این مغازه با دارا بودن ۳ دهنه مغازه در نبش کوچه یکی از بزرگترین فروشگاه های راسته موتور فروشان است انواع موتورهای ایرانی و خارجی را برای خرید شهروندان مقابل ویترین مغازه اش به نمایش گذاشته است نزدیک مغازه می شویم اما نه از موتورسیکلت چند میلیونی و نه از برچسب قیمت آن خبری است.۳ پله سنگی مغازه را بالا رفته و وارد نمایشگاه می شوم نخستین چیزی که نگاهم را معطوف خود می کند تعداد بسیار زیادی انواع موتورسیکلت است به سوی صاحب مغازه می روم منتظر می مانم تا کارمشتری خود را انجام دهد در این فاصله به دیوار های انتهای مغازه که نگاه می کنی تمامش عکس های موتور های غول پیکر است از همین عکس ها می توان فهمید صاحب مغازه عاشق موتور سیکلت و حرفه فروش موتور است. از او سراغ موتور سیکلت زرد رنگ گران قیمتی را که جلوی مغازه اش برای فروش گذاشته بود می گیرم او با لبخندی می گوید همان روز قبل پس از گذشت ۷ ماه به فروش رسید.
گرانترین موتورها چقدر قیمت دارند؟
او می گوید این موتور سیکلت های خارجی و گران قیمت مشتری های خاصی دارند در واقع بیشتر این موتورها را جوانانی که ساکن مناطق بالای شهر بوده و از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردارند خریداری می کنند چرا که برای آنها مبلغی همچون صد و هفتاد تا صد و هشتاد میلیون پول زیادی نیست و براحتی برای خرید یک موتور خارجی هزینه می کنند به هر حال اینگونه موتور ها هم طالب خاص خود را دارد به عنوان نمونه همین موتور زرد رنگ به نام هوندا گلد وینگ بود که مشتری آن با یک خودروی یک میلیاردی اش آمد و آن را خریداری کرد.البته گران تر از آن هم وجو دارد که اکنون در بازار می توان به همین نام موتورسیکلت هوندا گلد وینگ فول ۲۰۰۱۴اشاره کرد که دویست و هفتاد میلیون تومان قیمت دارد.
مردم عادی چه موتورهایی می خرند؟
جواد محمدی صاحب مغازه که ۱۵ سال است در این محله در کار فروش موتور است ادامه می دهد: بیشترین فروش موتور مربوط به محصولات داخلی مانند هوندا ۱۲۵ ، پارس و آپاچی است که از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون قیمت دارند و اکثر مردم هم خریداران واقعی هستند اکنون در تابستان که بهترین زمان فروش موتور سیکلت است ما به طور متوسط روزانه ۲ عدد موتور سیکلت ایرانی یا بهتر بگوییم چینی و هندی به فروش می رسانیم.از مغازه خارج می شویم و به سراغ دیگر مغازه های موتور سیکلت فروشی می رویم تا از بازار موتور اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
بیشترین فروش موتورسیکلت را موتور های باکسر با ۳ میلیون و ششصد هزار تومان ، آپاچی با ۶ میلیون و صد هزار تومان و در نهایت موتور ns۲۰۰ با قیمت ۸ میلیون و پانصد هزار تومان تشکیل می دهند به طوری که هفته ای ۳ عدد به طور میانگین ما فروش داریم زیرا مردم به خاطر قیمت آن بیشتر خواهان این ۳ نوع موتور هستند این گفته های محسن روشن که ۴ تا ۵ سال می شود در کار موتور وارد شده است او می گوید: ارزان ترین موتور سیکلت را اکنون در بازار موتور هوندا ی ایرانی و گران ترین آن را که موتور خارجی بوده را موتور گلدوینگ ۱۷۰۰ گلدوینگ به مبلغ ۱۷۰ میلیون است که البته فول همین مدل نیز به ۲۷۰ میلیون می رسد.
عدم کیفیت در بازار ارزانترینها
مجتبي قرباني ، ۳۰ ساله كه بيش از يك دهه مي شود که موتور فروشی دارد. او درباره بازار فروش موتورسيكلت میگوید: در سالهای گذشته افزایش سریع نرخ ارز، قیمتها را در این بازار بهشدت افزایش داد. بنابراین یکی از دلایل قیمتهای فعلی در بازار نشأتگرفته از رشد قیمت ارز است. تقریباً تمامی موتورسیکلتهایی که بتوان در مورد آنها بهعنوان پرتقاضاترین صحبت کرد، وارداتی هستند. از پالس و آپاچی هندی تا هیوسانگ و دایلیم کرهای. اما هنوز هم ارزانترینها بازار خوبی دارند. برای آنها که موتور وسیله کارشان است و در بازار تردد دارند، ارزانترین موتورسیکلتهای بازار موتورسیکلتهای با موتورهای ۱۲۵ سیسی هستند. این موتورهای ۱۲۵ سیسی از قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع میشوند و معمولاً برخی برندها گرانتر و تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و گاه دو میلیون تومان هم محصول خود را میفروشند، اما متأسفانه با توجه به رونق بازار فروش اینگونه موتورسیکلتها، سازندگان از کیفیت بسیاری از قطعات آن کاسته و حتی درباره تأمین قطعات یدکی نیز هیچ ارتقای کیفیتی ندادهاند، چون تصور میکنند بازارشان همیشه داغ است. البته شنيدن حرف هاي جوان ديگري كه در بازار دست دوم موتور فعاليت دارد نسبت به موتورهاي نو شنيدني است.
غولهای ۱۲۰ میلیونی که اجازه تردد ندارند!
جذابترین بخش از بازار موتورسیکلت به غولهای گرانقیمت اختصاص دارد. آنجا که موتورهایی با قیمتهایی چندین برابر پژو و ال۹۰، نگاه هر رهگذری در خیابان را بهسمت خود جلب میکند. موتورسیکلت هم مانند خودرو کف و سقف قیمتش، فاصله عجیب و غریبی دارد. قیمتها از یک میلیون تومان آغاز شده و تا ۱۲۰ میلیون تومان پیش میرود. غولها محصول شرکتهای بزرگ دنیا مانند BMW هستند. این موتورها برای تردد نیاز به داشتن مجوز دارد و هر کسی نمیتواند تجربه رانندگی با آن را داشته باشد. گرانترین موتورسیکلت مشاهده شده در تهران موتورسیکلتی است که به گفته فروشنده آن، سوزوکی به سفارش کشور آمریکا ساخته است. این موتورسیکلت با حجم موتور ۱۱۰۰ سیسی، ۱۲۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. جواد محمدي كه ۳۱ سال سن دارد و ۱۴ سالي مي شود در بازار فروش موتور هاي گران قيمت فعاليت دارد در اینباره میگوید: موتورهای بالای ۲۵۰ سیسی بدون داشتن مجوزهای خاص آزاد نیست و محصولات عرضه شده به بازار توسط کارخانجات داخلی برای فروش نیز در سطح ۲۵۰ سیسی است، اما موتورسیکلت هوندای ژاپن با حجم موتور هزار سیسی مدل ۲۰۰۷ با قیمت ۷۵ میلیون تومان و موتورسیکلت کاوازاکی با حجم موتور ۶۳۶ سیسی، ۴۰ میلیون تومان از دیگر موتورهای گرانقیمت در بازار است. کاوازاکی ۲۵۰Z یکی از جدیدترین محصولات این شرکت ژاپنی و میهمان جدید بازار ایران است. حداکثر قدرت این موتورسیکلت به عدد شگفتانگیز ۳۱.۵ اسببخار میرسد تا این موتورسیکلت ۱۶۸ کیلوگرمی به یکی از پرشتابترین گزینههای موجود در بازار بدل شود. البته پرداخت مبلغ ۵۵ میلیون تومان برای تجربه این همه قابلیت شگفتانگیز فنی نیز چندان کم نیست. موتورسیکلت کاوازاکی KLX با حجم موتور ۲۵۰ سیسی و قیمت ۳۵ میلیون تومان، KTM EXC-F با حجم موتور ۲۵۰ سیسی و قیمت ۴۱.۵ میلیون تومان، R۱۰۰۰ApriliaRSV_Mille با قیمت ۴۲ میلیون تومان، ۱۰۹۸Ducati با قیمت ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و همچنین CC۴MvAugusta F با قیمت ۷۵ میلیون تومان در رده گرانترینها قرار گرفتهاند. اما بازار موتور هاي داخلي نيز بسيار متفاوت است زيرا اين موتورها در انحصار شركت هاي كشورهاي ديگر هستند كه البته مشتري هاي زيادي نيز دارند.
بیشتر موتورسيكلت ها هندي هستند!
محمد حضرتي ، ۳۴ ساله كه نزديك به ۱۵ سال است در فروش موتورسيكلت در محله نظام آباد فعاليت دارد درباره بازار موتور سيكلت مي گويد: هند توانست با خلاقیت در طراحی و کیفیت بهتر گوی سبقت را از چین در بازار موتورسیکلت ایران برباید و امپراتور بازار موتورسیکلت در ایران شود. کمپانی TVS هند که موتورهای آپاچی را تولید میکند با عرضه موتوری در طرح ویو با نام ROCKZ به بازار ایران توانسته است عنوان پرفروشترین موتور را از آن خود کند. قیمت این موتورها حدود ششمیلیونو۲۰۰هزارتومان است. موتور avenjer با حجم موتور ۲۰۰سیسی از سری تولیدیهای شرکت باجاج هند هم که شبیه موتورهای هزار دهههای پیشین است، توانسته بازار خوبی را کسب کند.
کارخانجات داخلی فقط مونتاژ می کنند
محمد رضا منصوری نیز که بیش از ۲ دهه است در فروش موتورسیکلت فعالیت دارد درباره موتورهای ایرانی می گوید: واقعیت آن است که موتورهای هندی بهصورت قطعات به کشور وارد شده و در کارخانجات داخلی مونتاژ میشوند؛ اتفاقی که برای موتورهای چینی هم میافتد. در حال حاضرنزدیک به ۴۰ کارخانه در کشور به مونتاژ قطعات واردشده اشتغال دارند. عمده موتورهای تولیدی هم هوندا ۱۲۵ و محصولات کمپانی TVS است. وقتی علت پرطرفدار بودن موتورهای هندی را از منصوری میپرسم، به کیفیت اشاره میکند. به نظر او هند توانسته با طرحهای جوانپسند و کیفیتهای بهتر نسبت به رقیبش، سهم بیشتری از بازار ایران را در اختیار بگیرد. واردات موتورسیکلت مونتاژشده نیز در سالهای گذشته بین ۵۰۰ هزار دلار تا شش میلیون دلار متغیر بوده است. نکته قابلتوجه دیگر در محصولات وارداتی هم کشورهای مبدا است که از سمت کشورهای اروپایی مانند انگلستان و ایتالیا از سال ۸۴ و ۸۵ به سمت کشورهای تایوان، هنگکنگ، هند و چین تغییر کرده است.