به گزارش مشرق، جلسه هیئت دولت صبح امروز چهارشنبه و به ریاست حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور تشکیل شد.
این هفته بر خلاف هفته گذشته حضور و مصاحبه خبرنگاران با وزرا در فضای باز صورت گرفت اما به مانند هفتههای قبل و به دلیل اعمال محدودیتهای بیشتر برای خبرنگاران جهت مصاحبه با وزرا، تعداد کمتری از اعضای کابینه تدبیر و امید در جمع خبرنگاران حضور یافتند و اکثر وزرا به آرامی و بدون مصاحبه حیاط محل برگزاری جلسات هیئت دولت را ترک کردند.
امروز رحمانیفضلی وزیر کشور، علی ربیعی وزیر کار، حمید چیتچیان وزیر نیرو، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیسجمهور به همراه محمد باقر نوبخت سخنگو تنها دولتمردانی بودند که در جمع خبرنگاران حاضر شدند و حجتالاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات، قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، محمود گودرزی وزیر ورزش، علی جنتی وزیر ارشاد، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، مولاوردی معاون رئیسجمهور در امور زنان، امینزاده معاون حقوقی رئیسجمهور نیز از دولتمردانی بودند که بدون حضور در جمع خبرنگارن و تنها با گرفتن عکس حیاط پاستور را ترک کردند.
خاموش بودن بلندگوی نوبخت سخنگوی دولت نیز نشان داد که سریال نقض سیستمهای صوتی حیاط پاستورنشیان همچنان ادامه دارد.
اکبر ترکان نیز امروز در جلسه هیئت دولت حضور داشت.
وزیر کشور: احتمال ابقای استاندار فعلی خراسان رضوی/ دیدار رئیس جمهور با نمایندگان NGOها
رحمانیفضلی اولین وزیر بود که از جلسه هیئت دولت خارج شد و در حالی که به دلیل سرما لباس گرمتری نسبت به سایر وزرا پوشیده بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنا پاسخ داد.
عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور درخصوص انتخاب استانداران جدید گفت: امروز در جلسه دولت استانداری انتخاب نشد، اما تلاش میکنیم هرچه زودتر تا هفته آینده استانداران را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به عدم تعیین تنها 2 استاندار به مزاح به تعیین استاندار خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: چون خراسان رضوی استان خودم است، سعی میکنم بیشتر دقت کنم.
وزیر کشور ادامه داد: برای استانداری خراسان رضوی گزینههای مختلفی در دست بررسی است که جدیترین گزینه استاندار فعلی خراسان رضوی است.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در دو هفته آینده با احزاب و گروههای مختلف جلسه خواهیم داشت، در خصوص تکلیف احزاب منحله در دولت هم تصریح کرد: بارها گفتهام که این در حیطه وزارت کشور نیست و در حیطه قوه قضائیه است و آنجا باید حل شود.
وی در مورد منطقهبندی و تقسیمات کشوری گفت: مطالعاتی انجام دادیم که اگر این ظرفیت وجود دارد، با گرفتن نظرات کارشناسان آن را انجام دهیم. ولی باید از کارشناسان دعوت کنیم تا بررسی کنیم که منطقهبندی در تقسیمات کشوری ممکن است یا خیر.
رحمانی فضلی با طولانیخواندن انجام این تقسیمبندی اظهار داشت: پس از تایید این تقسیمبندی، این موضوع باید در هیئت دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود، اما باید بررسی شود و نظر نهاییمان را اعلام کنیم.
وزیر کشور همچنین از دیدار رئیس جمهور با نمایندگان NGO ها در اواخر دیماه خبر داد.
رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص گفتوگوی ویژه خبری در رابطه با مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار داشت: در نامهای از صدا و سیما بابت این برنامه تشکر کردم.
سخنگوی دولت: اضافه شدن 4 قشر به دریافتکنندگان سبد کالا/ هیچ کسری بودجه نخواهیم داشت
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت امروز(چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با تشکر از خبرنگاران درخصوص پوشش مصوبات هیئت دولت، به موضوع توسعه شبکه ریلی کشور و قطار شهری و چالشهای این ارتباط توسط هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: در سال 1393 بالغ بر هزار و پانصد میلیارد تومان از یک ردیف درآمد هزینه برای توسعه زیرساختهای ریلی کشور اختصاص پیدا کرد. همچنین صد میلیارد تومان درخصوص راهداری و بهسازی وضعیت جادههای کشور اختصاص یافت.
وی به چگونگی توزیع دو سبد کالا در بهمن و اسفندماه پرداخت و افزود: هیئت دولت درخصوص شمول افرادی که برای دریافت این دو سبد کالا تعیین شده بودند هم مصوبهای داشت و دانشجویان متاهل، طلاب، خبرنگاران و هنرمندان هم به این جمع اضافه شدند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه توزیع سبدهای کالایی در کنار سایر پرداختهای یارانهای در سال آینده (1393) حداقل فصلی یکبار انجام میشود، تصریح کرد: با عنایت به اینکه رئیسجمهور تاکید داشتند، به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور برای تامین منابع لازم برای توزیع سبدهای کالایی پیش از هر فصل، ماموریت داده شده است.
نوبخت با اشاره به اینکه در لحظه ارائه گزارش به خبرنگاران، مواردی از دستور کار در ارتباط با طرحهایی در کمیسیونهای تخصصی دولت مطرح است، گفت: فرصتی بود که من در دوشنبه توانستم 3 ساعت در جمع خبرنگاران درخصوص بودجه پاسخگو باشم.
وی در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه 93 با رویکرد اقتصاد مقاومتی انطباق دارد یا خیر، با مهم و اساسی خواندن این سوال، اظهار داشت: بودجه سال 1393 نوعی بودجه انقباضی واقعبینانه در راستای افزایش مقاومت اقتصادی درخصوص منابع و مصالح است. بودجه عمومی 1393 حداقل به صورت اسمی 7.3- درصد رشد دارد، یعنی ما بودجه عمومی را در سال 1393 منقبضتر کردیم به علت اینکه واقعبینانهتر شود و بتواند اقتصاد ما را در برابر تکانهای مختلفی که احتمال وقوع آن است، حفظ کند.
سخنگوی دولت با اشاره به لحاظ کردن بنیاد اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه 1393، تصریح کرد: ما ناگزیر شدیم برای اینکه توانمندی تولیدیمان را در اقتصاد بیشتر کنیم، با عنایت به اینکه اعتبارات عمرانیمان در سال آتی نسبت به سال جاری به علت محدود بودن منابع 33 درصد کاهش پیدا کرده است، ضمن اینکه از منابع فاینانس به آنها کمک میکنیم تا طرحهای بیشتر را انجام داد ناچار شدیم به جای توزیع علیالسویه این 37 هزار میلیارد تومان بین 3 هزار طرح بهدین جهت که مقاومت اقتصادی مان را بیشتر کنیم و تولید واقعی بیشتر شود، عمده این منابع را معطوف به 246 طرح بزرگ که در سال آینده همه به بهرهبرداری میرسند، کردیم.
* میتوانستیم نمایندگان را راضی نگه داریم، ولی هیچ طرح عمرانی به پایان نمیرسید
نوبخت با بیان اینکه «میتوانستیم این منابع را برای اینکه همه راضی باشند به یک اندازه بین همه طرحها تقسیم کنیم و آن وقت اعتراض هیچ نماینده محترمی برانگیخته نمیشد»، گفت: این کار هیچ تولیدی را وارد چرخه نمیکرد و هیچ طرح عمرانی را به پایان نمیرساند. ما اختصاص بودجه به طرحهای خاص را در راستای اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد کشور در لایحه بودجه 1393 انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه «بر خلاف سال جاری که در ابتدا دولت نمیتواسنت از مکانیسم تخصیص استفاده کند» از مجلس به ویژه از ریاست مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه بابت اجازه انعطاف، قدردانی کرد و اظهار داشت: بر همین اساس، در شرایطی که میزان ورودی منابع به خزانه محدود است، هیچ کسری تا پایان سال نخواهیم داشت، چون امکان تخصیص برای ما وجود دارد. خوشبختانه در لایحه 93 هم با این انعطاف لایحه تقدیم مجلس شد.
* اختصاص 10 درصد اعتبارات عمرانی به استان خوزستان
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اعتراض نمایندگان خوزستان به تخصیص بودجه به این استان و استعفای دستهجمعی نیز با اشاره به اهمیت استان خوزستان و خدمات مردم بزرگوار این استان در دوران دفاع مقدس و همچنین نقش این استان در تامین نفت کشور، گفت: به همین جهت در لایحه بودجه، سهم تملک داراییهای سرمایهای این استان 10 درصد کل اعتبارات عمرانی در این راستا است و در رتبهبندی استانها هم خوزستان مقام اول را دارد.
در حین گفتوگوی سخنان محمدباقر نوبخت بسیاری از وزرای دولت تدبیر و امید که قصد خروج از ساختمان پاستور را داشتند به علت محدودیتهای از پیش تعیین شده و قرار دادن نوارهای قرمز و گذاشتن افرادی برای ممانعت از خروج خبرنگاران از محل تعیین شده، نتوانستند گفتوگویی را با خبرنگاران داشته باشند.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران ادامه داد: البته این یک
واقعیتی است که از نمایندگان محترم و فهیم آن استان تقاضا میکنیم با منطقی
که در لایحه وجود دارد و به طرحهای زیر 20 درصد و طرحهای 20 درصد تا 80
درصد اعتبار کمتری تخصیص دادیم و اعتبارات را متمرکز به طرحهای با پیشرفت
فیزیکی بالای 80 درصد دادهایم. بنابراین طبیعی است که به بعضی از طرحهایی
که پیشرفت فیزیکیشان کم است،اختصاص اعتبار کمتری بدهیم.
وی اعتراض نمایندگانی که طرحهایشان اعتباری کمتری میگیرند را طبیعی دانست و تصریح کرد: این نمایندگان بدانند این منطق بسیار پذیرفتنی است که ما بتوانیم در کنار این، تعداد زیادی از طرحها (246 طرح) را به بهرهبرداری برسانیم.
* واکنش نوبخت به استعفای نمایندگان
سخنگوی دولت آنچه دولت در لایحه بودجه 1393 به مجلس ارائه کرد را یک پیشنهاد در روی میز نمایندگان و مجلس خواند و گفت: اگر نمایندگان پیشنهاد ما را قبول ندارند، هر طور فکر میکنند مناسبتر است، اقدام کنند. ما میتواسنیم همین مقدار جزئی اعتبار را تقسیم کنیم و هیچ کس هم اعتراض نکند، اما بسیاری از نمایندگان محترم با من تماس گرفتند و منطق دولت را تائید کردند.
نوبخت اضافه کرد: اگر در بین نمایندگان مخالفتی هست، آن را به کمیسیون تلفیق و تخصصی بگویند و قهر کردن جایی ندارد. ما پیشنهادمان را به مجلس ارائه دادیم و مجلس هر طور فکر میکند به عدالت و بهرهوری نزدیک است، به همان ترتیب عمل کند؛ ما قطعا حمایت خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص تصویب احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی توسط مجلس، اظهار داشت: دولت درخصوص اینکه آیا رئیسجمهور از این اختیار برخوردار است که خودش این سازمان را احیا بکند و نیازی به مجوز مجلس و یا تصویب قانون نداشته باشد، نظر داشت که طبق قانون این از اختیارات ریاستجمهور است و نیازی نیست که مجلس این کار را بکند.
سخنگوی دولت ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس که در راستای تحقق برنامه و نظری که رئیسجمهور بیان کرده بودند، این طرح را آماده کردند، گفت: بنابراین مخالفت دولت با اصل و محتوا نیست، بلکه با شکل کار است که نیاز به قانون باشد یا خیر؟
*اختصاص 2650 میلیارد تومان برای توسعه آب روستاها
نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون اختصاص بودجه به دفتر مناطق محروم در نهاد ریاست جمهور، با اشاره به عدم وجود چنین دفتری در نهاد ریاستجمهوری، تصریح کرد: در نهاد ریاستجمهوری دفتر توسعه روستاها داریم که به این دفتر بیش از 200 میلیارد تومان برای توسعه جادهها و 250 میلیارد تومان برای توسعه آب روستاها اعتبار اختصاص داده شده که این رقم میتوند با اولویت مناطق کمتر برخوردار یا همان محروم، توزیع شود و کاملا لایحه نسبت به این بخش هم حساس بوده است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد نگرش و منش دولت در تنظیم لایحه بودجه 93 با ابراز امیدواری از شرایطی که گشایشهای اعتباری و منابع ارزیمان در سال 1393 بتواند دست مسئولین اقتصادی را برای خدمترسانی بیشتر باز کند، گفت: اساسا بودجه را برپایه اینکه چنین گشایشی حاصل شود، تنظیم نکردیم. به همین جهت مبالغی که برای فروش نفت در نظر گرفته شد، از نظر مقدار فروش و در ارتباط با میعانات گازی همین وضعیت شرایط تحریم فعلی است و ما این ارقام را افزایش ندادیم.درباره 120 هزار بشکه میعانات گازی در روز هم باید گفت که این عدد مربوط به پتروشیمی داخلی است و برای صادرات روی این زمینه نیز حسابی نکردیم.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور با تاکید بر اینکه کاملا امیدوار هستیم که در سال 1393 به منابع بیشتری از 1392 دسترسی داشته باشیم، اظهار داشت: اما این رقم را در بودجه پیشبینی نکرده و بودجه را بسیار محتاطانه تنظیم کردیم، کما اینکه سقف بودجه عمومی کشور نسبت به سال جاری 7.3 درصد کاهش پیدا کرده است.
نوبخت دلیل کاهش اعتبار برخی از طرحها را کاهش رقم بودجه دانست و افزود: برخی از نمایندگان شریف و خوب مردم در حوزههای انتخاباتی برای اینکه میزان اعتبار طرحهایشان کم شد، ممکن است مکدر شوند. ولی همه باید قبول کنیم کشور در حال ایستادگی رودرروی دولتهای بزرگ است و میخواهد حقوقش را استیفا کند و منابعش را طوری انجام بدهد که به شکل بهینه از منابع محدود استفاده کند.
*اجازه بدهند دولت شفاف عمل کند
وی ادامه داد: بنابراین وقتی حجم بودجه پایین آمده، اینکه انتظار داشته باشیم هم اندازه سال گذشته اعتبار داشته باشیم، این با اقتصاد مقاومتی منافات دارد. در این زمینه بعضی از نمایندگان ممکن است به میزان عدد در لایحه سال 1393، نسبت به قانون 92 استناد کنند که ارقام کمتر است، ولی قانون 92 براساس 210 هزار میلیارد تومان طراحی شد. ضمن اینکه عملکرد قانون سال 1392 در بودجه در حد 130 هزار میلیارد تومان عملکرد خواهد داشت. یعنی آن اعداد بزرگ برای 56 هزار میلیارد تومان فقط یک عددی بود که در بودجه نوشته شد.
به گفته سخنگوی دولت، دولت میتوانست همان بودجه را با صد هزار میلیارد اضافه بین همه توزیع میکرد و همه از نظر اسمی فکر میکردند عدد بزرگی بینشان تقسیم شده در حالی که امکان تخصیص نبود. تخصیصی که دولت برای طرحهای عمرانی دادیم، 15 درصد است. یعنی 15 درصد 56 هزار میلیارد عملا کارسازی شده.
نوبخت ادامه داد: اجازه بدهند دولت شفاف عمل کند. این نوع کارها هر قدر هم تکرار شود، مانع نمیشود دولت با یک شکلی همه را راضی کند که اعداد بزرگی داشته باشند، ولی در عمل اعتبارات را پرداخت نکند.
وی از رسانههای جمعی خواست که در جهت اطلاعرسانی واقعی تلاش کنند تا مردم به دولت کمک کنند و دولت صادق و شفاف بتواند بودجه را عملیاتی کند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ممکن است بودجه یک دستگاه کاهش و بودجه دستگاهی دیگر افزایش پیدا کند، تصریح کرد: آنهایی که بودجهشان کاهش پیدا کرده، فریاد نکنند که چرا کاهش پیدا کرده است. باید سقف بودجه، شرایط تحریم و محدودیت منابع را درک کنیم و بدانیم کشوری که بیش از 4 میلیون بشکه نفت بتواند تولید کند؛ اما الان یک میلیون بشکه نفت تولید میکند، نمی تواند از همه ظرفیتها استفاده کند.
نوبخت افزود: یکی از آن مقاومتهایی که ما میتوانیم بکنیم و اقتصاد را مقاوم کنیم و استیفای حقوق بینالمللی داشته باشیم، این است که در این شرایط با وضعیتی که عادی است و همه منابع موجود است، باید متفاوت عمل کنیم. من از اصحاب رسانه خواهش میکنم کمک کنند تا واقعبینانه عمل کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین سازوکارهای اجرایی سازمان مدیریت پس از احیا از سوی دولت با اشاره به مصوبه مجلس، تاکید کرد: ما در حال طراحی سازوکارهایی هستیم که میتواند این سازمان را چابک و روزآمد کند به نحوی که عیبهای قبلی را نداشته باشد و با شرایط موجود بتواند خوب عمل کند که بعد از تائید رئیسجمهور به اطلاع شما میرسانم.
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد بحث اجازه استخدام به دستگاهها در سال 93، گفت: قانون اجازه استخدام به دستگاه ها را در ذیل سقف مصوب اعتباریشان داده است. ما یک توقفی برای استخدامها داشتیم. منتها به دستگاهها اعلام شد متناسب با اعتباراتی که دارند، نیازهای نیروی انسانیشان را شناسایی بکنند و به معاونت توسعه و همچنین معاونت برنامهریزی اعلام کنند تا بتوانیم زمینه استخدامشان را فراهم کنیم. بنابراین در سال 93 دستگاههای که اعتبار و اجازه دارند، میتوانند کمبود نیروی انسانیشان را از طریق فراخوان برطرف کنند.
* وام خارجی نداریم، اما از تسهیلات خارجی به صورت فاینانس استفاده میکنیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت قصد دارد از وام خارجی استفاده کند، با بیان اینکه در سال آینده وام خارجی نداریم، اما از تسهیلات خارجی به صورت فاینانس استفاده میکنیم و 35 میلیارد دلار برای پیش پرداختها را در لایحه دیدیم که می تواند کمک بکند. امیدواریم این عدد مختصر 37 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی با منابع فاینانس در سال آینده گشایش فراوانی انجام دهد و بسیاری از طرحهای عمرانی متوقف، فعال شود.
سخنگوی دولت ادامه داد: همین الان امکان استفاده از 20 طرح بزرگ با تسهیلات خارجی فاینانس ظرف ماه آینده فراهم شده، بنابراین این امکان است که از منابع خارجی که به صورت وام نیست، استفاده کنیم، می توانیم در راستای خارج شدن کشور و اقتصاد از رکود حساب کنیم.
نوبخت همچنین در مورد واگذاریهای پیشبینی شده در لایحه بودجه سال 93 تاکید کرد: هفت هزار میلیارد تومان برای فروش سهام کارخانجات در راستای سیستهای اصل 44 قانون اساسی و 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و 3 هزار میلیارد تومان اوراق مربوط به خزانه اسلامی را لحاظ کردیم. این میزان در سال گذشته به جای 7 هزارمیلیارد تومان، 37 هزار میلیارد تومان بود که ما 30 هزار میلیارد تومان آن را تقلیل دادیم.
وی دلیل این اقدام را اینگونه تشریح کرد: «در واگذاری سهام کارخانجات، نباید با رویکرد تامین مالی و درآمد برای دولت حساب کنیم و در راستا از اثربخشی به 8 هدفی که رهبری در مقدمه ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مشخص کردند، در جهت افزایش بهرهوری رشد عدالت استفاده کنیم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر برای تامین مالی خودمان بخواهیم از این منابع استفاده کنیم، باید چوب حراج به شرکتهای دولتی بزنیم، اظهار داشت: این همان کاری ایت که متاسفانه که در گذشته در پارهای از موارد انجام شد که شرکتها به بخش خصوصوی واقعی داده نشد و بخشی به عنوان رد دیون استفاده شد.
نوبخت ادامه داد: ما در اوراق مشارکت به جای 5 هزار میلیارد تومان حداکثر 3 هزار گذاشتیم چون این هم یک نوعی استفاده از تسهیلات داخلی است که بعدا باید بازپرداخت کنیم. اعتقاد ما این است که باید کمکم از اوراق خارج شویم و بر منابع واقعی و مالیاتها متمرکز شویم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده در جلسه هیات دولت رایزنیهایی برای حضور خاتمی در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا صورت گرفته است، گفت: من در این جلسه که شرکت داشتم، بحثی در این خصوص نبود.همانطور که اشاره کردید نماینده اعزامی برای شرکت در مراسم به آن کشور رفتند. در جلسه قبل هم من در مجلس بودم و بی اطلاعم که همچین بحثی در هیئت وزیران مطرح شده باشد.
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد سهم بازنشستگان از سبد کالا نیز گفت: سبد کالا به کلیه شاغلین، بازنشستگان دولت، نیروهای مسلح، کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی، کارگران و سرپرست خانوار و آنهایی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند پرداخت خواهد شد.
*وزیر کار: زیرساختهای طرح ادغام صندوقهای بیمه فراهم نیست
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار بود صندوقهای بیمه ادغام شوند، ولی تاکنون صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در بررسیهای ما نشان داده شد که زیرساختهای لازم برای این کار انجام نشده است و آمادگی اجرای چنین طرحی وجود نداشته است.
وی افزود: این طرح یک قانون است و ما به دنبال اجرای آن هستیم، اما باید زیرساختهای آن فراهم شود و امیدوار هستیم تا ظرف یکی دو سال آینده این طرح را به نتیجه برسانیم.
انصاری: حضور وزرا در مجلس وقت زیادی از آنها میگیرد/ حمایت دولت از عملکرد ظریف
حجتالاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن دفاع از لایحه بودجه 93 با بیان اینکه لایحه بودجه 93 ماحصل زحمات گسترده کابینه دولت تدبیر و امید و همچنین نظر کارشناسان ذیربط بوده است، گفت: البته روز گذشته مصباحی مقدم، باهنر و نماینده مرکز پژوهشها از ما درخواست داشتند که با توجه به شرایط کشور، دولت در تدوین بودجه بر طرحهای عمرانی توجه ویژهای داشته باشد.
وی افزود: متأسفانه در بودجه 92 بهطور غیرواقعی یک رقم 53 هزار میلیارد تومانی برای طرحهای عمرانی پیشبینی شده بود و این در حالی بود که عملی کردن آن تقریباً غیرممکن بود اما امسال دولت سعی کرد فشار سنگینی را بر بودجه جاری با صرفهجویی وارد کند و رقم 35 هزار میلیارد تومان را برای طرحهای عمرانی پیشبینی کرد که بهنظرم رقم خوبی است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن تأکید ویژهای بر تعامل میان دولت و مجلس داشت، اما اخیراً مشاهده میشود که این تعاملات کمرنگ شده و این موضوع در کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد بیشتر محسوس بود، گفت: تعامل دولت و مجلس خوب است و رئیس جمهور به آن تأکید ویژه دارند.
انصاری در این رابطه خاطرنشان کرد: ممکن است بسیاری از سؤالات مطرحشده از سوی نمایندگان با وزیر وزارتخانههای مربوطه، مرتبط نباشد که میشود این ناهماهنگی را نیز در کمیسیونهای مختلف با حضور وزرا برطرف کرد.
وی با اشاره به جلسه شب گذشته سران سه قوه اظهار داشت: در این جلسه نیز صحبتهایی مبنی بر بالا بودن تعامل بین دولت و مجلس صورت گرفت و همه بر آن اتفاق نظر داشتند؛ معتقدیم که این تعامل میتواند در برونرفت از مشکلات جاری تأثیرگذار باشد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه وزرا فعلاً بهاحترام مجلس در کمیسیونها حضور پیدا میکنند اما این حضور وقت زیادی از آنها را در طول هفته میگیرد، گفت: برخی از وزارتخانهها در طول هفته 2 یا 3 بار در مجلس حضور مییابند و این نشاندهنده این است که دولت از پاسخگویی به سؤالات نمایندگان ابایی ندارد ولی از نمایندگان محترم خواهش میکنیم که هوای وزرا را داشته باشند. البته تأکید رئیس جمهور نیز همین امروز این بود که معاونین پارلمانی وزرا حضور فعالتری در مجلس داشته باشند.
انصاری افزود: حضور معاونین وزرا و حتی خود وزرا میتواند در هماهنگی بین دولت و مجلس کمک کند و نیز بخشی از بار سؤالات را کاهش دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نامه 20 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور برای برکناری وزیر خارجه نیز گفت: عملکرد وزارت خارجه روشن است. طبیعتاً یکی از درخشانترین عملکردها در دولت تدبیر و امید عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان بوده است و پیشاپیش این عملکرد روشن، شخص آقای ظریف است. مهم داوری عمومی در کشور است و داوری عمومی قضاوت مثبتی نسبت به وزارت خارجه دارند، لذا دولت از عملکرد وزارت خارجه و وزیر خارجه بهشدت حمایت و پشتیبانی میکند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به مطلبی مبنی بر "قرار بود شما گزارشی از میزان حضور وزرا و معاونین پارلمانی وزرا و عملکرد صدروزه معاونت پارلمانی رئیس جمهور به مجلس بدهید، ولی تاکنون این امر میسر نشده است"، گفت: قرار بود که این هفته این گزارش را به مجلس بدهیم اما بهدلیل تقدیم لایحه بودجه فعلاً این امر میسر نشد اما تلاش میکنیم گزارش معاونت پارلمانی رئیس جمهور و همچنین گزارش اجمالی از تعامل وزارتخانهها با مجلس را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم.
حاشیه های جلسه هیئت دولت
*ریاست جلسه امروز هیئت دولت را حجتالاسلام حسن روحانی بر عهده داشت و اعضای کابینه "تدبیر و امید" در این نشست درباره «سبد کالایی عیدانه» و «بودجه ریلی و راهها» بحث و تبادل نظر کردند.
*اولین موضوعی که نظر خبرنگاران را به خود جلب کرد، حضور «مهدی» فرزند کوچک «شیخ قدرتالله علیخانی» نماینده سابق قزوین در مجلس و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ساختمان پاستور بود.
وقتی از او که پیشتر به عنوان «یک فعال سیاسی اصلاحطلب» شناخته می شد، علت حضورش در جلسه دولت را با توجه به عدم نعیین دو استاندار باقیمانده پرسیدم که «آیا می خواهید استاندار شوید؟»، گفت: «نه؛ آمدهام کارهای استاندار را پیگیری کنم!».
*اولین وزیری که جلسه هیئت دولت را ترک کرد، عبدالرضا رحمانی فضلی بود که البته برای قرار نگرفتن در حلقه خبرنگاران کلاهی که به سر داشت، تا روی پیشانی پایین آورد و از شال گردنش هم به عنوان نقاب استفاده کرد.
ترفند آقای وزیر البته نگرفت و خیلی زود توسط خبرنگاران شناسایی شد و مورد سؤال آنها قرار گرفت و به محض قرار گرفتن در مقابل دوربین های عکاسی و تصاویر برداری بی درنگ کلاهش را از سر برداشت.
آقای وزیر که چندی پیش از رسانهها خواسته بود لحظهای از نقد عملکرد حوزه متبوع وی با شلاق قلم و دوربین غفلت نکنند، از گزارش شب گذشته رسانه ملی در خصوص رهایی 2 ساعته معتادان خطرناک پس از تحویل به مراکز ذیربط، تقدیر کرد و از دستور پیگیری موضوع خبر داد.
رحمانی فضلی وقتی با دستنوشتههای عجیب و غریب خبرنگاران مواجه شد که به دلیل سرما و تندنویسی ناخوانا بود، به مزاح همراه با چاشنی تعجب از خبرنگاری سؤال کرد: «چی نوشتی؟ حالا خودت واقعا می توانی بخوانی؟» که این جمله او خنده خبرنگاران را در پی داشت.
*بعد از رفتن وزیر کشور، نوبت محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بود که در جمع خبرنگاران حضور یابد و ضمن تشریح مصوبات هیئت وزیران به سؤالات رنگارنگ آنها پاسخ دهد.
نوبخت هنوز چند جمله بیشتر بیان نکرده بود که صدای در حال پخش وی از بلندگوی قابل حمل روابط عمومی ریاست جمهوری ضعیف و کمکم نیز قطع شد و علت این بود که متولیان کار، یادشان رفته بود باتری بلندگوی مربوط به آقای سخنگو را شارژ کنند؛ به همین راحتی!
*نوبخت که یکبار از خبرنگاران خواست اجازه دهند کوتاه سخن بگوید تا هر دو طرف از سرما در امان بمانند، مثل همیشه با حوصله و روی خوش به سؤالات متعدد خبرنگاران پاسخ داد اما همچون هفتههای گذشته، این بار هم اجازه تغییر فضای «اقتصادی» حاکم بر حیاط پاستور را به اصحاب رسانه نداد.
وقتی خبرنگاری از او درباره یک موضوع مربوط به حوزه سیاست خارجی پرسید، پاسخگویی در این زمینه را به سخنگوی دستگاه دیپلماسی محول و از طرح موضوع «سفر رئیس جمهور اسبق به آفریقا بهمنظور شرکت در تشییع جنازه نلسون ماندلا» در جلسه یکشنبه گذشته هیئت دولت، ابراز بی اطلاعی کرد.
*امروز احتمالاً رئیس جمهور و معاونانش و وزرا خیلی به جان آقای سخنگو دعا کردند؛ چون طولانی شدن گفتوگوی نوبخت با خبرنگاران فضایی ایجاد کرد که آنها در کمال آرامش و سکوت و از مسیری مطمئن از محوطه پاستور خارج شوند!
فقط بخت یار "علی ربیعی" وزیر کار، "حمید چیتچیان" وزیر نیرو و "مجید انصاری" معاون پارلمانی رئیس جمهور نبود که اگر اندکی زودتر یا دیرتر از ساختمان سفید هیئت دولت خارج می شدند، آنها هم بدون مواجهه با اهالی رسانه به کار و زندگی شان می رسیدند.
البته از این میان تنها انصاری بود که مانند وزیر کشور چند جمله بر زبان آورد که بخش سیاسی خبرگزاری ها و روزنامهها هم خالی نمانند وگرنه امروز کلّاً به روز اقتصادی دولتی ها تبدیل شده بود.
*منابع: تسنیم و فارس