کد خبر 315530
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: انتظار این است که با اجرایی‌ شدن طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما در این عرصه، شاهد تنوع قیمتی باشیم هرچند نمی‌توان در این حوزه نگاه تعجیلی داشت و برای عملی‌ شدن تمام ابعاد این طرح به زمان احتیاج است.

به گزارش مشرق، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی عملا فرآیند آزاد‌سازی نرخ بلیت‌ هواپیما در مسیرهای داخلی را آغاز کرده‌اند و نتایج اجرایی آن تا پایان ماه جاری مشخص می‌شود.حمید غوابش در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته در سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد، دستورالعمل آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما رسما ابلاغ شد؛ از این‌رو فرآیند کار رسما کلید خورد.

وی درباره‌ دستورالعمل تعیین شده در اجرای آزادسازی بلیت هواپیما گفت: طبق اعلام سازمان هواپیمایی، شرکت‌ها موظفند، کلاس‌های قیمتی مدنظر خود را برای یک مدت زمان محدود ارائه کنند و پس از زمان اجرای آزمایشی، طرح آزاد‌سازی رسما آغاز به کار کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: انتظار این است که با اجرایی‌ شدن طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما در این عرصه، شاهد تنوع قیمتی باشیم هرچند نمی‌توان در این حوزه نگاه تعجیلی داشت و برای عملی‌ شدن تمام ابعاد این طرح به زمان احتیاج است.

غوابش درباره‌ احتمال افزایش نرخ‌ها پس از آزاد‌سازی قیمت بلیت اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی در طول سال‌های گذشته احتمال افزایش قیمت وجود دارد اما قطعا این افزایش، شدید نخواهد بود زیرا بازار کشش ندارد و شرکت‌ها برای حفظ مشتریانشان نمی‌توانند رقم‌ها را زیاد بالا ببرند.

وی درباره‌ احتمال ورود سازمان هواپیمایی کشوری بر حوزه کنترل نرخ‌ها نیز گفت: بحث آزاد‌سازی نرخ‌ها موضوعی قانونی است و با توجه به مزایای این طرح و البته کشش بازار، بسیار بعید به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی مجبور شود بار دیگر به این حوزه ورود کند.

به گزارش ایسنا، سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده اما به گفته ایرلاین‌ها این دستورالعمل به صوت آزمایشی بوده و هنوز قطعی نشده است.

طبق برنامه پنجم توسعه باید نرخ بلیت سفرهای هوایی از حالت دستوری خارج شود که بر این اساس طبق تصویب شورای عالی هواپیمایی و اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مقرر شده بود از ۲۸ اردیبهشت، نرخ‌ها آزاد شود که این دستورالعمل کمی دیرتر از موعد به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده اما به دلیل محدودیت‌هایی که دارد هنوز از سوی شرکت‌ها اجرا نشده است.

تاکنون قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رییس‌جمهور ابلاغ می‌شد که بر اساس آن در آخرین تغییر که از ۱۴ آبان ۹۱ اعمال شد نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش یافت لذا با توجه به اینکه تاکنون قیمت‌ها در هر مسیر دستوری و مشخص شده بود احتمال تخلف کمتر وجود داشت و مسافران نرخ‌های مصوب را به راحتی مطلع می‌شدند اما اکنون با اجرای آزادسازی و متنوع‌سازی، نرخ‌ها از حالت دستوری خارج می‌شود و ممکن است هر ساعت و هر روز قیمت یک مسیر متفاوت باشد.

البته این امر مزایایی از جمله رقابت‌پذیری میان ایرلاین‌ها را دارد و مسافران هم می‌توانند برای ارزان شدن سفر خود زمان‌های کم‌تقاضاتر را انتخاب کنند اما نگرانی که در این زمینه وجود دارد این است که با توجه به سخت شدن نظارت در این شرایط ، بازار فروش بلیت چگونه خواهد بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس