کد خبر 300215
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از دوگانگی تعرفه خدمات پزشکی در کشور خواستار بازنگری تعرفه‌های دولتی و یکسان سازی تعرفه‌ها شد و گفت: این نمی‌شود که بیمارستان‌ها بهترین خدمت را ارائه کنند اما بیمه پولشان را ندهد.

به گزارش مشرق، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از دوگانگی تعرفه خدمات پزشکی در کشور خواستار بازنگری تعرفه‌های دولتی و یکسان سازی تعرفه‌ها شد و گفت: این نمی‌شود که بیمارستان‌ها بهترین خدمت را ارائه کنند اما بیمه پولشان را ندهد.

علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با فارس درمورد سیاست‌های کلان نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است گفت: این سیاست‌ها نشان می‌دهد که رهبری نگاه بسیار دقیق و فنی به موضوع سلامت دارند.

وی افزود: اگر خوب به این سیاست‌ها توجه کنیم مشخص می‌شود که قسمت عمده‌ای از آنها هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت به عنوان یک وزارتخانه ندارد بلکه مربوط به همه دستگاه‌ها می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به موضوع پیشگیری در سیاست‌های کلان سلامت گفت: در این موضوع همه دستگاه‌ها باید ورود پیدا کنند و وزارت بهداشت به تنهایی مسئول پیشگیری از بیماریها نیست.

وی گفت: وزارت بهداشت تنها نقاط ضعف و اشکال را شناسایی می‌کند و سیاست‌ها را تعیین می‌کند. مثلاً در موضوع تصادفات وزارت بهداشت هیچ نقشی را در پیشگیری از مرگ یا مصدوم شدن شهروندان ایفا نمی‌کند به جزء هشدار به مسئولان و سیاستگذاری جهت کاهش آمار مرگ و میر تصادفات.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری همه دستگاه‌ها باید ورود پیدا کنند و این موضوع تنها معطوف به وزارت بهداشت نیست در واقع آن چیزی که بر عهده وزارت بهداشت است و در این سیاست‌ها نیز تأکید شده بحث تولیت بهداشت و درمان کشور است.

نمی‌شود خدمت ارائه کنیم اما بیمه پولمان را ندهد

جعفریان با اشاره به تعیین تکلیف بیمه‌ها و نکاتی که در سیاست‌های کلی نظام سلامت در مورد بیمه ذکر شده گفت: طبق این سیاست‌ها مقرر شده که بیمه‌ها باید تکلیفشان را با وزارت بهداشت مشخص کنند که اگر این اتفاق رخ دهد وزارت بهداشت می‌تواند راهکار خود را برای بهتر شدن خدمات بیمه ارائه کند.

وی تاکید کرد: بالاخره اینکه اعتبارات از کجا تأمین می شود. چه کسی تخصیص می‌دهد و چه کسی اجرا می‌کند باید مشخص شود، این نمی‌شود که ما از دوستان بخواهیم خدمات خود را ارائه دهند و ما هر وقت دلمان خواست پول آن را بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: موضوع بیمه‌ها هر جور که شده باید اصلاح شود اگر از بیمارستانی سرویس خوب می‌خواهیم باید پولش را سر وقت بپردازیم در غیر این صورت چه کسی انتظار دارد که بدون هزینه‌کرد سرویس مطلوب ارائه شود.

وی مراقبت‌های پیشگیرانه را از دیگر موضوعات اساسی ذکر شده در سیاست‌های کلی نظام سلامت عنوان کرد و گفت: این مراقبت‌ها نیازمند طراحی راهکارهای عملی است که مشخص شود که بیمه‌ها چگونه می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند اما در کل این موضوع که تولیت بهداشت و درمان کشور بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شده موضوع خیلی مهمی است و بیمه‌ها نیز باید حتماً ساماندهی شوند.

ایران تنها کشوری است که تعرفه خصوصی و دولتی دارد

جعفریان خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که در این سیاست‌ها ذکر شده بحث تعرفه خدمات پزشکی است که باید به ساماندهی آنها بپردازیم این درست نیست که تعرفه در سیستم دولتی و خصوصی با هم متفاوت باشد تقریباً این امر در تمام دنیا نادر است و تنها ایران است که اینگونه عمل می‌کند.

وی تأکید کرد: قسمت حرفه‌ای تعرفه در همه جای دنیا ثابت است و دولتی و خصوصی ندارد چون کار یکسانی صورت می‌گیرد بنابر این تفاوتی در تعرفه آن نباید باشد. به طور مثال اگر یک متخصص داخلی ما در بیمارستان‌های دولتی بیماری را ویزیت می‌کند طبیعتاً کار او با ویزیت بیماری در مطب خصوصی یکسان است بنابر این چرا باید هزینه‌ها و تعرفه‌ها متفاوت باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نادرست بودن تعرفه‌های پزشکی در کشور گفت: اگر ما خدمات دولتی را درست تعرفه‌گذاری کنیم و تعرفه‌ها را یکسان قرار دهیم کیفیت خدمات بی‌نهایت افزایش پیدا می‌کند و تمایل پزشکان متخصص به خروج از سیستم دولتی کم شده و می‌توان به راحتی قانون تمام وقتی هیئت علمی را اجرایی کرد.

تمام بیمارستان‌ها در نوروز دارای پزشک متخصص بودند

وی همچنین با بازدید خود از 6 بیمارستان شهر تهران در ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: این موضوع که در این ایام ما در بیمارستان‌ها پزشک مقیم و «آنکال» نداشتیم صحت ندارد، و هیچ کدام از بیمارستان‌های ما در این ایام خالی از متخصص نبود و تمام متخصصان در جای خود مستقر بودند.

جعفریان افزود: ممکن است هنگامی که بیماری به بیمارستان مراجعه کرده در آن لحظه پزشک متخصص نبوده و با رزیدنت مواجه شده باشد که این موضوع طبیعی است اما باز هم می‌گویم که متخصصان ما در بیمارستان‌ها حاضر بودند.

وی در مورد شکایت مردم از خدمات نوروزی بیمارستان‌ها گفت: شکایت مردم تنها از تعویق خدمات بود که به خاطر کم شدن پرسنل رخ داده است در غیر این صورت حتی برخی از مردم از ما به خاطر عملکرد نوروزیمان تشکر کردند مثلاً خود من برای سه شب و تا نیمه شب در اتاق عمل مشغول جراحی بودم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از تعطیلات طولانی مدت نوروز گفت:کاهش ظرفیت بیمارستان‌ها در این ایام طولانی به کشور ضربه می‌زند اما با این وجود ما خدمات اورژانسی خود را متوقف نکردیم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس