به گزارش مشرق، اوایل ماه جاری رویترز در خبری به نقل از دنیس مویلنبورگ، مدیر شرکت بوئینگ اعلام کرد: «ما امسال هیچ برنامه ای برای تحویل هواپیما به ایران در سال جاری میلادی نداریم، بنابراین این تحویل ها در راستای فرآیندی که دولت آمریکا دنبال می کند به تعویق افتاده است. من می توانم با اطمینان به شما بگویم که ما به کاهش ریسک در برنامه تولید بوئینگ های 777 ادامه می دهیم.»
بیشتر بخوانید:
معمای بدقولی بوئینگ و استعفای قائم مقام وزیر راه
شرکت بوئینگ در دسامبر 2016 توافق کرده بود به موجب موافقتنامه برجام، 80 فروند هواپیما به ایران بفروشد. بوئینگ ابتدا قرار بود امسال 3 فروند هواپیمای 777 به ایران تحویل دهد، اما تصمیم گرفته این هواپیماها را به خریداران دیگر تحویل دهد.
مدیر شرکت بوئینگ همچنین تاکید کرده است: «ما قصد داریم از دستورالعمل های دولت آمریکا پیروی کنیم و ما اطمینان یافته ایم... که به تحویل این هواپیماها وابسته نیستیم.»
چند روز پس از این اظهارات قائم مقام سابق و مشاور کنونی وزیر راه و شهرسازی پس از مدتها سکوت و شایعات مربوط به استعفایش جرئیات جدیدی از دلایل عدم تحقق وعده ورود اولین هواپیمای بوئینگ به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد. فخریه کاشان با یادآوری اینکه در قرارداد احتیاطهای لازم پیش بینی شده به طوریکه در قبال ضمانت نامه بانکی پرداخت پول انجام میشود، گفت: بویینگ بانک مورد نظر را تعیین و متن ضمانت نامه مورد تایید بانک مرکزی را ارسال کرده بود.
وی ادامه داد: این در حالی بود که هفته گذشته (هفته اول اردیبهشت) زمانی که قرار شد این ضمانت نامه صادر شود، بانک مورد نظر صدور این ضمانتنامه را به تاریخ پس از 22 اردیبهشت (روز تصمیمگیری رئیسجمهوری آمریکا درباره خروج یا عدم خروج از برجام) موکول کرد.
اواخر مهرماه سال گذشته یک منبع مطلع در دولت از توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی جهت تامین مالی خریدهای ایران از طریق یک بانک ژاپنی خبر داد. بر این اساس بوئینگ از طریق جی پی مورگان با بانک ژاپنی سومیتو مو برای تامین مالی خرید هواپیماهای این شرکت توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توافق کرد.
با توجه به اظهارات مشاور وزیر راه و شهرسازی به نظر میرسد این بانک ژاپنی، بانک مورد نظر است که باعث لغو تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایرانایر در سال جاری میلادی شده است.