وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر مردم انتظار داشتند قیمت خودرو کاهش یابد، افزود: در رابطه با تعیین قیمت خودرو فرمول مشخصی از سوی شورای رقابت مشخص شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد خودروهای ما پرتیراژ است، اظهار داشت: این خودروهای پرتیراژ ارزبری پایینی دارند.
صالحینیا با تاکید براینکه بسیاری از خودروهای پرتیراژ افزایش قیمت معناداری نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: قیمتهای تعیین شده توسط شورای رقابت برای خودروها براساس همان فرمول مورد نظر است و باید گفت قیمت خودروهای پرتیراژ کماکان همان قیمتهای قبلی است، بنابراین افزایش قیمت مشمول خودروهای پرتیراژ نمیشود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه افزایش تیراژ خودرو را در شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال مشاهده خواهیم کرد، گفت: افزایش هزینهها را جبران خواهیم کرد با این حال ممکن است افزایش قیمت به صورت محدود و مختصر در مدلهایی که دارای تیراژ پایینی هستند، صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: شورای سیاستگذاری قیمت خودرو از سالیان گذشته در وزارت صنایع و معادن قبلی شکل گرفته بود و خوشبختانه در دولت جدید با حضور مهندس نعمت زاده جلساتی به صورت مستمر و به صورت دو هفته یک بار برگزار میشود به گونهای از زمان حضور وی شاهد برگزاری مستمر و ممتدی در این جلسات هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: در این جلسات ابلاغیهای به خودروسازان داده شد که براساس آن باید حداقل 900 هزار دستگاه بسازیم هر چند تولید شش ماهه اول سال جاری گویای این مطلب است که رسیدن به این مهم مشکل خواهد بود.
صالحینیا با بیان اینکه با همت خودروسازان تلاش خواهیم کرد تا در این تیراژ بتوانیم تولیدات خود را عرضه کنیم، ادامه داد: در جلسات شورای عالی سیاست گذاری خودرو محدودیتهایی در رابطه با بروکراسی حاکم بر خودروسازان وجود دارد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سنوات قبل کاهش تولید داشتهایم و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این کاهش تولید را جبران کنیم، ادامه داد: ان شاءالله در سال آتی برای افزایش تولید خودرو در کشور اقدامات لازم را صورت خواهیم داد.
صالحینیا با بیان اینکه قیمتهای فعلی همان قیمتهای مورد نظر خودروسازان است، اظهار داشت: انتظار کاهش قیمت خودرو نسبت به قیمت فعلی کارخانجات شدنی نیست.
وی با اشاره به اینکه امروزه خودروسازان قیمتهای خود را براساس فرمولهای تعیین شده در شورای رقابت تعیین میکنند، اضافه کرد: فرمول نرخ خودرو براساس نرخ ارز مبادلاتی تعیین شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروسازان براساس شرایط بازار نسبت به تولید و عرضه اقدام میکنند، افزود: در سال جاری قیمتهای تعیین شده براساس فرمول مورد نظر در حاشیه زیان قرار ندارد و اگر هم قرار بگیرد بسیار پایین است.
صالحینیا با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو منطقی به نظر نمیرسد، گفت: محدودیتهای موجود ممکن است هزینههایی را برای ما تحمیل کند به طوری که این محدودیتها در صنعت خودروسازی ممکن است در یک جایی تا 30 یا 40 درصد باشد، بنابراین هزینههای ما برای تامین برخی از قطعات بیشتر میشود.
وی با اشاره به اینکه ما نمیتوانیم خط تولید را متوقف کنیم، ادامه داد: کاهش قیمت خودرو شدنی نیست چرا که خودروسازان از نظر تامین منابع با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم میکنند.
صالحینیا با اشاره به اینکه امسال باید 900 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، افزود: اگر این تیراژ به 700 هزار دستگاه برسد باعث افزایش هزینهها خواهد شد.
وی با بیان اینکه قیمت فروش خودرو در کارخانه ثابت است، افزود: اگر هزینه تیراژ تولید مثلا 30 درصد افت کند یقینا این امر در هزینههای بالاسری تولید اثر خواهد گذاشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مسائل مرتبط با خودروسازان باید به صورت ریشهای اصلاح شود، اضافه کرد: باید در جهت کمک به تولید ملی و قطع کردن اتکا به ارز پیش برویم زیرا این امر سبب ثبات در قیمت ارز خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروزه در سطح جامعه محصولات زیادی وجود دارد که مورد مصرف قرار میگیرد به طوری که افزایش نسبی قیمت محصولات دیگر خیلی بالاتر از افزایش قیمت نسبی خودرو است.
وی با اشاره به اینکه خودرو در سبد مصرفی خانوادهها از ارزش نسبتا بالایی برخوردار است، افزود: مردم افزایش قیمت را در حوزه خودرو بیشتر احساس میکنند.