در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که سه الزام زیر به صورت شفاف در آن رعایت شود.

جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان جزئیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند.

متن کامل این ماده واحده به شرح ذیل است:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌آی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2-آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    این جمله "باید مصوبات شورای امنیت ملی رعایت شود" کل طرح رو فرمالیته کرده. رئیس شورای امنیت هم که رئیس جمهوره بنابراین این طرح هیچ سودی نداره
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    معني اين قانون اينست كه ايران بايد فردو را از مسير خارج كند ،آب سنگين اراك را هم از كار بياندازد و سانتيفيوژهاي نطنز را هم كاهش دهد بعد آژانس بيايد راستي آزمايي كند و اگر تاييد شد كه هيچ وقت نمي شود تحريمها را بردارد نمي دانم چرا نمايندگان اصولگراي مجلس همچون آقاي كوثري،رسايي،ذاكاني و ديگران اين اشتباه بزرگ را متحمل شدند.ما اميدمان به شوراي نگهبان است
  • ناشناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    مجلس انقلابی تشکر تشکر .
  • ناشناس ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    همین که مجید انصاری نماینده دولت با عصبانیت مجلس رو ترک کرده نشان از مفید بودن این طرح دارد .
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اين جمله بايد مصوبات رعايت شود رو نمي اورديد جي مي شد؟ من يك سوال از نماينده ها دارم هدف از پيشنهاد اين طرح الزام اور براي دولت چه بوده ؟ ايا الزامي دران وجود دارد؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    کاملا با شما موافقم این آقایان شعار خوب می دن ولی با این کار تمام بار را بر دوش رهبری انداختند.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اشکالات در بند های مصوبه است. دربندیک مصوبه لغو تحریمها را منوط به اجرای تعهدات ایران شرط کرده است خوب از این طرف ایران تمام تعهدات خودرا انجام بدهد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند در اینجا ایران متضرر میشود حداقل یکسال طول میکشد تا به نقطه اول برگردد واز طرفی این تعهدات انجام شده ای ایران را باید 5+1 قبول کندو زیاده خواهی دیگری نکند. در بند2و3 هم اشکال است مجلس در این مصوبه استقلال را از خود صلب کرده است مصوبه خودرا منوط به رعایت مصوبات شورای امنیت ملی کرده است . حالا بر فرض مصوبات شورای امنیت ملی با مصوبه مجلس همخوانی نداشته باشد آن موقع تکلیف چیست
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    مجلس حرف مردم را فهمید
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    احسنت بر نمایندگان ملت .حقیقتش داشتم ازتون ناامید میشم
  • کاکتوس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    در واقع به مرگ گرفتند که به تب راضی بشیم , اینکه ما نتوانیم نا چند سال اینده به صورت صنعتی برای مصارف نیروگا هی خود سوخت تهیه کنیم همچنین نتوانیم برای راکتور تهران که جنبه پزشکی دارد اورانیوم با غنای 20 درصد تهیه کنیم , اینکه قلب راکتور اب سنگین اراک خارج شود و عملا نتوانیم از ایزوتوپ های مختلف پلوتونیوم برای مصارف صلح امیز استفاده کنیم , و در نهایت یک صنعت فشل هسته ای عاید ما شود , ضایعه نیست ؟ حالا باید خوشحال باشیم که مجلس نگذاشته صنایع نظامیمان را شخم بزنند . خدا میداند که در قرن های اینده در خصوص این پیمان مردمان چه بگویند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    احسنت بر برادران مجلس ایران اسلامی حقا و انصافا گل کاشتید به قول شما ایرانی ها مقدار معتنابهی دماغ سوخته میخریم
  • هو الوکیل ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    ایرادات مصوبه: 1-چرا برخلا فرمایشات مکرر مقام عظمای ولایت مبنی بر لزوم رفع تحریمها در روز امضای توافق در این مصوبه رفع تحریمها در روز اجرای تعهدات ایران ذکر شده است و مرجع تائید اجرای تعهدات کشورمان کدام است و در صورت عدم تائید اجرای تعهدات توسط ایران تکلیف چیست؟ 2-با توجه به جایگاه شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی چه لزومی بر اشاره به این مطلب در مصوبه که باید مصوبات شورای عالی امنیت رعایت شود بود؟ 3-آیا بر این مصوبه فایده ای جز الزام وزیر امور خارجه به ارائه گزارش روند اجرای توافق به مجلس چیز دیگری مترتب است؟ 4-چرا همانگونه که کنگره آمریکا اعتبار توافق را منوط به تصویب در کنگره دانست مجلس ما در اقدامی متقابل و البته در چهارچوب قانون اعتبار توافق را منوط به تصویب در مجلس نکرد؟ 5-آیا با وجود عدم اشاره در این مصوبه،دولت میتواند بدون تصویب در مجلس پروتکل الحاقی را بپذیرد؟
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    با سخنان امروز اقا که فرمدند لغو تحريمها روز امضاي توافق باشد اميدمان به شوراي نگهبانه که طرح رو اصلاح کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس