به گزارش مشرق به نقل از مهر، علیرضا رشیدی در جمع خبرنگاران گفت: دفتر نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه حج و زیارت را دنبال میکند. این نظارت بر اساس مراقبت از حقوق زائرین با رعایت شاخصههای عزت، کرامت و سلامت زائران صورت میگیرد.
وی افزود: دفتر نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری، قائل به نظارت فرآیندی است یعنی عملیات حج را از صفر تا صد دنبال میکنیم. فرآیند بازرسی از عملیات اجرایی حج سال 90، از چهاردهم ذیالحجه سال 89 آغاز شد؛ به این ترتیب که سیاستهای اصلاحی در حوزههای مختلف خدمترسانی به زائر که نتیجه نظارت و کار کارشناسی مستمر بود با امضای نماینده محترم ولیفقیه در امور حج و زیارت به سازمان حج و زیارت ابلاغ شد.
رشیدی ادامه داد: قبل از آغاز موسم حج 90 نیز نظارت با قوت صورت گرفت تا سیاستهای ابلاغی به هنگام انعقاد قراردادها در حوزههای مختلف خدمترسانی به زائران اعمال شوند. بازرسیها در حین موسم نیز ادامه پیدا کرد تا بررسی شود که آیا سیاستهای ابلاغی، اجرایی شدند یا خیر.
وی در پاسخ به این پرسش که در موسم حج امسال بازرسان دفتر نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری از چند هتل و ساختمان محل استقرار زائران ایرانی بازدید کردند؟ اظهارداشت: بازرسان 51 مسکن در مدینه منوره و 153 مسکن محل استقرار زائران ایرانی در مکه مکرمه را سرکشی کرده و طبق جداولی که تنظیم شده است آنها را مورد ارزیابی قرار دادهاند.
به گفته مدیر دفتر نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری، بیش از 70 درصد ساختمانهای محل اسکان زائران ایرانی در مکه و نزدیک 100 درصد ساختمانها در مدینه منطبق بر شاخصهای کلی مسکن مطلوب هستند. تعدادی از مسکنها که اشکالاتی در آنها دیده شده است مشروط میشوند یعنی باید اشکالات آنها توسط مالک برطرف شود تا بتوانیم سال آینده از این ساختمانها استفاده کنیم. بدیهی است اگر آن اشکالات برطرف نشوند این ساختمانها از نظر ما مردود شناخته خواهند شد. یک سری ساختمان هم هستند که به طور کل مردود شناخته شدهاند. این ساختمانها عموماً کهنه شده و فاقد کیفیت لازم برای اسکان زائران هستند.
وی تصریح کرد: امسال تعداد شکایاتی که به دفتر نظارت و بازرسی بعثه رسید، نسبت به سال گذشته کمتر بود و در مجموع رضایتمندی بیشتری در میان زائران داشتیم.
رشیدی اظهارداشت: شکایات زائران در مدینه در حوزه مسکن بیشتر ناظر بر عدم تناسب آسانسورها با تعداد زائران، کمبود فضای محل غذاخوری و کمبود فضای سالن اجتماعات هتلها بود. البته کیفیت اتوبوسهای بینشهری برای انتقال زائران و همچنین کم آمدن غذای رژیمی نیز از انتقادات زائران بود. زائران در مکه مکرمه نسبت به طول اقامت در عربستان انتقاد داشتند.
وی گفت: نکته جالب این است، آن دسته از زائرانی که طول سفرشان 28 روزه شده است، متقاضی هستند بیشتر در سرزمین وحی بمانند و بالعکس عدهای از زائران که طول سفرشان 41 روزه شده است متقاضی هستند که زودتر به کشور بازگردند. این واقعیتی است که در پایان موسم پیش میآید و مدیران اجرایی باید آن را مدیریت کنند.
مدیر دفتر نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری در پایان افزود: البته مدیران اجرایی، انعطافی برای این قضیه قائل شدهاند و زائرانی که مبدا پروازی یکسانی دارند و جمعیت کاروانشان با یکدیگر همخوانی دارد و متقاضی جابجایی هستند را جابجا میکنند. مورد خاصی هم قائل شدهاند که زنان و مردان سالخوردهای که مشکل جسمی دارند را تا جایی که بشود زودتر اعزام میکنند تا آسیب نبینند.