گروه فرهنگی مشرق - سعید تشکری رمان نویس، با اشاره به پایان تالیف و بازنویسی تازهترین رمان خود با عنوان «مفتون فیروزه» اظهار کرد: داستان این رمان به وقایع سیاسی شهر مشهد از سال 55 تا 57 و حضور جریانات روشنفکر در این شهر و ارتباط آنها با ماجرای کشتار مردم در حرم رضوی در سال 57 بازمیگردد.
وی افزود: این رمان پس از تالیف هفت بار بازنویسی شد که علتش دریافتهای تازهای بود که من پس از هر نوبت بازخوانی آن به دست میآوردم.
این نویسنده ادامه داد: داستان «مفتون فیروزه» به طور مشخص روایتی است داستانی از جماعتی روشنفکر که در سال 1355 به نوعی به دنبال حرکت در مسیر تئاتر متعهد هستند که نحله فکری آنها به خلق تئاتر ابوذر نیز منتهی میشود که مرحوم شریعتی از طرفدارانش بود و حتی در یک نوبت حضرت آیتالله العظمی خامنهای و شهید هاشمینژاد نیز به تماشای کار آنها میپردازند.
تشکری افزود: در این رمان سعی شده تا داستان دو نسل از این روشنفکران به نمایش درآید. ماجرا هم در بستر حضور فرح پهلوی در مشهد و راهاندازی جشن طوس رخ میدهد. در این بستر است که من در مورد رابطه روشنفکر و روحانیت و و هنر شیعی و متعهد و چگونگی ایجاد آنها در دل هم صحبت کردهام.
وی افزود: ماجرای جشن طوس مانند جشن هنر شیراز بود. به این معنی که حکومت وقت سعی داشت شهر مشهد را نیز به شکلی ملی و باستانی از نو هویت ببخشد و به همین خاطر فرح پهلوی تصمیم میگیرد با حضور در این شهر، جشنهای هنری طوس را بنیانگذاری کند و در همین راستا تصمیم بر اجرای نمایشهایی با رویکرد غیردینی و شاهنامهای گرفته میشود. یکی از راههایی که برای این منظور انتخاب میشود، استفاده از آئین نمایشی سنتی کُرمانج است که خاص مردم قوچان است.
تشکری ادامه داد: گروه نمایشی قوچان در این داستان برای اجرای نمایش انتخاب میشود اما آنها در مقابل چشمان فرح به جای اجرای نمایش به اعتراض در مورد قانون اصلاحات ارضی میپردازند. این ماجرا در نهایت منجر به واقعه 9 و 10 دی ماه در مشهد میشود که مردم بسیاری از سوی رژیم مورد کشتار قرار میگیرند که روایتی داستانی از سیر این وقایع در رمان آمده است.
به گفته این نویسنده، ماجرای تحصن پزشکان مشهد در حرم امام رضا (ع) در واقعه سوم آذر که با هدایت حضرت آیتالله العظمی خامنهای صورت گرفت و در ادامه حضور هیئتی از سامان ملل برای رسیدگی به خواستههای آنان نیز بخشی از رویدادهایی است که در این رمان نقل شده است.
وی تاکید کرد: رمان «مفتون فیروزه» به نوعی روایتی داستانی از تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد است آن هم در سالهایی که ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی شهید شده است و در میان توده مردم هنوز به عنوان ادبیاتی شناخته شده وجود ندارد و تنها رگههایی از آن به صورت دست به دست و سینه به سینه منتقل میشود. من متاسفم که باید این حرفها را در مورد تاریخ انقلاب بزنیم اما واقعیت این است که در ساحت رمان کمتر آثاری هستند که به موضوع تاریخ انقلاب در شهرهای ایران توجه کرده باشند. آیا جز رمان «لحظههای انقلاب» اثر دیگری داریم که در قالب داستان درباره سیر حوادث تاریخی انقلاب در تهران حرف زده باشد؟ این موضوع است که مایه تاسف است.
تشکری افزود: «مفتون فیروزه» رمانی است که از مستندات و نوعی تخیل برای خلق داستان بهره برده است. باید در این میان از ناشر اثر یعنی کتاب نیستان هم تشکر کرد که به من پنج سال مهلت داد تا این اثر را به پایان راه تالیف برسانم.
یادآوری میشود رمان «مفتون فیروزه» قرار است در حجمی بالغ بر 1200 صفحه و در دو مجلد منتشر شود.
وی افزود: این رمان پس از تالیف هفت بار بازنویسی شد که علتش دریافتهای تازهای بود که من پس از هر نوبت بازخوانی آن به دست میآوردم.
این نویسنده ادامه داد: داستان «مفتون فیروزه» به طور مشخص روایتی است داستانی از جماعتی روشنفکر که در سال 1355 به نوعی به دنبال حرکت در مسیر تئاتر متعهد هستند که نحله فکری آنها به خلق تئاتر ابوذر نیز منتهی میشود که مرحوم شریعتی از طرفدارانش بود و حتی در یک نوبت حضرت آیتالله العظمی خامنهای و شهید هاشمینژاد نیز به تماشای کار آنها میپردازند.
تشکری افزود: در این رمان سعی شده تا داستان دو نسل از این روشنفکران به نمایش درآید. ماجرا هم در بستر حضور فرح پهلوی در مشهد و راهاندازی جشن طوس رخ میدهد. در این بستر است که من در مورد رابطه روشنفکر و روحانیت و و هنر شیعی و متعهد و چگونگی ایجاد آنها در دل هم صحبت کردهام.
وی افزود: ماجرای جشن طوس مانند جشن هنر شیراز بود. به این معنی که حکومت وقت سعی داشت شهر مشهد را نیز به شکلی ملی و باستانی از نو هویت ببخشد و به همین خاطر فرح پهلوی تصمیم میگیرد با حضور در این شهر، جشنهای هنری طوس را بنیانگذاری کند و در همین راستا تصمیم بر اجرای نمایشهایی با رویکرد غیردینی و شاهنامهای گرفته میشود. یکی از راههایی که برای این منظور انتخاب میشود، استفاده از آئین نمایشی سنتی کُرمانج است که خاص مردم قوچان است.
تشکری ادامه داد: گروه نمایشی قوچان در این داستان برای اجرای نمایش انتخاب میشود اما آنها در مقابل چشمان فرح به جای اجرای نمایش به اعتراض در مورد قانون اصلاحات ارضی میپردازند. این ماجرا در نهایت منجر به واقعه 9 و 10 دی ماه در مشهد میشود که مردم بسیاری از سوی رژیم مورد کشتار قرار میگیرند که روایتی داستانی از سیر این وقایع در رمان آمده است.
به گفته این نویسنده، ماجرای تحصن پزشکان مشهد در حرم امام رضا (ع) در واقعه سوم آذر که با هدایت حضرت آیتالله العظمی خامنهای صورت گرفت و در ادامه حضور هیئتی از سامان ملل برای رسیدگی به خواستههای آنان نیز بخشی از رویدادهایی است که در این رمان نقل شده است.
وی تاکید کرد: رمان «مفتون فیروزه» به نوعی روایتی داستانی از تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد است آن هم در سالهایی که ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی شهید شده است و در میان توده مردم هنوز به عنوان ادبیاتی شناخته شده وجود ندارد و تنها رگههایی از آن به صورت دست به دست و سینه به سینه منتقل میشود. من متاسفم که باید این حرفها را در مورد تاریخ انقلاب بزنیم اما واقعیت این است که در ساحت رمان کمتر آثاری هستند که به موضوع تاریخ انقلاب در شهرهای ایران توجه کرده باشند. آیا جز رمان «لحظههای انقلاب» اثر دیگری داریم که در قالب داستان درباره سیر حوادث تاریخی انقلاب در تهران حرف زده باشد؟ این موضوع است که مایه تاسف است.
تشکری افزود: «مفتون فیروزه» رمانی است که از مستندات و نوعی تخیل برای خلق داستان بهره برده است. باید در این میان از ناشر اثر یعنی کتاب نیستان هم تشکر کرد که به من پنج سال مهلت داد تا این اثر را به پایان راه تالیف برسانم.
یادآوری میشود رمان «مفتون فیروزه» قرار است در حجمی بالغ بر 1200 صفحه و در دو مجلد منتشر شود.