به گزارش مشرق، محمد حسین اردشیری در گفتوگو با فارس با بیان اینکه کشتی کوشایک متعلق به یک شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با بخش خصوصی بوده است، اظهار داشت: در شرایط طوفان کشتی پس از اعلام خطر طوفان با تأخیر به سمت ساحل حرکت میکند که در فاصله 15 مایل دریایی از ساحل طوفان شدید میشود و با برخورد امواج به جلوی کشتی، عقب کشتی نیز سنگین شده و غرق میشود.
وی تصریح کرد: کشتی بار سنگینی نداشت بلکه سنگینی بار به سمت عقب داشت یعنی تجهیزاتی مانند بونکرهای بزرگ 25 تنی درون کشتی وجود داشته که با برخورد کشتی به طوفان مهار این تجهیزات جدا میشود و به یکباره به سمت عقب کشتی حرکت میکنند که باعث غرق کشتی و کشته شدن 13نفر میشود.
وی با رد فرسودگی کشتی به عنوان دلیل اصلی حادثه گفت: این کشتی تا پایان 2012 تأییدیه بیمه لویدز را دریافت کرده بود و شرکت لویدز هم به سادگی کشتی ها را بیمه نمیکند؛ البته کشتی مسن بوده و حدود 29 سال سن داشته اما مشکل خاصی نداشته است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت با تاکید بر اینکه دلیل اصلی حادثه طوفان و همچنین مهارت پایین ناخدای کشتی بوده است، اضافه کرد: ما در این باره تحقیق زیادی انجام دادیم و تقریبا از همه اهل فن در این باره نظرخواهی کردیم و همه آنها تأیید کردند که در شرایط مشابه ممکن است یک کشتی غرق شده و کشتی دیگری در همان نقطه دچار مشکل نشود.
وی تصریح کرد: یک ناخدای ماهر میتواند در طوفان کشتی را نجات دهد اما در عین حال تجهیزات سنگین درون کشتی جابجا شده و به عقب رفته است که باعث تغییر مرکز ثقل کشتی و سخت شدن کنترل آن شده است.
اردشیری با رد نظریه ایجاد شکاف در بدنه کشتی با بیان اینکه کشتی به سمت عقب متمایل شده و از سمت چپ به درون آب فرورفته است، گفت: بار سنگین که به سمت پاشنه کشتی حرکت کرده باعث به هم خوردن بیشتر تعادل کشتی و تسریع در غرق شدن آن شده است چنانکه حادثه بسیار سریع اتفاق افتاده است.
وی افزود: البته سازمان بنادر و کشتیرانی تحقیق مفصلی روی دلایل غرق این کشتی انجام میدهد و نتیجه آن را ارائه خواهد داد اما به احتمال 90 درصد دلیل آن همین موارد است چنانکه تحقیق اولیه چنین چیزی را نشان میدهد.
مدیر HSE وزارت نفت اضافه کرد: 4 بونکر 25 تنی درون کشتی مهار شده بود که مهار آنها رها شده و به سرعت به سمت عقب کشتی رها شدهاند که در کنار مهارت کم ناخدا باعث از بین رفتن تعادل کشتی در طوفان و غرق آن شده است چنانکه اگر ناخدای دیگری بود احتمالا بر این مشکل غلبه میکرد.
*فداکاری یکی از کارکنان دکل حفاری فتح ۴۳ از وقوع فاجعه جلوگیری کرد
وی در ادامه به حادثه آتشسوزی جزئی در فاز 2 پالایشگاه شازند اشاره کرد و گفت: این حادثه هیچ خسارت جانی و مالی نداشته و سریع اطفاء شده است.
اردشیری گفت: یک حادثه نیز در حفاری میدان بیبی حکیمه داشتیم که به دلیل فوران لایههای گازی رخ داد و خوشبختانه با درایت و از خودگذشتگی یکی از افراد مستقر روی دکل، چاه بسته و از یک فاجعه جلوگیری شد.
وی به کنترل سریع پارگی یک لوله در منطقه پازنان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه نیروهای HSE قابلیت مهار حوادث را به خوبی پیدا کردهاند.
*بها دادن به جایگاه HSE یگانه راه جلوگیری از وقوع حوادث خطرآفرین صنعت نفت
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص راهحل جلوگیری از حوادث خطرآفرین در صنعت نفت اظهار داشت: تنها راه اتفاق نیفتادن چنین حوادثی در صنعت نفت بها دادن به HSE است؛ جایگاه HSE باید بالا برود چنانکه HSE باید اختیارات کافی داشته باشد و بتواند با مدیرانی که از موازین ایمنی تخطی میکنند برخورد کند.
مدیر HSE وزارت نفت اضافه کرد: امسال وضعیت ایمنی نسبت به سال گذشته بهبود زیادی داشت چنانکه سال گذشته بدترین سال در میان سالهای اخیر در زمینه ایمنی بود.
وی افزود: روند حوادث در سالهای پیش از سال گذشته به طور منظم کاهشی بود اما سال گذشته ناگهان جهش کرد و بالا رفت که امسال خوشبختانه تاکنون نسبت به سال گذشته بهتر شده است.
اردشیری تصریح کرد: سال گذشته به دلیل خصوصیسازی شرکتها حوادث بالا رفت اما در سال جاری شرکتهای خصوصی هم کنترل و مراقبت بهتری را اعمال میکنند و HSE آنها فعال شده است و در عین حال به ما نیز مجوز بیشتری برای نظارت بر موارد ایمنی داده شده است.
وی در پایان گفت: وزیر قبلی نفت نامهای به وزیر اقتصاد مبنی بر لزوم رعایت موازین HSE نوشتند که نتیجه آن نیز درباره رعایت این موازین به همه شرکتهای خصوصی شده اعلام شد و پس از آن دیگر از سوی وزارت نفت نامهای در این خصوص ارسال نشده است.
به گزارش فارس، چندی پیش یکی از رسانهها از ارسال نامهای توسط رستم قاسمی وزیر فعلی نفت درباره رعایت موازین HSE در واگذاریها خبر داده بود.
مدیر ایمنی وزارت نفت گفت: 4 بونکر 25 تنی درون کشتی مهار شده بود که مهار آنها رها شده و به سرعت به سمت عقب کشتی رها شدهاند که در کنار مهارت کم ناخدا باعث از بین رفتن تعادل کشتی در طوفان و غرق آن شده است چنانکه اگر ناخدای ماهرتری بود احتمالا بر این مشکل غلبه میکرد.