به گزارش مشرق، علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایش صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به میزان مصرف بنزین در طول سال جاری گفت: همواره میزان مصرف بنزین در 6 ماهه نخست سال با 6 ماه دوم سال تفاوت میکند به طوری که مصرف در 6 ماهه نخست سال به دلیل تعطیلات نوروز و تابستان بیشتر است.
وی با اشاره به مصرف 75 میلیون لیتری بنزین در 6 ماه دوم سال گفت: در 6 ماه ابتدایی سال مصرف بنزین حدود 83 تا 85 میلیون لیتر به طور میانگین بود.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید حداقل تولید بنزین 10 درصد بیشتر از میزان مصرف باشد تا واردات قطع شود،گفت: با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز دوم، ظرفیت تولید بنزین کشور به 87 میلیون لیتر می رسد، هماکنون میزان تولید 74 میلیون لیتر است بنابراین زمانی می توانیم واردات بنزین را متوقف کنیم که حداقل فاز دوم این پالایشگاه به تولید برسد.
به گفته معاون وزیر نفت هرسال رشد 6 تا8 درصدی در مصرف بنزین نیز وجود دارد که باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد.
*ظرفیت تولید 41 میلیون لیتر بنزین یورو در کشور
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر ها گفت: هم اکنون در پالایشگاه های ستاره خلیج فارس،اراک، اصفهان و تبریز امکان تولید روزانه 41 میلیون لیتر بنزین وجود دارد، همچنین گازوئیل با استاندارد یورو 4 نیز در پالایشگاه های تهران، اراک، اصفهان، لاوان و ستاره به میزان 32 میلیون لیتر تولید می شود که این میزان 23 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کلانشهر ها و 11 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 برای حمل و نقل توزیع می شود. در برخی از کلانشهرها عرضه بنزین و گازوئیل یور4 به صورت 100 درصد توزیع نمی شود.
وی ادامه داد: حل مشکل آلودگی هوا تنها یک راه حل ندارد و قطعا با توزیع بنزین و گازوئیل یورو این مشکل حل شدنی نیست زیرا هم اکنون در کلانشهر تهران بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 عرضه می شود اما همچنان مشکل آلودگی هوا وجود دارد.
صادق آباد با اشاره به انجام مطالعه در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ما چند خودرو داخلی و یک خودرومونتاژ داخل را مورد آزمایش قراردادیم و با سوخت بنزین یورو4 نتایج مختلفی به ما داد که نشان می دهد شرایط احتراق موتور نیز در آلایندگی موثر است .
*برنامه پالایش و پخش برای تبدیل نفتکوره به فراوردههای با ارزشتر
معاون وزیر نفت با تاکید بر برنامه ریزی صورت گرفته برای بهبود کیفیت تولید فراوردهها در پالایشگاه ها گفت: قبلا برنامه این بود که تا سال 2020 فراورده های تولیدی در پالایشگاه ها بهبود یابد اما باید گفت طی دو سال این موضوع امکان پذیر نیست و حداقل 4 تا 5 سال زمان نیاز است، اما مطالعات خود را برای این کار انجام داده ایم و قراردادهایی را با برخی از شرکت های خارجی برای این منظور در پالایشگاه های آبادان و اصفهان منعقد کرده ایم.
وی در ادامه درباره تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان گفت: در حال حاضر فاز 3 این پالایشگاه بنزین سبز تولید میکند که میزان اکتان آن بالا و گوگرد پایین است. که ظرفیت آن دو میلیون لیتر است.
وی ادامه داد: دو پروژه آبادان و اصفهان از دیگر پالایشگاهها جلوتر هستند و وارد قرارداد EPC شدهاند. در بقیه پالایشگاه ها نیز کاهش نفت کوره دنبال میشود. در کوتاه مدت نیز در حال مطالعه در پژوهشگاه صنعت نفت و انستیتو نفت هستیم که بتوانیم کار را پیگیری کنیم. اما در هر صورت این حجم از نفت کوره را نمیتوانیم ظرف دو سال به استاندارد لازم برسانیم.
*آخرین وضعیت پالایشگاه های سیراف
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره پروژه سیراف اظهار داشت: اکنون این پروژه به Head of agreement رسیده است. تامین مالی و تضمین مالی نیز ازسوی بخش خصوصی تصمیمگیری میشود.
وی ادامه داد: شرکت تاپیکو یکی از مالکان و سهامداران پالایشگاه سیراف است و چون بخش خصوصی است می تواند تصمیمگیری کند آنچه در پالایشگاه تولید می شود چه باشد زیرا منافع خود و سهامدارانش را می بیند و مشکلی برای تولید بنزین با استاندارد یورو و یا الفین از نفتا نیست.
*تشریح آخرین وضعیت برندینگ
وی گفت تاکنون 85 شرکت در طرح برندینگ تایید صلاحیت شده اند که از این تعداد 5 پالایشگاه داخلی هستند.صادق آبادی ادامه داد: ما هیچ رانتی برای شرکت های تایید صلاحیت در نظر نگرفتیم و تمام این شرکتها اهلیت لازم را برای شرکت در این طرح داشته اند.
وی در ادامه با اشاره به نامه وزیر نفت به منظور به کارگیری تعدادی از مدیران برکنار شده که مربوط به این طرح هستند گفت: من بعد از گرفتن نامه از وزیر محترم آن را به آقای موسوی خواه اعلام کردم تا بررسی های لازم در خصوص افراد برکنار شده صورت گیرد که هماکنون نیز مدیر شرکت پخش تبریز به کار بازگشته است.
*آغاز ذخیره سازی بنزین برای نوروز
معاون وزیر نفت با اشاره به حجم واردات بنزین به کشور گفت: روزانه 13 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد میشد که اخیرا این میزان کمی افزایش یافته و علتش ذخیره سازی برای تعطیلات نوروز است.صادق آبادی ادامه داد: مصرف بنزین در روزهای پایانی سال به 105 تا 110 میلیون لیتر میرسد که باید از هم اکنون بنزین مورد نیاز آن ایام را تامین کرد.
وی درباره خصوصیسازی پالایشگاه شازند اراک گفت: اینکه این پالایشگاه دولتی و یا خصوصی باشد ما تصمیمگیر نیستیم. هر مصوبهای که تصویب شود ما اجرا میکنیم. در هر صورت دولت باید نقش رگولاتوری داشته باشد و ارتباط ما و پالایشگاه برقرار شود. هرتصمیمی که در مورد خصوصیسازی شازند گرفته شود ما دنبال میکنیم.
وی درباره استفاده از تکنولوژی بومی بیان کرد: ما حمایت از تولید داخل را در پالایش و پخش دنبال میکنیم به طوری که از تولید کاتالیست حمایتهای لازم به عمل آمده و آخرین نمونه از آن در ستاره خلیج فارس واحد ایزو مریزاسیون استفاده میشود.
*افزایش قیمت سوخت تورم روانی و تورم واقعی دارد
صادقآبادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین و افزایش قیمت گازوئیل به منظور کاهش قاچاق است یا خیر توضیح داد: ما در تعیین قیمت بنزین و گازوئیل نقشی نداریم. در هر صورت افزایش قیمت سوخت هم تورم روانی و هم تورم واقعی در پی دارد. اگر فرض کنیم که قیمت گازوئیل از 300 تومان به 400 تومان برسد تورم روانی دارد اما در مورد قاچاق آن کمیتهای تشکیل شده که اوضاع را پایش میکنند.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است کسی که قاچاق میکند دنبال حاشیه سود بالا است و تفاوت قیمت نفت گاز با کشورهای اطراف که پتانسیل خروج غیرقانونی دارند، قاچاق را افزایش میدهد. کسی که قاچاق میکند دنبال 200 تا 300 درصد سود نیست. اگر تفاوت قیمت افزایش یابد قاچاق نیز زیاد میشود.
*آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیجفارس
معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رقم تولید ستاره خلیج فارس به 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 با کیفیت رسیده است افزود: قبل از ورود من به مجموعه این پالایشگاه 3.5 میلیون لیتر بیشتر بنزین تولید نمی کرد اما اکنون میزان تولید بنزین این پالایشگاه به 12 میلیون لیتر در روز رسیده است که میزان گوگرد تولیدی در این پالایشگاه نیم ppm است و فاز دوم این پالایشگاه نیز برای تولید زودهنگام آماده میشود.
وی ادامه داد: برای تولید زودهنگام در فاز دوم نگران تامین مالی نیستیم و با تامین 100 میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از 100 میلیون یورو برای فازسوم پالایشگاه تکمیل میشود.
وی با تاکید بر اینکه بنزین و نفت گاز توزیعی درکلانشهرها یورو4 است خاطرنشان کرد: احتراق ناقص در میزان آلایندگی تاثیر دارد. چنانچه ما میزان SOX بالا تولید شود شرکت پالایش و پخش مقصر است بنابراین باید بدانیم که چه میزان گوگرد در بنزین وجود دارد. مثلاً وقتی به دو خودرو سوخت یکسان بدهیم باید میزان احتراق را بسنجیم و مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در ستاره خلیج فارس بنزین با نیم ppm گوگرد تولید میشود افزود: بنزین ستاره خلیج فارس 14 تا 15 روز و با طی 1000 کیلومتر به تهران منتقل میشود. بنابراین بنزین مرغوب است و ما سعی داریم بنزین این پالایشگاه را از طریق خط لوله به تهران برسانیم که حد اقل 14 روز زمان برای اجرای این کار نیاز است.
*ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها
صادق آبادی درباره برنامه ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها گفت: ما اجازه سرمایهگذاری در این زمینه نداریم و کار توسط بخش خصوصی انجام میشود و بخش خصوصی نیز نیازمند حمایت و تامین مالی است.
معاون وزیر نفت درباره جذب سرمایهگذاری خارجی تصریح کرد: در حال حاضر تامین مالی فاینانس پالایشگاه آبادان با رقم 2.7 میلیارد دلار و پالایشگاه اصفهان با رقم 1.9 میلیارد دلار برای جذب سرمایه خارجی امضا شده اما ما فعلاً به لحاظ بیمهای در رنکینگ ششم قرار داریم و این یک سیگنال است برای جذب سرمایه خارجی. زمانی که بتوانیم به رنکینگ 2، 3 و 4 برسیم میتوانیم از طریق فاینانس جذب سرمایهگذاری داشته باشیم. زمانی که ریسک سیاسی و تجاری کاهش یابد جذب سرمایهگذاری مستقیم خواهد بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانکهای چین، کره و ژاپن تحت پوشش بیمههای کنونی سرمایهگذاری میکنند اما بانکهای اروپایی علیرغم اینکه بیمههای ساچه و هرمس کار بیمه انجام میدهند تامین مالی نمیکنند زیرا از جرایم آمریکایی میترسند و این جرایم تحت پوشش بیمه نیست.
*کارت سوخت باقی می ماند
صادقآبادی درباره استفاده از کارت سوخت در جایگاهها اظهار داشت: استفاده از کارت سوخت مصوبه مجلس است و فعلاً نفت گاز از مسیر سامانهها توزیع میشود و بنزین با توجه به تکنرخی بودن با کارت دارنده خودرو و یا جایگاهدار توزیع میشود. بنابراین ما برخلاف مصوبه مجلس عمل نمیکنیم.
وی درباره بحث برندینگ و مخالفتهایی که از سوی برخی جایگاهداران صورت میگیرد گفت: در بحث برندینگ باید منافع 80 میلیون نفر دیده شود. مردم دوست دارند خدمات بهتر و رقابتپذیر بگیرند. رقابت نیز ریسک را بالا میبرد.
وی افزود: به تمام جایگاهداران اطمینان دادیم که هر دستورالعملی وجود داشته باشد و اجرایی شود ما فکرمان این است که اگر مجلس قبول کند سقف قیمتی داشته باشیم تا برندها در کف سقف رقابت کنند.
*سوخت رسانی به مناطق زلزله زده
صادق ابادی در ادامه با اشاره به سوخت رسانی به مناطق زلزله زده و از جمله سوخت رسانی در پی زلزله تهران گفت: در طول 1.5 روز از وقوع زلزله حدود 30 میلیون لیتر بنزین توزیع شد که البته این یک مانور خوبی برای ما بود.
معاون وزیر نفت ادامه داد: ما سعی کردیم سوخت رسانی را در قالب کارگروه بحران انجام دهیم و خوشبختانه در این زمینه کمبود وجود نداشت.وی ادامه داد: البته در برخی از جایگاه ها سوخت به لب مرز رسید اما هرگز متوقف نشد و نفتکشهای سوخت رسان به سرعت این کار را انجام می دادند.
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ما باید در زمان وقوع حوادثی مثل زلزله جایگاه های سیار خود را در مناطق حساس برای خودروهای امدادی نیز تعبیه و تقویت کنیم.
وی با اشاره به سوخت رسانی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: تاکنون 19 میلیون لیتر نفت سفید، 7500 کپسول پیکنیکی، 8 هزار سیلندر 11 کیلویی ال پی جی، 16 میلیون لیتر بنزین و 21 میلیون لیتر گازوئیل توزیع شده است و همچنین پست های پرتابل گاز مایع نیز در این مناطق تعبیه شده است.
*تولید 74 میلیون لیتر بنزین مربوط به آذرماه است
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تولید 74 میلیون لیتر بنزین به طور میانگین برای چه بازه زمانی است گفت: این تولید مربوط به آذرماه است و در ماه های گذشته تولید بنزین کمتر از این میزان بود.
وی همچنین با اشاره به نفتگاز و مازوتی که در اختیار نیروگاه ها داده می شود گفت: براساس برنامه ای که به ما دادند باید روزانه 45 میلیون لیتر نفتگاز و مازوت در اختیار نیروگاه ها برای تامین سوخت قراردهیم که این کار صورت می گیرد.
صادق ابادی تصریح کرد: متوسط گاز رسانی به نیروگاه ها افزایش یافته است اما حجم تحویل سوخت مایع نیز به نیروگاه ها در فصول سرد سال نیز به دلیل شیفت پیدا کردن بخشی از گاز نیروگاه ها به منازل نیز افزایش یافته است.
* قیمت 45 سنتی هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس
معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به قیمت تمام شده بنزین گفت: قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس هم اکنون 45 سنت است که در نشریه پلتس منتشر می شود.وی ادامه داد : این هزینه به اضافه هزینه تقریبا 3 سنتی برای حمل و ذخیره سازی در واقع قیمت تمام شده بنزین خواهد بود.
*سوآپ نفت خام از اقلیم کردستان به ایران
صادق آبادی با اشاره به قرارداد سوآپ نفت خام با اقلیم کردستان گفت: ظرفیت روزانه 60 هزار بشکه ای سوآپ از طریق خط لوله وجود دارد که هم اکنون روزانه 30 هزار بشکه نفت خام از اقلیم به پالایشگاه های تبریز،کرمانشاه و اراک منتقل می شود.