کد خبر 341759
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه بیشتر کشورهای اسلامی از تندروی‌های وهابیت به شدت ناراحتند، گفت: حج کانون وحدت است و نباید در حج به اختلافات فرقه‌ای دامن بزنیم.

به گزارش مشرق، حجت السلام سیدعلی قاضی عسگر، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، ضمن عرض تبریک ولادت امام هشتم، امام رضا (ع) با بیان اینکه حج یکی از پایه‌ها و ارکان دین مقدس اسلام است که در احادیث متعددی نیز این تعبیر آمده است، اظهار داشت: بر اساس روایتی، اسلام بر 5 پایه بنا نهاده شده است که یکی از آنها حج است و در این روایت، ولایت از همه بالاتر است و حج نیز در بین فرائض امتیازاتی دارد که از خود روایات هم می‌توان این اهمیت را درک کنیم.

وی اضافه کرد: در نهج البلاغه، امیرالمومنین علی (ع) مردم را نسبت به زیارت خانه خدا حساس می‌کنند و می‌فرمایند: اگر کسی یا عموم مردم به آن بی‌توجهی کنند خدا به این مردم مهلت نمی‌دهد؛ در قرآن هم آیات زیادی در زمینه اهمیت حج آمده است.

قاضی‌عسگر ادامه داد: منافع و برکات زیادی خدای متعال در حج برای مردم قرار داده است، گاهی این برکات فردی و معنوی است تا هر انسان مسلمانی در کنار خدا روحش را در اقیانوس رحمت الهی شستشو دهد و پاک بر گردد و جانش را آرام گرداند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه مکه مکرمه بر اساس آیات قرآن، ام‌القری محسوب می‌شود، تصریح کرد: آیات دیگر نشان می‌دهد که مکه شهر امن است، شما کجای عالم شهر امن دارید که هر انسان مسلمانی وقتی محرم می‌شود نمی‌تواند به خود آسیبی بزند، حتی مویی از بدن خود بکند، یک پشه کوچک را بیازارد و حتی نمی‌‌تواند سلاح داشته باشد، لذا هم امنیت سیاسی وجود دارد و هم امنیت اخلاقی و اجتماعی، لذا این منطق اسلام است.

قاضی‌عسگر ادامه داد: ابراهیم خلیل‌الله این دعا را داشته است که خدا دل مردم را متوجه این خانه کند، الان 17 سال مردم ایران در نوبت حج هستند که اگر ثبت‌نام باز می‌شد مردم سال‌های متمادی در این نوبت می‌ماندند، این انگیزه به خاطر پذیرش این دعای ابراهیم خلیل است.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر این شهر این است که امتیازات طبقاتی در اینجا به طور قاطع لغو است، سیاه و سفید و هر نژاد مذهب مسلمانی با هم در پوشش لباس احرام یکسانند، بدون اینکه فردی امتیازی بر دیگری داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: قرآن همچنین، می‌فرماید که مکه خانه پاکان است، لذا برای کسانی که عشق خدا در دلشان موج می‌زند، این خانه نه تنها پاک‌ است بلکه دیگران را هم پاک می‌کند. نکته دیگر این است که کعبه محور آزادی مسلمانان است که هیچ کس بر آن سلطه ندارد.

قاضی‌عسگر ادامه داد: پیامبر قسم جلاله می‌خورد که این سرزمین بهترین زمین روی کره خاکی است و اگر نبود که مرا مجبور به ترک مکه کردند، از این شهر خارج نمی‌شدم. این سرزمین محل تلاقی تفکرات جهان اسلام شده است.

وی اضافه کرد: با این ویژگی‌ها باید تلاش کنیم تا فریضه حج تبدیل به محور وحدت امت اسلامی شود و کانونی برای همه مسلمانان در زمینه توسعه وحدت شود؛ در حال حاضر متأسفانه جهان اسلام دچار تفرقه است، تکفیری‌ها لکه ننگی برای اسلام شده‌اند و حرکات زشت، قتل و خونریزی‌های به اسم اسلام، موجب شده چهره اسلام در بین‌الملل آسیب ببیند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در حج مسائل فرقه ای و مذهبی نباید وارد شود و نباید کانون حج، کانون تفرقه شود، ادامه داد: باید بدانیم خطر توطئه‌های فرقه‌ای و مذهبی بسیار بالاست و این توطئه استکبار است که جهان اسلام را به خود مشغول و در پرتو منابع کشورهای اسلامی را غارت و نابود کند.

وی در ادامه با اشاره به جدا کردن وهابیت از اهل سنت و سایر فرق اسلامی بیان کرد: به قاطعیت می‌گویم در دیدارها با مقامات مختلف کشورهای دیگر، اکثر قریب به اتفاق آنها نسبت به تندروی‌های وهابیت به شدت اظهار ناراحتی می‌کنند و مورد دیگر این است که این مقامات، علاقه گسترده خود به اهل بیت را ابراز می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: به عنوان نمونه چند نفر از مقامات سودانی به نزد بنده آمده بودند و می‌گفتند "علاقه‌مان به اهل بیت علیهم‌السلام به حدی شدید است که اگر زنی فرزند دوقلوی به دنیا بیاورد، اگر پسر باشد، نام‌ آن دو را حسن و حسین و اگر دختر باشد، فاطمه و زهرا می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه باید از این ظرفیت استفاده کنیم، یادآور شد: خدای ما، قرآن ما و پیغمیر ما یکی است و اگر در حوزه اهل بیت با اهل سنت وحدت کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

قاضی‌عسگر با بیان اینکه برخی کشورها مطرح کردند مهمترین مشکل اهل سنت این است که ما رهبری نداریم، ولی شما دارید، تصریح کرد: برخی از این کشورها که نمی‌خواهم نام آنها را بیاورم مطرح کردند که ما حاضریم بیاییم و با رهبر شما بیعت کنیم چرا که ما هم قوانین خود را بر اساس قرآن و سنت می‌خواهیم.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اگر از ظرفیت حج درست بهره‌برداری کنیم می‌توانیم این ایده را محقق کنیم، بیان کرد: رهبری ما جامع، لایق، شایسته، دانا در مسائل سیاسی و توانا در اداره جامعه است و به عنوان نمونه تحلیل‌هایی که ایشان در دیدار با خبرگان در مورد مسائل جهان اسلام داشتند نشان می‌دهد که این حرف‌های یک فرد عادی نیست.

وی با بیان اینکه امام صادق علیه‌السلام به ما امر کردند که کاری کنید مردم دنیا، ما را دوست داشته باشند و دشمنی ما را دامن نزنید، خاطرنشان کرد: هم مردم و حجاج باید از این معنویت بهره بگیرند، امروز نخستین پرواز حجاج به سرزمین وحی آغاز شد و امیدواریم روز عرفه حجاجی هم که سال گذشته به حج مشرف شدند با مردم در مساجد بزرگ اجتماع کنند و دعای عرفه را دسته جمعی بخوانند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • rou ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    تبریک به رهبرم و مردم شیعه ی جهان..
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    جااااااانم رهبرم.
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    لبیک یا سید علی ....
  • یاسر ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    نوکری علمای درباری کشور های عربی برای امریکا و غرب به اسم و اهل سنت "برای نخبگان و قشر جوان در این کشورها یک علامت سوال بزرگ است. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی به علت دعوت به وحدت و ایستادگی در مقابل توطئه های امریکا در منطقه "به شدت نزد توده های مردم ونخبگان در این کشورها محبوب میباشد.
  • بنده خدا ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    حاج آقا چه خبره؟؟؟؟؟ اینقدر دارید از این شهر تعریف میکنید نکنه قراره بریم فتحش کنیم؟؟؟؟ ما حاضریم ها....بریم یا علی
  • حامد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    کم کم منافقا دارن تو این سایت هم زیاد میشن . به منفی ها که نگاه میکنم یاد منافقا و اصلاح طلبان وطن فروش میافتم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس