کد خبر 35604
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶

استاد برجسته حوزه علميه با بيان اينکه انتخاب مدار و کيفيت حرکت در اين مدار به عهده خود ماست، گفت: اگر حقيقتي به نام قرآن و عترت را انتخاب کرديم و به دور آنها گشتيم، عمر ما پربرکت و مايه الگوي ديگران مي‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، آيت الله العظمي جوادي آملي عصر پنجشنبه در جمع تعدادي از دانشگاهيان و حوزويان، با اشاره به نزديک بودن فصل بهار و عيد نوروز، اظهار داشت: معناي فروردين و سال نو آن است که زمين که هر شبانه روز يکبار به دور خود مي چرخد و شبانه روز توليد مي کند در طول سال هم يکبار به دور آفتاب مي گردد و سال تازه مي شود.

وي تاکيد کرد: ما که ساکن زمين هستيم ناظر بر سير زمين به دور آفتاب هستيم و اگر ما هم شمس حقيقي داشته باشيم و به دور آن يکبار مي گشتيم سال ما نو مي شد.

استاد برجسته حوزه علميه با ذکر نمونه هايي در اين زمينه اظهار داشت: کسي که سنش 50 سال است يعني 50 بار زمين به دور آفتاب گشت و او 50 ساله شد و اگر اين شخص در طول اين 50 سال، 50 قدم برنداشته باشد همان کودک 50 ساله است براي اينکه اين فرد رشد نکرد و همان توقعات و طرز فکر دوران بچگي را به سبک ديگري دارد.

آيت الله العظمي جوادي آملي با بيان اينکه ما بايد خودمان حرکت کنيم تا عمرمان زياد شود تصريح کرد: قرآن کريم افراد را در انتخاب مدار حرکت به سه گروه تقسيم کرده است. گروه اول کساني هستند که دورهوس مي گردند، گروه دوم دور نفس و گروه سوم دور عقل و قلب مي گردند. فرمود: برخي ها به دورهوس مي گردند و هوامدارند، لذا ظالمانه سير مي کنند؛ بعضي ها به دور ميل و امثال ميل حرکت مي کنند که اينها از گروه اول بالاترند، ولي ميانه رو هستند و برخي ها حول عقل و وحي و قلب حرکت مي کنند که مصداق کاملش ائمه اطهار عليهم السلام هستند.

مفسر بزرگ قرآن کريم خاطرنشان کرد: پيامبر اکرم(ص) عمر پربرکتي داشتند که خداي سبحان به عمر ايشان سوگند ياد کرد، براي اينکه عمر پيامبر(ص) الگوي عقل و وحي و قلب است.

اخلاق به حقيقت تکيه مي‌کند

وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اينکه اخلاق به يک حقيقت هايي تکيه مي کند، اظهار داشت: انسان يک موجود حقيقي تکويني است نه اعتباري؛ و اين موجود حقيقي تکويني، پويا و متکامل است نه ايستا و جامد و راکد.

آيت الله جوادي آملي تاکيد کرد: تکامل موجود حقيقي به امور تکويني و حقيقي است. ممکن نيست يک موجودي در خارج، وجود حقيقي داشته باشد و بخواهيم با امور اعتباري آن را کامل کنيم.

وي تصريح کرد: زندگي انسان با قوانين اعتباري همراه است و اين بايدها و نبايدهاي اعتباري حتماً بايد به بود و نبود حقيقي تکيه کند؛ يعني ملاک و مصالح حقيقي باشد که از آنها، اين بايدها و نبايدها انتزاع مي شود و در قيامت به صورت بهشت و جهنم در مي آيد که آنها هم موجود تکويني حقيقي هستند.

عقل قانون شناس خوبي است نه قانونگذار

وي با بيان اينکه عقل قانون شناس خوبي است نه قانون گذار، تاکيد کرد: خداي سبحان قانون گذار است و ما گاهي با عقل و گاهي با نقل، اين قانون ها را دريافت مي کنيم.

آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به تفسير کوتاهي از نامه 16 اميرالمومنين(ع) از کتاب شريف نهج البلاغه پرداخت و افزود: حضرت اميرالمومنين(ع) در اين نامه به ياران خويش در جنگ فرمودند: آن کسي که از صحنه نبرد فرار کرده باشد و دوباره بر گردد و يا به منزله موضع گيري براي انجام حمله بعدي عقب نشيني کرده باشد عيبي ندارد. شمشيري که حکومت اسلامي در اختيار شما قرار داد، حق آن را ادا کنيد و حق شمشير آن است که ناپاکان را از روي زمين بردارد و پهلوهاي دشمن را به خاک بمالد. هم خودتان را براي نيزه ها و شمشيرهاي کاري آماده کنيد و هم خودتان را تشويق کنيد که نيزه هاي کاري را بر دشمن تحميل کنيد.

وي در ادامه تفسير اين نامه، اظهار داشت: اميرالمومنين(ع) در اين نامه به ياران خودشان سفارش کردند که در ميدان جنگ زياد سر و صدا نکنند که اين سکوت، سستي را از مرد جنگجو دور مي کند.

استاد برجسته حوزه علميه افزود: امام علي(ع) همچنين فرمودند: قسم به کسي که حبه را مي شکافد و موجود زنده مي آفريند، که اينها هرگز به اسلام روي نياوردند و کفر را در سرّ خود نهادينه کردند و الان که کمک يافتند، کفر دروني خودشان را آشکار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس