امسال فقط 7 میلیون دلار خودرو لوکس وارد شد
جمعه شب مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اعلام اینکه تا سالهای گذشته 63 درصد کل خودروهای وارداتی به کشور، بالای 2500 سی سی بود گفت: هیأت دولت 12 روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای 2500 سیسی متروکه گمرک، سهمیههای خاص و مناطق آزاد را هم ندهد. به طور متوسط در سالهای قبل حدود 600 میلیون دلار واردات خودروهای بالای 2500 سیسی بوده، در حالی که این رقم امسال به 7 میلیون دلار هم نمیرسد.
وی درباره مهمترین جزئیات مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (خودروهای بالای 2500 سیسی) اظهارداشت: این مصوبه در راستای مصوبه قبلی در 21 شهریور 1392 ابلاغ شده و خودروهایی که بالای 2500 سیسی بودند عملاً اجازه ورود نداشتند، مگر آنهایی که قبلاً وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند که با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140 درصد و با ارز خود متقاضی میتوانستند وارد شوند در حالی که قبل از آن، این خودروها با ارز مرجع و با 70درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند.
وی ادامه داد: این خودروها هم از سال 1391 وارد کشور شده بودند و قبض انبار داشتند. این خودروها به همراه خودروهای سفارتخانهها که طبق کنوانسیونهای بینالمللی وارد کشور میشدند، بالغ بر 133 خودرو پس از آن مصوبه وارد کشور شد.
کرباسیان با بیان اینکه این رقم در مقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک درصد است گفت: پیش از آن بالای 63 درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500 سیسی بودند. هیأت دولت بنا بر خواسته مردم، 10 روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای 2500 سیسی متروکه گمرک و همچنین سهمیههای خاص و مناطق آزاد را هم ندهد.
آخرین ثبتنام خودرو لوکس
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه آخرین ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سیسی مربوط به مهر 1391 است تأکید کرد: به طور متوسط 26 روز طول میکشید تا یک کالا از گمرک ترخیص شود در حالی که هر یک روز معطلی در گمرک یک درصد ارزش کالا محسوب میشود، یعنی 26 درصد به هزینه واردات واردکننده اضافه میشد.
رئیس کل گمرک ایران درباره آمار واردات و صادرات هم گفت: میزان ارزش کالای صادراتی ما به نسبت پارسال یعنی هر کیلو ارزش کالای صادراتی ما 14 درصد افزایش یافته است یعنی مواد خام ما کمتر صادر میشود و این به معنی آن است که کالای ساخته شده صادر میکنیم.
وی ادامه داد: در واردات هم بالغ بر 11و نیم درصد کاهش داشتیم یعنی بیشتر، مواد اولیه وارد میکنیم. رئیس کل گمرک درباره بسته حمایتی از صادرکنندگان گفت: برای حمایت از آنها و کاهش زمان بررسی، اظهارات آنها از راه دور و به صورت الکترونیک پذیرفته میشود و همچنین انبار اختصاصی ارزیابی در محل صادرکننده ایجاد شده است.
هشدار به واردات خودروهای لوکس
رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز واردات خودروهای لوکس را امری غیرقابل دفاع دانست و گفت: واردات خودروهای لوکس که در دورههای قبل روند صعودی پیدا کرد اکنون در مسیر تنزل قرار دارد. لذا این امر میتواند به تولید ملی کمک کند. وی با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدا مخالف واردات خودروهای لوکس بود تصریح کرد: دولت مجوزی برای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی صادر نکرده است و ممنوعیت جدید تمام راههای واردات را بسته است.
وی خاطرنشان کرد: در ممنوعیت واردات خودروهای لوکس که شامل همه بخشها میشود دیگر هیچ فرد و ارگانی در قالبهای مختلف اجازه واردات خودرو ندارد.
وی تأکید کرد: واردات خودروهای لوکس باعث خروج ارز از کشور و افزایش فاصله طبقاتی بین مردم میشود، لذا این مصوبه میتواند به ساماندهی وضعیت ایجاد شده کمک کند.
رحمانی با بیان اینکه بارها نسبت به افزایش واردات خودروهای لوکس هشدار داده بودیم تأکید کرد: واردات خودرو با توجه به شرایط یک کشور باید باشد. نمی توان درهای کشور را براحتی روی خودروهای خارجی باز کرد و از طرفی شعار حمایت از تولیدکنندگان داخلی را داد.