وی با تاکید بر نقش مهندسان حمل و نقل و ترافیک برای دستیابی به توسعه پایدار خاطر نشان کرد: امروزه بحث حمل و نقل مجزا از دیگر علوم نبوده، جایگاهی فرابخشی و میان بخشی دارد که در صورت بی توجهی به این جایگاه وارد یک مدار بسته خواهیم شد.
رحمانی فضلی یادآورشد: مهندسان حمل و نقل باید با همفکری متخصصان امور اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نسبت به طراحی سیستم های حمل و نقل اقدام کنند.
وی با انتقاد از شعاری که پیش از انقلاب در زمینه داشتن هر ایرانی یک خودرو می شد، گفت: این نگاه مبتنی بر کسب سود و منفعت و با نگاه اقتصادی بود در حالیکه می بایست با توسعه حمل و نقل عمومی و ارایه آسان و ارزان به خانواده ها شرایطی را فراهم کنیم که خانواده ها حتی به فکر داشتن ماشین هم نباشند یا اگر آن را می خرند، تنها برای مواقع تفریح از آن استفاده کنند، نه برای تردد در شهرهای شلوغ.
وزیر کشور با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و مدیریت حوزه حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: در صورت بی توجهی به پیامدهای آلودگی های هوا و سایر آلودگی های محیطی در آینده نه چندان دور شاهد آثار منفی جسمی و روانی ناشی از ترافیک بر شهروندان خواهیم بود.
وی با تاکید بر نقش مهندسان حوزه حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: برای رسیدن به سامان مناسبی در حوزه حمل و نقل و ترافیک به شدت محتاج راهنمایی ها، تفکرات و اندیشه های علمی، فنی و اجتماعی مهندسان ترافیک هستیم.