به گزارش مشرق به نقل از ايلنا، در ادامه سلمان سالک(آهنگساز) درباره انتخاب بخش سهگاه در اين کنسرت گفت: توجه نشدن به اين دستگاه طي 30 سال گذشته يکي از مهمترين دلايل من براي انتخاب اين دستگاه بوده است. حتي ميبينيم که اين دستگاه در ميان هنرمندان نامي طي 30 سال گذشته بسيار مهجور بوده است.
وي ادامه داد: اشعار اين بخش از حافظ انتخاب شده و سبک اجرايي آن کاملا سنتي است.
در ادامه احسان عبايي(آهنگساز) خاطرنشان کرد: بخش آواز ابوعطا شامل چهار قطعه موسيقايي ميشود که دو تصنيف با اشعار عراقي و ملکالشعراي بهار در آن گنجانده شده است و دو قطعه ديگر شامل يک چهار مضراب - آواز و يک رنگ است. در اين بخش سعي کرديم که همان چارچوب سنتي رعايت شود اما ازنظر فرم و ملوديپردازي کمي از موسيقي سنتي فاصله گرفتهايم؛ بهگونهاي که بتوانيم مخاطبان را بر صندلي خود ميخکوب کنيم.
اين آهنگساز درباره سبک جديد مرغ سحر که قرار است در کنسرت گروه مهرباني در تالار وحدت اجرا شود، خاطرنشان کرد: اين ترانه نقش پررنگي در ذهن مردم دارد و ملودي آن بسيار برجسته است. ما سعي کردهايم روي شعر ملک شعراي بهار يک ملودي ديگر در آواز ابوعطا که لحن غمگيني دارد را بسازيم که برخلاف ماهور که حالت سرمستي و حماسي دارد، بيشتر حالت شکوه دارد و مناسب حال جامعه کنوني است.
حسين عليشاپور در ادامه درباره سبک آوازي خود گفت: شيوه من به شيوه اديب خوانساري است و باتوجه به اينکه زيرنظر استاد همايون پور و دکتر حسين عمومي تعليم ديدهام؛ تمام تلاش خود را دارم که به سبک مکتب اصفهان آواز بخوانم.
وي درباره سبک آوازي اصفهاني خاطرنشان کرد: در مکتب اصفهان اداي شعر به بهترين نحو صورت ميگيرد و شعر به بهترين حالت بيان و از کششهايي که شعر را در مخاطره مياندازد، جلوگيري ميشود.
اين خواننده که به تازگي آلبوم طليعه دشتي را منتشر کرده است، خاطرنشان کرد: هر خوانندهاي باتوجه به فيزيولوژي صدا و جهانبيني بايد آواز خاص خود را داشته باشد اما متاسفانه اکنون شاهديم که همه به شکل آقاي شجريان آواز ميخوانند.
وي با تاکيد بر اينکه موضوع که استاد شجريان؛ يک وجههي کاريزماتيک دارد، گفت: مثل آقاي شجريان در هيچ برههاي موسيقي نداريم اما اين دليل نميشود که همه مثل آقاي شجريان آواز بخوانند؛ چراکه بايد گفتمانهاي مختلف را داشته باشيم و هرکس محصول زمانه خودش باشد.
به گفته عليشاپور، خواندن به شکل استاد شجريان وقت تلف کردن است؛ چراکه حنجره ايشان يک حنجره استثنايي و زمانه ايشان نيز يک برهه استثنايي بوده است که در آن همه با هم همدل و يکصدا بودند و بهترين موسيقيدانهاي ايران در آن زمان رشد و نمو پيدا کردهاند.
در ادامه سلمان سالک درباره پروسه پيچيده مجوز گفت: بروکراسي اداري براي تاييد موسيقي و همچنين سالن موسيقي يکي از مراحل طاقتفرسايي است که همه گروهها را خسته کرده است. اين وضعيت براي گروههاي کوچکتر؛ سختتر است چراکه آنها دغدغه بليتفروشي نيز دارند و هرچه زمان مجوز طولانيتر شود؛ به ضرر آنها تمام ميشود. و باز گرفتن مجوز شعر بسيار عجيب است؛ چراکه به بعضي از شعرهاي حافظ اجازه اجراي صحنهاي نميدهند. به فرض مثال اگر اين شعر خوب نيست پس چرا ديوان آن در هر کتابفروشي پيدا ميشود.
در گروه موسيقي مهرباني نوازندههايي مانند سلمان سالک و احسان عبايي(تار)، امين مهندسان(سنتور)، محمدباقر زينالي(عود)، فرهاد ابراهيمخاني(ني)، مهدي رنگينکمان(تمبک) و حميدرضا آفريده(کمانچه) حضور دارند. خوانندگي گروه را حسين عليشاپور عهدهدار است. اين گروه 14 و 15 مهرماه ساعت 21 در تالار وحدت به صحنه ميرود.
کد خبر 8459
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
- ۱ نظر
- چاپ
حسين عليشاپور(خواننده گروه موسيقي مهرباني) در نشست مطبوعاتي گروه موسيقي مهرباني که روز گذشته(10 مهر) در موسسه آواي مهرباني برگزار شد، گفت: برنامه اين گروه در دو بخش تدارک ديده شده که بخش اول دستگاه سهگاه به آهنگسازي سلمان سالک و بخش دوم آواز ابوعطا آن تو