کویت که در جام خلیج فارس نتایج خوبی کسب نکرد و در بازی های دوستانه هم مقتدر نشان نداده، در جام شانزدهم در گروه سختی قرار گرفته و از همین حالا یک تیم حذف شده محسوب می‌شود.

آبی‌های آسیا ناکامان از پیش تعیین شده
گروه ورزشی مشرق - شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که معتبرترین جام قاره کهن به شمار می‌رود در استرالیا از تاریخ 19 دی تا 11 بهمن ماه سال 1393 (9 تا 31 ژانویه 2015) و در 4 گروه 4 تیمی در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار خواهد شد. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. (معرفی کامل ورزشگاه های میزبان جام ملتهای 2015 آسیا +عکس)

گروه‌بندی این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین و کره شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر و بحرین

گروه D: ژاپن، اردن، عراق و فلسطین

ایران به عنوان تیم اول از گروه B در مرحله مقدماتی به این دوره از رقابت‌ها صعود کرده است. همچنین تیم‌های امارات و بحرین به عنوان تیم‌های اول از گروه های E و D و همچنین قطر به عنوان تیم دوم از گروه D مرحله مقدماتی هم‌گروهی‌های ایران در مرحله قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2015 استرالیا هستند.


در سلسله گزارش‌هایی به معرفی گروهی تیم‌های حاضر در جام ملتهای آسیا 2015 خواهیم پرداخت. در بخش چهارم به معرفی تیم ملی کویت می پردازیم:

* بخش اول معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی استرالیا
* بخش دوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره جنوبی
* بخش سوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عمان
* بخش پنجم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ازبکستان
* بخش ششم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره شمالی
* بخش هفتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عربستان
* بخش هشتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی چین
* بخش نهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی قطر
* بخش دهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی بحرین
* بخش یازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ایران
* بخش دوازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی امارات
* بخش سیزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ژاپن
* بخش چهاردهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عراق
* بخش پانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی اردن
* بخش شانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی فلسطین

آبی‌های آسیا ناکامان از پیش تعیین شده4 - کویت (Kuwait)

سرمربی: نبیل معلول

ستاره‌های احتمالی: بدر المتاوا، یوسف ناصر، ولید علی

کاپیتان: نواف الخلدی

رنکینگ در فیفا (دسامبر 2014): 124 (پانزدهم آسیا)

حضور در جام جهانی: 1 بار (1982)

حضور در جام ملت‌های آسیا: 2 بار (آخرین بار 2007)

بهترین عنوان در جام ملت‌های آسیا: قهرمان (یکبار 1980)

بیشترین بازی ملی: بدر المتاوا (149 بازی)

بهترین گلزن ملی: بشار عبدالله (75 گل) 

همگروه‌های کویت در جام ملت‌های آسیا 2015: کره جنوبی، عمان و استرالیا در گروه A

نتیجه 5 بازی اخیر کویت: (به جز بازی اول و آخر بقیه بازی‌های کویت در جام خلیج فارس بوده است)

1 دی 93: عراق 1 - کویت 1

29 آبان 93: کویت 0 - عمان 5

26 آبان 93: امارات 2 - کویت 2

23 آبان 93: کویت 1 - عراق 0

13 آبان 93: یمن 1 - کویت 1

آبی‌های آسیا ناکامان از پیش تعیین شده

آشنایی کلی با کشور کویت

کویت کشوری در منطقه خاورمیانه با مساحت 17،818 کیلومتر مربع است که با کشورهای عراق و عربستان سعودی دارای مرزهای خاکی و با ایران از طریق خلیج فارس دارای مرزهای آبی بوده و پایتخت آن، شهر کویت است. جمعیت کویت حدود 4,044,500 نفر است.

آبی‌های آسیا ناکامان از پیش تعیین شدهتاریخ بنای کویت به شیخ برّاک بن غریر آل‌حمید، شیخ قبیلهٔ بنی خالد و حاکم امارت احساء می‌رسد که در اواخر سال 1110 هجری قلعه‌ای را با نام کوت برای ذخیرهٔ آذوقه و همچنین انبار کردن اسلحه بنا کرد که بعدها نام کویت از آن گرفته شد و سپس این شهر در عهد شیخ سعدون بن محمد آل‌حمید به خاندان آل صباح بخشیده می‌شود. بازرگانی کویت در قدیم بیشتر بدست ایرانیان به ویژه مردم فارس و خوزستان انجام می‌شد. در آغاز رشد شهر، چند صد خانوار بهبهانی نیز از هر صنف در این بندر ساکن شدند.

در سرزمین کویت اسلام دین رایج و رسمی بوده و تقریباً همة مردم این کشور مسلمانند و به استثنای 30 درصد جمعیت شیعه، بقیه پیرو مذهب تسنن می‌باشند که اکثراً مالکی می‌باشند. علاوه بر این حدود 4 درصد مسیحی، از پیروان سایر ادیان نیز شمار اندکی در کویت زندگی می‌کنند.

کویت در 14 می 1962 به عنوان صد و یازدهمین کشور به عضویت سازمان ملل در آمد. در دسامبر 1961 اولین انتخابات در کویت منجر به تشکیل مجلس مؤسسان شد که 20 عضو دیگر آن از اعضای کابینه بودند که وظیفة بررسی و تصویب قانون اساسی را داشتند بر آن اساس مجلس ملی کویت با 50 عضو در جولای 1963 تشکیل و شیخ صباح سالم الصباح به نخست وزیری کویت منصوب گردید. دولت عراق در اکتبر 1963 کویت را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.

طبیعتاً نفت و فراورده‌های نفتی مهمترین اقلام صادراتی کویت و بیش از 96٪ آنرا تشکیل می‌دهند. در سال 1994 مجموع ارزش صادرات کویت، 3.34 میلیارد دینار (بیش از 11 میلیارد دلار) بود که از این رقم 3.11 میلیارد دینار (10.3 میلیارد دلار) را صادرات نفتی تشکیل می‌دادند.

تیم ملی فوتبال این کشور هم در آسیا پرفراز و نشیب ظاهر شده و در دهه 80 که یکی از قدرتهای فوتبال آسیا به شمار می رفتند به جام جهانی صعود کردند و یک قهرمانی و یک مقام سومی هم در جام ملتهای اسیا به دست آوردند. در چند سال اخیر دو بازیکن سرشناس ایران در لیگ این کشور بازی کرده اند؛ جواد نکونام و رضا قوچان نژاد که هر دو در الکویت توپ زده اند، البته قوچان نژاد امسال به صورت قرضی از چارلتون انگلیس به این تیم پیوسته و کماکان در این لیگ حضور دارد.

نحوه صعود کویت به جام ملت‌های آسیا 2015

تیم ملی فوتبال کویت در گروه B مقدماتی جام ملت‌های آسیا با تیم‌های ایران، لبنان و تایلند همگروه بود که پس از ایران 16 امتیازی، با 9 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه به جام ملت‌ها راه یافت. 2 پیروزی و 3 تساوی و یک باخت حاصل 6 دیدار این تیم خلیج نشین بود. کویت مقابل ایران یک تساوی 1-1 و یک باخت 3-2 را متحمل شد.

آبی‌های آسیا ناکامان از پیش تعیین شده
ایران و کویت، دو تیم غرب آسیا در جام ملتهای آسیا دیدارهای ماندگاری مقابل هم انجام داده‌اند

حضور در جام ملت‌های آسیا و افتخارات:


تیم ملی فوتبال کویت که به آبی‌ها مشهورند، برای دهمین بار است که در جام ملتهای اسیا حاضر می شوند. در 9 دوره قبلی کویتی ها یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی، یک سومی و یک چهارمی در کارنامه دارند.

عملکرد کویت را در دوره‌های مختلف جام ملتهای آسیا در زیر ببینید:

دوره اول (1956 - هنگ کنگ): غایب بودند.

دوره دوم (1960 - کره جنوبی):
غایب بودند.

دوره سوم (1964 - رژیم صهیونیستی): غایب بودند.

دوره چهارم (1968 - ایران): غایب بودند.

دوره پنجم (1972 - تایلند): کویت در اولین حضور خود در جام ملتهای آسیا با یک برد و یک باخت و به علت تفاضل گل کمتر از گروهش صعود نکرد. کویت 2-1 کره جنوبی نایب قهرمان مسابقات را برد و به کامبوج 4-0 باخت.

دوره ششم (1976 - ایران): در این دوره کویت تیم خوبی نشان داد و با شکست چین و مالزی در مرحله گروهی و بردن عراق در نیمه نهایی به فینال رسید و در این مرحله با تک گل علی پروین مغلوب ایران شدند و به مقام نایب قهرمانی رسیدند تا جام قهرمانی از تهران خارج نشود.

دوره هفتم (1980 - کویت): کویتی ها در این دوره میزبانی مسابقات را بر عهده گرفتند و به نحو احسن از این میزبانی هم استفاده کردند و پس از کره جنوبی، رژیم صهیونیستی و ایران چهارمین میزبانی لقب گرفتند که در پایان جام قهرمانی را بالای سر می برد. کویت در دور گروهی با 5 امتیاز پس از کره جنوبی به نیمه نهایی صعود کرد. در این مرحله کویت انتقام باخت فینال دوره قبل را از ایران گرفت و با برتری 2-1 برابر ملی پوشان کشورمان به فینال رسید (تک گل ایران را حسین فرکی دقیقه 90 به ثمر رساند). کویت در فینال هم مقتدرانه کره جنوبی را 3-0 شکست داد و اولین و تنها قهرمانی خود را در این مسابقات جشن گرفت. جالب است بدانید در مرحله گروهی کویت 3-0 به کره باخته بود!

دوره هشتم (1984 - سنگاپور): کویت در این دوره هم تیم خوبی نشان داد و در گروهی که عربستان (قهرمان آن دوره) صدرنشین شد به عنوان تیم دوم صعود کرد و در نیمه نهایی به مصاف چین رفت و در وقت اضافه با یک گل شکست خورد. کویت در دیدار رده بندی بازهم به مصاف ایران رفت تا سومین جدال پیاپی دو تیم در این جام برای کسب مقام سومی باشد. این دیدار در پایان 120 دقیقه 1-1 به پایان رسید و در ضربات پنالتی با هدر رفتن ضربه مختاری فر کویت به برتری 5-3 و مقام سوم دست یافت.

دوره نهم (1988 - قطر):  در جام نهم کویت با قرعه سختی روبرو شد و قهرمان و نایب قهرمان دوره قبلی را در گروه خود دید و در پایان با 3 باخت و یک تساوی برابر بحرین قعرنشین به کار خود پایان داد.

دوره دهم (1992 - ژاپن): غایب بودند.

دوره یازدهم (1996 - امارات): شاید بیشتر ایرانیان این کویت را بیش از سایر دوره ها به یاد بیاورند؛ تیمی که با زوج خطرناک جاسم الهویدی و بشار عبدالله تیم خطرناکی به شمار می رفت. کویت پس از یک دوره غیبت به جام ملتهای آسیا پا نهاد و تا پای فینال هم خوب پیش رفت. کویت در دور گروهی پس از امارات میزبان و بالاتر از کره جنوبی به یک چهارم نهایی رسید و در این مرحله ژاپن را هم مثل کره جنوبی با نتیجه 2-0 شکست داد. در نیمه نهایی کویت 1-0 مغلوب میزبان شد. امارات در دور گروهی هم کویت را 3-2 شکست داده بود. در دیدار رده بندی کویت باز هم ایران را در مقابل خود می دید و اتفاقاً پس از گل جاسم الهویدی و شیرجه سر زیبا و به یادماندنی علی دایی کار به ضربات پنالتی کشید اما درخشش عابدزاده رای به برتری شاگردان مایلی کهن داد و کویت چهارم شد.

دوره دوازدهم (2000 - لبنان): در این دوره کویت باز هم به عنوان تیم دوم به جمع 8 تیم برتر راه یافت؛ یک برد برابر کره جنوبی و دو تساوی برابر اندونزی و چین حاصل کار آبی های آسیا در دور گروهی بود. در یک چهارم نهایی کویت در وقت های اضافه و با گل طلایی خالد التمیات 3-2 از عربستان شکست خورد و همانند ایران از دور مسابقات کنار رفت تا دیدار پنجم ایران و کویت در نیمه نهایی شکل نگیرد.

دوره سیزدهم (2004 - چین): کویت که دیگر اقتدار سابق را نداشت در مسابقات چین با دو شکست برابر اردن و کره جنوبی و یک برد بی اثر برابر امارات قعرنشین نتوانست از دور گروهی صعود کند.

دوره چهاردهم (2007 - اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام): غایب بودند.

دوره پانزدهم (2011 - قطر): ضعیف ترین عملکرد کویت در این جام رقم خورد و با 3 شکست پیاپی برابر ازبکستان، قطر و چین کارنامه کویت بسته شد.

جدول عملکرد کویت در جام ملت‌های آسیا

نام تیم

تعداد حضور

تعداد بازی

برد

تساوی

باخت

گل زده

گل خورده

بهترین عنوان

کویت

9

38

14

10 14

44

46

قهرمانی (1980)


پیش‌بینی عملکرد کویت در جام ملت‌های 2015
به نظر می رسد در این دوره هم نباید انتظار صعود کویت را داشت، چرا که پس از عملکرد ضعیف کویت در جام خلیج فارس که به برکناری سرمربی برزیلی این تیم و روی کار آمدن یک مربی تونسی انجامید، گروه سخت این تیم هم مزید بر علت شده که شانس چهارم صعود از گروهش لقب بگیرد.

نکاتی درباره کویت در تاریخ جام ملت‌های آسیا:

* تنها 25 دقیقه طول کشید تا اولین گل ملی کویت در جام ملتهای آسیا شکل بگیرد و این گل را سلطان درون دروازه کره جنوبی کاشت.

* کویت یکی از 6 میزبانی است که جام قهرمانی را در خانه نگه داشته است.

* کویت در مرحله نهایی جام ملتهای آسیا 4 بار به مصاف ایران رفته که همگی در مرحله حذفی یا رده بندی و فینال بوده و حاصل آن 2 برد و 2 باخت (با احتساب ضربات پنالتی) بوده است. دو تیم در مرحله گروهی تاکنون با هم روبرو نشده اند.

* آخرین جدال ایران و کویت در مرحله نهایی جام ملتهای آسیا به دیدار رده‌بندی جام 1996 امارات بر می‌گردد که فوتبال‌دوستان خاطره شیرجه گل زیبای علی دایی و درخشش احمدرضا عابدزاده در ضربات پنالتی را به یاد دارند.

* پس از ایران، کره جنوبی، ژاپن، عربستان و چین بیشترین حضور در مسابقات به کویت اختصاص دارد.

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    عالی بود. مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس