به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، بررسیها نشان میدهد مدت زمانی که هر فرد بطور متوسط صرف بازیهای رایانهای میکند بیش از 124 دقیقه در روز است و به این ترتیب ایرانیها بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز را صرف استفاده از گیم و بازیهای رایانهای میکنند.
این آمارها را شورایعالی اطلاعرسانی کشور اعلام کرده که شمار کاربران "گیم" در ایران روزانه بالغ بر 20 میلیون نفر و متوسط سن استفادهکنندگان گیم در ایران نیز 18 سال است و پیشبینی میشود این رقم در 10 سال آینده به 28 سال افزایش یابد.
از آنجاکه جامعه کاربری بازیهای رایانهای پرتأثیرترین رسانههاست و آمار فروش این بازیها در دنیا نیز بر این ادعا صحه میگذارد، آسیبشناسی نحوه و مدت زمان استفاده از این بازیها، اهمیت دو چندان پیدا میکند.
به گفته پریا حبرانی عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علومپزشکی مشهد، انجام مداوم بازیهای رایانهای موجب ایجاد پرخاشگری و خشونت در کودکان و نوجوانان میشود.
حبرانی با بیان اینکه خشونت و حالت جنگی مهمترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذابترین بازیهای رایانهای به حد افراط از آن استفاده میشود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، اظهار میکند: استمرار چنین بازیهایی کودک را پرخاشگر و ستیزهجو بارمیآورد.
براساس این گزارش، ایجاد حس انزواطلبی از دیگر معایب بازیهای رایانهای خشن است و به اذعان کارشناسان، کودکانی که بطور مداوم با این بازیها درگیرند، درونگرا، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان میشوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاریهای دیگر است.
تحقیقات نشان میدهد کودکانی که دائماً از بازی رایانهای استفاده میکنند درونگرا میشوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان میشوند، چرا که وقتی کودکان به انجام بازیهای رایانهای مشغول میشوند، گذشت زمان را احساس نمیکنند و وقتی به خود میآیند که ساعات زیادی از وقتشان صرف این بازیها شده است.
در این بازیها بهدلیل اینکه کودک یا نوجوان با ساختنیها و برنامههای دیگران به بازی میپردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا میکند، اعتماد به نفس او در برابر ساختنیها و پیشرفت دیگران متزلزل میشود. تصور بیشتر خانوادهها این است که در بازیهای رایانهای فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازیها سلولهای مغزی را فریب میدهند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت میدهند.
بروز مشکلات بینایی از دیگر موارد آسیب استفاده طولانیمدت و بدون نظارت بازیهای رایانهای است.کودکان هنگام بازی مدام به صفحه رایانه خود خیره میشوند و به همین دلیل چشمانشان از نظر بینایی دچار عوارض میشود و در معرض خطر نزدیکبینی قرار میگیرند.
همچنین مشکلات اسکلتی و دردهای نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که به مدت طولانی از رایانه استفاده میکنند، تهدید میکند؛ زیرا فرد ساعتها در یک وضعیت ثابت مینشیند و در نتیجه ستون فقرات و استخوانبندی او دچار مشکل میشود. چاق شدن کودکان و نوجوانان به علت کمتحرکی در مقابل این دستگاه نیز عارضه مهم دیگر است که کارشناسان نسبت به آن ابرازنگرانی میکنند.
در این میان کارشناسان حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان توصیه میکنند: والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازیهای مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان از بازیهای رایانهای منحرف شود.
این آمارها را شورایعالی اطلاعرسانی کشور اعلام کرده که شمار کاربران "گیم" در ایران روزانه بالغ بر 20 میلیون نفر و متوسط سن استفادهکنندگان گیم در ایران نیز 18 سال است و پیشبینی میشود این رقم در 10 سال آینده به 28 سال افزایش یابد.
از آنجاکه جامعه کاربری بازیهای رایانهای پرتأثیرترین رسانههاست و آمار فروش این بازیها در دنیا نیز بر این ادعا صحه میگذارد، آسیبشناسی نحوه و مدت زمان استفاده از این بازیها، اهمیت دو چندان پیدا میکند.
به گفته پریا حبرانی عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علومپزشکی مشهد، انجام مداوم بازیهای رایانهای موجب ایجاد پرخاشگری و خشونت در کودکان و نوجوانان میشود.
حبرانی با بیان اینکه خشونت و حالت جنگی مهمترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذابترین بازیهای رایانهای به حد افراط از آن استفاده میشود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، اظهار میکند: استمرار چنین بازیهایی کودک را پرخاشگر و ستیزهجو بارمیآورد.
براساس این گزارش، ایجاد حس انزواطلبی از دیگر معایب بازیهای رایانهای خشن است و به اذعان کارشناسان، کودکانی که بطور مداوم با این بازیها درگیرند، درونگرا، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان میشوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاریهای دیگر است.
تحقیقات نشان میدهد کودکانی که دائماً از بازی رایانهای استفاده میکنند درونگرا میشوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان میشوند، چرا که وقتی کودکان به انجام بازیهای رایانهای مشغول میشوند، گذشت زمان را احساس نمیکنند و وقتی به خود میآیند که ساعات زیادی از وقتشان صرف این بازیها شده است.
در این بازیها بهدلیل اینکه کودک یا نوجوان با ساختنیها و برنامههای دیگران به بازی میپردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا میکند، اعتماد به نفس او در برابر ساختنیها و پیشرفت دیگران متزلزل میشود. تصور بیشتر خانوادهها این است که در بازیهای رایانهای فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازیها سلولهای مغزی را فریب میدهند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت میدهند.
بروز مشکلات بینایی از دیگر موارد آسیب استفاده طولانیمدت و بدون نظارت بازیهای رایانهای است.کودکان هنگام بازی مدام به صفحه رایانه خود خیره میشوند و به همین دلیل چشمانشان از نظر بینایی دچار عوارض میشود و در معرض خطر نزدیکبینی قرار میگیرند.
همچنین مشکلات اسکلتی و دردهای نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که به مدت طولانی از رایانه استفاده میکنند، تهدید میکند؛ زیرا فرد ساعتها در یک وضعیت ثابت مینشیند و در نتیجه ستون فقرات و استخوانبندی او دچار مشکل میشود. چاق شدن کودکان و نوجوانان به علت کمتحرکی در مقابل این دستگاه نیز عارضه مهم دیگر است که کارشناسان نسبت به آن ابرازنگرانی میکنند.
در این میان کارشناسان حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان توصیه میکنند: والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازیهای مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان از بازیهای رایانهای منحرف شود.