به گزارش مشرق، طی دو ماه اخیر قصه گرانی مرغ و گوشت دائماً تکرار میشود از گوشت که قیمت آن حتی به فراتر از ۴۵ تومان برای هر کیلو رسید تا قیمت مرغ که برخی خبرها نشان از گذشتن قیمت از مرز هشت هزار تومان را میدهد آن هم در روزهای پایانی سال که تقاضا برای این کالای مهم در سبد مصرفی خانوار بالا است.
نارضایتی مصرف کنندگان در حالی است که گفتگو با تولید کنندگان هم حاکی از عدم رضایت است.
به نظر میرسد نبود یک راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولید کنندگان و همچنین رضایت مصرف کنندگان باعث شده تا بازار این کالا در هر سال چند ماهی را با تشنج قیمت همراه باشد.
در این زمینه بهرام فهیمی یکی از تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ در استان قم قیمت مرغ در بازار را تابع عرضه و تقاضا میداند و در این زمینه تأکید دارد که طی روزهای گذشته عرضه مرغ در بازار با کاهش مواجه شده و همین امر باعث شد تا قیمت مرغ افزایش یابد.
به گفته این تولید کننده در حال حاضر مرغ زنده در کشتارگاه هر کیلو ۴۷۰۰ تومان فروخته میشود که این رقم هم نمیتواند سود چندانی را برای تولید کننده به همراه داشته باشد.
فهیمی در گفتههایش تأکید دارد که چنانچه مرغ در درب کشتارگاه به کیلویی ۵ هزار تومان تحویل شود آن زمان امیدی به سود برای تولید کننده وجود دارد.
وی ادامه میدهد که رقم فعلی قیمت مرغ در بازار با سود اندکی برای تولید کننده همراه است و اگر مرغ به قیمت زیر هفت هزار تومان عرضه شود قطعاً با ضرر همراه است.
این تولید کننده در عین حال تأکید دارد که عواملی چون آنفلوآنزای مرغی و کاهش قیمت در ماههای گذشته باعث شده تا جوجه ریزی کاهش یابد و همین امر نتیجه افزایش قیمت را به دنبال داشته است.
فهیمی که از تولید کنندگان مرغ گوشتی و البته تخم گذار در قم است تأکید دارد که بر اثر بیماری آنفلوآنزای مرغی مجبور شده تا ۸۰ هزار قطعه از جوجهها مرغداری را معدوم کند.
قیمت مرغ باید یک سوم قیمت گوشت باشد
حسن چیت ساز دیگر تولید کننده قمی هم ضمن گلهمندی مانند سایر هم صنفانش بر این نکته تأکید میکند که تا وقتی که مرغ ارزان و تولید کنندگان در حال ضرر دهیهای هنگفت هستند کسی سراغی از آنها را نمیگیرد و وقتی که قیمت بالا میرود تمامی تیر پیکانها به سمت تولید کنندگان است.
وی میگوید: قیمت کنونی مرغ در بازار خوب است هر چند این قیمت مقطعی بوده و در روزهای آینده دوباره به دلیل افزایش جوجه ریزی قیمت مرغ کاهش میابد.
این تولید کننده ممنوعیت جوجه ریزی در برخی از استانها به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی را هم از دلایلی میداند که بر روی افزایش قیمت تأثیرگذار بوده و این قیمتها طی چند روز آینده کاهش مییابد.
هر چند که کاهش قیمت به گفته چیت ساز چیزی جز ضرر برای تولید کننده به همراه ندارد.
وی در مقایسهای قیمتی بین مرغ و گوشت میگوید: قیمت مرغ باید یک سوم قیمت گوشت باشد و این در حالی است که قیمت گوشت در بازار کیلو ۴۰ هزار تومان است و قیمت مرغ کیلویی ۷ هزار تومان.
چیت ساز ادامه میدهد امروز وقتی در بازار مواد غذایی قیمت یک ساندویچ ساده پنج هزار تومان است قطعاً قیمت مرغ کیلویی هفت هزار تومان که حداقل وعده غذایی یک خانواده چهار نفره را تأمین میکند نمیتوان قیمت بالایی باشد.
۹۰ درصد کشتارگاهها همواره با ضرر مواجه هستند
کشتارگاه نگین یکی از کشتارگاههای استان قم است که بخشی از مرغ این استان را تأمین میکند. محمد جواد جندقی مدیرعامل این کشتارگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که چگونه قیمت مرغ خریداری شده در کشتارگاه از ۴۷۰۰ تومان است و بعد از خروج از کشتارگاه به رقم بالای هفت هزار تومان میرسد گفت: مرغ زنده وقتی وارد کشتارگاه میشود ۳۰ درصد کاهش وزن دارد و از طرفی دیگر هزینههای حمل و نقل هم به این رقم اضافه میشود.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر که مرغ زنده در کشتارگاه هر کیلو ۴۷۰۰ تومان است با افزایش هزینهها با رقم ۶۹۵۰ تومان از کشتارگاه خارج میشود که این رقم تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایتاً به قیمتی بالای هفت هزار تومان میرسد.
مدیرعامل کشتارگاه نگین قم هم در این گفتگو بر این نکته تأکید دارد که ۹۰ درصد کشتارگاهها همواره با ضرر مواجه هستند و این شغل سودی را برای آنها به همراه ندارد.
وی هم بر این مسئله تأکید داشت که مرغداران با همین رقم هم سود چندانی نمیکنند و اگر قیمت مرغ پائین بیایید قطعاً ضرر دهی بخشهای دخیل در تولید که هزینههای ثابتی همچون پول کارگر و انرژی را دارند با ضرر مواجه میشوند.
تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ از جمله تولید کنندگانی هستند که به نظر میرسد در هیچ دورهای رضایت چندانی از قیمتها در بازار ندارند و افزایش اندک قیمت مرغ را تنها باعث عدم ضرر دهی میدانند.
این گزارش در پی طرفداری از تولید کننده نیست اما از آنجایی که این قشر نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار دارند باید رضایتمندی آنها هم مورد توجه باشد نه اینکه با کاهش قیمتها جوجهریزی کاهش و در نتیجه گرانی را به همراه داشته باشد و یا برعکس با افزایش قیمت جوجه ریزی افزایش و بازار با کاهش قیمت و ضرر دهی همراه باشد.
به نظر میرسد باید بازار مرغ و تخم مرغ با یک تفکر و چشم اندازی مواجه شود که سود تولید کننده و رضایت مصرف کننده را به همراه داشته باشد.