کد خبر 821719
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
سیدعبدالله متولیان

رشد پرشتاب و برق‌آسای بنیه علمی ایران در حوزه آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی نسبت به قبل از انقلاب یکی از برجستگی‌ها و افتخارات نظام اسلامی و بیانگر اهمیت دادن جمهوری اسلامی ایران به جایگاه علم است.

به گزارش مشرق، «سید عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

تعداد ۱۷۵ هزار دانشجوی کشور ۳۵ میلیونی پیش از انقلاب با رشد ۲۰ برابری به رقم معجزه‌گون بیش از ٤ میلیون دانشجو در کشور ۸۰ میلیونی امروز رسیده و در شرایطی که پیش از انقلاب اسلامی در برخی استان‌ها هیچ واحد آموزش عالی وجود نداشته هم‌اینک بیش از ۲۲۰۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی در سراسر کشور وجود دارد که همه استان‌ها و اغلب شهرهای بزرگ را پوشش داده و سهم دولت تنها ۱۲۰ واحد آموزش عالی بیش نیست.

اصول سه‌گانه حاکم بر توسعه علمی کشور مشتمل بر «دسترسی فراگیر و آسان برای عموم علاقه‌مندان»، «عدالت توزیعی» و «توجیه اقتصادی» و به رغم غفلت از سایر مؤلفه‌های هماهنگ‌ساز بین رشد کمی و کیفی و نیازها، ایران موفق به ثبت رکورد رشد ۱۱ برابری میانگین نرم رشد علمی جهانی شده است. از مزیت‌ها و نقاط برجسته حوزه آموزش عالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

۱ - روحیه و تفکر جهادی حاکم بر اساتید و دانشجویان مجموعه‌های علمی و پژوهشی کشور. ۲ - نگاه فرصت محور به تحریم‌ها و موانع پیش‌رو در محیط‌های علمی و دانشگاهی.  ۳ - اعتماد به‌نفس و باور به شعار «ما می‌توانیم» و عدم قبول بن‌بست در مسیر توسعه علم.

٤ - جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان به‌عنوان یک شاخص مهم و خلاقانه علمی.  ۵ - وجود یک نهاد مؤثر و قانون‌گذار مستقل به‌نام شورای‌عالی انقلاب فرهنگی.  ۶ - تهیه نقشه جامع علمی کشور. 

اما به رغم مزیت‌ها و محاسن غیرقابل انکار، متأسفانه شاهد برخی نقاط ضعف در مسیر رشد علمی هستیم که در یک کلمه می‌توان از آنها تحت عنوان «توسعه نامتوازن و کاریکاتوری علم» یاد کرد. برخی از این نقاط ضعف از این قرار است: 

۱ - عدم تناسب بین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها با نیازهای اساسی کشور.

 ۲ - عدم توجه به موزائیک علمی کشور (توضیح اینکه باید رشته‌های تحصیلی و تعداد دانشجویان در هر استان بر اساس چرخه خدمتی نیروی انسانی و متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی همان استان پیش‌بینی شود و به هیچ وجه رشته‌ای که در یک استان ظرفیت جذب ندارد نباید ایجاد شود.)

۳ - مدرک گرایی و تولید دانشجو به‌جای تولید علم و عدم توجه جدی به مقوله کلیدی تولید علم.

 ٤ - عدم تناسب بین رشته‌های تحصیلی مبتنی بر راحت‌طلبی با ظرفیت‌های کار به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از دانشجویان کشور را دانشجویان رشته‌های علوم انسانی تشکیل می‌دهند.‌

۵ - انحصاری کردن دانشگاه‌های خصوصی و نگاه بنگاه‌داری به دانشگاه در بین برخی از بزرگان حوزه آموزش عالی.

 ۶ - وادادگی علمی و مرعوب شدن نسبت به دانشگاه‌ها و مجامع علمی خارج از کشور که سبب توقف تولید علم و توسعه نهضت ترجمه شده‌است.

 ۷ - نگاه اقتصادی به دانشگاه و مقوله علم که موجب رشد کمی واحدهای آموزش عالی و غفلت از رشد کیفی شده‌است.

 ۸ - کم توجهی دولت‌ها به بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی.

 ۹ - بلای بزرگ ترویج سیاست زدگی و نگاه سیاسی به جایگاه آموزش عالی توسط جناح‌های سیاسی و بهره‌برداری‌های سیاسی و حزبی از دانشجویان کشور.

 ۱۰ - بی نیازی و بی علاقگی صاحبان صنایع بزرگ و مادر در کشور به پژوهش‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی به دلیل دولتی بودن صنعت و استفاده بی‌حد و حصر از بودجه‌های دولتی.

 ۱۱ - عدم توجه به چرخه نیروی انسانی ماهر و فنی و کاربردی در دانشگاه‌ها.

 ۱۲ - صنعت داخلی کشور ربع قرن از صنعت جهان عقب بوده و تولیدات علمی کشور (که بر اساس شاخص‌های علمی و صنعت روز جهان تهیه می‌شود) در چنین صنعت عقب مانده‌ای فاقد کاربرد و بلااستفاده است.

 ۱۳ - حمایت مالی غلط دولت‌ها از صنعت و تولیدات دولتی که دولت را به جایگاه «دولت قیمت گذار» به جای دولت «خدمتگزار» تنزل داده‌است.

 ۱٤ - بی برنامگی و عدم مشاهده عزم راسخ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سازماندهی علمی کشور و استخلاص از رشد کاریکاتوری علم برای نجات دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی انجام فوری اصلاحات زیر ضروری به نظر می‌رسد: 

۱ - بازمهندسی رشد علمی مبتنی بر واقعیات و نیازهای علمی کشور.

 ۲ - اصلاح نظام اقتصادی کشور اعم از نظام صادرات و واردات، عوارض گمرکی و... که تأثیر مستقیم بر نیاز حوزه عمل به نظام علمی کشور دارد.

 ۳ - موزائیک هماهنگ علمی، صنعتی، تولیدی و خدماتی کشور.

 ٤ - ایجاد کارگروه‌های عملیاتی در کنار وظایف ستادی و عالی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور به منظور ایجاد تحول و مطالبه‌گری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

۵ - ایجاد سامانه جذب ایده‌های نوین در حوزه بازسازی و بازمهندسی دانشگاه‌های کشور متناسب با نیازهای کشور.

 ۶ - تقویت عنصر کلیدی نظارت و پیگیری و ایجاد سامانه عملیاتی برای این هدف مهم.  بدیهی است چنانچه دستگاه‌های مسئول نسبت به اصلاح نظام علمی کشور و پیشگیری از توسعه نامتوازن و کاریکاتوری علمی کشور اقدام نکنند در آینده نزدیک تمامی مزیت‌ها، محاسن و فرصت‌های علمی موجود، ضمن تولید آسیب‌های کوچک و بزرگ برای تهدیدات کلان علیه نظام، بسترسازی خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس