به گزارش مشرق، در این مراسم که با تاخیر برگزار شد، مریلا زارعی، محمود گبرلو به
عنوان مدبر جلسه، مسعود مددی کارگردان، میترا تیموریان نویسنده، مجید شیخ
انصاری تهیه کننده، سعید شهرام آهنگساز فیلم و الهام حسامی منتقد در سالن
سعدی و جمعی از اهالی رسانه حضور داتند. این فیلم که در بخش نگاه نو عصر
روز گذشته با حواشی به نمایش در آمد، نخستین فیلم بلند مددی محسوب می شود.
در ابتدای مراسم گبرلو آغاز جشنواره را تبریک گفته و ابراز امیدواری برای
فیلمسازان جوان و فیلم اولی کرد.. مریلا زارعی نیز که نخستین میهمان این
مراسم بود مثل همیشه با انرژی و لبخند با همه روبرو شد و ابراز امیدواری
کرد که جلسه خوبی در پیش داشته باشند.
حسامی نیز در ابتدا گفت: من فیلم
گیتا را خیلی دوست داشتم و فیلم بسیار تاثیر گذری بود و مهمتر اینکه اصلا
شبیه هیچ فیلم خارجی نبود و به جامعه خودمان تعلق داشت. همچنین آدمها و
داستان جدید با این فیلم معرفی شد.
در ادامه کارگردان نیز درباره
اطلاعات تولید عنوان کرد: این قصه حدود دو سه سال پیش از طرف خانم تیموریان
شکل گرفت و طرح چالش برانگیزی بود. موضوعی به ظاهر ساده داشت اما چالش
برانگیز که با جلساتی که با دوستان در این زمینه داشتیم، قصه استعداد لازم
را برای تبدیل شدن به فیلمنامه پیدا کرد. این نخستین تجربه من در ساخت فیلم
سینمایی است. اما پیش از این چند فیلم کوتاه ساخته بودم و نخستین فیلم
بلند شبکه چهار را نیزبه عنوان فراموشی من ساختم.
پس از صحبت های وی
گبرلو از نویسنده که همسر کارگردان نیز هست خواست که درباره فیلم توضیحاتی
بیان کند. تیموریان نیز در تکمیل صحبتهای کارگردان افزود: ایده اولیه این
فیلم برای من تصویر ذهنی از مادر و فرزندش بود که فرزندش را از دست داده و
در کنارش نیست از این رو انگیزه اش را برای زندگی از دست داده است ولی کم
کم داستان پیچیده می شود.
مجید شیخ انصاری نیز درباره روند تولید عنوان
کرد: من بعد از مطالعه فیلمنامه تصمیم به تامین سرمایه لازم کردم که پروسه
طولانی تصمیم گیری و برآورد مالی شکل گرفت. اما در انتخاب خانم زارعی
حقیقتا انتخاب دیگری نبود و نظراتی را که ایشان درباره کار دادند، بالاتر
از شرایط حرفه ای بود. البته بی نظمی های معمول سینمای ایران در پروژه ما
هم وجود داشت. اما تجربه لذت بخشی بود. آن هم همکاری با عوامل حرفه ای و با
تجربه سینمای ایران.
مریلا زارعی که به نمایندگی از بازیگران این فیلم
در نشست حضور داشت، در این باره گفت: واقعیت اینکه من به عنوان بازیگر قصه
های بسیاری را مطالعه می کنم و بنا به سیاست های خودم دست به انتخاب می
زنم. اما گیتا یکی از آن انتخاب های خوب من است که به واسطه متن زیبایی که
داشت کل گرفت. وی در پاسخ به این سوال گبرلو که کار کردن با فیلمساز فیلم
اولی کار سختی است، اظهار داشت: کار کردن برای من با کارگردان فیلم اولی هم
کار سختی است و هم چالش برانگیز و جذاب و به نوعی تجربه جدیدی است. البته
فکر می کنم برای خود کارگردان سختیها و دلهره بیشتر باشد. اما برای بازیگر
هم وجوهی دیگری دارد. اما در مجموعه من فکر می کنم که در گپ و گفت اولیه با
فیلمساز مشخص می شود که صاحب دانش و تجربه است یا نه که درباره این
کارگردان مشخص بود صاحب تجربه است و اینکه مدرس سینماست و از این نظر برای
من تجربه خوب و جذابی بود. وی درباره نقش خود نیز ادامه داد: گیتا نقش یک
مادر است اما با یک نگاه متفاوت. در عین حال من دائم در هر کاری کسب تجربه
می کنم. اما درباره گیتا باید بگویم که از همان ابتدای فیلمنامه می شد حدس
زد که نگاه زنانه در یک موشوع زنانه و مادرانه وجود دارد که همین نگاه من
را ترغیب کرد به متصور کردن تخیل نویسنده و در مرحله بعد کارگردان . در
نهایت اینکه تجربه سخت ولی لذت بخشی بود و اینکه من تا مدتها درگیر این نقش
بودم. چون نقش بسیار حسی بود. زارعی همچنین درباره سه فیلمی که در جشنواره
دارد، توضیح داد: امسال من در سه فیلم «گیتا»، «بادیگارد» و «دختر» بازی
کرده ام که در گیتا نقش مادر، در بادیگارد نقش همسر و در دختر نقش خواهر را
بازی کرده ام که برای خودم چالش خوبی در یک سال بود.
حواشی نمایش فیلم گیتا در نخستین روز
مددی
در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره ایرادات فنی فیلم در هنگام نمایش
انتقاداتی داشت عنوان کرد: یکی از صحنه های کلیدی فیلم صدا قطع شد و تصویر
استاپ شد و موسیقی درخشان کار از دست رفت. با این حال من همچنان منتظر
بازخورد مخاطبان هستم تا بازنگری مجدد کنم.
سعید شهرام آهنگساز فیلم
درباره ساخت موسیقی این فیلم گفت: اردیبهشت سال جاری پینهاد این کار به ن
شد و سناریو برایم فرستاده شد. درست مثل کارهای دیگر. اما در همان پنج صفحه
نخست فیلمنامه توانست روی من تاثیر گذار بوده و بکر بودن آن باعث جذب من
به کار شود تا بتوانم این احساس را به لحاظ موسیقیایی ترجمه کنم و بعد در
طول نه ماه گسترش پیدا کرد. البته بخش اعظم این ار خارج از کشور ساخته شد و
بخش کوچکی از آن در اینجا اجرا شد. به هر حال آنچه که دیدید ترجمان احساس
موسیقیایی فیلم مادرانه گیتاست.
اما در ادامه حسامی انتقاداتی به طراحی
صحنه و موسیقی کار داشت. وی ظهار داشت که موسیقی و فیلم در برخی سکانسها با
هم در آمیخته نبود و یا صحنه هاییاز کار آنطور که باید درنیامده بود. به
خصوص صحنه پیچیدن باد در لابهلای شاخه ها و مثالهایی از این دست. کارگردان
نیز در این باره توضیح داد که من تلاشی نمی کنم تا در برابر نقد ها پاسخگو
باشم و هیچ ادعایی در این زمینه ندارم. اما ما به دنبال درختی که در
فیلمنامه بود رفتیم و پیدا نکردیم و در قطعه جدیدی از بهشت زهرا درختچه
هایی را پیدا کردیم که همانجا فیلمبرداری کردیم ولی نمی خواستیم که زندگی
را از مرگ در این صحنه تفکیک کنیم. البته برای کارهای بعدی تجربه می شود.
تهیه کننده نیز در این باره مسئلی را مطرح کرد. اما در ادامه در پاسخ به
سوال یکی از خبرنگاران درباره حواشی که در نمایش فیلم به وجود آمد پرسشهایی
را مطرح کرد. تهیه کننده در پاسخ به حواشی به وجود آمده و مشکلات فیلم در
نمایش توضیحاتی داده و اظهار داشت که در انتقال به کامپیوتر مشکلاتی پیش
آمده است. به هر حال قابل پیش بینی است ولی باید به احترام مخاطبان اثریبا
استاندارد را ارائه بدهیم. اما کارگردان نیز در این باره عنوان کرد: می
دانم که مسئولین و دست اندرکاران جشنواره زحمات بسیاری را می کشند. اما ما
امنتظار داریم تا هر سال بهتر از سال گذشته باشد. ضمن اینکه فیلم من آماده
نبود و برای من جای ابهام دارد که چرا فیلمهای آماده در روزهای بعد به
نمایش درمی آید و فیلمهایی که آماده نیستند در روز اول! به هر حال این هم
از بد شانسی ماست که در روز اول در کاخ جشنواره شرمنده اهالی سینما و
مطبوعاتی ها شدیم. به همین دلیل من روی صحنه آمدم و انتظار شرایطط بهتری را
داشتم. اما تیتراژ رفت و هنوز ۲۰ نفر از عوامل فیلم پشت در بودند. نه
اینکه قصد داشته باشم فیلم به نمایش درنیاید. اما فیلم یکباره آغاز شد و من
را به هم ریخت.
در پایان مراسم هم مریلا زارعی از دوستان و همکاران
بازیگری یاد کرد که در این کار با انها همکاری بوده و از طرفی همواره در
همه کارهایی که حضور داشته از دوستان و همکارانش چیزهای بسیاری یاد گرفته
است و مدیون همه آنهاست. وی از بازیگران این فیلم چون حمید رضا آذرنگ و
سارا بهرامی نام برد.
منبع: بانی فیلم
کد خبر 531716
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
- ۰ نظر
- چاپ
حسامی نیز در ابتدا گفت: من فیلم گیتا را خیلی دوست داشتم و فیلم بسیار تاثیر گذری بود و مهمتر اینکه اصلا شبیه هیچ فیلم خارجی نبود و به جامعه خودمان تعلق داشت. همچنین آدمها و داستان جدید با این فیلم معرفی شد.