این حادثه ساعت 22:45 روز 18 شهریور رخ داد و جان 44 تن از هموطنانمان را گرفت؛ اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران میآمد در کیلومتر 28 آزادراه تهران ـ قم دچار مشکل شده و با دو پوسته و پاره شدن لاستیک سمت چپ اتوبوس (سمت راننده)، کنترل خودرو از دست راننده خارج شد و این اتوبوس با سواری که در باند سبقت عبور میکرد، برخورد میکند.
اتوبوس مذکور پس از برخورد با گاردریل به باند مقابل میرود و بیش از 100 متر در باند مقابل حرکت میکند و پس از آن با اتوبوس اسکانیایی که از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود، تصادف میکند.
پس از این تصادف هر دو اتوبوس شعلهور میشوند و همین آتش گرفتن اتوبوسها، موجب افزایش تلفات این سانحه میشود.
44 مسافر این دو اتوبوس به نحوی در آتش سوختند که حتی اجساد آنها توسط نزدیکانشان هم قابل شناسایی نبود، حادثهای دلخراش که دل بسیاری از مردم را به درد آورد، رئیس جمهوری بلافاصله پیام تسلیت داد و اعلام کرد به زودی با تشکیل کمیته ویژه جوانب وقوع این تصادف و علت اصلی بروز این حادثه مشخص میشود.
تأکید مقام معظم رهبری بر پیگیری علت این حادثه در کنار دستور رئیسجمهور برای بررسی این سانحه و مأمور شدن وزرای راه، بهداشت، صنعت و وزیر کشور برای تشکیل جلسه کارشناسی درباره علل وقوع این تصادف، توجه اغلب مردم و رسانهها را به این موضوع بیشتر کرد.
وزارت راه مأمور پیگیری رخ دادن این حادثه شد و وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرد: هیئتی سه نفره مستقل از همه دستاندرکاران جادهای را مأمور کردهام که گزارش مستقلی در اینباره تهیه کنند؛ این هیئت سه پیرمرد با تجربه هستند که سالها در حوزه ایمنی و ترافیک ایران کار کردند که در اینباره گزارش مستقلی برای من تهیه کردهاند.
آخوندی با اشاره به تشکیل دو جلسه کمیسیون ایمنی راهها با حضور همه ارگانهای دستاندرکار جاده برای این حادثه، گفته بود: هنوز به نتیجه قطعی درباره علت وقوع حادثه نرسیدهایم اما تا 15 مهر گزارش کاملی به مردم ارائه میدهم.
به هر حال تاریخ 15 مهرماه آمد و رفت اما تحقیقات درباره این حادثه به نتیجهای نیانجامید تا اینکه اینبار عباس آخوندی روز 30 مهرماه و در حاشیه مراسم تودیع و معرفه رئیس سازمان راهداری، از انتشار گزارش رسمی علت وقع تصادف آزادراه تهران-قم تا روز آینده (دوشنبه ششم آبانماه) خبر داد.
وی در پاسخ به سؤال درباره نتایج بررسی علل وقوع تصادف اخیر آزادراه تهران ـ قم، گفت: تاکنون 2 جلسه کمیسیون ایمنی راهها در این باره تشکیل شده است؛ جلسه سوم آن دوشنبه (ششم آبان) تشکیل میشود و گزارش رسمی آن را همان دوشنبه منتشر میکنیم.
احتمالی که وجود دارد این است که سرعت اتوبوس اسکانیا اصفهان-تهران در لحظه وقوع حادثه بر خلاف اعلام پلیس راه که سرعت این اتوبوس را 90 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده بود، بیش از 120 کیلومتر بر ساعت بوده است البته این فرضیه در کمیسیون ایمنی راهها در حال بررسی بوده و هنوز اثبات نشده است و باید منتظر جلسه فردای کمیسیون ایمنی راهها بود.