به گزارش مشرق،
ترمز وام ۲۵ میلیونی خودرو در حالی کشیده شد که تا ظهر روز شنبه – ۲۳ آبان
ماه - فروش خودروسازان از مرز ۱۲۵هزار دستگاه خودرو گذشت و پس از این بود
که بانک مرکزی در نامهای رسمی به وزارت صنعت خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰
هزار دستگاه خودرو درقالب خرید اعتباری با وام ۲۵ میلیونی شد.
به گزارش خبرایرانی،
با آغاز پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو، متقاضیان خرید خودرو از ساعات اولیه
صبح روز دوشنبه – ۱۵ ابان ماه ۱۳۹۴ – به نمایندگی مجاز فروش خودرو مراجعه
کردند وحاصل این استقبال، تشکیل صفهای طولانی شد.
پس از این بود که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پیش فروش محصولات آتی شرکتهای خودروسازی خبر داد.
استقبال
بیسابقه مردم برای خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در حالی بود که
کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» به منظور افزایش کیفیت و کاهش قیمت شکسته شد
چراکه دولت به جای اصلاح رعایت این دو اصل، اقدام به جذابیت بیشتر با وام
کرد.
پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو در حالی است
که کمتر کسی خرید خودرو را جزو اولویتهای زندگی خود قرار میدهد بلکه هم
اکنون خانوادهها با مشکلات بزرگتری مواجه هستند که ازدواج یکی از همین
دغدغهها است.
به گفته محمدتقی حسنزاده، سرپرست مرکز مطالعات و
پژوهشهای راهبردی وزارت جوانان براساس آخرین سرشماری، جمعیت جوان کشور بین
سنین ۱۵ تا ۲۹ سال، ۲۳میلیون و۶۹۴ هزار و ۱۹۴ نفر است که از این تعداد ۱۱
میلیون جوان مجرد در سن ازدواج بالای ۲۰ سال در کشور داریم که به دلایل
متعدد از جمله بیانگیزگی به ازدواج و به خصوص مشکلات اقتصادی رغبتی به
ازدواج ندارند.
این روزها مشکلات اقتصادی به خصوص مسکن موضوع مهمی
است که حرف اول را در ازدواج میزند و جوانان باید نهایتاً با حمایت پدر و
مادر یک زندگی مشترک را آغاز کنند و مشکل وقتی است که چنین حمایت خانوادگی
هم بنا بر دلایل متعدد و مختلف از جمله معیشتی وجود نداشته باشد.
این در حالی است که هر ساله در ردیف بودجه، اعتباری برای اعطای وام ازدواج تعریف میشود اما دولتها همواره به آن بیتوجه هستند.
افزایش
میزان وام ازدواج و در نظر گرقتن تسهیلات در این زمینه همواره از جمله کش و
قوسهایی بوده که مطرح شده و مبلغ این وام آنقدر ناچیز است که با دریافت
آن، عملاً نمیتوان کاری کرد و حتی اگر بسیاری از جوانان همین مبلغ اندک
را هم بخواهند دریافت کنند، سنگ اندازی بانکها به حدی است که یک زوج جوان
تنها برای دریافت ۶ میلیون تومان وام باید ماهها تلاش کنند و سرانجام هم
بسیاری از آنان انصراف میدهند.
این گونه است که هرگاه بحث وام
ازدواج به میان میآید، کمتر زوجی را میتوان یافت که از روند دریافت این
تسهیلات رضایت داشته باشد و کار به جایی رسیده است که اکنون ۱۱ میلیون و
۲۰۰ هزار جوان دمبختی که کمکم دارند از سن ازدواج و باروری عبور میکنند
اما در مقابل پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو با هدف خالی کردن انبار
خودروسازان داخلی و حمایت از تولیدات آنها تنها در مدت ۶ روز صورت گرفت.
این
ماجرا حتی درباره وامهای اشتغال نیز صادق است و به رغم چالشهای حوزه
اشتغال و تأکید دولت بر امر خوداشتغالی، وقتی پای سرمایه و وامهای
خوداشتغالی به میان میآید، قصه پرغصه دوندگی و حکایت هفتخوان رستم ضامن
کارمند رسمی و کسر از حقوق آغاز میشود. این در حالی است که نه وام ۳
میلیونی ازدواج دردی از جوانان دم بخت دوا میکند و نه وامهای اشتغال
معمول که از سوی نهادها و سازمانهای مختلف ارائه میشود تأثیر چندانی در
برپایی یک کسب و کار پایدار دارد. حالا اما دولت دست به جیب شده و در بسته
اقتصادی خروج از رکود خود وام ۲۵ میلیونی خودرو با بازپرداخت چهار تا هفت
ساله و با اقساط ۳۸۰ تا حداکثر ۷۰۸ هزار تومانی ارائه میدهد.
حال
سوال اصلی اینجاست که اگر بانک مرکزی توان تصمیم گیری برای افزایش یکباره
تسهیلات خودرویی که اغلب مشتریان از کیفیت و خدمات دهی شرکتهای مربوطه
رضایت چندانی ندارند را داراست و برای آن خط اعتباری تعیین و بانکها را
موظف به حمایت میکند چرا سالهاست برای افزایش وام ازدواج فکری نکرده و
دائم بر نبود منابع برای این مهم تاکید دارد؟ چگونه است خرید خودروهایی که
از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نیست به ازدواج جوانان اولویت پیدا میکند؟
پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو در حالی است که هر ساله در ردیف بودجه، اعتباری برای اعطای وام ازدواج تعریف میشود اما دولتها همواره به آن بیتوجه هستند.