به گزارش مشرق،
موضوع برجام در صحن علنی مجلس شنبه 18 مهر ماه با حضور سید حسین نقوی
حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی
و سیاست خارجی مجلس در گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.
در
ابتدای برنامه سید حسین نقوی حسینی درباره این که چرا عده ای نمایندگان
خواستار توقف رسیدگی به طرح اقدام متناسب و متقابل دولت برای اجرای برجام
شدند گفت: بررسی برجام به عنوان یکی از مهمترین اسناد ملی و بینالمللی از
وجوه مختلف اقتضاء میکند که ما پیرامون موضوع تأمل، دقت و توجه زیادی
داشته باشیم و از همه ظرفیتهای حقوقی و قانونی برای به ثمر رسیدن بهترین
شکل آن استفاده کنیم.
** بعد از قرائت گزارش کمیسیون برجام 3 دیدگاه در بین نمایندگان شکل گرفت
وی
با بیان این که بعد از آن که گزارش کمیسیون ویژه برجام در صحن علنی مجلس
قرائت شد 3 دیدگاه در بین نمایندگان شکل که هر یک از این دیدگاه به دنبال
این بودند که دیدگاه خود را از کانال قانونی ، قانونمند کنند تصریح کرد:
برخی از نمایندگان معتقد بودند که با توجه به این گزارش و غلبه تهدیدها بر
فرصتها، ما رد برجام را به عنوان یک طرح در مجلس میآوریم.
سخنگوی
کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس ادامه داد: برخی دیگر معتقد بودند که با
توجه به غلبه فرصتها بر تهدیدها بهتر است که ما طرحی بیاوریم که برجام را
تایید کند و دیدگاه دیگری معتقد بود که ما با توجه به این گزارش و جمع
بندی و استنباطی که از برجام و روند مذاکرات داریم بهتر است که پذیرش مشروط
را داشته باشیم یعنی به دولت اجازه بدهیم برجام را اجرا کند اما برای
عملیات اجرایی یک شرایطی را قرار دهیم.
نقوی
حسینی اضافه کرد: هر یک از 3 دیدگاه حتماً طرحی را در دست دارند اما آن چه
که در صحن علنی طرح شد و یک فوریت آن نیز رای آورد دیدگاه سوم بود که
معتقد بود ما باید پذیرش مشروط داشته باشیم و این طرح نهایتاً به کمیسیون
امنیت ملی ارجاع شد.
** پیشنهادات کمیسیون برجام در طرح اقدام متناسب و متقابل دولت برای اجرای برجام دیده نشده است
سخنگوی
کمیسیون ویژه برجام همچنین درباره این که چرا برخی از نمایندگان به طرح
اقدام مناسب و متقابل دولت برای اجرای برجام اعتراض میکنند گفت: پیشنهاد
کمیسیون برجام این بود که بهتر است مجلس طرح دو فوریتی را تهیه کند که
متضمن متناسب سازی اقدامات، لغو تحریمها و محدود کردن نظارتها بر حوزه
های نظامی باشد ولی انتقادی که به این طرح وارد است این است که آن چه که ما
در پیشنهاد کمیسیون آورده بودیم در این طرح دیده نشده است.
وی
اظهار داشت: بر اساس پیشنهاداتی که در کمیسیون مطرح بود ما گفتیم که طرحی
تهیه شود که یک شرایطی را برای اجرای برجام بگذارد ولی طرحی که هم اکنون
تهیه شده این شرایط را ندارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین بیان داشت: البته نظر شخصی بنده این بود که بهتر است رد طرح برجام در مجلس تصویب میشد.
در
ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و
سیاست خارجی مجلس نیز در خصوص نحوه رسیدگی کمیسیون امنیت ملی به طرح اقدام
متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: آیین نامه صراحت دارد که مرجع
تشخیص رسیدگی به طرحها و لوایح در کمیسیونهای تخصصی هیئت رئیسه است.
وی
ادامه داد: همچنین بر اساس آیین نامه مجلس زمان رسیدگی کمیسیون به طرحها و
لوایح مشخص نشده و زمانی رسیدگی به طرحها و لوایح و جمع بندی بستگی به
خرد جمعی کمیسیون دارد.
نقوی
حسینی در تکمیل اظهارات جهانگیرزاده با انتقاد از ارجاع طرح اقدام متناسب و
متقابل دولت در ارجاع برجام به کمسیون امنیت ملی گفت: برای بررسی برجام
کمیسیون ویژه تشکیل شده و بهتر بود این طرح به کمیسیون ویژه برجام ارجاع
میشد.
**کمیسیون امنیت ملی صلاحیتش پایین تر از کمیسیون برجام است
نقوی
حسینی با اشاره به اینکه در کمیسیون تخصصی برجام نیروهای متخصصی از حوزه
های دفاعی، سیاست خارجی و هسته ای حضور داشته اند گفت: کمیسیون امنیت ملی
کمیسیون تخصصی سیاست خارجی است به گونه ای که نسبت به کمیسیون برجام
صلاحیتش پایین تر است زیرا در کمیسیون برجام افراد متخصصی از حوزه های
مختلف وجود داشتند.
وی
با اشاره به اینکه کمیسیون برجام کمیسیونی اصلح تر از کمیسیون امنیت ملی
است خاطر نشان کرد: در آیین نامه ادامه کمیسیون ویژه تبصره ای وجود دارد که
هیئت رئیسه می تواند طرح ها و لوایح مربوط به موضوع را به کمیسیون بدهد.
**محدودیتی برای تشکیل کمیسیون برجام وجود ندارد
نماینده
مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در آیین نامه مسئولیتی برای تشکیل
کمیسیون برجام وجود ندارد گفت: کمیسیون برجام دائمی است و باید به کار خود
ادامه دهد.
جهانگیرزاده
در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در تخصص و زحمات دوستانمان در کمیسیون
ویژه امنیت ملی تردیدی نمی توان داشت افزود: هیچ کسی سخنگوی عامه مردم نیست
لذا سخنگوی عامه مردم مقام معظم رهبری هستند.
عضو
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون برجام
وظیفه بررسی طرح های برجام را داشت ادامه داد: این بررسی تمام شده است
وی گفت: پیشنهادات براساس آیین نامه زمان مقرری دارد بنابراین برخی از پیشنهادات بررسی شده و چند مورد به تایید رسیده است.
جهانگیرزاده با بیان اینکه نمایندگان می توانند پیشنهادات چاپ شده خود را در صحن بررسی کنند.
عضو
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر قرار باشد طرح یک
فوریتی به صحن علنی بیاید باید ساز و کاری داشته باشد تا طرح به سرعت در
مجلس مورد بررسی قرار بگیرد گفت: اگر طرحی در کمیسیون به تصویب برسد در
نهایت باید چاپ شود لذا چاپ طرح های فوریت دار برمبنای قانون صورت می گیرد.
وی گفت: طرح چاپ شده باید در نوبت رسیدگی قرار بگیرد.
جهانگیرزاده
با اشاره به اینکه عمر رسیدگی در برجام محدود بود و مثل کمیسیون های دائمی
نیست گفت: در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 20 مورد موارد استخراجی
راجع به این موضوع داشتیم به طوری که آثار اقتصادی و حقوقی آن بررسی شده و
نهایتا تحویل کمیسیون برجام داده شد.
**کار کمیسیون برجام خاتمه یافته است
عضو
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون برجام
کار خود را ادامه داده است گفت: باید برمبنای قانون عمل کرد پس کار کمیسیون
برجام خاتمه یافته است.
وی با بیان اینکه براساس آیین نامه کمیسیون فقط برای بررسی برجام بوده است اظهار داشت: برای این کمیسیون ضرورت زمانی ذاتی وجود داشت.