به گزارش مشرق، حسن رحیم پورازغدی در پنجمین دوره از «سلسله نشستهای اندیشه امین» که با عنوان «میزان انقلابی گری است» برگزار شد، گفت: دولتمرد میلیاردر در معیارهای سیاسی مکتب اسلام جایگاهی ندارد، یک دولتمرد حق ندارد در حکومت اسلامی با مرفهان بیدرد و اشراف کاخ نشین رفت و آمد کند، چرا که براساس روایات وقتی کسی با عیاشان و مرفهان بی درد ارتباط میگیرد، قلبش میمیرد.
وی افزود: در مکتب تشیع و سیره علوی هیچ کس حق ندارد نیروهای تحت امر خود را ذلیل و تحقیر کند، امام علی(ع) وقتی مالک فرمانده سپاه شد به وی فرمود که من این سپاه را به تو سپردم، ولی باید یک اصل را رعایت کنی و آن این است که به هیچ وجه نیروهای تحت امرت را خوار نکنی و حرمت سربازان سپاه اسلام را حفظ کنی.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: دولت انقلابی نباید به هیچ وجه مردم خود را خوار و ذلیل کند، در دولت انقلابی پذیرش ذلت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قابل پذیرش نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایمان به خدا و احترام به سخن و نظر جامعه دینی دو شاخصه مهم دولت انقلابی است، مبارزه با فقر به عنوان یک تکلیف و یک جهاد مقدس برعهده دولت انقلابی است؛ در واقع اسلام طرفدار فقیر است، ولی مخالف فقر است و از طرفی طرفدار غناست ولی مخالف با اغنیایی است که بیش از حقوق و نیاز خود از بیت المال برداشت و مصرف میکنند.
وی ادامه داد: دولت اسلامی باید به مانند پیامبر اکرم دارای گوش باز و شنونده باشد، پیامبر (ص)در برابر حرف مردم صبور بود و حرف آنها را میشنید، به گونهای که اهل نفاق میگفتند که او سراسر گوش است.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود که نوعی از کفر، بی دینی و ایمانی بوده که منشا آن فقر است، هر حکومتی که دینی است و میخواهد دینداری تقویت شود، باید با تمام قوا با فقر مبارزه کند، چرا که وقتی فقر میآید به دنبال آن فحشا نیز ظهور پیدا میکند؛ البته اغنیا هم از گزند این آسیب ها در امان نیستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: حکومت دینی باید موانع مقابل مسیر پیشرفت در جامعه اسلامی را بردارد و زمینه عوامل پیشرفت را تقویت کند، اسلام زهد را ارزش میداند.
وی گفت: امروز سر دادن شعار مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ظلم، صدور انقلاب به معنای دفاع از مظلوم در سطح جهان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسلام هم با فقر و هم با اشرافی گری مبارزه میکند، در جوامع بشری هر جا که ظلم وجود داشته باشد و حق سرکوب شود، خداوند در جبهه مقابل آن ایستاده است؛ در واقع خداوند به ظلم کردن راضی نیست و باید منشا ظلم را پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: دولت انقلابی، دولتی است که زمانی که میخواهد از قدرت کنار برود، ببیند که با مردم چگونه حرف زده و مردم چه حسی نسبت به او دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: حکومت انقلابی باید مراقب حقوق و عزت و دین مردم باشد، دولت انقلابی نمیتواند نسبت به فرهنگ، اخلاق و رسانه بیتوجه باشد و اجازه دهد که هر اتفاقی بیفتد.
وی با بیان اینکه دولت انقلابی باید نسبت به آموزش مفاهیم دینی و درست کردن سبک زندگی اهتمام بورزد، گفت: دولت انقلابی نمیتواند برای فریب افکار عمومی و جلب آرای مردمی از ارزشهای دینی غفلت کند، اینکه برخیها میگویند دولت باید نسبت به ارزشهای دینی و اخلاقی بیتفاوت باشند، این همان دولت لائیک است؛ در واقع دولت انقلابی باید اخلاق اجتماعی را تقویت و جامعه را ادب کند.
رحیمپور ازغدی گفت: نباید شکاکانه و ساده لوحانه به تمام اتفاقاتی که رخ میدهد نگاه کنیم؛ که هر دوی این نگاهها خطرناک هستند.
وی گفت: نه تنها یک انقلاب دینی، بلکه خود دین نیز میتواند به بهانه نوگرایی و تجدد در معرض انحراف قرار بگیرد؛ به گونهای که برخی ها به بهانه اینکه دین را حفظ کنند، زمینه انحراف فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد و ارزشهای دینی را رقم میزنند.
رحیمپور ازغدی افزود: شاخصههای دولت اسلامی و انقلابی در دو زمینه ارتباط با خدا و رابطه با مردم قابل بررسی است، یکی از شاخصههای دولتمردان و حاکمان انقلابی تواضع حاکمان و دولتمردان در برابر مردم است و بر این اساس میتوان دستگاههای انقلابی و غیرانقلابی را از نحوه برخورد آنها با مردم شناخت.
وی با بیان اینکه یکی از ضوابط حکومت اسلامی این است که با مردم بسیار متواضع و نرم سخن بگوید، افزود: مسئولان حکومت اسلامی حق ندارند با تودههای مردم از موضع بی ادبی و توهین سخن بگویند، چرا که زبان خشن نسبت به مردم از مشخصه های حکومت غیرانقلابی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکومت انقلابی باید به مردم احترام گذاشته و آشکار به آنها تواضع کند، در واقع حکومت انقلابی حکومتی است که خود را نوکر مردم بداند؛ نه اینکه ارباب آنها باشد.
رحیمپور ازغدی در ادامه با اشاره به وجود حزب الله و حزب الشیطان در جوامع بشری تصریح کرد: هم حزبالله و هم حزب شیطان دارای فراکسیونهای متعددی هستند که ممکن است با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند ، اما واقعیت این است که حزب تنها یک وسیله و ابزار است که می تواند در مسیر حق و یا باطل قرار بگیرد.
وی گفت: در جمهوری اسلامی حزبی موثر است که به کادر سازی برای نظام پرداخته و در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر و هوشمند کردن افکار عمومی گام بردارد، تصریح کرد: اگر احزاب به جنگ قدرت دچار شوند و محور حرکت آنها خدا و عدالت نباشد، این حزب شیطانی است و اینجاست که زمینه تهمت، دروغ، فحش و زدن اتهام تقلب در آراء ایجاد میشود.
وی افزود: در مکتب تشیع و سیره علوی هیچ کس حق ندارد نیروهای تحت امر خود را ذلیل و تحقیر کند، امام علی(ع) وقتی مالک فرمانده سپاه شد به وی فرمود که من این سپاه را به تو سپردم، ولی باید یک اصل را رعایت کنی و آن این است که به هیچ وجه نیروهای تحت امرت را خوار نکنی و حرمت سربازان سپاه اسلام را حفظ کنی.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: دولت انقلابی نباید به هیچ وجه مردم خود را خوار و ذلیل کند، در دولت انقلابی پذیرش ذلت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قابل پذیرش نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایمان به خدا و احترام به سخن و نظر جامعه دینی دو شاخصه مهم دولت انقلابی است، مبارزه با فقر به عنوان یک تکلیف و یک جهاد مقدس برعهده دولت انقلابی است؛ در واقع اسلام طرفدار فقیر است، ولی مخالف فقر است و از طرفی طرفدار غناست ولی مخالف با اغنیایی است که بیش از حقوق و نیاز خود از بیت المال برداشت و مصرف میکنند.
وی ادامه داد: دولت اسلامی باید به مانند پیامبر اکرم دارای گوش باز و شنونده باشد، پیامبر (ص)در برابر حرف مردم صبور بود و حرف آنها را میشنید، به گونهای که اهل نفاق میگفتند که او سراسر گوش است.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود که نوعی از کفر، بی دینی و ایمانی بوده که منشا آن فقر است، هر حکومتی که دینی است و میخواهد دینداری تقویت شود، باید با تمام قوا با فقر مبارزه کند، چرا که وقتی فقر میآید به دنبال آن فحشا نیز ظهور پیدا میکند؛ البته اغنیا هم از گزند این آسیب ها در امان نیستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: حکومت دینی باید موانع مقابل مسیر پیشرفت در جامعه اسلامی را بردارد و زمینه عوامل پیشرفت را تقویت کند، اسلام زهد را ارزش میداند.
وی گفت: امروز سر دادن شعار مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ظلم، صدور انقلاب به معنای دفاع از مظلوم در سطح جهان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسلام هم با فقر و هم با اشرافی گری مبارزه میکند، در جوامع بشری هر جا که ظلم وجود داشته باشد و حق سرکوب شود، خداوند در جبهه مقابل آن ایستاده است؛ در واقع خداوند به ظلم کردن راضی نیست و باید منشا ظلم را پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: دولت انقلابی، دولتی است که زمانی که میخواهد از قدرت کنار برود، ببیند که با مردم چگونه حرف زده و مردم چه حسی نسبت به او دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: حکومت انقلابی باید مراقب حقوق و عزت و دین مردم باشد، دولت انقلابی نمیتواند نسبت به فرهنگ، اخلاق و رسانه بیتوجه باشد و اجازه دهد که هر اتفاقی بیفتد.
وی با بیان اینکه دولت انقلابی باید نسبت به آموزش مفاهیم دینی و درست کردن سبک زندگی اهتمام بورزد، گفت: دولت انقلابی نمیتواند برای فریب افکار عمومی و جلب آرای مردمی از ارزشهای دینی غفلت کند، اینکه برخیها میگویند دولت باید نسبت به ارزشهای دینی و اخلاقی بیتفاوت باشند، این همان دولت لائیک است؛ در واقع دولت انقلابی باید اخلاق اجتماعی را تقویت و جامعه را ادب کند.
رحیمپور ازغدی گفت: نباید شکاکانه و ساده لوحانه به تمام اتفاقاتی که رخ میدهد نگاه کنیم؛ که هر دوی این نگاهها خطرناک هستند.
وی گفت: نه تنها یک انقلاب دینی، بلکه خود دین نیز میتواند به بهانه نوگرایی و تجدد در معرض انحراف قرار بگیرد؛ به گونهای که برخی ها به بهانه اینکه دین را حفظ کنند، زمینه انحراف فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد و ارزشهای دینی را رقم میزنند.
رحیمپور ازغدی افزود: شاخصههای دولت اسلامی و انقلابی در دو زمینه ارتباط با خدا و رابطه با مردم قابل بررسی است، یکی از شاخصههای دولتمردان و حاکمان انقلابی تواضع حاکمان و دولتمردان در برابر مردم است و بر این اساس میتوان دستگاههای انقلابی و غیرانقلابی را از نحوه برخورد آنها با مردم شناخت.
وی با بیان اینکه یکی از ضوابط حکومت اسلامی این است که با مردم بسیار متواضع و نرم سخن بگوید، افزود: مسئولان حکومت اسلامی حق ندارند با تودههای مردم از موضع بی ادبی و توهین سخن بگویند، چرا که زبان خشن نسبت به مردم از مشخصه های حکومت غیرانقلابی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکومت انقلابی باید به مردم احترام گذاشته و آشکار به آنها تواضع کند، در واقع حکومت انقلابی حکومتی است که خود را نوکر مردم بداند؛ نه اینکه ارباب آنها باشد.
رحیمپور ازغدی در ادامه با اشاره به وجود حزب الله و حزب الشیطان در جوامع بشری تصریح کرد: هم حزبالله و هم حزب شیطان دارای فراکسیونهای متعددی هستند که ممکن است با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند ، اما واقعیت این است که حزب تنها یک وسیله و ابزار است که می تواند در مسیر حق و یا باطل قرار بگیرد.
وی گفت: در جمهوری اسلامی حزبی موثر است که به کادر سازی برای نظام پرداخته و در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر و هوشمند کردن افکار عمومی گام بردارد، تصریح کرد: اگر احزاب به جنگ قدرت دچار شوند و محور حرکت آنها خدا و عدالت نباشد، این حزب شیطانی است و اینجاست که زمینه تهمت، دروغ، فحش و زدن اتهام تقلب در آراء ایجاد میشود.