گروه فرهنگی مشرق - حجتالاسلام ناصر پناهی مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اینکه آیات قرآنی و فقه اسلام راجع به قصاص نظرش این است که قصاص مایه حیات اجتماعی است، بیان داشت: در قرآن کریم داریم «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، در واقع اگر قرار است جامعه از پلیدیها پیراسته شود و تکرار ظلم و جنایت اتفاق نیفتد، بهترین راه و عاقلانهترین کار این است که مجرمین بر اساس جرمی که مرتکب شدهاند، قصاص شوند.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث افزود: البته در کنار مسأله قصاص بحث رأفت اسلامی هم در رابطه با حکومت و هم در رابطه با افرادی که صاحب حق هستند، در نظر گرفته شده است که اگر بنا به دلایلی صاحبان حق از حق خودشان گذر کنند، حکومت در این راستا حرکت میکند و شخص از اعدام یا قصاصی که در نظر گرفته شده نجات پیدا میکند.
حجتالاسلام پناهی با اشاره به رابطه قصاص با سلامت جامعه گفت: در اجرای حدود الهی چه در رابطه با مسائلی که منتهی به قصاص میشود یا مسائلی که منتهی به اعدام یا تنبیه میشود، به نوعی سلامت جامعه را تضمین میکند، البته هدف اولیه نیست، بلکه وجوب سلامت در جامعه هدف است.
وی ادامه داد: منتهی یکی از طرق به دست آوردن این سلامت این است که حکومت اسلامی حقی را برای صاحبان دم قائل است و حق آن میداند که معادل ضرری که بر او وارد شده است، جبران کند، در عین حال زمینه گذشت هم وجود دارد.
مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن اشاره به اقدام روزنامه آسمان در غیرانسانی خواندن قصاص، طرح چنین مسائلی را نشان از انگیزههای بیرونی برای زیر سؤال بردن احکام اسلامی دانست.
وی در پایان اظهار داشت: به طور مثال، مسائلی را در زمینه حقوق بشر مطرح میکنند که ناظر بر پایههای حکومت اسلامی است، بنابراین در هر زمانی لازم است کارشناسان امور دینی در این مسائل ورود داشته باشند و این مباحث را از جهت دینی و فرهنگسازی جامعه اسلامی برای همگان آشکار کنند تا این گونه مورد سوءاستفاده مقطعی قرار نگیرند.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث افزود: البته در کنار مسأله قصاص بحث رأفت اسلامی هم در رابطه با حکومت و هم در رابطه با افرادی که صاحب حق هستند، در نظر گرفته شده است که اگر بنا به دلایلی صاحبان حق از حق خودشان گذر کنند، حکومت در این راستا حرکت میکند و شخص از اعدام یا قصاصی که در نظر گرفته شده نجات پیدا میکند.
حجتالاسلام پناهی با اشاره به رابطه قصاص با سلامت جامعه گفت: در اجرای حدود الهی چه در رابطه با مسائلی که منتهی به قصاص میشود یا مسائلی که منتهی به اعدام یا تنبیه میشود، به نوعی سلامت جامعه را تضمین میکند، البته هدف اولیه نیست، بلکه وجوب سلامت در جامعه هدف است.
وی ادامه داد: منتهی یکی از طرق به دست آوردن این سلامت این است که حکومت اسلامی حقی را برای صاحبان دم قائل است و حق آن میداند که معادل ضرری که بر او وارد شده است، جبران کند، در عین حال زمینه گذشت هم وجود دارد.
مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن اشاره به اقدام روزنامه آسمان در غیرانسانی خواندن قصاص، طرح چنین مسائلی را نشان از انگیزههای بیرونی برای زیر سؤال بردن احکام اسلامی دانست.
وی در پایان اظهار داشت: به طور مثال، مسائلی را در زمینه حقوق بشر مطرح میکنند که ناظر بر پایههای حکومت اسلامی است، بنابراین در هر زمانی لازم است کارشناسان امور دینی در این مسائل ورود داشته باشند و این مباحث را از جهت دینی و فرهنگسازی جامعه اسلامی برای همگان آشکار کنند تا این گونه مورد سوءاستفاده مقطعی قرار نگیرند.