به گزارش مشرق، در بیانیه پنجمین اجلاس سراسری دبیران کانون و مدیران مدارس اسلامی کشور آمده است: این اجلاس در شرایطی برگزار میشود که فرهنگ جامعه ما بیش از هر زمان دیگر در معرض تهاجم دشمنان قرار گرفته است و فناوریها و دستاوردهای علمی، بیش از آنکه به خدمت سعادت و تعالی بشر درآید به عنوان ابزاری برای شیوع فساد و تباهی و حیا زدایی انسانها به کارگرفته میشود و در دنیای ارتباطات، نقش آفرینی شیطانی برخی رسانهها، کارکرد کمال جویانه آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
روشن است که در محیط و فضای آلوده، خطرآسیب پذیری کودکان، نوجوانان و جوانان، بیش از دیگران می باشد و آن کسی که بیش از دیگران این خطر را ادراک میکند و علاوه بر آن با احساس مسئولیتی توصیف ناشدنی برای نجات نسل آینده قیام میکند،"معلم" است اما تلاش معلم آنگاه ثمر میدهد که مدرسه و برنامههای مدرسه با رسالت پیامبرگونه او هماهنگ باشد، یعنی حاکمیت تربیت اسلامی بر فضای مدرسه.
در این بیانیه آمده است: کانون مدارس اسلامی که از سال 1388 تأسیس شده و تبین شاخصهها و هویت بخشی و گسترش مدارس اسلامی را وجهه همت خویش قرارداده است، اینک افتخار داردکه خدمتگزار صدها مدرسه در سراسرکشور می باشد و کوششهایش مورد حمایت آنها واقع شده است و به مناسبت اجلاس پنجم و به نمایندگی از اینگونه مدارس و تمامی دلسوختگانی که دغدغه تعلیم و تربیت اسلامی خصوصاً در عرصه آموزش و پرورش را دارند، مواردی را تقدیم میدارد:
با امام خمینی(ره) که تربیت صحیح اسلامی دانش آموزان را وظیفه مدارس دانستند و نیزبا شهدا، خصوصا شهدای مدافع حرم، که الگوی عملی از تربیت اسلامی را ارائه دادند و با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی ) که حاکمیت تربیت اسلامی در عرصه جهانی را اراده فرمودهاند، تجدید عهد میکنیم که تمام توان خویش را برای تربیت نسل مسلمان و انقلابی و مدافع نظام اسلامی به کار بگیریم.
بی تردید اهداف و برنامههای آموزشی و پرورشی باید با اهداف نظام اسلامی تطابق داشته باشد اما واقعیت آن است که در شرایط کنونی، تربیت اسلامی، گمشدۀ نظام آموزشی و مدارس می باشد. لذا انتظار داریم توجه به مبانی تربیتی و برنامهریزی برای حاکمیت ارزشهای اسلامی، همسنگ مواد درسی و آموزشی در نظام آموزش و پرورش کشور نهادینه شود.
سند تحول بنیادین که براساس فلسفه تربیت اسلامی، تدوین شده و به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرارگرفته است، طی سالهای اخیر یا مسکوت مانده و یا برداشتهایی سلیقه ای و انحرافی از آن شده است. ازمسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم اجرای دقیق این سند را مبنای هرگونه برنامه ریزی و اقدام خویش قرار دهند. همچنین از شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی میخواهیم که مسئولیت قانونی خود در زمینه نظارت بر اجرای سند را فراموش نکنند.
با توجه به هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری، هوشیاری در زمینه ممانعت از نفوذ فرهنگی بیگانه و الگوهای آموزشی و تربیتی غربی در برخی مدارس و کتابهای درسی و برنامههای آموزشی، وظیفه سنگین مسئولان محترم آموزش و پرورش میباشد.
مدارس اسلامی با کمال اشتیاق آمادگی دارند تجربیات تربیتی دهها ساله خود را در اختیار کلیه مدارس، اعم از دولتی و غیردولتی قراردهند و ضمن استقبال از هرگونه برنامه عملیاتی برای همکاری، بهره برداری از کتابهای کانون از جمله کتابهای نماز، حجاب و عفاف در آینه مدارس را توصیه میکنیم.
با توجه به اینکه الگوی مدارس اسلامی، به عنوان یک تجربه موفق، پاسخگوی مطالبات جامعه و خانوادهها، چه از نظر علمی و چه از نظر تربیتی میباشد، انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش در توسعه مدارس غیردولتی، مدارس اسلامی عام المنفعه ،خیریه و موقوفه، که نگاهی غیرتجاری و صرفاً تربیتی و آموزشی دارند را بهطورخاص در اولویت حمایت قرار دهد.
ما نگرانی خویش را از گسترش روزافزون برخی مدارس غیردولتی تجاری، اعلام میداریم همچنان که نگران آن هستیم که در بعضی مدارس، اسلام انگلیسی نفوذ کند و درنتیجه ارزشهای انقلاب اسلامی در این مدارس کمرنگ شود و تحریکاتی علیه وحدت مسلمانان صورت گیرد.
ما آمادگی خود را برای توسعه خدمت رسانی به ولی نعمتان و اقشار نیازمند جامعه اعلام میداریم و با کمال افتخار آن را وظیفه خویش میدانیم و پیشنهاد میکنیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ارائه طرحهایی نظیر طرح رافع، توفیق بهرهمند سازی هرچه بیشتر اقشار نیازمند از مدارس اسلامی افزایش یابد.
با اعلام پایبندی به قانون مدارس غیردولتی که اخیرا با اصلاحاتی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم اجرای کامل و دقیق این قانون را در دستورکار خود قرار دهد و ضمن اعمال نظارت، از حریم معلم، تعلیم و تربیت و مدرسه در قبال فشار برخی رسانهها و برخی دستگاهها دفاع نماید.
با توجه به روند روزافزون گرایش مردم جهان به اسلام، مدارس اسلامی، دفاع از الگوی تربیتی اسلام در عرصه بینالمللی را نیز وظیفه خود میدانند و بر همین اساس با حضور در کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان، اتریش، هند، اندونزی، بنگلادش، پاکستان ، افغانستان، سوریه، عراق، تانزانیا و غنا کوشیدهاند تجربیات تربیتی خود را به مدارس مسلمانان این کشورها انتقال دهند و همچنان آمادهاند که به یاری نهادها و دستگاههای مسئول کشور در این زمینه بشتابند.
روشن است که در محیط و فضای آلوده، خطرآسیب پذیری کودکان، نوجوانان و جوانان، بیش از دیگران می باشد و آن کسی که بیش از دیگران این خطر را ادراک میکند و علاوه بر آن با احساس مسئولیتی توصیف ناشدنی برای نجات نسل آینده قیام میکند،"معلم" است اما تلاش معلم آنگاه ثمر میدهد که مدرسه و برنامههای مدرسه با رسالت پیامبرگونه او هماهنگ باشد، یعنی حاکمیت تربیت اسلامی بر فضای مدرسه.
در این بیانیه آمده است: کانون مدارس اسلامی که از سال 1388 تأسیس شده و تبین شاخصهها و هویت بخشی و گسترش مدارس اسلامی را وجهه همت خویش قرارداده است، اینک افتخار داردکه خدمتگزار صدها مدرسه در سراسرکشور می باشد و کوششهایش مورد حمایت آنها واقع شده است و به مناسبت اجلاس پنجم و به نمایندگی از اینگونه مدارس و تمامی دلسوختگانی که دغدغه تعلیم و تربیت اسلامی خصوصاً در عرصه آموزش و پرورش را دارند، مواردی را تقدیم میدارد:
با امام خمینی(ره) که تربیت صحیح اسلامی دانش آموزان را وظیفه مدارس دانستند و نیزبا شهدا، خصوصا شهدای مدافع حرم، که الگوی عملی از تربیت اسلامی را ارائه دادند و با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی ) که حاکمیت تربیت اسلامی در عرصه جهانی را اراده فرمودهاند، تجدید عهد میکنیم که تمام توان خویش را برای تربیت نسل مسلمان و انقلابی و مدافع نظام اسلامی به کار بگیریم.
بی تردید اهداف و برنامههای آموزشی و پرورشی باید با اهداف نظام اسلامی تطابق داشته باشد اما واقعیت آن است که در شرایط کنونی، تربیت اسلامی، گمشدۀ نظام آموزشی و مدارس می باشد. لذا انتظار داریم توجه به مبانی تربیتی و برنامهریزی برای حاکمیت ارزشهای اسلامی، همسنگ مواد درسی و آموزشی در نظام آموزش و پرورش کشور نهادینه شود.
سند تحول بنیادین که براساس فلسفه تربیت اسلامی، تدوین شده و به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرارگرفته است، طی سالهای اخیر یا مسکوت مانده و یا برداشتهایی سلیقه ای و انحرافی از آن شده است. ازمسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم اجرای دقیق این سند را مبنای هرگونه برنامه ریزی و اقدام خویش قرار دهند. همچنین از شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی میخواهیم که مسئولیت قانونی خود در زمینه نظارت بر اجرای سند را فراموش نکنند.
با توجه به هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری، هوشیاری در زمینه ممانعت از نفوذ فرهنگی بیگانه و الگوهای آموزشی و تربیتی غربی در برخی مدارس و کتابهای درسی و برنامههای آموزشی، وظیفه سنگین مسئولان محترم آموزش و پرورش میباشد.
مدارس اسلامی با کمال اشتیاق آمادگی دارند تجربیات تربیتی دهها ساله خود را در اختیار کلیه مدارس، اعم از دولتی و غیردولتی قراردهند و ضمن استقبال از هرگونه برنامه عملیاتی برای همکاری، بهره برداری از کتابهای کانون از جمله کتابهای نماز، حجاب و عفاف در آینه مدارس را توصیه میکنیم.
با توجه به اینکه الگوی مدارس اسلامی، به عنوان یک تجربه موفق، پاسخگوی مطالبات جامعه و خانوادهها، چه از نظر علمی و چه از نظر تربیتی میباشد، انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش در توسعه مدارس غیردولتی، مدارس اسلامی عام المنفعه ،خیریه و موقوفه، که نگاهی غیرتجاری و صرفاً تربیتی و آموزشی دارند را بهطورخاص در اولویت حمایت قرار دهد.
ما نگرانی خویش را از گسترش روزافزون برخی مدارس غیردولتی تجاری، اعلام میداریم همچنان که نگران آن هستیم که در بعضی مدارس، اسلام انگلیسی نفوذ کند و درنتیجه ارزشهای انقلاب اسلامی در این مدارس کمرنگ شود و تحریکاتی علیه وحدت مسلمانان صورت گیرد.
ما آمادگی خود را برای توسعه خدمت رسانی به ولی نعمتان و اقشار نیازمند جامعه اعلام میداریم و با کمال افتخار آن را وظیفه خویش میدانیم و پیشنهاد میکنیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ارائه طرحهایی نظیر طرح رافع، توفیق بهرهمند سازی هرچه بیشتر اقشار نیازمند از مدارس اسلامی افزایش یابد.
با اعلام پایبندی به قانون مدارس غیردولتی که اخیرا با اصلاحاتی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم اجرای کامل و دقیق این قانون را در دستورکار خود قرار دهد و ضمن اعمال نظارت، از حریم معلم، تعلیم و تربیت و مدرسه در قبال فشار برخی رسانهها و برخی دستگاهها دفاع نماید.
با توجه به روند روزافزون گرایش مردم جهان به اسلام، مدارس اسلامی، دفاع از الگوی تربیتی اسلام در عرصه بینالمللی را نیز وظیفه خود میدانند و بر همین اساس با حضور در کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان، اتریش، هند، اندونزی، بنگلادش، پاکستان ، افغانستان، سوریه، عراق، تانزانیا و غنا کوشیدهاند تجربیات تربیتی خود را به مدارس مسلمانان این کشورها انتقال دهند و همچنان آمادهاند که به یاری نهادها و دستگاههای مسئول کشور در این زمینه بشتابند.