به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، خاطراتي که براي رزمندگان اسلام برخي تداعي کننده لحظه هاي سخت و بعضا تلخ و در مواردي نيز شيرين و جذاب است .
امير احمد مهرنيا از خلبانان تيزپرواز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است که در دوران دفاع مقدس خلباني جنگنده بمب افکنهاي اف 4 نيروي هوايي را بر عهده داشت و در کمک به اجراي عمليات الوليد يا ' اچ 3' که يکي از بزرگترين عملياتهاي هوايي در دوران معاصر مي باشد، نقش آفريني کرده است.
امير مهرنيا امروز پس از گذشت سالها تصميم گرفته است تا به جمع آوري اخبار و گزارشها و اطلاعاتي در باره خلباناني که در دوران دفاع مقدس براي اعتلا و عزت ايران اسلامي نقش آفريني کرده و توطئه هاي صدام و صداميان و حاميان آنها را خنثي کرده اند، بپردازد.
حاصل تلاشهاي اين خلبان بازنشسته نيروي هوايي تدوين و چاپ کتاب ' حمله به الوليد يا اچ 3' است که پس از انتشار آن بسرعت در بازار ناياب شد و امروز با جمع آوري اطلاعات جديد در ارتباط با اين عمليات و بروز کردن اطلاعات اين کتاب، چاپ جديد کتاب حمله به الوليد را در دست اقدام دارد.
امير مهرنيا در تشريح عمليات حمله به الوليد گفت: در زماني که دشمن بعثي تصور مي کرد با پيروزي انقلاب اسلامي و حمله نظاميان رژيم بعث عراق به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران نيروي هوايي کشورمان انسجام خود را از دست داده است و توانايي مقابله با نيروهاي بعثي را ندارد، نيروي هوايي ارتش جمهوري ايران حمله به الوليد را طرح ريزي کرد.
فرمانده سابق پايگاه چهارم شکاري نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کرد: در جريان اين عمليات تيز پروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توانستند در يک عمليات پيچيده و بسيار دقيق سه پايگاه نظاميان رژيم بعثي عراق را که هواپيماهاي جنگي اين کشور را در آن مستقر کرده بودند، مورد حمله قرار دادند و بسياري از هواپيماهاي آنها را در روي زمين منهدم کردند.
امير مهرنيا در گفت و گو با ايرنا با بيان اين که عمليات الوليد عملياتي کامل بود يادآور شد: در اين عمليات هواپيماهاي شنود، سوخت رسان، پوشش هوايي راه دور، پوشش نزديک، پوشش از عمليات، پوشش تانکرهاي سوخت رسان و حتي ديده باني هوايي به اضافه هشت فروند هواپيمايي که اين سه پايگاه را در قالب سه دسته پروازي و يک عمليات بمباران کردند، شرکت داشتند.
به گفته مهرنيا، در اين عمليات سه فروند هواپيماي جنگنده اف 5 نيز پالايشگاه کرکوک را در زماني مورد هدف قرار دادند که دشمن را متوجه اين نقطه کنند تا بدين ترتيب از فشار بر روي هواپيماهايي که حمله به الوليد را بر عهده داشتند کاسته شود و بتوانند پس از انجام عمليات راحت تر برگردند.
امير مهرنيا با بيان اين که من هم در آن روز با هواپيماي جنگنده بمب افکن اف 5 تامين پوشش هوايي تانکرهاي سوخت رسان را در عمليات سوختگيري هوايي بر عهده داشتم، خاطره جالب خود را از شرکت در اين عمليات بيان مي کند.
وي مي گويد: چون عمليات کاملا سري و اطلاعات آن در هيچ کجا درز نکرده بود، حتي به ما نيز نگفته بودند که چه ماجرايي در حال وقوع است .
وي افزود: در اين عمليات فقط مسئوليت دادند که در يک نقطه پروازي پوشش هوايي انجام دهيد و يک هواپيماي تانکري که در اين منطقه در پرواز است را مراقبت کنيد اما نمي دانستيم که واقعيت ماجرا چيست؟
خلبان بازنشسته جنگنده اف 5 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در دوران دفاع مقدس ادامه داد: قرار بود که اين پرواز در سکوت مطلق هوايي انجام شود و کسي به هيچوجه حرف نزند تا عمليات لو نرود و شنود عراق نتواند اطلاعاتي در اين زمينه کسب کند.
امير مهرنيا گفت: وقتي با سروان سيداسماعيل موسوي به عنوان ليدر من در اين پرواز که بايد در سکوت انجام مي شد و با فاصله از هم پرواز مي کرديم، کاملا هماهنگ شديم يکسري علايمي را که از گذشته در پرواز داريم و مي توانيم با اين علايم با يکديگر ارتباط برقرار کنيم و اوضاع را در اطرافمان تحت کنترل بگيريم اما در اين پرواز نياز به علايم خاص ديگري هم بود که به صورت ابداعي تعيين کرديم و قرار بود از اين علايم نيز استفاده نماييم.
وي افزود: بدين ترتيب پاي هواپيما آمديم و از دو آشيانه جداگانه براي انجام ماموريت به پرواز درآمديم و قرار بود حتي از زمان آغاز عمليات سخني گفته نشود و سروان موسوي در جلو حرکت کند و من به دنبال او بروم و اين اتفاق افتاد.
امير سرتيپ مهرنيا مي افزايد: پس از پرواز و حضور در نقطه ايستايي ما و در محدوده مراقبت آنجا ديدم که ليدر من هيچ کدام از صحبتها و هماهنگيهايي را که کرده ايم انگار يادش نيست به طوري که اين پرواز براي من پروازي بسيار سخت شد چون من يکسري کارهايي انجام مي دادم که براي او عجيب بود.
وي مي افزايد: در نهايت با پايان عمليات و بازگشت و فرود در پايگاه من معترض بودم که با اينهمه توجيه و هماهنگي هاي لازم وعلامتها چرا سروان موسوي به علايم من پاسخ نمي داد و ما تا کجا بايد مي رفتيم .
وي ادامه داد: پس از فرود و هنگام که بازگشت و نشستن در خودرو ديدم که خلبان ديگري به نام خلبان احسان فاضلي در ماشين نشسته است و در پاسخ به اين که چرا خلبان موسوي را نياورديد، گفت که هواپيماي سروان موسوي دچار مشکل شد و در اين عمليات حضور نداشت.
خلبان بازنشسته نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران مي افزايد: در اين عمليات خلبان فاضلي جايگزين سروان موسوي شده بود و بدون اين که با يکديگر توجيه شده باشيم اين عمليات را انجام داديم که براي من يک پرواز بسيار سخت و سنگين بود و به خاطره اي تبديل شد که پس از گذشت سالها همچنان براي من جذاب و شيرين است.
امير مهرنيا خاطرنشان کرد: پس از بازگشت متوجه شديم که عمليات بسيار بزرگ و هيجان انگيزي به نام ' حمله به الوليد' صورت گرفته است که باعث غرور و افزايش روحيه در نيروي هوايي و مردم ايران اسلامي شد و براي ما هم از آن عمليات يک خاطره به يادگاري ماند.
مهرنيا مي گويد: عمليات الوليد که پس از دو بار کنسل شدن در مرحله سوم با موفقيت به اجرا درآمد به يکي از بزرگترين افتخارات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در دوران معاصر بويژه دوران دفاع مقدس تبديل شد.
دوران هشت ساله دفاع مقدس سراسر از حماسه ها، رشادتها و ايثار رزمندگان اسلام از جمله نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود که امروز با گذشت بيش از دو دهه از خاتمه جنگ بيان اين خاطرات براي مردم بويژه نسل جوان از جذابيت خاصي برخوردار است.