متنهايي كه به وضوح بيش از اينكه در جهت ترويج فرهنگ عاشورايي باشد، عكس آن عمل ميكند و كليت يك رفتار فرهنگي مثبت را زير سؤال ميبرد؛ جملاتي چون: «اگر نبينمت يزيد!»، «شمر بيا تو پي وي!»، «يزيد بچههاي شرق دنبالتن!» «شمر مگه اينكه نياي محله ما!» «مادر يزيد نون ميپزيد زنبور اومد اونو گزيد.» از راههاي وهن اعتقادات و باورهاي ديني يك ملت، آغشته كردن مفاهيم و اعمال به ظواهر خرافي و تمسخرآميز است. نفوذ افكار و اعمال انحرافي به جريانهاي اصيل مذهبي در طول تاريخ سابقهاي طولاني دارد و در عصر تلگرام و فيسبوك اين گرايشهاي ضدفرهنگي ابعاد پيچيدهتري به خود ميگيرد.
برخي شبكههاي رسانهاي فعال در فضاي
مجازي از هر حربهاي براي وهن و تمسخر مذهب شيعه استفاده ميكنند و
رفتارهاي منفي و بعضاً كم فروغ اجتماعي را كه ربطي به دين پيدا نميكند،
بازتاب ميدهند و با انگشت گذاردن بر جنبههاي منفي يك فرهنگ سعي در تخطئه
اصل آن دارند. تأكيد بر تصاوير قمهزني براي معرفي مراسم عاشورا در فضاي
رسانهاي غرب تنها يك روي سكه عاشورا ستيزي است و روي ديگر آن مخلوط كردن
اقدامات مردمي با رفتارهاي تمسخرآميز است. با ادامه بزرگنمايي رسانههاي
معاند از رفتارهاي وهنآميز در نوشتن متون مرتبط با محرم روي بدنه خودروها
احتمال ورود مراجع قانوني براي ممنوع كردن درج هر گونه عبارتي روي وسايط
نقليه قوت ميگيرد؛ رويكردي كه اگر عملي شود چه بسا با قصد و انگيزه نهايي
اقليتي كه اقدام به درج جملات تمسخرآميز روي خودروهايشان ميكنند، همراستا
باشد و مانع بروز و ظهور اعمال خودجوش فرهنگي مرتبط با عاشورا از سوي مردم
در سطح شهر شود.
منبع: روزنامه جوان