به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیتالله محیالدین حائری شیرازی در سلسله نشستهای تخصصی حکمت هنر ویژه طلاب هنرمند که در نگارستان اشراق برگزار شد، به رابطه فرم و محتوا پرداخت و اظهار کرد: اگر رابطه فرم و محتوا را به صورت معادله بیان کنید، محتوا خود را به فرم دیکته میکند و هنرمند باید به روی این مسأله دقت کند. فرم یک امر انتخابی و اختیاری هنرمند است و آهنگ و ریتم به تبعیت از محتوا به وجود میآید؛ گوینده فرم را انتخاب نکرده، بلکه احساسات وی آن را به وجود میآورد.
وی درباره محتوا و فرم فاخر گفت: محتوا خواسته خود را در فرم دیکته میکند و محتوای فاخر جز در فرم فاخر تجلی نمیکند. محتوای هر چه سنگینتر باشد، وادار میکند که بستهبندی سنگینتر شود، همانطور که کادو متناسب با محتوای آن است، محتوای فاخر باید ظرفی فاخر داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حماسه محتوایی است که برای خود محتوایی میطلبد. بیشتر شعرهای فردوسی حماسی است و به این خاطر وزن خاص خود را میطلبد و اشعار سایر شاعران نیز این گونه است.
وی اظهار کرد: فرمِ محتوای فاخر، فاخر میشود؛ به عنوان مثال شعر نو به خاطر محتوای نو، خود به وجود آمد و با شعر سنتی بسیار متفاوت است چرا که شرایط جدیدی به وجود آمده است.
آیتالله حائری شیرازی ضمن تأکید بر ارتباط گیری با آثار هنرمندان اسلامی گفت: کسانی که میخواهند در اسلام کار هنری کنند باید با هنرمندان اسلامی بسیار سر و کار داشته باشد که از جمله آنها محتشم کاشانی بوده که به شدت مورد تأثیر عاشورا است و شعر او به اندازهای در جامعه تأثیر گذار بوده که روی علمهای عزاداری شعرش قرار دارد.
وی به ضرورت توجه به هنر روز پرداخت و تصریح کرد: هنر در زمان ما تحولات زیادی داشته است که باید به آنها توجه شود. در رسانههای امروز نسبت به 50 سال قبل مثل بیل مکانیکی نسبت به بیل دستی است؛ این تحول پیدا شده است و اگر بخواهید فرزند زمان باشید، باید هنرتان بیل مکانیکی باشد و نباید با بیل دستی درجا بزنید.
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: علوم انسانی و هنر غرب را بفهمید و سپس فکر کنید و اشکالات آن را متوجه شوید و هنر اسلامی را عرضه و از آن دفاع کنید، به طوری که اگر به دانشگاههای اروپا مقاله دادید و یا حضور پیدا کرد، آن را به رسمیت بشناسند و بپذیرند.
آیتالله حائری شیرازی با بیان توصیههایی به طلاب هنرمند تصریح کرد: مواظب باشید که هنر مثل بانکداری نشود. اشتباهی که در بانکداری شد این بود که هنوز پول دشمن را نشناخته درباره آن قضاوت کردند. امام راحل فرمودند هر کس گمان کند احکام درهم و دینار در پول رایج جاری است، اگر او اعلم من فی الارض هم باشد، مجتهد در حکم است و موضوع را نشناخته است. ببینید اختلاف اسلام با هنر در غرب کجاست؟ کمالات آنها را رد نکنید و معایب آنها را تأیید نکنید و درباره اسلام هم بد شناختنها را اصل قرار ندهید.
وی خاطرنشان کرد: در حلال و حرام به هیچ وجه سلیقهای قبول نکنید؛ اگر میخواهید از اسلام دفاع کنید، باید فحش و تهمت را برای خود بخرید. اگر دیدید که اسلامی است، تأیید کنید و از هیچ چیزی نترسید و اگر ندیدید، بایستید تا مسأله را روشن کنید.
وی درباره محتوا و فرم فاخر گفت: محتوا خواسته خود را در فرم دیکته میکند و محتوای فاخر جز در فرم فاخر تجلی نمیکند. محتوای هر چه سنگینتر باشد، وادار میکند که بستهبندی سنگینتر شود، همانطور که کادو متناسب با محتوای آن است، محتوای فاخر باید ظرفی فاخر داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حماسه محتوایی است که برای خود محتوایی میطلبد. بیشتر شعرهای فردوسی حماسی است و به این خاطر وزن خاص خود را میطلبد و اشعار سایر شاعران نیز این گونه است.
وی اظهار کرد: فرمِ محتوای فاخر، فاخر میشود؛ به عنوان مثال شعر نو به خاطر محتوای نو، خود به وجود آمد و با شعر سنتی بسیار متفاوت است چرا که شرایط جدیدی به وجود آمده است.
آیتالله حائری شیرازی ضمن تأکید بر ارتباط گیری با آثار هنرمندان اسلامی گفت: کسانی که میخواهند در اسلام کار هنری کنند باید با هنرمندان اسلامی بسیار سر و کار داشته باشد که از جمله آنها محتشم کاشانی بوده که به شدت مورد تأثیر عاشورا است و شعر او به اندازهای در جامعه تأثیر گذار بوده که روی علمهای عزاداری شعرش قرار دارد.
وی به ضرورت توجه به هنر روز پرداخت و تصریح کرد: هنر در زمان ما تحولات زیادی داشته است که باید به آنها توجه شود. در رسانههای امروز نسبت به 50 سال قبل مثل بیل مکانیکی نسبت به بیل دستی است؛ این تحول پیدا شده است و اگر بخواهید فرزند زمان باشید، باید هنرتان بیل مکانیکی باشد و نباید با بیل دستی درجا بزنید.
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: علوم انسانی و هنر غرب را بفهمید و سپس فکر کنید و اشکالات آن را متوجه شوید و هنر اسلامی را عرضه و از آن دفاع کنید، به طوری که اگر به دانشگاههای اروپا مقاله دادید و یا حضور پیدا کرد، آن را به رسمیت بشناسند و بپذیرند.
آیتالله حائری شیرازی با بیان توصیههایی به طلاب هنرمند تصریح کرد: مواظب باشید که هنر مثل بانکداری نشود. اشتباهی که در بانکداری شد این بود که هنوز پول دشمن را نشناخته درباره آن قضاوت کردند. امام راحل فرمودند هر کس گمان کند احکام درهم و دینار در پول رایج جاری است، اگر او اعلم من فی الارض هم باشد، مجتهد در حکم است و موضوع را نشناخته است. ببینید اختلاف اسلام با هنر در غرب کجاست؟ کمالات آنها را رد نکنید و معایب آنها را تأیید نکنید و درباره اسلام هم بد شناختنها را اصل قرار ندهید.
وی خاطرنشان کرد: در حلال و حرام به هیچ وجه سلیقهای قبول نکنید؛ اگر میخواهید از اسلام دفاع کنید، باید فحش و تهمت را برای خود بخرید. اگر دیدید که اسلامی است، تأیید کنید و از هیچ چیزی نترسید و اگر ندیدید، بایستید تا مسأله را روشن کنید.