کد خبر 471347
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

آن روزهایی که فریاد غیریوونتوسی‌های ایتالیا از خطای پنالتی دیده نشده یولیانو روی رونالدو در بازی فصل ١٩٩٨-١٩٩٧ سری A(شاهکارداوری به نام چیکارینی) به هوا بلند شد، این‌جا در ایران، داوران سهمی درحد ثبت در گزارش بازی خاص کیهان ورزشی و دنیای ورزش داشتند.

به گزارش مشرق، زمان گذشت و داوران ایران هم چهره شدند؛ چه با هنرنمایی و چه با اشتباهات‌شان. حالا آنها از نظر برخی تیم‌ها متهم‌ترین انسان‌های کره زمین هستند.

جنجال پشت جنجال
در فصل جدید، اعتراض به اشتباهات بعضا محسوس داوران به اوج رسیده است. ادعای علی دایی، سرمربی صبا مبنی بر فحاشی بابک وسیله‌بر، داور بازی تیمش مقابل گسترش فولاد در هفته سوم، منجر به منع شدن وسیله‌بر از قضاوت تا اطلاع بعدی شد.

قضاوت جنجالی فغانی در بازی هفته چهارم پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن داستان خاصی به وجود آورد. جایی که او آشکارا تصمیماتی به نفع ذوب‌آهن گرفت و درنهایت در روز بازگشت از محرومیت به خاطر اتفاقات بازی معروف تراکتورسازی و نفت تهران در هفته پایانی فصل قبل با حکم کمیته داوران فدراسیون ٤ جلسه محروم شد. در همان هفته داوری به نام اکبریان به خاطر اشتباهاتش در بازی استقلال تهران مقابل هم‌نام اهوازی‌اش، حکم محرومیت را مقابل خود دید و در ادامه، پنالتی‌های مشکوک گرفته شده و نشده صالحی در بازی هفته ششم بین پرسپولیس و سایپا، ٤ جلسه محرومیت را برای این داور در پی داشت.

در بازی اخیر پرسپولیس و ملوان در جام حذفی هم اخراج بحث‌برانگیز طارمی و کارت زرد منجر به محرومیت سوشا مکانی، داد مجدد پرسپولیس را درآورد! این فریم‌ها را کنار پنالتی دیده نشده نفت تهران در بازی معوقه ٢ روز پیش لیگ‌برتر مقابل استقلال بگذارید تا متوجه شوید داوری ما چقدر در زمینه جنجال‌سازی از فوتبال جلوتر است!

واکنش، فقط محرومیت!
در این شرایط عکس‌العمل کمیته داوران برخورد چکشی و محرومیت است و حالا لابد باید منتظر محرومیت جهانبازی هم باشیم! با روند پرشتاب فعلی درزمینه اشتباهات داوری و این رویه کمیته داوران، قبل از پایان نیم‌فصل اول، اصولا داور بدون محرومیتی برای قضاوت‌های لیگ باقی نمی‌ماند!

حالا دیگر محرومیت داوران کاملا عادی شده و کمیته داوران نه‌تنها در این برهه پرآشوب پشت داوران نمی‌ایستد، بلکه اقدام عاجلی هم برای رفع معضل موجود در نظر نمی‌گیرد. از طرف دیگر تیم‌های معترض به داوری و مخصوصا پرسپولیس باید بدانند در شرایط فعلی وضع داوری ما بهتر از این نمی‌شود. کمیته داوران هم بهتر است از افراط در محرومیت جلوگیری کند چون در غیر این صورت تا چندی دیگر به خاطر اعتراض منجر به محرومیت داور، باید لیگ را تعطیل کنیم.

جامعه داوری اعتقاد دارد امثال پرسپولیس اگر به لحاظ فنی قوی باشند، بی‌توجه به داوری و با گل کردن فرصت‌های‌شان پیروز می‌شوند. مربیان هم کماکان به داوران اعتراض دارند. توپ مدام به زمین طرفین پرتاب می‌شود و بی‌آنکه فوتبال ما بار فنی داشته باشد، حواشی‌های در پی هم از راه می‌رسند.

نگاه کارشناس
هدایت ممبینی، کارشناس داوری کشورمان درباره محرومیت‌های متوالی داوران لیگ برتری می‌گوید: «اینکه طبق آیین‌نامه باید با داورانی که اشتباه می‌کنند، برخورد شود، اتفاقی بدیهی است. مشکل اینجاست که در مدیریت داوری فوتبال فقط تنبیه در دستور کار قرار گرفته و هیچ تشویقی در کار نیست. به‌هرحال باید با توجه به نمره‌ای که داور از ناظر بازی می‌گیرد، با او برخورد شود اما اینطور نیست. همین موضوع باعث شده تا انگیزه‌ای برای رشد وجود نداشته باشد.»

وی درباره این‌که با این وضع تمام داوران لیگ برتری تا چند هفته دیگر محروم می‌شوند،‌ می‌افزاید:  «اگر واقعا درباره داوری تمام مسابقات منصفانه قضاوت شود، مشکلی از نظر کمیت داوران نداریم و می‌توانیم داوران جوان‌تر را جایگزین کنیم. مشکل اینجاست که ما کیفیت‌سازی نکردیم و الان داوران بزرگ ما هم زیر سوال رفته‌اند. در ضمن در تمام دنیا محرومیت برای داوران وجود دارد اما مشکل اینجاست که ما محرومیت را به صورت علنی اعلام می‌کنیم و شرایط روحی داوران به هم می‌ریزد.»


منبع: شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس