اما
خبرها حاكي از آن است كه آژانس پروژههای پیشرفته تحقیقاتی
پنتاگون،"دارپا" (DARPA) به همين ها بسنده نكرده و به دنبال رسیدن به نهایت
علم تبلیغات، فريب، شستشوي مغزي، نفوذ و تاثير گذاري است.
برای ملاحظه و دریافت سند پژوهش جدید دارپا برای شبکه روایتی کلیک نمائید.
برای ملاحظه و دریافت سند پژوهش جدید دارپا برای شبکه روایتی کلیک نمائید.
سايت وایرد (wired) دراين خصوص مي نويسد:
"آژانس
پروژههای پیشرفته دفاعی" (Defense Advanced Research Projects Agency) از
دانشمندان خود میخواهد "با مورد بررسی قرار دادن داستانهای خبری، آنها
را ازنظر کمی به صورت دقیق و قابل تکرار، تحلیلپذیر کنند". پنتاگون مدعي
است، هدف از این کار، شناسایی تروریستهایی است که تحت تاثیر تبلیغات قرار
گرفتهاند تا پنتاگون بتواند با پیام خود و به صورت نرم با این گونه افراد
برخورد کند.
این
برنامه، "شبکههای روایی" (Narrative Networks) نام دارد. یکی از محققان
علم اعصاب فعال در این پروژه مي گويدکه پنتاگون امیدوار است بتواند با درک
نحوه شکلدهی ماجراها به ذهن مخاطبین، کسانی را که طعمه ایدههای
خطرناک(ضدآمريكايي) شدهاند، شناسایی کند. ارتش آمریکا مدعي است با این
دانش میتواند گروههایی را که در معرض جذب شدن به سمت تاکتیکهای
تروریستها قرار دارند، با پیام مقابلهای خود هدف قرار دهد.
این
آژانس در درخواست این تحقیق اعلام کرد: "داستانها در زمینههای امنیتی از
اهمیت بسیاری برخوردارند. داستانهای خبری مسیر شورش را تغییر میدهند، به
مذاکرات شکل میدهند، در افراطگرایی سیاسی نقش ایفا میکنند و بر روشها و
اهداف جنبشهای اجتماعی خشونتآمیز تاثیر میگذارند". تمایل به مطالعه این
روایتها مدتهاست که در وزارت دفاع آمریکا نهفته بوده است. کارگروه این
آژانس که در ماه آوریل برای بحث و بررسی "نوروبیولوژی داستانهای خبری"
(neurobiology of narratives) برگزار شد، گامی بلند در پیشبرد اجرای این
پروژه برداشت.
پنتاگون
از محققین خود میخواهد در آغاز برنامه این مسئله را مورد مطالعه قرار
دهند که چگونه داستانهای خبری در رسانههای اجتماعی نفوذ مییابند و جریان
ذهنی ما را تغییر میهند. یکی از اهداف تصریح شده این تحقیق، "بررسی
عملکرد داستانهای خبری در فرایند اقدامات سیاسی و نحوه تاثیرگذاری آن بر
انتخاب ابزار فرد یا گروه برای رسیدن به اهداف سیاسی" است.
هنگامی
که دانشمندان به این دانش دست یابند که چگونه داستانهای خبری بر
واکنشهای شیمیایی اعصاب ما (neurochemistry) تاثیر میگذارند، ابزارهایی
را برای شناسایی تاثیر این داستانها اختراع خواهند کرد كه امکان "پیشگیری
از نتایج رفتاری منفی... و تولید نتایج رفتاری مثبت، مانند جلب اعتماد" را
به وزارت دفاع آمریکا میدهند. به بیان دیگر، از این ابزارها برای شناسایی
این امر استفاده خواهد شد که چه کسی تحت کنترل ایدئولوژیهای ضدآمريكايي
قرار گرفته است؛ این امر به ارتش این امکان را میدهد پیام ضدآمريكايي را
حذف کرده و مردم را به سمت خود جذب کند.
یکی
از محققین آشنا با این پروژه با حالتي حق به جانب میگوید: " دولت آمریکا
هماکنون نیز سعی بر آن دارد که پیامی را که مخاطبین دریافت میکنند، کنترل
کند؛ پس چرا کاری نکنیم که علم به شیوه سیستماتیک این کار را انجام دهد؟"
هنگامی
که این پروژه وارد دوره 18 ماهه دوم خود شد، از تحقیقهای صورت گرفته برای
ساخت "فناوریهای نمونهای بهینهسازی شده به صورت سند، نرمافزار،
سختافزار و دستگاههای مختلف" استفاده خواهد کرد. این به چه معناست؟
فناوریهای کنونی میتوانند تحلیلی از ویژگیهای صورت اجرا کنند و انبساط
رگهای خونی و مردمک چشم را اندازهگیری کنند.
درواقع، این آژانس به دنبال ساخت دستگاههایی است که تاثیر داستانهای مختلف را به شیوههای بیسابقهای شناسایی کنند.
دروغسنجها را فراموش کنید؛ ردیابهای تبلیغاتی نامرئی در آینده نزدیک در راهند.