کد خبر 33831
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴

استاد حوزه علميه قم با اشاره به ويژگي‌ ولايت‌پذيري حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) گفت: ولايت‌پذير کسي است که در منش امام حرکت کند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سه‌شنبه شب حجت‌الاسلام ناصر رفيعي در جشن ميلاد حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) در مصلاي بزرگ ري ضمن تبريک سالروز ولادت با سعادت محدث عالي مقام حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) اظهار داشت: حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) شخصيتي است که علاوه بر سادات حسني بودن و جايگاه نسبي خود و همانندي ايشان به امام مجتبي (ع) آنچه او را برتر کرده نسب او نيست و اگر امروز ضرورت پرداختن به عبدالعظيم الحسني (ع) مطرح است به دليل انتساب ايشان به ائمه نيست اگر‌چه آن نيز مهم است اما به واسطه صفات، خصوصيات و ويژگي‌هاي خوب ايشان است.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به ويژگي‌هاي حضرت عبدالعظيم (ع) گفت: يکي از ويژگي‌هاي اين محدث عالي‌ مقام عبادت و بندگي او‌ست. مي‌نويسند در مدتي که در ري بود روزها را روزه بودند و شب‌ها نيز تا صبح به عبادت مي‌پرداختند و در ايامي که عراق بود کنار امام هادي (ع) همواره مانند جدش در حال عبادت بود.
وي در ادامه افزود: ما نيز بايد عبد خدا شويم تا نزد خداوند متعال مقام پيدا کنيم. انسان بايد عبد و مطيع خدا باشد.
رفيعي با اشاره به فرمايشات امام محمد باقر (ع) به جابر تاکيد کرد: امام فرمودند «‌فکر کردي هرکس گفت من شيعه هستم همين کفايت مي‌کند که فقط ما را دوست داشته باشد، شيعه ما کسي است که تقواي الهي پيشه کند و مطيع خداوند باشد و شيعيان ما را اينگونه بشناس که فروتن و متواضع هستند، امانتدارند و داراي صفات کثرت ذکر خداوند، نماز و روزه، احترام به والدين، رسيدگي به همسايگان، دروغ نگفتن، زبان نچرخاندن مگر به خير و امين مردم هستند.
استاد حوزه علميه قم تاکيد کرد: شيعيان امانت‌دار هستند و به امانت خيانت نمي‌کنند، چه آن امانت جنس و کالا باشد و چه خون شهدا و انقلاب باشد، شيعيان به آن خيانت نمي‌کنند. شيعه ما علامت‌هايي دارد، امام فرمودند «جابر اگر مي‌خواهي شيعه‌هاي ما را بشناسي، فروتن هستند، متکبر نيستند و امانت‌دار هستند و به امانت خيانت نمي‌کنند».
وي در ادامه با اشاره به روايتي از امام علي (ع) عنوان کرد: امام علي (ع) مي‌فرمايند ما با اطاعت و بندگي خدا به اين مقام رسيديم. همه افتخار حضرت علي اين است که عبد خداست.
رفيعي در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ثواب زيارت حضرت عبدالعظيم (ع) به ميزان ثواب زيارت سيدالشهدا (ع) است به دليل خصوصيات اخلاقي و وارسته ايشان است.
استاد حوزه علميه قم سخاوت را دومين ويژگي حضرت عبدالعظيم (ع) عنوان کرد و گفت: جد بزرگوار ايشان امام حسن مجتبي (ع) اصلا فقير را از در خانه‌اش نمي‌راند و در احوالات حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) نيز است که همانند جدش تمام اموال خد را با فقرا نصف کردند.
وي با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو تاکيد کرد: در اين ايام باقيمانده تا سال نو افرادي که توان مالي دارند به مستمندان هديه دهند چرا‌که اين هديه آنها برايشان چند برابر مي‌شود و وقتي کسي از دنيا مي‌رود، مي‌پرسند چه ميزان براي ديگران انفاق کرده است و ما نيز بايد سخاوت را از اين حضرت ياد بگيريم.
رفيعي ادب را سومين ويژگي حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: ما بايد نسبت به همه چيز ادب داشته باشيم چرا‌که همه امور محتاج عقل است و عقل محتاج ادب است و عقل بدون ادب کار‌آمدي ندارد.
رفيعي از حساسيت به دينداري به عنوان چهارمين ويژگي حضرت عبدالعظيم (ع) ياد کرد و گفت: پيامبر عظيم‌الشان اسلام فرمودند «واي بر بچه‌هاي آخرالزمان از دست پدرانشان، پدراني که به دنياي فرزندانشان اهميت مي‌دهند ولي به دين آنها توجه ندارند» و جوانان بايد دينشان را به علما عرضه کنند و در اين مسير خجالت را کنار بگذارند.
استاد حوزه علميه قم ولايت‌مداري را از ديگر ويژگي‌هاي حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) برشمرد و تصريح کرد: ما همه معتقد به اهل بيت عليهم‌السلام هستيم اما ولايت‌مداري مهم است. متاسفانه در حال حاضر بعضي‌ها جلوتر از علما مي‌روند.
وي در ادامه تاکيد کرد: ولايت‌مدار کسي است که بر اساس منش اهل بيت عليهم‌السلام عمل کند و در حال حاضر که امام نيست بايد از علما تبعيت کرد.
رفيعي به کرامت حضرت عبدالعظيم (ع) بعد از مرگشان اشاره کرد و گفت: بسيار افرادي هستند که کنار مرقد مطهر اين بزرگوار آمدند و حاجت‌هاي خود را گرفتند.
استاد حوزه علميه در پايان با تاکيد بر تکريم کردن امامزادگان گفت: امامزادگان را بيشتر تکريم کنيد که در قيامت از شما گله نکند، کوتاهي نکنيد که يک‌ وقت محروم نشويم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس