به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دكتر حداد عادل كه در اولين گردهمايي دانش آموختگان و اعضاي دانشپژوهان جوان در مركز همايشهاي بينالمللي دانشگاه شهيد بهشتي سخن ميگفت با اشاره به انتقادهاي صورت گرفته از حضور دانشآموزان ايراني در المپيادهاي جهاني از همان سالهاي اول حضور ايران در اين رقابتها گفت: بسياري در همان سالهاي ابتدايي حضور دانش آموزان ايراني در المپيادهاي جهاني اين موضوع را مطرح ميكردند كه المپيادها معضل هستند چون از اين طريق كشورهاي خارجي به راحتي نخبگان كشور را شناسايي و جذب ميكنند و از اين رو بهتر است كه المپيادي در كشور برگزار نشود.
وي افزود: پاسخ به اين موضوعات اين بود كه اين افراد به راحتي ميتوانند در دوران دانشجويي به طور شخصي با دانشگاههاي خارج مكاتبه كرده و يا اساتيد پل ارتباطي حضور آنها در خارج از كشور باشند يا اين كه خارجيها ميتوانند به راحتي شاگردان اول را در دانشگاهها شناسايي كرده و آنها را جذب كنند.
حداد عادل ادامه داد: از سوي ديگر اين موضوع را مطرح كرديم كه برگزاري المپيادها و حضور دانشآموزان در المپيادهاي جهاني و كسب مدال باعث ايجاد شور در كشور و جوانان شده است چرا كه براي اولين بار مردم يك شهر به استقبال يك جوان با استعداد كه موفق به كسب مدال شده است، مي روند.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه از ابتداي پايهگذاري المپيادها در كشور نگران پايهگذاري يك جريان مثبت علمي در كشور بوديم خاطرنشان كرد: به اندازهاي كافي در مورد اين مساله طي اين سالها فكر نشده است. چرا كه بحث المپياد قبل از اين كه يك موضوع احساسي باشد يك مساله اجتماعي و علمي است و بايد تحقيقي عالمانه درباره آن در كشور صورت گيرد.
حداد عادل تصريح كرد: مسالهي مهم در مورد المپياديها طي سالهاي اخير اين بوده كه آيا اين افراد براي ادامه تحصيل به خارج از كشور بروند يا نه؟ شخصا معتقدم كه المپياديها بايد به خارج از كشور بروند. در تمامي اين رشتهها علم در دنيا بالاتر از سطح ايران است بنابراين المپياديها بايد با رفتن به خارج به مرز اين علوم دست يابند واتصال آنها با جريان بالنده علم مفيد خواهد بود.
وي ادامه داد: مساله ديگر مطرح در بين المپياديها بحث برگشتن آنها پس از فراغت از تحصيل در خارج از كشور است كه معتقدم كه بايد اين افراد صددرصد به كشور برگردند تا كشور ساخته شود. البته طبيعي است كشوري كه 30 سال بر روي يك رشته تحقيق ميكند، ميتواند بهترين امكانات را براي محققان آن فراهم كند و محاسبه شخصي المپياديها زندگي راحت و بدون دغدغه در اين كشورها است. اما اين سوال مطرح است كه آيا بايد همه چيز را براي شخص خودمان بخواهيم؟
رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تاريخچه برگزاري المپيادهاي علمي در كشور و حضور دانشآموزان ايراني در المپيادهاي جهاني وتاسيس باشگاه دانشپژوهان جوان گفت: پس از انقلاب اسلامي كه معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش بودم تعداد كم دانشآموزان در رشته رياضي توجهم را جلب كرد. به طور كلي در آن سالها 700 تا 800 هزار دانشآموز در دوره متوسطه تحصيل ميكردند اما تعداد دانشآموزان رشته رياضي در سال آخر دبيرستان در كل كشور حدود 10 هزار نفر بود به طوريكه در استان هرمزگان تعداد دانشآموزان سال آخر رياضي در شهر بندرعباس فقط 12 نفر بود.
وي افزود: اين روند نزولي ربطي به وقوع انقلاب اسلامي نداشت چرا كه از سالهاي قبل از آن اين روند آغاز شده بود و با رشد كمي ادامه داشت.
حداد عادل گفت: تلقي ما اين بود كه با چنين اتفاقي خطر بزرگي كشور را تهديد ميكند به عنوان مثال اگر اين روند در استان هرمزگان ادامه پيدا ميكرد اين استان در سالهاي بعد در تامين نياز خود به چند مهندس در حوزه ساختمان سازي دچار مشكل ميشد.
وي تصريح كرد: از اين رو فعاليتهاي بسياري در اين جهت انجام شد كه يكي از آنها برگزاري مسابقه رياضي بين دانشآموزان دبيرستاني و تشويق برندگان آن بود تا فرصتي براي جلب توجه مردم به رشته رياضي در كشور فراهم شود. در همين راستا سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وابسته به وزارت آموزش و پرورش شروع به برگزاري مسابقه رياضي در سطح ملي كرد كه در ايام تعطيلات عيد نوروز برگزار ميشد.
وي تصريح كرد: در سالهاي 64 و 65 بود كه دو تن از كارشناسان گروه رياضي دفتر برنامه و تاليف كتب درسي به توصيه بنده در كنفرانس بينالمللي آموزشي رياضي شركت كردند كه در جريان اين كنفرانس متوجه برگزاري مسابقه بينالمللي رياضي شده بودند. از اين رو تمايل و درخواست حضور ايران در اين مسابقات را مطرح كردند و در خرداد ماه سال 66 دانش آموزان ايراني درالمپياد جهاني رياضي كه در كوبا برگزار شد، حضور پيدا كردند.
به گفته حداد عادل يكي ديگر از گامهاي ايران در جهت تقويت رشتههاي مختلف ايجاد باشگاه دانش پژوهان جوان بود.