دارد و نه برای شهروندان.

نکته قابل تأمل در این خصوص این است که دیگر کشورهای جهان، بیشتر از ما ایرانیان، به ارزش های معماری کشورمان پی برده اند. ما در یادداشت به سه نمونه از این موارد اشاره می کنیم.
 

مرکز تجاری "ابن بطوطه" در امارات و الهام گیری از معماری اسلامی- ایرانی در بخش هایی از این مجتمع

 
 

در سالن ایران مرکز خرید ابن بطوطه، گنبد مسجد شیخ لطف الله به عنوان نقطه عطف این سالن در نظرگرفته شده است و تزئینات آن پس از طی مراحل ترسیمی بسیار دقیق پیاده سازی شده است


***نمونه اول: مرکز تجاری "ابن بطوطه" در امارات 
مرکز تجاری "ابن بطوطه" در امارات و در شهر دبی احداث شده است. نام این مرکز از نام جهانگردی به نام "ابن بطوطه"، برداشت شده است. این جهانگرد معروف حدود شش مرتبه به ایران سفر نمود و در تمام سفرهای شرقی خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب ها استفاده می کرد. سفرنامه های او در دو سوی سواحل دریای فارس (خلیج فارس کنونی) و شهرهای فارس از جمله شیراز، خوزیه (خوزستان)، تُستر(شوشتر)، تبریز و خراسان خواندنی است. سفرنامه ابن بطوطه از کتاب های با ارزش جغرافیایی سده‌های میانه‌ است. 

مرکز خرید ابن بطوطه دارای ۶ بخش است که معماری هر کدام از این بخش ها با الهام از ۶ کشوری است که ابن بطوطه به آن سفر کرده است: چین، شبه‌قاره هند، ایران، مصر، تونس و آندلس. این بازار که در سال ۲۰۰۵ گشایش یافته است. با مساحت ۱،۲۰۰،۰۰۰ فوت مربع بزرگ‌ترین مرکز خرید اقتباسی جهان می باشد.
 

در سالن ایران، دیوارها با طرح کاشی های ایرانی در سبک های مختلف طراحی و با تکنولوژی روز تلفیق شده است

 

مرکز تجاری ابن بطوطه در امارات





 
معماری بخش های مختلف این مرکز تجاری با مطالعه‌ای گسترده و دقیق انجام گرفته است. این مطالعات شامل بررسی تاریخ معماری کشورهای مذکور، انواع تزئینات معماری در دوران مختلف و فن شناسی معماری این کشورها می‌باشد. در این تحقیقات در خصوص معماری کشور ایران با توجه به غنای معماری و تزئینات وابسته به آن در دوران صفوی و شیوه اصفهان، اساس کار و شیوه های ترسیمی از معماری دوران صفویه الگوبرداری شده است. در سالن ایران مرکز خرید ابن بطوطه، گنبد مسجد شیخ لطف الله به عنوان نقطه عطف این سالن در نظرگرفته شده است و تزئینات آن پس از طی مراحل ترسیمی بسیار دقیق پیاده سازی شده است. در سالن ایران، دیوارها با طرح کاشی های ایرانی در سبک های مختلف طراحی و با تکنولوژی روز تلفیق شده است. 

این روش در طراحی بخش های مصر، چین، هند، تونس و آندولس نیز به همین شیوه اجرا شده است. از هر یک از ورودی ها که وارد می شوید گویی پا به شهر جدیدی گذاشته اید که در سال های دور، در مسیر سفر یک جهانگرد بوده و به سبک بازارهای سنتی در امتداد هم، با دالان هایی که پیوند میان کشورهاست، به یکدیگر متصل شده اند.
 

مرکز تجاری ابن بطوطه


مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفویه بنا شده‌است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‏‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده‌است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله داراى‌ گنبدى‌ است‌ که‌ از درون‌ و بیرون‌ با کاشى‌‌کارى‌هاى‌ زیبا پوشیده‌ شده‌ است‌. این‌ گنبد روى‌ چندین‌ طاق‌ کنگره‌ دار مرتفع‌ استوار است‌ و با آیات‌ قرآنى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.در فراز مسجد شیخ لطف‌الله دایره‌اى‌ وجود دارد که‌ داراى‌ منافذى‌ است‌ که‌ با تزیینات‌ فلزى‌ آراسته‌ شده‌ است‌ و براى‌ روشنایى‌ و تهویه‌ به‌ کار مى‌رود.این‌ گنبد به‌ نقوش‌ اسلیمى‌ بسیار ظریفى‌ تزیین‌ شده‌ که‌ در قشر خارجى‌ به‌ یک‌ ستاره‌ هشت‌گوش‌ ساخته‌ شده‌ از کاشى‌هاى‌ معرق‌ رنگارنگ‌ منتهى‌ مى‌شود. نکات فنی بسیاری در طراحی این مسجد لحاظ شده است.
 

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان

 
***نمونه دوم: تحلیل دِرِک کاپلِن(معمار غربی) از ویژگی های منحصر به فرد مسجد شیخ لطف الله
دِرِک کاپلِن(Derek Kaplan ) معمار غربی در مورد ویژگی های منحصر به فرد مسجد شیخ لطف الله چنین می گوید: سال ها قبل از اینکه هیچ بحث و سخن علمی، حتی در ابتدای ترین شکل آن، در مورد پیچیدگی های خلقت در مغرب زمین مطرح شده باشد، معماران این بنا ایده ای مذهبی و جهان بینی خود را در قالب یک تصویر گسترده گرافیکی بیان می کنند و به طرز استادانه ای این فلسفه به کار گرفته و خداوند را به عنوان مبداء این پیچیدگی نشان داده اند. چیزی که من در کلیسا ها هرگز ندیده ام. تمام این تغییرات دقیق در روی سطوح منحنی از قطغات کاشی برش خورده به وجود آمده اند که بدون وجود تکنولوژی های جدید و کامپیوتر تعریف و ساخته شده اند. تنها چیزی که می توانیم تصور کنیم این است که آنها از طریق تکرار آزمون و خطا به آن دست یافته‌اند. درک کاپلن می گوید: شگفتی من از این است که فرم ها و نقوش مسجد شیخ فضل الله به گونه ای است که حتی با پیشرفته ترین نرم افزارهای معماری، به سختی می توان از تکنولوژی آن نمونه برداری کرد.  
 

نمونه ای از یک مرکز تجاری و هایپرمارکت در ایران

 
***نمونه سوم: شگفتی لویی کان( از معماران صاحب سبک غربی) از معماری مسجد شیخ لطف الله
"لویی کان"، از مشهورترین معماران غربی در اواخر عمر خود به اصفهان سفر می کند. هنگامی که  وی در میدان نقش جهان برای نخستین بار، با مسجد شیخ لطف الله روبرو می شود، بهت زده و حیران به این مسجد خیره شده و پس از مدتی شروع به گریستن می کند. همراهان وی، علت گریستن وی را جویا می شوند ولویی کان در پاسخ می گوید: من چنین معماریِ باشکوهی را حتی در رؤیاهای خود نمی دیدم!
یعنی. آنکه لویی کانِ مشهور، مسحور معماریِ معمارِ نامشهور و گمنام مسجد شیخ لطف الله می شود. تفاوت این شهرت در تفاوت میان معماری غربی و معماری ایرانی است.

قرار نیست که ما، معماری گذشته مان را عین به عین تکرار کنیم
اکنون زمان آن فرا رسیده که به معماری ایران، نه صرفا به مثابه آثاری تاریخی و باستانی، بلکه در حکم آثاری نگریست که روح زنده و پایدار درون آنها می تواند الهام بخش هنرمندان معاصر باشد. متاسفانه معماری معاصر ایران فاقد ارزش واقعی است، زیرا اولا تقلید بی عمق است و ثانیا با شرایط بومی هیچ تناسبی ندارد. همت و تفکر پیشینیان ما که توانستند در طبیعت ناسازگار فلات ایران، از زمین به عنوان یک موهبت بهره گرفته و معماری را براساس (نور، باد، آب و خاک) با پیشرفته ترین تکنولوژی زمانه خود ایجاد کنند و فضایی را پدید آورند که متناظر با انسان خاکی-آسمانی است، مورد توجه جدی جریانات نوین معماری معاصر جهان (همانند معماری پایدار) قرار گرفته است و این گروه از معماران، به الگوبرداری و معاصرسازی معماری ایرانی در کشورهای خود پرداخته‌اند. به گونه ای که در حال حاضر، مطالعات گسترده ای درخصوص تکنولوژی بادگیر ایرانی در انگلستان در حال انجام است و این مطالعات به مرحله اجرای پروژه های کاربردی نیز رسیده است. قرار نیست که ما، معماری گذشته مان را عین به عین تکرار کنیم بلکه بایستی با ایجاد یک پیوستگی، هویت معماری ایرانی و رفتار هوشمندانه با طبیعت را با مقتضیات زمان و تکنولوژی معاصر تلفیق کرده و معماری غنی اسلامی ایرانیِ شایسته کشور عزیزمان را در ابعادی وسیع بازتولید کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 2
    دو تا نکته اینجا هست: یکی اینکه ما باید از اعراب وهابی به خاطر وهابیت بدمون بیاد مگه نه؟ پس نژادپرست نباشید. دوم اینکه حرف شما در حد یک نظریه هست. مثلاْ من میگم فلان ماشین بنز شبیه فلان ماشین بی ام وست این نظر شخصیه نمی‌تونم بگم اینا از روی هم دیگه کپی کردن! من طرفداری کسی رو نمی‌کنم می‌گم تحلیل کاملاْ آبکی هست.
  • یوسف ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    1 0
    خیلی تحلیل زیبایی بود.از گزارش های معماریت خیلی خوشم میاد مشرق
  • ندیده و نخونده ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    آخی... دلم به حالتون سوخید! آخه ما که همه آثار باستانی خودمان را عمدا تخریب میکنیم،چه انتظاری دارید که بریم و تو دبی از این کارها بکنیم؟
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    زیرا کارفرمایان خواست خود راتحمیل میکنند در غیر این صورت کار به شما تعلق نمی گیرد ودرامدی نخواهی داشت
  • آریائی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    1 0
    آری می‌توان گفت ننگ بر آقا زاده‌ها‌ ! اصل را فراموش کردیم و فر را چسبید ! در فرانسه هم تکنولوژی ۱۰۰% ایرانی‌ و کویری ایرانی‌ را گذاشته : چاه کانادایی ! زیرا در زیر زمین ۲ یا ۳ متری حرارت تنظیم و ثابت میماند البته، اروپا از تکنولوژی ایرانی‌ کپی میزند و آن را با اسم احترام به محیط زیست می‌فروشد ! خوب است برای زمین، و تام این‌چیزها در حالی‌ است که ما در ایران از ساختمان‌های شیشه‌ای ۴۰ سال پیش اروپا و آمریکا کپی (البته بد آن) را می‌زنیم. مرکز کشورهای عربی‌ ۳۰ ساله چطور با عظمت اسلامی جفت کردند خودشان را ، و این در حالی‌ است که ما شعار دادیم و ۶۰۰ میلیارد در عرض ۱۰ سال به علت‌های مختلف از ایران خارج شد ! واقعا، آیا این هم تقصیر دیگران است ؟ !
  • حسین ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 1
    این جور کارا پول میخواد و کشوری که تحریمه پول برای این کارا نداره
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    تو دبی هم معماری سنتی هست هم معماری مدرن . ما هم میتونیم هردورو داشته باشیم بشرطی که ناخن خشکی نکنیم و پول حسابی خرج کنیم .
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    ابن بطوطه خیابانها و نمادهای زیبای دنیارا شبیه سازی کرده و بیشتر شبیه جهانگردی میمونه از ایران هم این ها را به عنوان نماد بلاد فارس ساخته توی ابن بطوطه خیابان شانزده لیزه-منهتن و...ار شبیه سازی کردن این بد نیست اتفاقا باعث اشنایی سایرین با ایران میشه
  • احسان قنبری ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    1 0
    پسرم ببین چقدر منفی گرفتی
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    جانا سخن از زبان ما ميگويي! ما كه هرچي فرياد زديم ، چشمي به راه و گوش به زنگ كسي نبود!
  • بابک ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    به نظر میرسه که نوسینده مرکز خرید ابن بطوطه را بهانه کرده تا یک درد یگری را بازگو کند.این مرکز خرید برای جلب خریداران اینطوری طراحی شده،به چند بخش تقیسم شده و هر بخش با عناصر فرهنگی کشور خاصی طراحی شده در حقیقت نوعی دکوراسیون هست تا طراحی و ساخت!هر چند در تابلوهای که به معرفی شخص ابن بطوطه این جهانگرد قرون گذشته در سالنها نصب شده و مسیر حرکتش را از غرب آفریقا تا چین را رسم کرده از ایران کمتر حرفی به میان آمده و در جاهایی دانشمندان ایرانی عرب معرفی شده اند و در قسمتی سازهای ایرانی مانند تار و سه تار و نی با نام های التار و السه‌تار و نای سازهای عربی معرفی شده اند.در نهایت غنای فرهنگی و تاریخی کشورمان به انداز‌ه‌ای هست که در کوران حوادث و جنجالهای سیاسی و سیاه‌نمایی ها دیگران باعث شده که گردانندگان این مرکز خرید همجین دکوری را طراحی و اجرا کرده‌اند تا گردشگران سایر کشورها را با معماری و فرهنگ ایرانی آشنا می‌کنند. ولی ما ها تا یکجایی یک چیزی از ایران میگذارند وهم ورمون میداره که آقا ما کانون آفرینش هستیم. همانقدر که ما در گذشته و حال دستاوردهایی داشته‌ایم بقیه ملل نیز هم.
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    ظاهرا حرف خود شما آبکی است. چون همین دو جمله ساده شما هم نافهوم و بی معنا است
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    تو این دوره از چی که غفلت نکردیم
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    ما ایرانی در حرف و توهم از همه دنیا جلوتریم و در عمل پخمه و عقب مانده
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    are dige harchi mohandese barai terrorista kar mikonan chonke shoma liagtesh nadarin wa hasud hastin wa bi sawad ke bazerin tu Iran in karharo bekonan hala fahmidi chera una daran shoma hanuz kharabsho darin pas je gah moshkeltune dige
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 1
    وقتی بر میگردی معماری ایرانی رو ایرانی- اسلامی میگی و از اونجائیکه اونهام جزوء هویت اسلامی محسوب میشن خودت داری اونهارو شریک میکنی بعد حق نداری اعتراض کنی تا وقتی که قبول نکنید ما ایرانی هستیم و اسلام یه دینه و هویت اجتماعی اش از هویت عربی گرفته شده مشکل دارید بهمین راحتی
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    اونها کپی برداری میکنند.ما داریم وحفظ نمیکنبم!!!
  • آقای قالیباف عزیز ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام قابل توجه، با شهردار تهران و دیگر شهرها، قابل توجه وزیر راه و شهرسازی و هر نهاد مسئول دیگر قابل توجه رئیس جمهور محترم استفاده از معماری ایرانی-اسلامی فقط شعار انتخاباتی نبود که؟ بابا یکی به داد معاماری اصیل ما برسه...داریم از دستش میدیم شهرها همه بی روح شدن... آقای مشرق وظیفه شما هست که برای حفظ آثار و آرامش مردم این مسائل رو مکررا به مسئلین گوشزد کنی.
  • علی ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    میدونید این مرکز خرید چند ساله ساخته شده ؟!! الان تازه بفکرش افتادین
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    خودتم فهمیدی چی گفتی انیشتین منظور استفاده درست از نمادهای معماری اسلامی ایرانی خودمونه اون وهابی هایی هم که گفتی هنر کارهای اینجوری را ندارند هر کاری هم شده کار معماران سنتی خودمونه تفکرات امثال شما وضعیت معماری کشورمان را به این روز انداخته توی دانشکده های هنر و معماری از تفکرات کپی پیستی غربی شما فراوانه که خروجی آن فقط معماری بی روح و سکولار با زوایای تیز هست
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    همیشه کپی برابر با اصل نیست !!!!!!
  • رضا ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    این که بد نیست دیگران از هنر های ما استفاده کنند. به نظر من نکته ی اصلی در نام گذاری این مجتمع تجاری است. خداییش ما چند تا مرکز تجاری به اسم مشاهیر کشورمون داریم؟ اصلاً واسمون مهم هستن یا نه؟ مولوی، خواجه نصیر، رودکی و خیلی های دیگه که در ایرانی بودنشون شکی نیست خیلی راحت توسط کشورهای دیگه دارن مورد استفاده قرار می گیرن و ما متاسفانه خواب هستیم. کی از خواب بلند میشیم خدا میدونه! و اون موقع ست که میفهمیم چه ضرر بزرگی کردیم...
  • محسن ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    مشرق جان سلام اگر اینجا کپی آثار ما باشد میدانی علتش چیست؟ امروز 8 مهر ماه روز مولاناست یادت رفته؟ حالا یکی پیدا بشه و یادبود و بزرگداشتی در کشورش بگیرد داد و قال می کنی که مولانا را دزدیدند؟ چرا اینقدر سیاست زده شده ای؟ مگر حفظ داشته ها و حمایت از فرهنگ خودمان نباید از اولین وظایف رسانه هایمان باشد؟ متاسفم
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    ابن بطوطه نزديك يك دهه است كه فعاله. چرا الان يادتون افتاد؟؟
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    خب که چی!؟
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    چند وقت دیگه این عربا از ما میزنن صد پله جلو خاک برسرمون
  • منصور ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اصلا مثالت درست نیست دانه فلفل سیاه خال مهرویان سیاه هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا
  • giyahban ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    سلام، من به بيش از 10 كشور اروپائي سفر نموده ام و 14 سال هم در آمريكا زندگي نموده ام . عاشق معماري هستم . واقعيت تلخ اين است كه ما توانائي ظريف كاري در معماري را نداريم و از هم مهمتر در نگهداري پس از ساخت هم اصلا مديريت نداريم . كافيست يك نگاه كوچك به فرودگاه امام نمائيد (‌خصوصا دستشوئي ها را و يك نگاه به فرودگاه استانبول و نه دبي ) . چند سال است در حال ساخت مجتمع مصلا هستيم و مطمئن باشيد نتيجه كا يك صدم ارزش پول هائي كه در اين دوران ............ نخواهد داشت .چون همه دست اندر كاران پروژه اول به فكر منافع شخصي هستند و نه ملي.
  • آرمان ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    هموطنای عزیز سلام. امیدوارم حرفام حمل بر بی ادبی و جثارت به کسی نباشه و ایجاد سوء تفاهم نشه. اما عزیزان چرا ما ایرونی ها اینقدر نسبت به هم دیگه سردیم؟ انگار یه چیزی بین ماهاست که ماهارو از هم دور کرده و حتی بعضی هامون بیخودی و یا سر چیزهای کوچیک و پیش پا افتاده از هم متنفرم و دائم موج منفی میفرستیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس