به گزارش مشرق، متروی تهران از مهم ترین وسایل حمل و نقل عمومی است که روزانه بیش از سه میلیون سفر شهری دارد و هرگونه اختلالی در آن می تواند باعث به وجود آمدن معضلاتی برای شهروندان تهران و حومه آن شود.
مسیر تجهیز و نوسازی متروی تهران داستان درازی دارد. بخش عمده ای از هزینه های مترو تهران از جیب شهروندان و منابع شهرداری تهران است و دولت ها علی رغم وجود قوانین و مصوبات در دولت و مجلس همچنان بر سر انجام ندادن این تعهدات بی رقیب مانده اند.
بیشتر بخوانید:
زمان راه اندازی خط ۷ مترو تهران
در دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخت سهم دولت برای مترو و حمل و نقل عمومی تهران یک حلقه گمشده و مهمی است که در صورت تامین این هزینه ها بدون شک بخش های مختلف حمل و نقل عمومی پایتخت شرایطی به مراتب بهتر از الان داشتند. دولت می بایست از سال 89 سالانه 1.2 میلیارد دلار به مترو کمک می کرد. همچنین براساس قانون حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت مصوب سال 86، دولت مجاز بود سالانه 10 هزار میلیارد به مدیریت حمل و نقل عمومی شهرها اختصاص دهد که این امر نیز به صورت دقیق اجرایی نشد.
در سال های گذشته با وجود تحریم های داخلی و خارجی، شهرداری توانست بخش های عمده حمل و نقل عمومی را به جلو ببرد. طول خطوط مترو از 75 کیلومتر به 320 کیلومتر رسید و خطوط جدید بی . آر. تی در تهران سبک جدید حمل و نقل را وارد پایتخت کرد. شهروندانی تهرانی در چندسال اخیر شاهد بودند که در هر ماه یک ایستگاه مترو به ایستگاه های تهران اضافه می شد امری که از تابستان سال گذشته تا به امروز نه تنها متوقف شد بلکه روند معکوسی داشته است.
با عبور از بدقولی ها برای افتتاح مجدد ایستگاه های خط 7، معضل جدیدی نیز به این حوزه اضافه شده و آن نیز تاخیرها و خرابی های مداوم در ایستگاه ها و خطوط مترواست. نگهداری و اورهال قطارها و واگن های مترو یکی از بخش های اصلی در حمل و نقل زیرزمینی تهران است. برخی از قطارها سال هاست در حال خدمات رسانی هستند و هموره نیازمند تعمیرات اساسی برای ادامه فعالیتند. موضوعی که به نظر می رسد در ماههای گذشته و با تغییرات مدیریتی چندباره در مدیریت کلان شهر تهران، مورد کم توجهی قرار گرفته است.
محمد علیخانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: واگنها در خطوط مترو قدیمی هستند، باید این واگنها نوسازی شوند و ورود واگنهای جدید به خطوط الزامی است.
علیخانی با بیان اینکه همیشه صد تا 200 واگن در تعمیرگاهها وجود دارد، گفت: این رقم بالاست، واگنها مستهلک شدهاند و باید اقدام درستی در خصوص خرید واگنها صورت گیرد.
سرگردانی مسافران در خطوط مترو و تاخیرهایی که به خاطر دیر رسیدن قطارها به وجود می آید، داستان تکراری این روزهاست. صحنه هایی که هفته گذشته در خط 5 مترو شاهد آن بودیم و مسافرانی که به خاطر نبود قطار و خرابی بر روی ریل های قطار در حال حرکت به سمت خیابان ها و اولین مسیر برای رسیدن به مقصد بودند. با وجود آنکه نقص فنی یکی از قطارهای خط 5 مترو تهران شهروندان را سرگردان کرد اما مسئولان مترو تمام تقصیرها را گردن مسافران انداختند.
تاخیر یک ساعته در خط یک متروی تهران در دو اسنفدماه سال گذشته؛ حجم انبوهی از مسافران را در ایستگاه های این خط به دنبال داشت. صبح روز (چهارشنبه 2 اسفند 96) یک رام قطار در خط یک متروی تهران که به سمت تجریش در حال حرکت بود در ایستگاه میدان محمدیه دچار نقص فنی شد و توقف 20 دقیقهای آن سبب ایجاد تاخیر در سرویس دهی این خط شد.
در 21 اسفندماه تاخیر در ورود قطار در خط تهران- گلشهر هزار مسافر را سرگردان کرد. خط پنج مترو که مسیر تهران تا گلشهر را شامل میشود، از صبح دوشنبه 21 اسفندماه به دلیل نقص فنی با حرکت با تاخیر قطارها مواجه بود که این مساله موجب نارضایتی مسافران شد. این نارضایتی و شکایت مردم به حدی بود که شرکت مترو مجبور به عذرخواهی شد.
در 22 اردیبهشت سال جاری نیز خرابی قطار در خط 4 مترو تهران موجب ازدحام جمعیت در ایستگاه آزادی شد. خرابی قطار در خط 4 مترو تهران موجب ازدحام جمعیت در ایستگاه آزادی شد. خرابی قطار و تخلیه مسافرین در ایستگاه میدان آزادی باعث ازدحام جمعیت در این ایستگاه شده است.
امروز یعنی 29 اردیبهشت نیز تاخیر در اعزام قطارها باعث ازدحام و سرگردانی مسافران این خط شد و هزاران مسافر مجبور شدند دقایق زیادی در انتظار قطار در این خط بمانند.
افزایش تاخیر و نقص فنی قطارها در ایستگاه های مترو تهران و حومه در حالی افزایش پیدا کرده که نارضایتی و شکایت شهروندان را به دنبال داشته است. این روند در حالی ادامه دارد که انتظار می رفت با وجود وعده هایی که مبنی بر بهبود خدماترسانی به شهروندان در مدیریت جدید شهری داده شده بود، اوضاع نسبت به گذشته بهتر و نه بدتر شود.