به گزارش مشرق، «چنگ نغمه» یا «چنگ نامه» برگرفته از کتاب شاعر ترک زبان قرن پانزدهم «احمد- ی دایی» شامل قطعاتی از مقامهای ترکی عثمانی با ویژگیهای موسیقی بیزانس ملهم از فرهنگ اصیل موسیقی ایران از کشور ترکیه است.
«شیرین پانکاراوقلو» شاگرد برجسته سوزان مکدونالد در کنسرواتوار ژنو و دانشگاه ایندیانا در این باره میگوید: «به مرور متوجه شدم تکرار این ساز در نگارگریهای مینیاتور گواه بر محبوبیت آن در سدههای میانی است. با این وجود تمام کنجکاویهای من به این منتهی شد که هیچ نمونهای از ساز چنگ به جا نمانده است. چنگ سازی است که آن را هارپ زاویهدار مینامند. چنگ پیشینه درخشان و پررنگی دارد. چنین هارپهایی در منطقه میان رودان رایج بوده ولی پس از ناپدید شدن از آن سرزمین، هارپهای زاویهدار در میان فرهنگهای اسلامی خاور نزدیک به ویژه ایران، عراق و ترکیه روزگار گذرانده اند...»
در چنگ نغمه تلاش شده تا به نوعی آوای باستانی این ساز شنیده شود. چنگ سازی است که از قرن هفدهم به دست فراموشی سپرده شد. این ساز را با هم گروهان منطقهای جغرافیایش همچون نی، کمانچه، تنبور، لاوتا و بندیر و همچنین با لیورهارپ، کنترباس و آواز در این آلبوم هم آمیخته شده است. موسیقی اجرا شده نه تنها شامل آثاری است که از گذشتههای دور میآید، بلکه شامل آثاری است که امروزه شناخنه شدهاند.
قطعات به ترتیب شامل: پیش درآمد کردی، نی تقسیمی، پیش درآمد نهاوند، نیایش راست حسینی در مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص)، نیکریز سماعی، پیش درآمد رهاوی، نیایش حسینی، پیش درآمد نیشابور، تنبور تقسیمی و شبی در شیراز به آهنگسازی دکتر امیرمهیار تفرشیپور (که قبلا در سال 2008 توسط پروفسور بولاورگرن از نیویورک و توموکوسوگووارا چنگ نواز ژاپنی در نیویورک اجرا شد) است.
نوازندگان و خواننده آلبوم چنگ نغمه این هنرمندان هستند: برا اویماز (آواز و عود)، یاوزآکالین (نی)، دریا تورکان (کمانچه سنتی)، مورات آیدمیر (کنترباس)، ولکان ارگن (پرکاشن). موسسه راوی تولید و انتشار «چنگ نغمه» را با طراحی گرافیک سهیل حسینی عرضه کرده است.
«شیرین پانکاراوقلو» شاگرد برجسته سوزان مکدونالد در کنسرواتوار ژنو و دانشگاه ایندیانا در این باره میگوید: «به مرور متوجه شدم تکرار این ساز در نگارگریهای مینیاتور گواه بر محبوبیت آن در سدههای میانی است. با این وجود تمام کنجکاویهای من به این منتهی شد که هیچ نمونهای از ساز چنگ به جا نمانده است. چنگ سازی است که آن را هارپ زاویهدار مینامند. چنگ پیشینه درخشان و پررنگی دارد. چنین هارپهایی در منطقه میان رودان رایج بوده ولی پس از ناپدید شدن از آن سرزمین، هارپهای زاویهدار در میان فرهنگهای اسلامی خاور نزدیک به ویژه ایران، عراق و ترکیه روزگار گذرانده اند...»
در چنگ نغمه تلاش شده تا به نوعی آوای باستانی این ساز شنیده شود. چنگ سازی است که از قرن هفدهم به دست فراموشی سپرده شد. این ساز را با هم گروهان منطقهای جغرافیایش همچون نی، کمانچه، تنبور، لاوتا و بندیر و همچنین با لیورهارپ، کنترباس و آواز در این آلبوم هم آمیخته شده است. موسیقی اجرا شده نه تنها شامل آثاری است که از گذشتههای دور میآید، بلکه شامل آثاری است که امروزه شناخنه شدهاند.
قطعات به ترتیب شامل: پیش درآمد کردی، نی تقسیمی، پیش درآمد نهاوند، نیایش راست حسینی در مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص)، نیکریز سماعی، پیش درآمد رهاوی، نیایش حسینی، پیش درآمد نیشابور، تنبور تقسیمی و شبی در شیراز به آهنگسازی دکتر امیرمهیار تفرشیپور (که قبلا در سال 2008 توسط پروفسور بولاورگرن از نیویورک و توموکوسوگووارا چنگ نواز ژاپنی در نیویورک اجرا شد) است.
نوازندگان و خواننده آلبوم چنگ نغمه این هنرمندان هستند: برا اویماز (آواز و عود)، یاوزآکالین (نی)، دریا تورکان (کمانچه سنتی)، مورات آیدمیر (کنترباس)، ولکان ارگن (پرکاشن). موسسه راوی تولید و انتشار «چنگ نغمه» را با طراحی گرافیک سهیل حسینی عرضه کرده است.