به گزارش مشرق،ابراهیم
سحرخیز اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان را نباید در ردیف سایردانشگاههای
کشور قرار داد چرا که این دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز
آموزشوپرورش جایگاه ویژهای دارد. نمیتوان ادعا کرد چون سایر دانشگاهها
در رشتههایی همچون دبیری فیزیک، زبان و ریاضی فارغ التحصیل دارند، دیگر
نیازی به وجود دانشگاه فرهنگیان نیست.
وی افزود: دانشگاههای کشور در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش موفق نیستند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تحقق چهار صلاحیت حرفهای، تخصصی، اخلاقی و اعتقادی در معلمان است که مجموعه این عوامل میتواند شایستگیهای لازم را در یک معلم برای تدریس ایجاد کند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث معلمی نمیتوان فقط به صلاحیت علمی اکتفا کرد، گفت: اینکه عنوان میشود، دانشگاههای شریف، تهران و بهشتی نخبهها را جذب میکنند و از میان فارغ التحصیلان آنها میتوان نیروی انسانی مورد نیاز آموزش وپرورش را جذب کرد، صحیح نیست. برای معلمی نخبه بودن لازم است اما کافی نیست.
سحرخیز ادامه داد: در شغل معلمی علاوه بر تخصص و دانش به ارتقای صلاحیتهای حرفهای نیاز است. مراکز تربیت معلم در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش توفیق بسیاری داشتند اما شرایط به گونهای بود که آن مراکز بستر لازم برای ادامه فعالیت را نداشتند بنابراین تصمیم به تاسیس دانشگاه فرهنگیان گرفته شد.
وی بیان کرد: در مقطعی از زمان شاهد بودیم که مراکز تربیت معلم تحت عنوان عنوان صرفه جویی اقتصادی تعطیل و به مرکز آموزش ضمن خدمت تبدیل شدند و با این اقدام تربیت معلم به حاشیه رفت چرا که استدلال آنها این بود دانشگاههای دیگر نیرو تربیت میکنند و آموزش و پرورش میتواند از آنها استفاده کند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان با تایید وزارت علوم و آموزش و پرورش تاسیس شد و رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت امنای آن است. این دانشگاه با هدف کادرسازی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش وپرورش فعالیت میکند اما هماکنون ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را به نادرست تفسیر میکنند.
سحرخیز مطرح کرد: طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای رشتههایی که آموزش و پرورش شرایط تربیت نیرو را ندارد میتوان از فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها بهره برد به عنوان مثال برای برخی رشتههای فنی یا آموزش و پرورش استثنایی که امکان تربیت نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد و در کل کشور به 15 یا 20 نیرو نیاز است میتوان اقدام به جذب نیروی آزاد کرد.
وی گفت: دانشگاه فرهنگیان به صورت شبانه روزی فعالیت میکند و چهار سال به صورت ویژه بر طرز رفتار و شکلگیری شخصیت دانشجو معلمان کار میشود در حقیقت آنها را برای ورود به مدارس آماده میکنند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کار در آموزش و پرورش تخصصی است، نمیتوان اقدام به جذب نیروی آزاد کرد و صرفاً با دوره آموزشی یک ساله آنها را به مدارس تزریق کرد.در دانشگاه فرهنگیان واحدهای درسی ویژه ارائه میشود و دروس با دانشگاههای دیگر متفاوت است.
سحرخیز با بیان اینکه نمیتوان آموزش و پرورش را با چرتکه ریاضی و صرفه جویی اقتصادی نگریست و مدعی شد که این وزارتخانه هزینهبر است، عنوان کرد: سرمایهگذاری در نیروی انسانی جذب دانشجو معلمان از مقطع دیپلم است و هر چقدر دانشگاه فرهنگیان را تضعیف کنیم این دانشگاه نوپا به خوبی شکل نمیگیرد.
وی ادامه داد: میانگین اعتبارات و بودجه دانشگاه فرهنگیان برای سال 95 به میزان میانگین دانشگاههای کشور نیست در حالیکه باید این دانشگاه را به اندازه سایر دانشگاهها مهم تلقی کرد. چرا اعتبارات دانشگاه فرهنگیان نباید در حد و اندازه دانشگاههای ریشهدار کشور باشد، این دانشگاه 65 هزار دانشجو دارد و باید برای تعمیر و تجهیز دانشگاه و در اختیار گذاشتن تجهیزات آموزشی نوین تلاش شود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان بسیار توانمندتر از دانشگاههای مطرح در بحث تربیت معلم است البته برای توانمندسازی اساتید دانشگاه فرهنگیان باید دورههای آموزشی گذاشته شود.
وی افزود: دانشگاههای کشور در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش موفق نیستند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تحقق چهار صلاحیت حرفهای، تخصصی، اخلاقی و اعتقادی در معلمان است که مجموعه این عوامل میتواند شایستگیهای لازم را در یک معلم برای تدریس ایجاد کند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث معلمی نمیتوان فقط به صلاحیت علمی اکتفا کرد، گفت: اینکه عنوان میشود، دانشگاههای شریف، تهران و بهشتی نخبهها را جذب میکنند و از میان فارغ التحصیلان آنها میتوان نیروی انسانی مورد نیاز آموزش وپرورش را جذب کرد، صحیح نیست. برای معلمی نخبه بودن لازم است اما کافی نیست.
سحرخیز ادامه داد: در شغل معلمی علاوه بر تخصص و دانش به ارتقای صلاحیتهای حرفهای نیاز است. مراکز تربیت معلم در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش توفیق بسیاری داشتند اما شرایط به گونهای بود که آن مراکز بستر لازم برای ادامه فعالیت را نداشتند بنابراین تصمیم به تاسیس دانشگاه فرهنگیان گرفته شد.
وی بیان کرد: در مقطعی از زمان شاهد بودیم که مراکز تربیت معلم تحت عنوان عنوان صرفه جویی اقتصادی تعطیل و به مرکز آموزش ضمن خدمت تبدیل شدند و با این اقدام تربیت معلم به حاشیه رفت چرا که استدلال آنها این بود دانشگاههای دیگر نیرو تربیت میکنند و آموزش و پرورش میتواند از آنها استفاده کند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان با تایید وزارت علوم و آموزش و پرورش تاسیس شد و رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت امنای آن است. این دانشگاه با هدف کادرسازی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش وپرورش فعالیت میکند اما هماکنون ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را به نادرست تفسیر میکنند.
سحرخیز مطرح کرد: طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای رشتههایی که آموزش و پرورش شرایط تربیت نیرو را ندارد میتوان از فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها بهره برد به عنوان مثال برای برخی رشتههای فنی یا آموزش و پرورش استثنایی که امکان تربیت نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد و در کل کشور به 15 یا 20 نیرو نیاز است میتوان اقدام به جذب نیروی آزاد کرد.
وی گفت: دانشگاه فرهنگیان به صورت شبانه روزی فعالیت میکند و چهار سال به صورت ویژه بر طرز رفتار و شکلگیری شخصیت دانشجو معلمان کار میشود در حقیقت آنها را برای ورود به مدارس آماده میکنند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کار در آموزش و پرورش تخصصی است، نمیتوان اقدام به جذب نیروی آزاد کرد و صرفاً با دوره آموزشی یک ساله آنها را به مدارس تزریق کرد.در دانشگاه فرهنگیان واحدهای درسی ویژه ارائه میشود و دروس با دانشگاههای دیگر متفاوت است.
سحرخیز با بیان اینکه نمیتوان آموزش و پرورش را با چرتکه ریاضی و صرفه جویی اقتصادی نگریست و مدعی شد که این وزارتخانه هزینهبر است، عنوان کرد: سرمایهگذاری در نیروی انسانی جذب دانشجو معلمان از مقطع دیپلم است و هر چقدر دانشگاه فرهنگیان را تضعیف کنیم این دانشگاه نوپا به خوبی شکل نمیگیرد.
وی ادامه داد: میانگین اعتبارات و بودجه دانشگاه فرهنگیان برای سال 95 به میزان میانگین دانشگاههای کشور نیست در حالیکه باید این دانشگاه را به اندازه سایر دانشگاهها مهم تلقی کرد. چرا اعتبارات دانشگاه فرهنگیان نباید در حد و اندازه دانشگاههای ریشهدار کشور باشد، این دانشگاه 65 هزار دانشجو دارد و باید برای تعمیر و تجهیز دانشگاه و در اختیار گذاشتن تجهیزات آموزشی نوین تلاش شود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان بسیار توانمندتر از دانشگاههای مطرح در بحث تربیت معلم است البته برای توانمندسازی اساتید دانشگاه فرهنگیان باید دورههای آموزشی گذاشته شود.