به گزارش مشرق به نقل از فارس، ترافیک یکی از دغدغه مردم و مسئولین شهر تهران است. این موضوع تاثیرات منفی خود را به جهات مختلف در بخشهای اقتصادی، آلودگیهای هوا و صدا، اتلاف وقت مفید مردم، بالا رفتن مصرف سوخت ،خسارات ناشی از تصادفات، اخلال در برنامه ریزیهای شهری و روزانه مردم، تشدید بیماریهای تنفسی و عصبی و ....گذاشته که اگر برایندی را از خسارتهای ناشی از این همه معضلات ترافیکی را با هم جمع کرد شاید بتوان شهری را از نو ساخت.
مدیریت شهر تهران اقداماتی را برای کاهش ترافیک انجام داده است، از جمله این اقدامات احداث تونل،بزرگراه وکاهش ساعت کاری ادارات و افزایش محدوده طرح زوج وفرد بود ولی میتوان گفت که این طرحها و اقدامات نیز دردی از ترافیک دوا نکرده است.
از دیگر مسائل ترافیکی پارک خودروها در حاشیه خیابانها و مراکز تجاری، پزشکی، آموزشی و .... کمبود فضای مناسب پارک برای خودروهای وجود ندارد و همین امر مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
با این حال در سال 1404 که افق طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران محسوب میشود روزانه 18 میلیون سفر که معادل 25 میلیون جابهجایی است در شهر رخ خواهد داد که بر این اساس میبایست سهم خودروهای شخصی 25 درصد، عمومی (اتوبوس و مترو) 55 درصد و نیمه عمومیها (تاکسی) 20 درصد باشد.
آلودگی هوا، صدا، اتلاف وقت، اتلاف انرژی و انواع بیماریها جسمی و روحی و هزینههای درمان مورد نیاز بخشی از خساراتهای ترافیک است. هنوز برای ترافیک تهران چاره جدی اندیشیده نشده است.
مسئولان شهری بر این باورند که مشکل ترافیک را با برنامههای بلند مدت و استفاد ه از وسایل حملو نقل عمومی میتوان حل کرد.
رانندگان تاکسی قشری از جامعه هستند که همیشه با معضل ترافیک دستوپنجه نرم میکنند و در طول مسیر سعی میکنند از خیابانهای فرعی و کوچهها استفاده کنند تا به ترافیک برخورد نکنند.
مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند
راننده تاکسی خط امامخمینی-پاسداران علت اصلی ترافیک در شهر تهران را تردد سواریهای تک سرنشین و مسافربرهای شخصی میداند و میگوید: تقاضای ما از مردم این است که کمتر با وسایل نقلیه شخصی تردد کنند تا رانندگان تاکسی نیز بتوانند سرویسدهی خوبی داشته باشند.
وی ادامه میدهد: متأسفانه مسافربرهای شخصی با این همه تاکسی که در سطح شهر وجود دارد کار میکنند و ترافیک سنگینی به وجود میآورند، لذا رانندگان تاکسی نمیتواند به درستی سرویسدهی کنند، تا زمانی که سواریهای شخصی متفرقه کنترل نشوند مشکل ترافیک شهر تهران حل نخواهد شد.
مردم برای تردد از وسائل حمل ونقل عمومی استفاده کنند
این راننده تاکسی که از ساعت 5:30 صبح تا 10 شب فعال هستند، میافزاید: در این مدت اکثر ساعتها در مرکز شهر در ترافیک هستیم.
وی با بیان اینکه وجود BRT در کاهش ترافیک شهر تهران تأثیر گذار است، میگوید: رانندگان تک سرنشین نیز از دیگر مشکلاتی است که موجب افزایش ترافیک میشود لذا اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند کمتر ترافیک ایجاد میشود.
این راننده تاکسی میافزاید: در صورتی که همه دست به دست هم دهند و کمتر از ماشین شخصی خود استفاده کنند آلودگی و ترافیک شهر تهران از بین میرود ولی تا زمانی که خودروهای تک سرنشین و مسافربرهای شخصی در سطوح شهر تهران وجود دارند، ترافیک همچنان ادامه دارد.
پلیس باید بیشتر سختگیری کند
وی درباره راهکارهای کاهش ترافیک شهر تهران گفت: باید از سوی پلیس راهور بیشتر سختگیری شود و با خودروهای تک سرنشین و مسافربرهای شخصی برخورد شود.
ماشین تک سرنشین در تهران نباشد مشکل ترافیک حل میشود
محمد سلمانی یکی دیگر از رانندگان تاکسی میگوید: در صورتی که ماشینهای تک سرنشین در سطح خیابانها نباشند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند مشکل ترافیک در شهر تهران حل میشود.
معضل ترافیک با احداث بزرگراه، آزادراه و تونل حل نمیشود
وی با بیان اینکه معضل ترافیک با احداث بزرگراه، آزادراه و تونل حل نمیشود ادامه میدهد: باید خودروهای تک سرنشین را از سطح شهر جمعآوری کرد.
وی یادآور میشود: اگر مسافربرهای شخصی را جمع کنند، تاکسیها تمام مسافران را جابجا خواهند کرد و هیچ مسافری بر روی زمین نمیماند.
درصورتی که ترافیک نباشد، کرایههای تاکسی مطلوب است
این راننده تاکسی میگوید: کرایههای تاکسی مطلوب است در صورتی که در ترافیک نباشیم. ولی وقتی که رانندگان تاکسی اکثر روز را در ترافیک به سر میبرند مجبورند درخواست افزایش کرایه کنند.
ورود خودروهای تک سرنشین و مسافربرهای شخصی باعث افزایش ترافیک میشود
یکی دیگر از رانندگان تاکسی شهر تهران نبود پارکینگ و جای پارک و ایستگاه تاکسی را از دیگر مشکلات افزایش ترافیک میداند و میگوید: موقعی که ترافیک زیاد است تاکسیها توان کلاچ و ترمز و جابجایی مسافر را ندارند و موجب افزایش مسافر و ترافیک میشود.
این راننده تاکسی میافزاید: فعالیت تاکسیرانان در اوج ترافیک تأثیرگذار است برای کاهش ترافیک باید برنامهریزی کنند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.
موضوعات ترافیک در تهران قابل حل است
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درباره حل معضل ترافیک میگوید: موضوعات ترافیک در تهران قابل حل و نیازمند یک تصمیم است، حداقل از زمانی که من در نیروی انتظامی بودم و از دولت هشتم، نهم و دهم این تصمیم گرفته نشده است.
ترافیک؛ "اژدهای هفت سری" که تمام اقدامات را در تهران میبلعد
محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران معتقد است که ترافیک تهران اژدهای هفت سری است که تمام امکانات و اقدامات مسئولان در تهران را میبلعد.
وی ادامه میدهد: هر چه شهرداری اتوبان، خیابان، دوربرگردان و جای پارک آماده میکند، با حجم فراوان ماشینها قابل مقایسه نیست.
نمیتوانیم حریف ترافیک بشویم
محمودی میافزاید: ترافیک تهران مانند سیل خانمان براندازی میماند که تا بخواهیم تکان بخوریم، سیل ما را با خود برده است.
وی میگوید: وسایل نقلیه عمومی را اضافه کنیم و هزینههایی که بابت وسایل نقلیه شخصی و تردد آنها میشود، صرف وسایل حمل و نقل عمومی کنیم که این کار تصمیم جمعی را میطلبد و ما هر اقدامی کنیم در مقابل سیل ترافیک نمیتوانیم حریف شویم و این اقدامات تصمیم شجاعانهای میخواهد؛ قانونگذاران باید این تصمیم شجاعانه را بگیرند و آنقدر تقاضا برای حمل و نقل شخصی وجود نداشته باشد.